Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden, 40mm, Almotion? - Forum Wereldfietser

Banden, 40mm, Almotion?

Nu in de winter rijdt ik met Continental Top Contact Winter 42mm. Elke winter valt mij op dat ik dit een comfortabele band vind. Is dit meer vering? Of het zachtere rubber. Nu zonder vorst zit er 3,5 band in en ervaar ik geen nadeel van een hogere rolweerstand.

Voor in de zomer zoek ik andere banden dan de huidige Vittoria Zero vooraan en de Specialized Pathfinder Pro achteraan. De Vittoria bevielen qua grip op gravelpaden prima, de lekbestendigheid vond ik het net niet. Niet dat ik vaak lek reed maar op vakantie met bepakking wordt ik met een lekke band niet direct blij.

De Schwalbe Almotion verkiezen? Continental Top Contact II?
de Continental Top Contact Winter is inderdaad een heel soepele band. dat zit 'm in de constructie (dunne wanden. ?bepaald karkas/garen? misschien ook de rubbermix. het profiel geeft ook mee.
qua andere banden, die je noemt, kan ik je helaas niet adviseren. over de Almotion lees ik hier veel lovende woorden.
heb geen ervaring met de Continental Top Contact Winter
wel met de almotion die rijd ik als achterband op mijn woon werk fiets
is zeker lek bestendig maar hem plaatsen was een hele uitdaging
paste maar net over de velgrand en dan had ik weer een slag in me band
weer opnieuw monteren ook met behulp van glijmiddel voor je banden te monteren
en na een paar pogingen zat ie eindelijk goed
ik had een schwalbe supreme achter en nog steeds voor en vind deze vele malen fijner
zowel als rolweerstand en als monteren
ik zelf zou de almotion niet meer kopen
beide type banden gaan wel lang mee ik schat zo 15000 km
The Conti Topcontact Winter II is een fantastische band voor onze winters: snel, comfortabel en met ijzingwekkend goede grip op winterse wegen.
Voor de zomer ben ik erg tevreden met de Almotion. Die band is redelijk snel en soepel, lekbestendig en met meestal genoeg profiel voor een vakantiefiets. Net als met de meeste Schwalbe banden is montage inderdaad niet steeds makkelijk want niet iedere band is perfect rond. Tegelijk moet ik zeggen dat er van de Almotion nu zoveel generaties zijn geweest dat de ene ervaring echt niet veel zegt over de volgende.
En hangt ook af van op welke velg je 'm monteert.

Fijne band die Almotion. Ook die winterband van Conti vond ik altijd erg fijn.
Vele banden heb ik geplakt en laatst voor het eerst de almotion lek…stuk glas splinter recht er in….kan de almotion ook niks aan doen…maar samen met een collega de band er weer op moeten zetten, stel dat ik alleen was ergens op reis oid?
Dan idd maar wat zeep ofzo om deze er weer om te krijgen, of mensen vragen te helpen…
Toch wel een groot nadeel van deze band…

Gelukkig ( eigenlijk helaas ) ben ik dus niet de enige …twijfelde al aan mezelf…

Gr ej
De supreme zie ik niet, meer, op de site van Schwalbe?

Een band die er slecht op gaat haat ik op fietsvakantie. >25jaar geleden had ik dat met de Contact van Continental. Dus aan een dergelijke band begin ik niet. Let wel het licht ook zeker aan de maatvoering van de velg (weet ik uit ervaring van de mtb).

Ik lees dat er gebruikers zijn die ervaren dat er steentje blijven zitten in het profiel van de Top Contact. Jullie ervaren dit ook?
Wim schreef:
zo 12 feb, 2023 17:22
Tegelijk moet ik zeggen dat er van de Almotion nu zoveel generaties zijn geweest dat de ene ervaring echt niet veel zegt over de volgende.
Ik heb in 2018 de Almotion op mij fiets gedaan. Ging er moeilijk op, klopt. (trouwens, op de fietsreparatiecursus van M-gineering heb ik vorig jaar geleerd dat ik het altijd verkeerd heb gedaan :oops: )
In 2021 heb ik de achterband vervangen. Die Almotion ging er heel gemakkelijk op.

Nog even wat anders, misschien of-topic: in de titel heb je het over 40mm. Heb je ook de 50mm overwogen? Die vind ik prettiger fietsen.
Ik heb een Santos Travelmaster 2.8 uit 2011. Volgens Santos kan daar geen 50mm op, maar met wat aanpassingen aan de spatborden is me dat wel gelukt. Effectieve maat van de 50 is trouwens 45-46mm. Zie ook dit topic: viewtopic.php?f=23&t=32627&p=326302&hil ... on#p326110 en dit topic: viewtopic.php?f=8&t=30910
Zeker 50mm overwogen, frame en vork kunnen makkelijk 50mm aan. Maar het gaat passen met de spatborden? Nu met 42mm Contact Winter zit het spatbord al goed gevuld. Ik wil voor rotzooi welke de achterband wel eens meesleept nog wel ruimte tussen spatbord en band overhouden. Als ik nu naar met name het achterspatbord kijk zie ik niet heel veel millimeters ruimte.

Ik weet niet hoe breed de huidige versie van de Almotion in werkelijkheid is. Maar als 50mm past dan heeft dan zeker mijn voorkeur.
Wellicht afscheid nemen van je spatborden.
Vind ik niet prettig, nat + vies gespetterd worden. Ook is de fiets in gebruik is al woon-werkfiets.
of mtb-spatbord gebruiken achter icm mudguard aan onderbuis. Bevalt mij prima. Mijn aandrijflijn wordt verder beschermd door mijn Trangia spiritus-bidon.
DeFiets schreef:
di 14 feb, 2023 16:02
Vind ik niet prettig, nat + vies gespetterd worden. Ook is de fiets in gebruik is al woon-werkfiets.
Fiets erbij kopen. :D
Bredere spatborden monteren? In mijn geval was er niet heel veel ruimte, en dus ben ik overgestapt op de metalen spatborden van Gilles Berthoud in plaats van SKS. De stangetjes van de GB spatborden gaan buitenom en dat maakt net wat efficiënter gebruik van de resterende ruimte. De GB spatborden zijn ook wat stijver waardoor je ze net wat strakker op de band kunt monteren.
Mijn tip zou uitgaan richting een variant van panaracer gravelking. zelf prima ervaringen met een smallere variant. leverbaar in 43-622 en op het moment bijvoorbeeld bij rose zéér betaalbaar.

Maar bijvoorbeeld Challenge gravel grinder kan ook (fietsmaat prima ervaring mee), of g-one als je bij schwalbe wilt blijven.
Heb het afgelopen jaar met WTB Resolute TCS Light 42, GravelKing TLC 40 gefietst. De WTB legde het loodje na een glasscherf, de GravelKing TLC 40 kon je na 9000 km bij wijze van doorheen kijken.
Eerder op het forum kwam een Continental Contact Urban bandentest van Wim Schermer voorbij.
Inmiddels de eerste 1000 km op Continental Contact Urban gefietst. Wat een fijne band, rolt erg licht, biedt goede lekbestendigheid, is slijtvast en is ook nog eens erg goedkoop.
Dank voor de input!

Nieuwe spatborden, kan maar dan gooi ik de oude weg. Ik kies voor 40-43 mm banden.

Persoonlijk heb ik slechte ervaring met de goedkopere continental banden. Heb een set gehad, model weet ik niet meer, en lag tijdens de eerste rit in een bocht in eens plat op mijn bek. Droge weg, geen vorst, geen bladeren.

Schwalbe is geen must.
Je hebt ook de Marathon Efficiency, deze wordt op sommige sites genoemd als de opvolger van de Suprême.
Bij Rose in 40-622 voor dezelfde prijs als de Almotion.
De 40 mm Almotion is bij mij op een 19 mm velg 38 mm breed
Al jaren reed ik met de Almotion, Van de zomer heb ik deze vervangen en heb ik 100 kilometer op de Marathon Plus gereden. Gauw weer eraf en nieuwe 40 mm Almotions er omheen gelegd. Wat een stugge band die Marathon Plus, ik vond dit echt niets.

Voor de liefhebber zijn ze gratis af te halen in Delft. De rubber fliebeltjes zitten er nog op (zie foto)
Maat 37-622 - 28x1,40 - 700x35 C

Update 26 maart 2023:
Een liefhebber heeft zich gemeld :D

Bijlagen

Eerst band is besteld, Conti's Top Contact. Andere band is vooralsnog een Specialized Pathfinder Pro. Die si nog goed.

Voor de vakantiefiets van mijn vriendin is het een Almotion geworden. Ze rijdt al met Schwalbe en de achterband is aan vervanging toe.

De Conti weegt 100 gram meer dan de Schwalbi. Conti is dan ook 2mm breder..