Additionally, paste this code immediately after the opening tag: mijn eerste brooks zadel - Forum Wereldfietser

mijn eerste brooks zadel

Ik heb een brooks b17 gekocht,en wil graag advies hoe ik dit zadel het beste kan inrijden. Hoevaak invetten? welk vet? hoe krijg je het leer het snelst soepel (geen antwoord geven heeeel veel en vaak fietsen :roll: ) zodat naar je bips gaat staan.

Alle tips welkom
Hoe soepeler je het zadel wilt maken om in te rijden, hoe sneller het zal uitzakken en dus aan het eind van de levensduur zal komen. Invetten volgens de norm (dus met proofide) en geduld hebben is het credo imho.

Wees blij dat je geen Gilles Berthoud hebt, dan kan je de inrijdperiode keer 4 rekenen ;)
Ik doe het tegenwoordig één keer, met Proofide. De te bereiken levensduur van Brookszadels is niet meer zodanig dat meer behandelingen volgens mij nut hebben.
Als het nieuwe zadel erg slecht zit is het misschien beter een ander model te kiezen. Misschien dat het baat om op de plaatsen waar je graag een deuk in het leer zou willen flink in te vetten.

@Poppink: grappig dat de ene link zegt dat je het op de onderkant moet doen en de ander op de bovenkant.
Brooks zelf heeft het alleen over de bovenkant: https://www.brooksengland.com/en_eu/product-care
Dat lijkt me verstandig.

Ik zou er in ieder geval voor oppassen te veel spul te gebruiken op de neus van het zadel en vooral bij de klinknagels aan de zijkant van de neus omdat daar de grootste trekspanning op het leer staat. In de loop van de jaren wordt het zadel namelijk zo'n 2 cm langer en dat is vooral daar. Daarna is het einde zadel.

Het beste en het snelste zijn inderdaad twee verschillende dingen.
Fedor schreef:
zo 12 feb, 2023 10:53
Hoe soepeler je het zadel wilt maken om in te rijden, hoe sneller het zal uitzakken en dus aan het eind van de levensduur zal komen. Invetten volgens de norm (dus met proofide) en geduld hebben is het credo imho.

Wees blij dat je geen Gilles Berthoud hebt, dan kan je de inrijdperiode keer 4 rekenen ;)
aha dus niet tevaak en teveel invetten.
tja wat is levensduur.10.000 km of 100.000km :) :)
Leon schreef:
zo 12 feb, 2023 11:35
Ik doe het tegenwoordig één keer, met Proofide. De te bereiken levensduur van Brookszadels is niet meer zodanig dat meer behandelingen volgens mij nut hebben.
Als het nieuwe zadel erg slecht zit is het misschien beter een ander model te kiezen. Misschien dat het baat om op de plaatsen waar je graag een deuk in het leer zou willen flink in te vetten.

@Poppink: grappig dat de ene link zegt dat je het op de onderkant moet doen en de ander op de bovenkant.
Brooks zelf heeft het alleen over de bovenkant: https://www.brooksengland.com/en_eu/product-care
Dat lijkt me verstandig.

Ik zou er in ieder geval voor oppassen te veel spul te gebruiken op de neus van het zadel en vooral bij de klinknagels aan de zijkant van de neus omdat daar de grootste trekspanning op het leer staat. In de loop van de jaren wordt het zadel namelijk zo'n 2 cm langer en dat is vooral daar. Daarna is het einde zadel.

Het beste en het snelste zijn inderdaad twee verschillende dingen.
ohh langer worden van een zadel kan ook nog.
Dus beste alleen insmeren bij gedeelte vd zit botjes
Ik heb er ooit een gehad die 90.000 km haalde. Nu ben ik blij met 20.000. E.e.a. zal ook wel met mijn eigen gewicht te maken hebben. Ook verschillen zadels onderling.
De metalen delen leggen tegenwoordig ook net zo snel het loodje als het leer. Gelukkig heb ik een aardige voorraad onderdelen van eerder afgedankte zadels.
Ik heb een B17 en een B17 narrow, beide met een uitsnede in het leer. (aanvankelijk "imperial" geheten, nu is de aanduiding "cut-out")
Het leer is prettig dun ;-) en mede daardoor was de zit onmiddellijk goed, en de zadels zitten ook nu na enige jaren nog steeds prima.
Eenmalig ingesmeerd met Brooks' eigen vet (destijds in een fraai blikje meegeleverd, bij mijn derde brooks zadel; een onlangs aangeschafte Team Professional zat zo'n blikje er niet meer bij).
carmenopdefiets schreef:
zo 12 feb, 2023 11:56
Fedor schreef:
zo 12 feb, 2023 10:53
Hoe soepeler je het zadel wilt maken om in te rijden, hoe sneller het zal uitzakken en dus aan het eind van de levensduur zal komen. Invetten volgens de norm (dus met proofide) en geduld hebben is het credo imho.

Wees blij dat je geen Gilles Berthoud hebt, dan kan je de inrijdperiode keer 4 rekenen ;)
aha dus niet tevaak en teveel invetten.
tja wat is levensduur.10.000 km of 100.000km :) :)
De levensduur kun je nog sneller verkorten door met een drijfnat zadel toch te gaan fietsen. Je rekt het leer daarmee nog verder op dan de spanbout aan kan om het weer strak te trekken. Dat opspannen moet je ook hooguit 1 keer per jaar doen en dan ook met beleid.