Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Andere cassette testen met huidige ketting? - Forum Wereldfietser

Andere cassette testen met huidige ketting?

Hoi, ik heb een 7 speed 11-28 casette op mijn fiets (triple voor). Voor een meerweekse fietstocht wil ik er een 11-32 cassette op zetten. Ik wil eigenlijk even een kort testritje maken om te zien of dat werkt. Kan dat dan met de huidige ketting met oog op de lengte? In mijn fietshandboek staat dat je de lengte vd ketting bepaalt door de ketting op de kleinste tandwielen voor en achter te zetten. Daar verandert met die 11-32 nu even niks aan. Voor de echte trip vervang ik dan ketting en casette. Maar voor een kort rondje (paar km) wil ik niet de huidige ketting eraf halen als dat niet nodig is. Of zie ik iets over het hoofd?
Bas76 schreef:
zo 05 feb, 2023 15:25
[...]

Ik wil eigenlijk even een kort testritje maken om te zien of dat werkt. Kan dat dan met de huidige ketting met oog op de lengte? [...]

Maar voor een kort rondje (paar km) wil ik niet de huidige ketting eraf halen als dat niet nodig is.
Niet het grootste tandwiel voorop combineren met het grootste tandwiel achterop en dan gaat dat wel goedkomen als je huidige kettinglengte kloppend is. Dat is sowieso een rare combinatie die je als het goed is nooit zult schakelen.

Wat wel roet in het eten zou kunnen gooien is als je ketting al ver versleten is en je cassette nieuw, maar dat kun je in een proefritje wel bepalen.
Jurr schreef:
zo 05 feb, 2023 15:56
Niet het grootste tandwiel voorop combineren met het grootste tandwiel achterop en dan gaat dat wel goedkomen. Dat is sowieso een rare combinatie die je als het goed is nooit zult schakelen.
Bij groot-groot zou je derailleur bij een te korte ketting kunnen afbreken dus ook echt niet proberen of het past als je het niet zeker weet ;)
Je kunt op type van de derri alvast checken of ie de 32 kan hebben en of je met de totale capaciteit uit gaat komen.

Daar zit meestal wel wat rek in, wellicht je dat juist wilt testen natuurlijk.
Dank, zal voorzichtig doen. Ik heb een Shimano Alivio rd-mc 14 derailleur. Lange arm. Hoop dat die een 32 aankan. Kon er niet zou gauw iets over vinden. Maar wat ik lees over nieuwe 6/7 speed of 7/8 speed derailleurs (Tourney of Altus dacht ik…) moeten die tot 34 kunnen. Dacht dus mijn oudje ook?
Fedor schreef:
zo 05 feb, 2023 16:00
Bij groot-groot zou je derailleur bij een te korte ketting kunnen afbreken dus ook echt niet proberen of het past als je het niet zeker weet ;)
Maar als je het niet probeert weet je het ook niet :lol:

Ik zou gewoon die 11-32 monteren en met de fiets in de montagestandaard heel voorzichtig proberen of je groot-groot kunt schakelen zonder dat de boel volledig vastloopt.
Fedor schreef:
zo 05 feb, 2023 16:00
Jurr schreef:
zo 05 feb, 2023 15:56
Niet het grootste tandwiel voorop combineren met het grootste tandwiel achterop en dan gaat dat wel goedkomen. Dat is sowieso een rare combinatie die je als het goed is nooit zult schakelen.
Bij groot-groot zou je derailleur bij een te korte ketting kunnen afbreken dus ook echt niet proberen of het past als je het niet zeker weet ;)
Waarom bepaal je dan eigenlijk de lengte van een ketting op basis van de twee kleinste tandwielen? Hoe weet je dan of er groot-groot mee geschakeld kan worden? Hoewel je dat in de praktijk niet doet natuurlijk.
Bas76 schreef:
zo 05 feb, 2023 17:05
Waarom bepaal je dan eigenlijk de lengte van een ketting op basis van de twee kleinste tandwielen? Hoe weet je dan of er groot-groot mee geschakeld kan worden?
Als je alles netjes volgens specificaties van de fabrikant doet is dat een huis-tuin-en-keukentrucje waar je er wel mee komt, maar als je de grenzen opzoekt is het altijd handig om ff daadwerkelijk te proberen.


Hoewel je dat [groot-groot] in de praktijk niet doet natuurlijk.
Normaal gesproken niet, maar bijvoorbeeld op 4500m hoogte met volle bepakking werken je hersens net effe wat minder goed dan op zeeniveau in je eigen achtertuin en kan het toch zomaar per ongeluk gebeuren.
Veel vergezochte mitsen en maren, maar is gewoon geen probleem.
Nieuwere achterderailleurs hebben bijna allemaal een grotere capaciteit.
Bas76 schreef:
zo 05 feb, 2023 17:05
Waarom bepaal je dan eigenlijk de lengte van een ketting op basis van de twee kleinste tandwielen?
Dat doe je dan ook niet. :wink: Tenminste, ik zelf niet. Er zijn allerlei vuistregels voor kettinglengte: gebaseerd op klein-klein, gebaseerd op groot-groot, wel met derailleur ertussen, met de derailleurwieltjes in verticale lijn, zonder derailleur ertussen en dan zoveel schakels erbij tellen voor de derailleur… En iedereen heeft ongetwijfeld een favoriete methode.
Zelf leg ik de ketting gewoon om, door de derailleurs, op groot-groot met de achterderailleur helemaal naar voren (even vastzetten aan de achtervork met een haakje gemaakt van een oude spaak) en dan maak ik de ketting zo kort mogelijk. Na het vastmaken even controleren of op klein-klein de derailleur niet zo ver dubbelvouwt dat er iets aanloopt, en dat heeft het bij mij nog nooit gedaan dus dan zit het goed.

Succes ermee!

Carl
Dank voor de reacties. Kettinglengte kom ik wel mee verder. Nog even goed gezocht op type huidige derailleur Shimano rd-mc 14. Een oude handleiding geeft aan dat deze max 28 tanden schakelt. Dat lijkt dus niet te gaan werken met die 11-32 cassette. Kan ik er nu zomaar een andere derailleur opzetten, bijvoorbeeld een Altus m310 7/8 speed long cage? Zonder verdere aanpassingen?
Of zou een derailleur verlenger kunnen helpen? Zelf geen ervaring mee maar mee-lezers waarschijnlijk wel.
Bas76 schreef:
ma 06 feb, 2023 09:59
Dank voor de reacties. Kettinglengte kom ik wel mee verder. Nog even goed gezocht op type huidige derailleur Shimano rd-mc 14. Een oude handleiding geeft aan dat deze max 28 tanden schakelt. Dat lijkt dus niet te gaan werken met die 11-32 cassette.
Shimano is aartsconservatief met hun eigen schattingen wat haalbaar is. Meestal is er wel een marge mogelijk.
Bas76 schreef:
ma 06 feb, 2023 09:59
Dank voor de reacties. Kettinglengte kom ik wel mee verder. Nog even goed gezocht op type huidige derailleur Shimano rd-mc 14. Een oude handleiding geeft aan dat deze max 28 tanden schakelt. Dat lijkt dus niet te gaan werken met die 11-32 cassette. Kan ik er nu zomaar een andere derailleur opzetten, bijvoorbeeld een Altus m310 7/8 speed long cage? Zonder verdere aanpassingen?
Lees nog even de reactie van Sjefke...die weet het
JanH schreef:
ma 06 feb, 2023 10:11
Of zou een derailleur verlenger kunnen helpen? Zelf geen ervaring mee maar mee-lezers waarschijnlijk wel.
Ik had een vergelijkbare op mijn oude gravelbike. Werkte prima. Ging daarmee van 34 naar 40 tanden (Shimano 105) en er was nog marge.
Het gaat niet alleen om de lengte'zwaai' van de kooi. Bij mijn oude LX bleek de plaatsing van het bovenste derailleurwieltje bepalend. Grootste kransje 34 i.p.v. de standaard 32 ging nog net maar was wel funest voor het fijne schakelgevoel en leverde een constante ŕrrrrrrrrr op bij fietsen op dat kransje, alsof ik ineens een Rohloffnaaf had.
Woon je in de buurt kom langs ik heb een complete MegaRange 7 speed met als grootste een AT 34 tanden.
Cassette wisselen is 2 tellen werk.
Dank voor jullie reacties en aanbod Wim. Ik woon niet bepaald in de buurt alleen. Ik ga de nieuwe cassette monteren en kijken hoe dat gaat. Als het niet werkt ga ik op zoek naar een nieuwe derailleur. Een Shimano Acera M360 SGS Achterderailleur zou kunnen als ik het goed heb.
Nou, zojuist getest. Klein voor, grootste krans achter gaat prima. Middenblad voor kan ik de hele cassette wel pakken. Grote blad voor schakelt met die 32 achter ook nog maar dan staat die derailleur wel akelig richting voorkant voorbij de as. Dat lijkt mij niet de bedoeling.
Daarnaast draaide middenvoor op de kleinste krans achter niet lekker. Oude ketting op nieuwe krans misschien?
Ik denk dat ik toch maar op zoek ga naar een nieuwe derailleur. Deze gaat ook al 27 jaar mee en lijkt ook een tikkie krom.
Ik zie na dit testresultaat geen enkele reden voor een andere derailleur.