Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingvraag mbt pen versus missing link - Forum Wereldfietser

Kettingvraag mbt pen versus missing link

Ik heb nog nooit mijn eigen ketting vervangen en wil dat graag gaan doen. Derhalve heb ik mijzelf hier over ingelezen.

Volgens de bon van mijn fietsenmaker is de huidige ketting op mijn fiets een "Shimano 9-Sp Ultegra/XT CNHG93 114 Schakels M/Kettingpen Maat 9-speed"

Een ketting met kettingpen dus. De 'moeilijkere' versie, maar goed geen probleem. Ik heb een identieke nieuwe ketting en pen en een kettingpons en wilde die er op gaan zetten als eerste test. Het plan is dus gewoon om exact dezelfde ketting te vervangen zodat de kans het grootste is dat het goed gaat.

Maar nou loop ik tegen iets aan wat ik niet begrijp. Op mijn huidige ketting zit namelijk een schakel die lijkt, kijkende naar de foto's en video's op Internet, op een 'missing link'. De andere versie dus.

Hierbij een foto:

Afbeelding

Ik begrijp dit niet.

Is dit geen missing link? Wat is het dan wel?
Is het wel een missing link en hebben deze kettingen zowel de mogelijkheid om ze met pen als missing link te vervangen?
Is het wel een missing link en is het dezelfde type ketting maar dan de missing link versie?
Is het een totaal andere ketting en klopt er niet wat de fietsenmaker op de bon heeft geschreven?
Iets anders?

Kan iemand mij dit uitleggen of verklaren?
Wat je ziet is een missing link.
Je weet echter niet wat voor merk of type link het is (behalve dat het een 9-speed is) en of die bij deze ketting hoorde. Dat maakt ook niet uit. Ik denk dat je fietsenmaker even een missing link uit een doosje heeft gepakt toen hij jouw ketting monteerde. Dat is ook prima. Op (vrijwel?) alle derailleurkettingen kun je een missing link gebruiken.
Op je fiets passen alle kettingen die geschikt zijn voor 9-speed, mits correcte lengte natuurlijk.
Het beste koop je er een met missing link in de verpakking erbij. Je kunt ook een losse missing link kopen, maar zover ik weet moeten die wel bij het type ketting passen; dus niet alle 9-speed missing links passen bij alle 9-speed kettingen.
Okay, dus kettingen die worden geadverteerd als zijnde kettingen waarbij een breekpen nodig is kun je ook gewoon met een missing link monteren? Is dat echt waar?

Waarom wordt er dan niet zo'n link bij geleverd ipv een pen, dat is toch veel makkelijker?
Die zonder link zijn net iets goedkoper te produceren en er zijn altijd mensen die zo'n link niet willen.
Squinky schreef:
vr 03 feb, 2023 16:04
Waarom wordt er dan niet zo'n link bij geleverd ipv een pen, dat is toch veel makkelijker?
Tja, Shimano is heel eigenwijs....
Tip: KMC kettingen met missing link; voor 9v: kmc X9. Gaan langer mee dan Shimano.
Squinky schreef:
vr 03 feb, 2023 16:04
Okay, dus kettingen die worden geadverteerd als zijnde kettingen waarbij een breekpen nodig is kun je ook gewoon met een missing link monteren? Is dat echt waar?
Ja. het is gewoon dezelfde ketting. Waar dan verschillende sluitsystemen voor mogelijk zijn.

Overigens maakt het voor je huidige ketting niks uit. Pons het ding ergens open en in de kliko ermee.

Overigens2 is het wel leuk om je eerste ketting met breekpen te monteren. Toch een extra stukje voldoening als het mooi gelukt is 8)
Ketting van Shimano volgens mij idd. altijd met een pen en van KMC met missing link. Ik heb laatst nog een missing link gebruikt (union 6-7 sp, dus geen KMC) en meestal gaat het altijd goed, maar deze verboog op eoa manier te veel en gaf daardoor teveel speling, toen heb ik het in nood herstelt door één schakel korter nog te maken en met de pen van de ketting zelf het maar te monteren.
Normaliter gebeurt me dit nooit. Toen bedacht ik me. (Ik ben en blijf fan van Shimano) Eigenlijk is er niets mis met Shimano en de bijgeleverde pin met extra breekpen eraan voor gemakkelijke bevestiging. Als je dit nauwkeurig uitvoert met kettingpons, die altijd handig is om te hebben, heb ik een heel goed gevoel bij dit soort kettingen.

Ik begrijp dus niet zo goed deze Shimano ketting met missing link. Ik zou gaan voor de ketting die jou het best bevalt. Voor mij is dat Shimano met bijgeleverde pen, maar voor velen is dat KMC en missing link. Maar omdat er toen ik jonger was nog geen moderne missing links waren, ben ik gebleven bij Shimano, maar velen hebben Shimano kettingen afgezworen, toen er éénmaal KMC kettingen met missing link kwamen, maar ik dus niet.
Grandonneur schreef:
vr 03 feb, 2023 16:39
Toch een extra stukje voldoening als het mooi gelukt is 8)
Dat weet je pas zeker na 3000 km :D
overigens3 is het niet iets van Shimano vs KMC hoor. Shimano heeft haar quicklink, Sram haar powerlink, wipperman haar connex link, BBB haar smartlink, ...
Leon schreef:
vr 03 feb, 2023 16:56
Grandonneur schreef:
vr 03 feb, 2023 16:39
Toch een extra stukje voldoening als het mooi gelukt is 8)
Dat weet je pas zeker na 3000 km :D
Altijd een missink link in je zadeltasje mee :wink:
Grandonneur schreef:
vr 03 feb, 2023 16:58
Leon schreef:
vr 03 feb, 2023 16:56
Grandonneur schreef:
vr 03 feb, 2023 16:39
Toch een extra stukje voldoening als het mooi gelukt is 8)
Dat weet je pas zeker na 3000 km :D
Altijd een missink link in je zadeltasje mee :wink:
Ik heb een lijst bijgehouden van het aantal problemen bij mij en mijn fietsgenoten met kettingbreuk sinds we de missing links al bij voorbaat op de ketting monteren. Hij staat hieronder.

Lijst.
Leon schreef:
vr 03 feb, 2023 17:02
Lijst.
De mijne is langer.
Grandonneur schreef:
vr 03 feb, 2023 17:56
De mijne is langer.
:lol:
De missing link is populair als ik internet mag geloven. Maar een breekpen installeren met een kettingpons is (ook) erg eenvoudig, en beide zaken zijn makkelijk om onderweg bij je te hebben.
Sommige fietsers nemen meermaals hun ketting af ter reiniging, of wisselen meerdere kettingen om de levensduur te verlengen. (ik bedoel hiermee de levensduur van de cassette en de kettingbladen) Dan kan ik me voorstellen dat een sluitschakel handig is.
Ikzelf monteer slechts eenmaal een ketting, en rijd tot hij op is. Ik mis op die manier geen sluitschakel.
Het grote nadeel van zo'n breekpen is dat je vaak ook een tang nodig hebt om die pen te breken, onderweg is dat bij veel fietsers nog wel eens afwezig, Dus gebruik ik ook al tijden zo'n missing link.
Onderweg kun je eventueel ook een tang nodig moeten hebben om de sluitschakel te openen. Daarom heb ik een breekpen bij me gecombineerd met een heel kleine kettingpons (van Topeak) waarmee je de pin kun breken.
Grandonneur schreef:
vr 03 feb, 2023 16:58
Altijd een missink link in je zadeltasje mee :wink:
Ja ja, dat is makkelijk praten. Je zult hem onderweg maar kwijtraken, dan zit je toch maar mooi met een missing missing link :D .
Speeder300 schreef:
Grandonneur schreef:Altijd een missink link in je zadeltasje mee :wink:
Ja ja, dat is makkelijk praten. Je zult hem onderweg maar kwijtraken, dan zit je toch maar mooi met een missing missing link :D .
Maak de missing link met een tierapje aan de pons vast. De pons heb je ook met een missing link nodig om de kapotte schakel(s) van je ketting af te krijgen als die stuk is.
Dank aan iedereen die een reactie heeft gegeven.

Misschien moet ik de fietsenmaker eens vragen waarom hij een missing link heeft gebruikt ipv een breekpen.
Joris Flemming schreef:
vr 03 feb, 2023 18:35
De missing link is populair als ik internet mag geloven. Maar een breekpen installeren met een kettingpons is (ook) erg eenvoudig, en beide zaken zijn makkelijk om onderweg bij je te hebben.
Sommige fietsers nemen meermaals hun ketting af ter reiniging, of wisselen meerdere kettingen om de levensduur te verlengen. (ik bedoel hiermee de levensduur van de cassette en de kettingbladen) Dan kan ik me voorstellen dat een sluitschakel handig is.
Ikzelf monteer slechts eenmaal een ketting, en rijd tot hij op is. Ik mis op die manier geen sluitschakel.
Uiteindelijk wil ik hier ook naartoe, dus de kettingen telkens wisselen om ze te verduurzamen, maar voordat ik daar ben wil ik eerst überhaupt kettingen kunnen wisselen vandaar deze eerste stappen op dit gebied.

De nieuwe ketting heb ik overigens bij Futurumshop gekocht en daar kreeg ik er dus geen breekpen bij. Ook geen doos oid. De ketting zat los in een plastic zakje. Dat wist ik niet dus heb ik later alsnog bij Futurumshop een zakje met drie breekpennen gekocht. Als ik had geweten dat een missing link ook gewoon werkte bij deze ketting dan had ik die wel gekocht ipv de breekpennen.

Het is me nog niet duidelijk welke missing link ik het beste kan kopen voor deze ketting. Kan iemand me de juiste aanraden?

Ik moet er dan ook nog een 'missing link tang' met van die kromme pootjes bij kopen, toch?
Je kan de bijbehorende tangen ook kopen, dat maakt het allemaal wat makkelijker maar vaak is het met de hand ook prima te doen. Zorg dat je de bij de ketting horende link hebt 9sp link en 10 sp ketting gaan niet goed samen en omgekeerd.
Op de verpakking staat dat de links voor 1 malig gebruik zijn, als je een beetje voorzichtig bent kun je ze ook vaker gebruiken, zorg er wel voor dat je ze niet verbuigt bij het openen.