Additionally, paste this code immediately after the opening tag: op zoek naar allround fiets - Forum Wereldfietser

op zoek naar allround fiets

Checklist
Waarvoor wil je de fiets gaan gebruiken?
ik wil de fiets zowel voor dagtochten/weekendjes als langere reis (2a3 weken) gebruiken, maar ook voor boodschappen thuis en soms woon-werk verkeer.

Houd je meer van stevig doorfietsen of van relaxt de tijd nemen?
Traag fietsen kan ik niet, dus liefst een wat sportieve houding

Moet de fiets ook in het donker gebruikt gaan worden en hoe vaak? niet zo vaak
Wil je ook op onverhard gaan fietsen? Hoe zwaar onverhard is dat? af en toe een gravelpaadje moet kunnen
Waar gaan de vakanties naar toe? binnen Europa (Olaf route, groene weg, Rome,...)

Wat voor vakanties worden dat? kampeertochten met light uitrusting (reeds vroeger gekocht voor rugzak trektochten)
Je lichaamslengte: 167 cm
Je gewicht: 75 kg

Je lichaamsbouw: normaal geproportioneerd

Hoeveel kg bagage wil je mee kunnen nemen op de fiets? max 20 kg

Wat is je budget? 3500 tot max 5000 euro.

Fietservaring: geen ervaring met langere fietsvakanties dan een week. Omdat mijn huidige fiets echt aan vervanging toe is, wil ik nu graag een fiets die ik zowel voor dagtochten als langere vakanties kan gebruiken. Ook de mogelijkheid om later bv een pendix te installeren, vind ik belangrijk.

Welke afstand fiets je nu maximaal op een dag voor je plezier? 70a80 km

Fietsonderhoud? ik zoek een onderhoudsvriendelijke fiets, daarom wil ik sowieso rolhoff met riem

Wil je ook een tweedehands fiets overwegen? nee

Heb je bepaalde fietsen op het oog?

Volgende fietsen lijken me wel iets (graag wel met mixed frame)
Gaastra 4.14
Koga world traveller signature
Velo de Ville A400
VSF tx 1000 (geen mixed frame mogelijk)
Santos travelmaster 3+, maar deze ligt teveel boven mijn budget. Tenzij ik geen rolhoff neem.

Dit zijn merken die de fietsenmakers hier in mijn buurt aanbieden. Een fietsenmaker in de buurt vind ik ook wel belangrijk.
(niet vervelend bedoeld, maar:) wat is je vraag?

sluit alsjeblieft een goede diefstalverzekering af als je met zo'n nieuwe fiets met rohloff en riem je (kostbare) fiets in het dagelijkse gebruik op allerlei plaatsen zult neerzetten.
en succes! ben benieuwd wat het wordt.
Welkom!

Zeker met die lengte zou je ook best eens kunnen kijken naar een fiets met kleinere wielen. 27.5 inch 584 of zelfs 26 inch 559.

Vooral in die laatste wielmaat kom je misschien nog wel een leuk overjarig, showroom en/of demomodel tegen wat best wat kan schelen in de prijs. Of heb je sterk de voorkeur voor het bijvoorbeeld zelf kiezen van een kleur?

Kijk dan bijvoorbeeld eens naar een idworx Off Rohler of een Santos Travelmaster 2.6. Of misschien heeft Avaghon nog een S26 frame liggen in een voor jou passende maat? Ook tweedehands is er zeker in die wielmaat echt wel goed te shoppen tegen stukken leukere prijzen, maar jij schreef natuurlijk een nieuwe te willen.

Komend weekend ook interessant om eens op de fiets&wandelbeurs te gaan kijken en wat indrukken op te doen. Misschien komen er nog wel meer opties bovendrijven daar? (-:
Met zo'n budget zou ik vooral een goede fietsenmaker kiezen die je niet een te zware fiets verkoopt, in de juiste maat.
Fietsen die alles moeten kunnen worden namelijk snel zwaar omdat alles er op en aan moet zitten en alles geschikt en sterk genoeg moet zijn voor de ergste situatie voor elk gebruiksdoel.
Met jouw gewicht en bagage heb je bovendien geen survivaltank nodig,

Puntje: mixte frame en Pendix kan lastig worden. De Pendix-accu kan namelijk vaak niet op de normale plaats in een mixte-frame. Staar je niet blind op Pendix. Prima systeem, maar wie weet wat er over een paar jaar anders aan is, wat er dan nog meer op de markt is en hoe je dan zelf tegen de situatie aan kijkt.

Boodschappen met een fiets van 5000 euro? Koop twee dure sloten en vergeet ze niet om beide wielen én het frame én iets sterks aan de vaste wereld te doen. Of koop een fietsje erbij van het type zorgenloos.
Heb deze tip al eens eerder gegeven, maar test de fietsen uit!
Blijkbaar heb je al wat basis kennis over de fietsen dus de Specs weet je….welke fiets het wordt weet je als je er op fietst!!!!!

Wel leuk avontuur een nieuwe fiets kopen.

Ik fiets met mijn koga WT signature ook elke dag door de stad en gebruik deze voor dagelijks gebruik, heb erg goede verzekering en extra dik abus slot om deze ergens aan vast te zetten, stuk minder zorgen …

Gr ej
Leon schreef:
ma 20 feb, 2023 20:00
Boodschappen met een fiets van 5000 euro? Koop twee dure sloten en vergeet ze niet om beide wielen én het frame én iets sterks aan de vaste wereld te doen. Of koop een fietsje erbij van het type zorgeloos.
Kan niet genoeg herhaald worden.

En voor de boodschappen: wat dacht je van zoiets?
Inderdaad uittesten: komend weekend op de wandel en fietsbeurs :-)
En bewaar een zoekopdracht op marktplaats, soms komt er een nagenoeg nieuwe (particuliere) fiets voorbij die aan je eisen voldoet. (De opkopers zijn vaak te duur).
Succes!

Bijvoorbeeld deze: https://link.marktplaats.nl/m1945434011 ... ios_tablet
ej groningen schreef:
ma 20 feb, 2023 20:46
Heb deze tip al eens eerder gegeven, maar test de fietsen uit!
Wie gaat je een fiets van 5000 euro meegeven in jouw maat, met jouw zadel, stuur, pedalen, voorbouw, afstelling, dragers en tassen (niemand dus) voor een periode van een week om eens lekker een aantal dagen te proberen in de heuvels en op onverharde afdalingen?
Een fiets korter testen en toch een echte indruk krijgen is mij nog nooit gelukt.
Niet veel……….

Maar ik heb op diverse merken gefietst waarbij aantal fietsen na 1 proefrit direct afvielen omdat het zit niet lekker was, ook niet na ander stuur of stuurpen….

En natuurlijk wist ik na aankoop van mijn koga niet of deze na lange tijd nog steeds zou bevallen, wat ik wel wist is dat bij de eerste paar bochten en lange stukken ik direct wist….dit wordt hem!

Zo ook met mijn MTB!….

Soms wordt je direct vriendjes met een fiets waarbij je later kan fine tunen…

Maar goed, het is een persoonlijk iets…bij mij is het zo gegaan maar wil niet zeggen dat het bij een ander ook zo gaat….

Maar 100% zeker zijn van een aankoop kan bijna niet…

Gr ej
Hallo,
als je op je fiets die versleten is goed zit, heb je al de juiste houding.
Neem alle maten, of laat ze nemen.
Ga met deze maten op zoek, bij de echte fietshandel.
Laat je niets aansmeren, het kan ook wel met 29 inch)wielen, maar dan met juiste evenwicht.
Ik ben 1,73 en dat gaat zeker wel, je moet testen.
Ik rij met Surly, ECR.
Eindeloos fietsen......
Leon schreef:
ma 20 feb, 2023 23:08
Wie gaat je een fiets van 5000 euro meegeven in jouw maat, met jouw zadel, stuur, pedalen, voorbouw, afstelling, dragers en tassen (niemand dus) voor een periode van een week om eens lekker een aantal dagen te proberen in de heuvels en op onverharde afdalingen?
Er zijn wel winkels die daar best een eind bij in de buurt komen. Of dat jouw hele lijstje is weet ik niet, maar lijkt wel die kant op te gaan.

Dit lees ik bijvoorbeeld bij Beagle Bikes in Utrecht op de website:
Beagle Bikes schreef:
[...]

Ook geloven we in langdurige testritten, u mag de fiets gerust een week testen.

[...]

Eerst goed luisteren, vervolgens adviseren en daarna komt het daadwerkelijke testen in beeld. Maar niet alvorens we een secure meting hebben gedaan. Bij de meting staat de klant centraal, en komen we gezamenlijk tot een mooi uitgangspunt om daadwerkelijk te gaan testfietsen. We zorgen dus voor een testfiets die echt op je is afgesteld. Het testen zelf mag meerdere dagen, zodat je een perfect beeld krijgt van de fiets. meerdere modellen testen is ook geen probleem.

[...]
Maar misschien zijn er wel meer winkels die het zo doen? Ik heb er nog nooit gebruik van gemaakt, want ik heb zelf nog nooit een nieuwe fiets gekocht (-:
Mijn eerste vakantiefiets was eerst van mijn broer en ik was nog maar 10.
De tweede was uit de folder van een beroemd A-merk en de plaatselijke fietsenmaker had nog nooit zo'n fiets gezien.
De derde was een maatfiets. Avaghon had toen nog alleen maatfietsen.
Bij de vierde, mijn huidige, kon ik kiezen tussen twee maten. Dat heb ik inderdaad geprobeerd. Meer dan een straatje om zat er niet in. Begrijpelijk voor dat bedrag.
Maar oké, ze waren bij elkaar zeker geen 5000 euro. :D
ej groningen schreef:
ma 20 feb, 2023 23:32
Maar ik heb op diverse merken gefietst waarbij aantal fietsen na 1 proefrit direct afvielen omdat het zit niet lekker was, ook niet na ander stuur of stuurpen….
De zit wordt bepaald door de drie punten (of vijf, hoe je het bekijkt) waar je lichaam contact maakt met de fiets. Wat zich daar tussen bevindt is voor de zit irrelevant. Zo heeft men ook de pasfiets bedacht. Die heeft vaak zelfs geen wielen.
Leon schreef:
di 21 feb, 2023 09:53
De zit wordt bepaald door de drie punten (of vijf, hoe je het bekijkt) waar je lichaam contact maakt met de fiets. Wat zich daar tussen bevindt is voor de zit irrelevant. Zo heeft men ook de pasfiets bedacht.
Misschien leuk voor TS om ze te noemen?

Daarover gesproken kunnen deze links van Wim, Michiel en Marten voor TopicStarter ook wel interessant zijn om eens door te lezen:

https://fietsvakantie.home.blog/

https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/

https://www.m-gineering.nl/idealefiets.htm

En mocht toch een gebruikte fiets overwogen worden dan kan ook deze interessant zijn:

https://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Ik heb mijn algemene gedachten hier geformuleerd: https://fietsvakantie.home.blog/
https://fietsvakantie.home.blog/
Verder kan ik nog dit toevoegen:
1 Ik zou geen heel dure fiets gebruiken voor alledag. Het diefstal risico is gewoon te groot en verzekeren te duur. Zelf heb ik een paar jaar geleden, omdat ik die lompe Gazelles etc. zat was, een bijna ongebruikte Koga stadsfiets uit 1988 gekocht voor 50 euro. Het was een tamelijk sportieve fiets met lichte onderdelen en een mooi rank stalen frame. Ik heb er in de jaren erna wel wat kosten aan gehad, maar toch blijft het een lekkere en betaalbare fiets.
2 Bij het postuur van de OP zou ik oppassen met de gangbare Nederlandse tractorfietsen. Die dikke alu buizen maken zo'n kleinere fiets veel te stijf. Dat is ook een argument tegen een riem: dat kan alleen maar bij een erg stijf frame, en het is de vraag of je dat wel zo fijn vindt. Ik zou een kleinere bandenmaat kiezen, en kortere cranks.
3 In deze prijsklasse kun je ook kiezen voor een stalen maatfiets zoals van m-gineering. Dan weet je zeker dat het frame past en precies stijf genoeg is, maar niet meer dan dat. Dat heeft wel een levertijd.

Dit zijn natuurlijk heel erg persoonlijke keuzes. De een zweert bij een tractor met recht stuur, de ander bij een lichtere stalen fiets met racestuur, om maar eens iets te noemen. Advies is dus moeilijk, behalve de raad dat er meer is dan wat bij de lokale fietsenwinkel staat.
O ja, en hier onder het kopje leesvoer de hoogsteigenwijze mening van Marten Gerritsen (m-gineering) over de ideale vakantiefiets: https://www.m-gineering.nl/techdex.htm : 12 kg fiets en 9 kg kampeerbagage.
Wim schreef:
di 21 feb, 2023 15:35

Ik zou geen heel dure fiets gebruiken voor alledag. Het diefstal risico is gewoon te groot en verzekeren te duur.
Hangt natuurlijk ook af van wat alledag voor iemand is. Als bijvoorbeeld thuis en je werkadres een goed afsluitbare fietsenstallingslocatie hebben en je je boodschappen lopend doet... ik noem maar een mogelijkheid ;)
Wim schreef:
di 21 feb, 2023 15:35
In deze prijsklasse kun je ook kiezen voor een stalen maatfiets zoals van m-gineering. Dan weet je zeker dat het frame past en precies stijf genoeg is, maar niet meer dan dat. Dat heeft wel een levertijd.
...en Marten maakt geen frames voor riemaandrijving. Sommige andere framebouwers wel.
Wim schreef:
di 21 feb, 2023 15:44
O ja, en hier onder het kopje leesvoer de hoogsteigenwijze mening van Marten Gerritsen (m-gineering) over de ideale vakantiefiets
Die had ik al gelinkt Wim, net als jouw website ;)
Marten maakt inderdaad geen frames voor riemaandrijving, juist omdat het frame dan zo stijf moet zijn. Mijn m-gineering is van voor de riemen, maar ik zou ook nu geen riem willen hebben, juist omdat ik niet van al te stijve frames hou. De gustibus...
Jurr schreef:
di 21 feb, 2023 15:46
Hangt natuurlijk ook af van wat alledag voor iemand is. Als bijvoorbeeld thuis en je werkadres een goed afsluitbare fietsenstallingslocatie hebben en je je boodschappen lopend doet... ik noem maar een mogelijkheid ;)
In de openingspost te lezen was TS dat niet van plan.
Leon schreef:
di 21 feb, 2023 16:12
In de openingspost te lezen was TS dat niet van plan.
In Nederland fietsend kom ik ook genoeg dorpswinkels tegen waar ik me over diefstal van m'n fiets geen zorgen maak, om het voorbeeld maar even uit te breiden.
Wim schreef:
di 21 feb, 2023 16:00
Marten maakt inderdaad geen frames voor riemaandrijving, juist omdat het frame dan zo stijf moet zijn. Mijn m-gineering is van voor de riemen, maar ik zou ook nu geen riem willen hebben, juist omdat ik niet van al te stijve frames hou. De gustibus...
Ik hobbel zelf ook vrolijk door zonder riemaandrijving. Zonder riemaandrijving zou een kettingkast wellicht ook nog een optie kunnen zijn voor TS, zeker met naafversnelling krijg je die best aardig dicht voor vuil en andere veel voorkomende ellende. Al kan ik me het nut van riemaandrijving voor bepaalde toepassingen best voorstellen.

Wel een tijdje met riemaandrijving gereden trouwens, net als een tijdje met een frame wat niet stijf genoeg was voor mijn gewicht met mijn hoeveelheid bikepacking bagage. Twee dingen die voor mij allebei geen blijvertje waren, maar het betrof gelukkig dezelfde fiets dus hoefde ik daarvoor slechts 1 fiets te verkopen ;)
Ik heb zo’n dure fiets voor all-round gebruik. Koga WT-S. Eerste drie jaar verzekerd maar dat ik nu niet meer doen denk ik maar wel als ik te regelmatig in een grote stad in NL zou moeten wezen zonder goede stallingmogelijkheid.

2 goede sloten (vouwslot en beugelslot) en soms een extra kabel voor de wielen. Altijd aan vast punt vastmaken. Zo te zien is er bij mij nooit een braakpoging ondernomen.