Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Jan janssen transalpine ervaringen - Forum Wereldfietser

Jan janssen transalpine ervaringen

Hallo

Ik vroeg me af of iemand hier ervaring heeft met de jan janssen transalpine (of andere jan janssen fietsen)
Ik sta op het punt onderstaande fiets te kopen, maar zoals ik al zei kan ik nergens iemand vinden met ervaringen met deze fiets. is deze fiets en dit merk betrouwbaar?

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... QwLjAuMC4w
Welkom!

Zelf geen ervaring met deze fiets, maar voor fietsen met vakantiebagage zou ik er eentje nemen zonder wielen met een fancy spaakpatroon. Dus niet zo per twee spaken bij elkaar en dan een grote tussenruimte, maar gewoon met gelijke tussenruimte de spaken verdeeld over de velg. Tenzij je erg weinig gewicht en volume meeneemt, dan zou het misschien best heel kunnen blijven. Ook mede afhankelijk van je eigen gewicht en je routekeuze uiteraard. Jan Janssen maakt ook prima fietsen, al zou deze specifieke fiets voor deze prijs niet zo snel mijn voorkeur hebben.

Wat wil je ermee gaan doen? En wat maakt dat je je zinnen specifiek op deze fiets gezet hebt?

Wat je ook zou kunnen doen is een vragenlijstje invullen, te vinden in 1 van de eerdere forumtopics van forumleden die dat ook gedaan hebben. Dan kunnen we door jouw antwoorden op die vragen wat beter meedenken. Dit topic begint bijvoorbeeld met zo'n vragenlijstje:

viewtopic.php?f=8&t=37586

Als je naar meer van dat soort lijstjes zoekt op het forum kom je vast ook mensen tegen die iets soortgelijks zoeken als jij met een gelijk budget. En misschien zitten daar nog wel leuke suggesties tussen?

En nog wat leesvoer van Wim, Michiel en Marten:

https://fietsvakantie.home.blog/

https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/

https://www.m-gineering.nl/idealefiets.htm

En voor een gebruikte fiets kan ook deze interessant zijn:

https://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Hallo Jurr,
dankuwel voor uw reactie. Ik ben van plan naar turkije, of misschien azie als de grenzen het toelaten te fietsen. Ik heb al heel wat marktplaats afgestruind en dit lijkt aan de meeste eisen te voldoen. (niet te duur, voordrager, geen verende voorvork) alleen denk ik eigenlijk dat de fiets al te groot is. de fiets is namelijk maat 60 terwijl ik 1.82 ben met vrij kleine benen (82 cm ongeveer)
Ik ben wel redelijk klaar met het afstruinen van marktplaats dus ik denk dat ik mijn oude fiets om ga bouwen tot toerfiets. Giant tourer frame uit 1995.
Deze ziet er ook tamelijk afgeragd uit.
Wim schreef:Deze ziet er ook tamelijk afgeragd uit.
Dat zou mee kunnen vallen. Aan de viezigheid op de kransjes, of liever gezegd de schone grote en kleine kransjes, kun je zien dat de fiets alleen op het vlakke is gebruikt.
De fiets lijkt me echter ongeschikt voor het doel, al was het maar vanwege de wielen. Daar kun je nieuwe in zetten maar dat kost. Dan wordt de totaalprijs een stuk hoger en is er vast wat geschikters te koop.

Als je je eigen fiets wilt aanpassen/opknappen lees je de website m-gineering natuurlijk helemaal.
Een baantje erbij nemen, 1000 of 2000 euro extra verdienen en een goede fiets kopen gaat natuurlijk veel sneller en je weet dan zeker dat je een goede fiets hebt maar van zelf aan je fiets werken leer je wel veel en dat is handig onderweg.
Heb je een foto van die Giant Tourer? Giant heeft nogal wat verschillende fietsen gemaakt.

De 'tien geboden' is ook wel een handig checklistje: viewtopic.php?f=8&t=35578

De eerder genoemde checklist staat tegenwoordig hier: https://fietsvakantiewiki.localhost.one ... ijk_advies
(Lees ook de toelichting eronder)
anyone schreef:
do 09 feb, 2023 09:50
Ik ben van plan naar turkije, of misschien azie als de grenzen het toelaten te fietsen.
Dat zijn mooie plannen zeg!

Zeker met die plannen en de daarbij te verwachten kwaliteit wegdek kan het best lonen om voor een lekker brede band te kiezen. Waar in 1995 veelal gefietst werd met 32mm of 37mm, is tegenwoordig 50mm bandbreedte veel meer gangbaar. Al ging dat in 1995 ook prima als je een mountainbike als basis nam voor je vakantiefiets.
anyone schreef:
do 09 feb, 2023 09:50
Ik heb al heel wat marktplaats afgestruind en dit lijkt aan de meeste eisen te voldoen. (niet te duur, voordrager, geen verende voorvork) alleen denk ik eigenlijk dat de fiets al te groot is. de fiets is namelijk maat 60 terwijl ik 1.82 ben met vrij kleine benen (82 cm ongeveer)
Je belangrijkste eis is een passende maat fiets waarop de voor jou gewenste zithouding te realiseren is zonder rare kunstgrepen. Daarna pas ga je naar remmen om veilig tot stilstand te komen en naar voldoende lage versnellingen om boven op een berg te kunnen komen. Goede wielen zijn ook een belangrijke, en een frame wat stijf genoeg is voor jouw gewenste hoeveelheid bagage.
anyone schreef:
do 09 feb, 2023 09:50

Ik ben wel redelijk klaar met het afstruinen van marktplaats [...]
Soms kan die zoektocht inderdaad best lang en lastig zijn, zeker met specifieke eisen en een specifiek budget. Gezien de vraagprijs van de fiets in de openingspost zou het best moeten kunnen lukken voor die 500 euro, wees wel kritisch op wat je koopt. Vergeet ook niet het onderhoud, aanpassen naar wens van bepaalde onderdelen of misschien zelfs het vervangen van bijvoorbeeld een achterwiel om daar ook inclusief bagage op te kunnen vertrouwen.
anyone schreef:
do 09 feb, 2023 09:50

[...] dus ik denk dat ik mijn oude fiets om ga bouwen tot toerfiets. Giant tourer frame uit 1995.
Afhankelijk van de staat van de fiets en gewicht en volume van je bagage zou je het daarmee best kunnen halen. Wel had een Giant Tourer bijvoorbeeld destijds best smalle banden, dus houd daar wel rekening mee. Ook zijn dingen als bijvoorbeeld bagagedragers, velgen en banden zijn sinds die tijd echt wel beter geworden.

Maar het niet aanschaffen van een nieuwe fiets zou wel budget vrij kunnen maken voor het investeren in verbeteringen van je huidige fiets. Vraag blijft dan natuurlijk wel of jouw eigen fiets daar de beste basis voor zou zijn. Hoe gedraagt jouw fiets zich bijvoorbeeld met de door jou gewenste hoeveelheid bagage?
Als het goed is staat er in de bijlage een afbeelding van de fiets. Als ik besluit hem ik te knappen heb ik nog wat van een Shimano deore groepset: remmen, shifters, derailleur die er waarschijnlijk opgaan. En dan nog een ander stuur, bagagerek voor en achter, ander zadel andere trappers.

Bijlagen

Dat iemand voor de jan janssen nog 500 euro durft te vragen. Dat ding is best wel oud.
En dat er dan ook nog iemand is die 350 bied verbaast mij echt.

Maar goed. Jan Janssen valt ook klein. Dus ik denk dat hij zo wie zo te klein is voor je.

Maar goed je was al afgestapt van het idee die te kopen :)
anyone schreef:
do 09 feb, 2023 16:04
Als het goed is staat er in de bijlage een afbeelding van de fiets.
Leuke fiets, misschien wel geschikter dan die Jan Janssen uit de startpost. Maar wel een klassieker uit 1995. Voor jouw reisplannen zou ik persoonlijk heden ten dage een andere fiets als basis nemen, al is het zeker niet onmogelijk met de fiets die je hebt.
anyone schreef:
do 09 feb, 2023 16:04
Als ik besluit hem ik te knappen heb ik nog wat van een Shimano deore groepset: remmen, shifters, derailleur die er waarschijnlijk opgaan.
Let wel op dat niet alles zomaar uitwisselbaar is. Heeft de groep die je hebt liggen bijvoorbeeld hetzelfde aantal versnellingen als waar de fiets nu mee uitgerust is? En zo niet, past dit dan wel of zit je bijvoorbeeld aan een andere achternaaf vast?

Let tevens op dingen als bijvoorbeeld het balhoofd, uit die tijd zou het best nog wel eens voor een 1 inch kunnen zijn, terwijl tegenwoordig al weer wat jaren 1 1/8 inch meer gangbaar is. Bij bepaalde fietsen worden ze zelfs al onderop groter. Iets wat je met woon-werkverkeer amper als verschil zult ervaren, maar op slecht wegdek met bagage des te eerder. Net als bij eventuele vervanging, zeker in landen met een beperkter onderdelen aanbod dan hier in Nederland.

Let ook op de ruimte tussen de achtervork, oudere fietsen zullen eerder 130mm hebben, terwijl tegenwoordig 135mm gangbaar is. Met steekassen gaat dat zelfs naar 142mm of zelfs 148mm
anyone schreef:
do 09 feb, 2023 16:04
En dan nog een ander stuur, bagagerek voor en achter, ander zadel andere trappers.
Kan allemaal, zadel en bagagedragers zul je op een andere fiets ook vast wel kunnen gebruiken. Maar let wel op waar je geld in steekt. Wat je er ook mee doet, frame en vork blijven 1995.
Jurr schreef:
do 09 feb, 2023 16:51
anyone schreef:
do 09 feb, 2023 16:04
Als het goed is staat er in de bijlage een afbeelding van de fiets.
Leuke fiets, misschien wel geschikter dan die Jan Janssen uit de startpost.
Misschien.
Bepaal daarom eerst hoeveel kilo bagage je mee gaat nemen in welke tassen. Schroef dan de benodigde dragers op de oude fiets en test of die fiets dan nog goed fietst en niet slingert.
Begin daarna pas met de rest.
Ik twijfel aan de foto te zien een beetje aan de slijtagetoestand van de velgen. De naven zul je uiteraard ook moeten openmaken.
Kwam deze net tegen
Gates belt
Rohloff
Maat 57
950 euro is niet duur
Maar hij reserveert alleen na aanbetaling

https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... it-sx-r4-0
Voor een hevige reis naar Azië is een tank als deze Avaghon ook een oplossing: https://www.marktplaats.nl/v/fietsen-en ... herenfiets
Moet ie natuurlijk wel zo goed zijn als ie er op de foto's uit ziet, maat dat geldt voor alles wat je tweedehands koopt.
Leon schreef:
do 09 feb, 2023 17:27
Voor een hevige reis naar Azië is een tank als deze Avaghon ook een oplossing:

[...]

Moet ie natuurlijk wel zo goed zijn als ie er op de foto's uit ziet, maat dat geldt voor alles wat je tweedehands koopt.
Die ziet er goed uit voor dat geld zeg!

Leuk ook al die zilverkleurige onderdelen, waar er toch vaak voor zwart gekozen wordt.

Wel even zoeken om een reserve CDC riem mee te kunnen nemen die niet meer gemaakt wordt. Al zou je natuurlijk ook naar ketting kunnen gaan. Een CDX conversie kan natuurlijk ook, maar daar wordt het wel gelijk weer prijziger van...

En blijft natuurlijk wel de vraag of TopicStarter tweemaal zoveel uit wil geven als de 500 euro van de fiets uit z'n startpost. Maar zeker binnen de 26 inch 559 wielmaat kun je echt wel een hoop fiets voor je geld krijgen met een compact budget.

Zie daarvoor bijvoorbeeld dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=37424

En de in dat topic ook genoemde link naar dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=37009
Voor een dergelijke reis heb je inderdaad een stevige fiets nodig, met heel goede wielen en dikke banden. Een derailleursysteem is geen probleem, en v brakes zijn ook goed genoeg. Een stevige bagagedrager mag ook niet ontbreken.
dank jullie wel voor al het advies. Ik heb besloten een oude fiets van het merk snel safari te kopen. shimano deore afgemonteerd, sterk stalen frame en goede wielen.
Veel voorpret!
anyone schreef:
za 11 feb, 2023 21:49
dank jullie wel voor al het advies. Ik heb besloten een oude fiets van het merk snel safari te kopen. shimano deore afgemonteerd, sterk stalen frame en goede wielen.
Gefeliciteerd! Dat zijn inderdaad eenvoudige en sterke trekkingfietsen, zeer bekend op dit forum.
"Met een fiets van Snel kom je er wel", heette het.
Kijk, dat lijkt me een betere keus dan de Jan Janssen uit de startpost en je huidige Giant.

Heb je nog foto's? Nu na aankoop en straks klaar voor vertrek? (-:
anyone schreef:
za 11 feb, 2023 21:49
dank jullie wel voor al het advies. Ik heb besloten een oude fiets van het merk snel safari te kopen. shimano deore afgemonteerd, sterk stalen frame en goede wielen.
Dat is een goed merk en mooie fiets, zei een Snelrijder.
Hoe oud is de Safari?

Veel fietsplezier.

Jan