Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingvraag mbt pen versus missing link - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Kettingvraag mbt pen versus missing link

Ik ook. Eerder, zonder waxsmering, had ik er meer nodig (en meer kransjes) en was de smeerboel groter.
Ik heb de ketting op het werkblad aan weerszijden al 1x keer in de wax gezet nu. Vrijdag zet ik hem weer op de fiets en dan zal ik hem nog eens waxen en dan zaterdag onderweg eens testen hoe 'ie voelt.
Weerszijden? Smering heb je nodig op het scharnierpunt van de schalm en as (binnenin dus) en onder en op de rollen. Niet op de zijkant en ook niet bovenop de schalmen. Dat bereik je alleen door er zoveel smeermiddel op te doen dat het er door capillaire ("spons") werking intrekt.
Een tweede manier om alle vet uit je ketting te krijgen is een warme hogedrukspuit die je op enkele cm van de ketting houdt terwijl je hem ronddraait. Best een kunstje om niet even rechtstreeks in de lagers van trapas, achteras of vrijloop te spuiten. Ik gebruikte daar vaak de onderste (ondersteboven) bidonhouder voor om de spuitlanscop te steunen maar die heb ik er af gehaald.
Leon schreef:
wo 01 mar, 2023 23:01
Weerszijden? Smering heb je nodig op het scharnierpunt van de schalm en as (binnenin dus) en onder en op de rollen. Niet op de zijkant en ook niet bovenop de schalmen. Dat bereik je alleen door er zoveel smeermiddel op te doen dat het er door capillaire ("spons") werking intrekt.
Weerszijden, niet zijkanten.
Qua schoonmaken vind ik nu fijn, met compressor schoonblazen en dan met doek schoonwrijven, soms ook met borstel met speciale lange kunststof'haren' de rotzooi tussen de schakels mee weg te duwen en dan met kettingolie, gewoon of liefst uit flesje, even laten intrekken en dan nawrijven met doek, ongeveer om de 100 km of na iedere grote tocht of afhankelijk van het weer. Zo houd ik hem schoon genoeg en doet het prima zijn werk tot versleten.

Ik gebruik ook wel eens kettingspray uit spuitbussen, om de ketting letterlijk ook schoon of schoner mee te spuiten, maar ik demonteer een ketting nooit om het vervolgens helemaal te ontvetten ed. Als ik langdurig in de regen heb gefietst, wrijf ik snel na de tocht de ketting even met een doek en spuit even siliconen erop, ook op andere scharnierende onderdelen, als bv. derailleurs. Om de fiets vervolgens te laten drogen en daarna beter te kunnen schoonmaken of roestige ketting te voorkomen.

Na een paar duizend kilometer ongeveer, demonteer ik de ketting van mijn sportfiets(-en) en rijdt hem verder af op mijn huis, tuin en keukenfiets, ik heb al mijn fietsen ingesteld op dezelfde 7-8 speed kettingen, het liefst van shimano. Ik moet nog wennen aan kettingen met missing links, die werken best fijn, maar ik ben nu eenmaal gewend aan de shimano kettingen met extra montage pin en bij opnieuw monteren op de huis tuin en keuken fiets, moet de ketting een stukje korter, maar gebruik ik gewoon een bestaande pin, uit de ketting, door hem net niet uit te draaien. Dat gaat ook prima.
Leon schreef:
wo 01 mar, 2023 19:52
Indrrdaad. Ik misbruik daar altijd een wegwerppetflesje voor. Drie beurten met wat wasbenzine moeten volstaan. Ik heb inmiddels een line-up met potjes wasbenzine met toenemende concentratie fabriekskettingvet.
Ik moet van de meest geconcentreerde eens de benzine laten verdampen. Dan heb je weer prima smeervet, maar niet voor een waxgesmeerde ketting dus.
Even een zijsprongetje... Ik zit nu in Noorwegen en heb een nieuw ketting gekocht. Huidige is aan vervanging toe. Die nieuwe wil ik ook weer met wax smeren dus moet ik hem eerst ontvetten. Ik wil dit doen met wasbenzine. Maar ik kan maar niet goed vinden hoe dat hier in Noorwegen heet. Weet iemand dat? Of kan ik een ander goedkoop middel gebruiken?
Een ketting ontvetten? mooi dat vet laten zitten. Ik gebruik al 25 jaar wax en heb nog nooit ontvet.
Ben benieuwd naar dat verhaal erachter.
Volgens Google is bensin wasbenzine in het Noors.
Je gaat natuurlijk sowieso niet op vakantie een literfles wasbenzine kopen. Wat ga je met de overgebleven 950ml doen?

Ik zou alleen even het plakkerige vet van de buitenkant vd ketting vegen met een doekje met whatever je kunt vinden.
Bronsky schreef:
wo 19 jul, 2023 21:25
Even een zijsprongetje... Ik zit nu in Noorwegen en heb een nieuw ketting gekocht. Huidige is aan vervanging toe. Die nieuwe wil ik ook weer met wax smeren dus moet ik hem eerst ontvetten.
Oh, moet dat? Ik doe er gewoon wax op.
JanH schreef:
do 20 jul, 2023 06:48
Oh, moet dat? Ik doe er gewoon wax op.
Ik heb me laten vertellen dat het spul dat af fabriek op en in de ketting zit geen smeervet is maar conserveervet, tegen roesten. Al je daar dan wax overheen doet wordt de ketting inwendig niet gesmeerd omdat het conserveervet dat niet doet, en de wax er niet bij kan.
Ik weet echter niet of het zo’n vaart zal,lopen.
Bronsky schreef:
wo 19 jul, 2023 21:25
Even een zijsprongetje... Ik zit nu in Noorwegen en heb een nieuw ketting gekocht. Huidige is aan vervanging toe. Die nieuwe wil ik ook weer met wax smeren dus moet ik hem eerst ontvetten.
Ik wil nog wel uitgebreid reageren maar ondertussen zou ik de wax niet gebruiken en met olie smeren, o.a. omdat het in Noorwegen wel eens regent en dan is wax waardeloos. Het vet op de nieuwe ketting gewoon laten zitten en van de reis genieten.

Edit: Qua vet verwijderen: ik hou het er op dat de leveranciers van wax niet voor niks zeggen dat vet en olie van de ketting af moeten voordat je wax aanbrengt. Het waxspul wat je op de ketting doet is namelijk vaak een emulsie van was in water en dan is het wel logisch om te veronderstellen dat dit spul niet goed doordringt op iets dat onder de olie zit.
Misschien dat het bij een was-in-alcohol-oplossing anders is of minder verschil uitmaakt.
In ieder geval is het wel zo dat, als je de ketting ontvet, je meteen voordeel hebt van het feit dat aan een wasgesmeerde ketting nauwelijks zand blijft hangen.
Dank voor de reacties.

Ik ben aan het ontvetten geslagen met Spiritus (Rød Spirit). Dit heb ik toch bij me omdat ik daar op kook.
Ontvet niet heel goed. Maar ik laat het mooi zo. Ketting erop binnenkort een vervolgens af en toe wat wax erop.
Ik heb vandaag mijn ketting vervangen door de nieuwe maar hij slaat over als een gek. Ik heb de oude ketting er terug gezet.
De oude ketting is een kmc. Daar heb ik 4500 km mee gedaan (weinig regen gehad en gesmeerd met wax). Metingen geven aan dat hij nu pas versleten is.
De nieuwe ketting is een Shimano CN HG93. Wat kan dit zijn? Toch ook een versleten cassette? Maar waarom slaat het oude ketting dan niet over?

Zie gesloten foto's van de cassette met het oude ketting. (Ja, ik heb een gebroken drop out gehad :shock: )
IMG_20230722_194214.jpg
IMG_20230722_194206.jpg
IMG_20230722_194139.jpg
Bronsky schreef:
za 22 jul, 2023 19:52
Toch ook een versleten cassette?
En/of de voorbladen. Kwestie van goed testen welke wel en welke niet.
Bronsky schreef:
za 22 jul, 2023 19:52
Maar waarom slaat het oude ketting dan niet over?
Bij slijtage gaat de ketting hoger op de tandjes lopen. Daardoor legt de ketting een langere weg af. De versleten ketting ís langer dus dat kan.
De nieuwe ketting is korter, maar wordt door de versleten tanden toch omhoog gedwongen. Dat gaat niet goed omdat de ketting de grotere cirkel niet kan maken.

Op je foto's zie ik stevige slijtagebramen zoals ik een tijd terug gefotografeerd heb: viewtopic.php?p=442959
Dank voor de heldere uitleg Leon. En het linkje...

Ik fiets morgen nog even verder met het oude ketting en cassette. En ga maandag op zoek naar een fietsenmaker die mij een nieuwe cassette kan leveren.
Ik hoop dat de leveringsproblemen inmiddels voorbij zijn.

(Ik heb thuis nog wel een cassette liggen, maar dat is nog 2500 km fietsen. :lol: )
Opgelost. Nieuwe cassette gehaald en nu loopt het prima.
Voorbladen lijken nog goed genoeg