Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Kettingvraag mbt pen versus missing link - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Kettingvraag mbt pen versus missing link

Squinky schreef:
zo 05 feb, 2023 22:53
Uiteindelijk wil ik hier ook naartoe, dus de kettingen telkens wisselen om ze te verduurzamen,
Misschien is één ketting op tijd vervangen wel duurzamer dan almaar met schoonmaakmiddelen in de weer op drie kettingen.

Groetjes,

Carl
De missing link van KMC Is meervoudig te gebruiken.
Voordat je gaat vervangen. Kijk even goed hoe de ketting door je achterderailleur loopt
Je zal de eerste niet zijn die hem over het lipje laat lopen 8)
Als het na vervangen herrie maakt als een koffiemolen is dat meestal het probleem.
Ik zeg meestal. Niet altijd :P
Grandonneur schreef:
vr 03 feb, 2023 16:39

Pons het ding ergens open en in de kliko ermee.
Een ketting is metaal en hoort hierdoor niet thuis in een kliko!
Recycling. Bij de ijzerhandelaar kan je zelfs nog kleingeld voor ontvangen.
M276 schreef:
ma 06 feb, 2023 09:14
Voordat je gaat vervangen. Kijk even goed hoe de ketting door je achterderailleur loopt
Je zal de eerste niet zijn die hem over het lipje laat lopen 8)
Dit vind ik ( check, done that :oops: :lol: ) de brste tip hier.
Gaan frummelen aan vieze kettingen om een ketting van iets meer dan een tientje, waar je de missing link al bij krijgt, iets langer mee le laten gaan? Mij niet gezien. Er zijn effectievere manieren om te besparen.
joukon schreef:
ma 06 feb, 2023 09:48
Grandonneur schreef:
vr 03 feb, 2023 16:39

Pons het ding ergens open en in de kliko ermee.
Een ketting is metaal en hoort hierdoor niet thuis in een kliko!
Recycling. Bij de ijzerhandelaar kan je zelfs nog kleingeld voor ontvangen.
Dat is helemaal mooi, maar als je nou geen ritje naar ijzerhandelaar of milieustraat in de planning hebt staan haalt de magneet de ketting wel uit het afval.

De prijs voor een ingeleverde fietsketting ligt zo rond de € 0,06.
_Peter_ schreef:
zo 05 feb, 2023 23:04
Je kan de bijbehorende tangen ook kopen, dat maakt het allemaal wat makkelijker maar vaak is het met de hand ook prima te doen. Zorg dat je de bij de ketting horende link hebt 9sp link en 10 sp ketting gaan niet goed samen en omgekeerd.
Op de verpakking staat dat de links voor 1 malig gebruik zijn, als je een beetje voorzichtig bent kun je ze ook vaker gebruiken, zorg er wel voor dat je ze niet verbuigt bij het openen.
Okay maar, kan ik nu wel elke 9sp missing link gebruiken of juist niet?

Want Leon zegt:
Leon schreef:
vr 03 feb, 2023 15:43
Je kunt ook een losse missing link kopen, maar zover ik weet moeten die wel bij het type ketting passen; dus niet alle 9-speed missing links passen bij alle 9-speed kettingen.
Dus vandaar mijn vraag: hoe kan ik zien welke ik precies moet gebruiken?
Ik heb al veel verschillende kettingen en ander merk losse links over een periode van bina 30 jaar gebruikt. Nooit gemerkt, dat het niet samengaat. Shimano, Connex, SRAM/Sachs en KMC. Niet te bang zijn.

Bij 9speed kettingen zijn er kettingen die in dikte afwijken van andere 9v kettingen, soms ook van hetzelfde merk en dan is een "smalle" schakel, in theorie, lastig of niet te plaatsen in een "dikkere" ketting. Maar zoals gezegd, zelf nooit meegemaakt.
Op www.m-gineering.nl lees ik:
"Shimano ... ze willen geen licentiekosten betalen voor een powerlink.
...
Sram ... passen ook op Shimanokettingen"
Nou er zitten genoeg shimano quicklinkjes om andere kettingen dan shimano.
Dus misschien dat dat ooit zo was. Maar nu niet meer.
Of iedereen heeft geluk dat het toch werkt. Dat kan ook.
M276 schreef:
vr 10 feb, 2023 06:32
Nou er zitten genoeg shimano quicklinkjes om andere kettingen dan shimano.
Dat lijkt me speculatie, want Shimano is pas recent in hun mtb 11v groepen met quick links begonnen. Eerder niet.
Sachs (nu onderdeel van SRAM) had al ruim 25 jaar geleden quick (of een andere naam) links. Ook mee gewerkt.
sjefke schreef:
vr 10 feb, 2023 21:31
M276 schreef:
vr 10 feb, 2023 06:32
Nou er zitten genoeg shimano quicklinkjes om andere kettingen dan shimano.
Dat lijkt me speculatie, want Shimano is pas recent in hun mtb 11v groepen met quick links begonnen. Eerder niet.
Sachs (nu onderdeel van SRAM) had al ruim 25 jaar geleden quick (of een andere naam) links. Ook mee gewerkt.
Wat ik bedoel te zeggen ze zijn uitwisselbaar welk merk je ook pakt.

Maar dat wist je wel. Maar je moet het altijd beter weten dan de rest. En altijd gelijk hebben. Of valt alleen mij dat op. En ligt dat aan mij dat ik dat vind?
Yep. De volgende keer uiteraard een ketting kopen mét link.
Voor de helft kan ook, alleen rekent Rose veel versandkosten: https://www.rosebikes.nl/sram-powerlink ... t_shape=69
Maar de kettingen zelf zijn dan weer goedkoper, mét link: https://www.rosebikes.nl/sram-pc-951-ke ... t_shape=54
Fietsonderdelen shoppen is altijd kijken wat je moet hebben plus rondkijken wat je wilt kopen om in voorraad te houden, daarbij de verzendkosten optellen en dan beslissen waar je bestelt.
Probleem is dat ik vaak veel in voorraad heb :wink:
Inmiddels heb ik mijn oude ketting vervangen en een nieuwe er op gelegd met de missing link en dat ging perfect. Bedankt voor de hulp.

Ik heb een vervolgvraag; dt was een test en mijn oude ketting is nog zeker niet versleten en wil ik dus nog een aantal km's mee laten draaien. Nou heb ik deze een dag in een potje wasbenzine gehad en nu is hij helemaal schoon.

Ik smeer mijn ketting normaal gesproken met wax, dat heeft mijn voorkeur boven olie.

Bij normaal onderhoud ontvet ik de ketting en smeer ik hem weer in. De ketting is dan nog wel iets vettig binnen in de schakels. Dat is nu niet het geval want de wasbenzine heeft alles er uit getrokken. Kan ik mijn oude ketting nu gewoon weer alleen met wax insmeren of is het in dit geval beter om eerst toch te oliën aangezien hij helemaal droog is? Wanneer ik een nieuwe ketting koop dan komt hij vanuit de fabriek al ingesmeerd, maar ik weet niet met wat, wax of olie.

Misschien een vreemde vraag maar ik wil het toch zeker weten.
Squinky schreef:
wo 01 mar, 2023 17:49
Dat is nu niet het geval want de wasbenzine heeft alles er uit getrokken. Kan ik mijn oude ketting nu gewoon weer alleen met wax insmeren of is het in dit geval beter om eerst toch te oliën aangezien hij helemaal droog is? Wanneer ik een nieuwe ketting koop dan komt hij vanuit de fabriek al ingesmeerd, maar ik weet niet met wat, wax of olie.
Alleen wax is prima (wel meermaals behandelen). Er worden/werden ook nieuwe kettingen "geschikt" voor wax geleverd. Die waren ook compleet ontvet (normaal altijd royaal vet vanaf de fabriek).
Voor waxsmering is het inderdaad het beste als er helemaal geen olie op of in de ketting zit.
Leon schreef:
wo 01 mar, 2023 19:03
Voor waxsmering is het inderdaad het beste als er helemaal geen olie op of in de ketting zit.
En da's best lastig te verwijderen zolang de ketting op de fiets zit. Je moet deze echt verwijderen om grondig vetvrij te kunnen maken.
Indrrdaad. Ik misbruik daar altijd een wegwerppetflesje voor. Drie beurten met wat wasbenzine moeten volstaan. Ik heb inmiddels een line-up met potjes wasbenzine met toenemende concentratie fabriekskettingvet.
Ik moet van de meest geconcentreerde eens de benzine laten verdampen. Dan heb je weer prima smeervet, maar niet voor een waxgesmeerde ketting dus.
ik koop gewoon ieder jaar een nieuwe ketting voor € 15. Vroeger deed ik het ook zo met het gevolg dat mijn ketting nog harder kraakte als ervoor.