Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velo de ville - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

velo de ville

cyclos schreef:
zo 05 feb, 2023 13:14

Schijfremmen zijn al lang en breed standaard bij dit soort merken.
Dan is die externe schakelbox in geval van Rohloff dat ook =)

Er zijn maar heel weinig merken die Rohloff met interne schakeling met schijfremmen combineren, 11Ants bijvoorbeeld.
Grandonneur schreef:
zo 05 feb, 2023 13:34
Uit de website blijkt helemaal niks en daarmee neem je jezelf als fabrikant niet al te serieus imho.
Ik denk dat je toch niet goed genoeg kijkt.

Afbeelding

Afbeelding

Ik zie gewoon de nokjes waar je naar benieuwd bent. En je kan ook gewoon zien dat je alle keuzes hebt voor de voorvork. Enige foutje is dat in de configurator die zich bij elk onderdeel ook optisch mooi aanpast dat niet doet met de lowrider nokken voor en de achterdrager punten achter (bidonnokken weer wel), maar dat zie je op de andere foto's allemaal wel heel duidelijk.

Betreft de drager, ze monteren een prima Racktime drager en dat kan je ook vervangen door een Tubus dat is echt niet spannend.
Excuses voor de veronderstelling! Inderdaad als er een 4-punts drager op zit kan een Tubus Cargo ook.

Ik ben helemaal niet in de markt voor een nieuwe fiets, maar ben wel heel nieuwsgierig naar de voor/nadelen van de Veloville of andere merken met Rohloff t.o.v. de bekende big 4.
Bij mij update de afbeelding na keuze's niet, is misschien afhankelijk van met welke device/besturingssysteem je gebruikt en cookie instelling.
Heb geen zin om de configuratie pdf te plaatsen. Wat me opvalt:
- Je kon bij de A400 alleen maar 40-622 banden configureren wat tot de conclusie zou kunnen leiden dat breder niet mogelijk is. Voor mij zou dat al een no go zijn.
- Remmen MT200. Schijfgrootte onbekend. Je kan wel duurder configureren.
- Bagagedrager VDV Tour Pro RR1 ??? Racktime drager gebruik ik ook al heel lang, zwaar belast, naar tevredenheid.

Over de ideale ketting/riem spanning oplossing heb ik hier en daar wat gelezen. Ik weet niet wat er op deze fiets zit of mogelijk is. Een oplossing met vaste trapas, vaste verticale dropouts, ketting en een spanningswieltje zou ik zelf ook prima vinden.
Ah ik zie het, helder ja.

Laatst wilden de plaatjes niet allemaal laden en de jnfo vanuit de configurator was dubieus. Vandaar mijn bedenking.

Overigens niet ten nadele van het merk specifiek hoor, de informatie die bijvoorbeeld S verstrekt over de opbouw is ook traditioneel summier terwijl het prima fietsen zijn.
cyclos schreef:
zo 05 feb, 2023 16:16

Heb geen zin om de configuratie pdf te plaatsen. Wat me opvalt:
- Je kon bij de A400 alleen maar 40-622 banden configureren wat tot de conclusie zou kunnen leiden dat breder niet mogelijk is. Voor mij zou dat al een no go zijn.
- Remmen MT200. Schijfgrootte onbekend. Je kan wel duurder configureren.
- Bagagedrager VDV Tour Pro RR1 ??? Racktime drager gebruik ik ook al heel lang, zwaar belast, naar tevredenheid.
Wat vreemd dat jouw configurator niet meewerkt.

- Bij de A400 kan je tot 50-622 configureren (dat is zelfs de standaard band, dat staat ook op de overzichtspagina). Kies je een 27.5 model (L400 geloof ik?) kom je tot 62-584 (dat zijn sloffen...) => Sowieso spelen ze een beetje met wielmaten, bij hun ebikes zijn de 27.5 en 28" fietsen gewoon van hetzelfde frame en vork voorzien (en die vork delen ze ook weer met hun gewone fietsen). Ik vind dat wel een heel leuke truc waarmee ze veel opties mogelijk maken. Die 27.5 banden zijn mega :shock:
- MT200 is 160mm (dat is standaard bij de Shimano Trekking range). Bij de ebikes kan je ook remschijven kiezen (en dan zie je ook meteen dat hij standaard 160mm is), geen idee waarom ze dat hier niet aanbieden. Misschien een beperking van de achterdriehoek, want de voorvork is sowieso bij alle types dezelfde.
- Ik heb een Racktime drager (ondanks dat het ook een RR1 zou zijn). Gezien de specs van de RR1 (zie "racktime ready") gok ik dat dit gewoon klopt en de RR1 een OEM product is van Racktime (Racktime is OEM voor een heleboel firma's).
- Ze hebben voor de belt gekozen voor een schuivende achterpad (twee bouten), dat kan ongetwijfeld mooier, maar het werkt bij mij prima.

@Grandonneur was trouwens niet bedoeld als vervelende opmerking.

Wat ik het meeste mis bij VdV qua info is een duidelijke Geometrie plaat. Maar ze zijn heel vriendelijk, toen ik per mail vroeg om stack en reach stuurden ze iemand met een schietlood en meetlint naar de werkplaats (het voelde heel Duits op dat punt).

Overigens is dat laatste sowieso wel iets om niet te vergeten, je FM (of jijzelf) kan gewoon contact met ze opnemen om speciale wensen door te geven. In mijn ervaring zijn ze bij VdV heel behulpzaam.

Ik heb echt geen financieel belang bij ze, maar ik ben absoluut een fan, mijn VdV is bijzonder fijn.
loknor schreef:
zo 05 feb, 2023 17:15
- Bij de A400 kan je tot 50-622 configureren (dat is zelfs de standaard band, dat staat ook op de overzichtspagina). Kies je een 27.5 model (L400 geloof ik?) kom je tot 62-584 (dat zijn sloffen...) => Sowieso spelen ze een beetje met wielmaten, bij hun ebikes zijn de 27.5 en 28" fietsen gewoon van hetzelfde frame en vork voorzien (en die vork delen ze ook weer met hun gewone fietsen). Ik vind dat wel een heel leuke truc waarmee ze veel opties mogelijk maken. Die 27.5 banden zijn mega
Bedankt voor je reactie! Je ziet zomaar een mogelijkheid over het hoofd. Leuke ervaring dat een dealer/fabrikant actief meedenkt.
Zoals ik al zei, ben ik niet op zoek naar een nieuwe fiets. Ik vraag me wel echt af wat nou het verschil is tussen zo'n Velodeville van 3500 euro en de veel duurdere in NL bekende merken.
Tot 2017 kocht ik wel eens een Radfahren of Trekkingbike tijdschrift. Wonderbaarlijk wat een hoop Duitse merken er zijn. De vraag zal zijn in hoeverre een commercieel tijdschrift onafhankelijk kan zijn. Toch stonden er genoeg kritische leermomenten in.

Misschien een andere insteek: hoe vaak zou je met zo'n Velodeville A400 Rohloff probleemloos de 'Fietsen naar Praag' of een route naar de Middelandse Zee/Rome kunnen fietsen?
Waarom zou je 1500 euro of meer uitgeven als je niet van plan bent de European Divide of dat soort avonturen op te zoeken?
Prima alternatief voor Santos ed zou ik zeggen.

En laten we elkaar vooral niet wijsmaken dat je een fiets van €5000 nodig het op genoemde zware tochten te rijden. Ik durf zelfs te zeggen: liever iets anders.
cyclos schreef:
zo 05 feb, 2023 17:57
Bedankt voor je reactie! Je ziet zomaar een mogelijkheid over het hoofd. Leuke ervaring dat een dealer/fabrikant actief meedenkt.
Zoals ik al zei, ben ik niet op zoek naar een nieuwe fiets. Ik vraag me wel echt af wat nou het verschil is tussen zo'n Velodeville van 3500 euro en de veel duurdere in NL bekende merken.
Tot 2017 kocht ik wel eens een Radfahren of Trekkingbike tijdschrift. Wonderbaarlijk wat een hoop Duitse merken er zijn. De vraag zal zijn in hoeverre een commercieel tijdschrift onafhankelijk kan zijn. Toch stonden er genoeg kritische leermomenten in.

Misschien een andere insteek: hoe vaak zou je met zo'n Velodeville A400 Rohloff probleemloos de 'Fietsen naar Praag' of een route naar de Middelandse Zee/Rome kunnen fietsen?
Waarom zou je 1500 euro of meer uitgeven als je niet van plan bent de European Divide of dat soort avonturen op te zoeken?
Duitse merken zijn sowieso vaak veel scherper aan de prijs dan Nederlandse merken. Ze zijn noodgedwongen opener over specs (Gazelle en Batavus? Gokken maar), de markt daar is heel erg gefocust op specificaties (onderdelen, maar ook stijfheid en aerodynamica).

Betreft de routes, ik durf dat ook wel op een Batavus Dinsdag Sport 30 of een Trek Stagger FX2 als het nog goedkoper moet (gewoon even snel online gekeken, er zijn legio fietsen met een OS alu frame, derailleur en goede remmen).

Om maar aan te geven, mijn vrouw reed als studente met mij Europa door op een Batavus Yakima met 24 versnellingen en 32mm bandjes, inclusief onverhard. Ik had een (gloednieuwe) Koga Terraliner geleend van mijn schoonmoeder, maar ik heb niet het idee dat die nou zoveel beter was. Zo spannend is het allemaal niet. We hadden ook geen lowriders (had wel gekund), ik had oude Karrimor tassen, mijn vrouw nieuwe Ortlieb achtertassen. Tentje tweestoks minidemini. Sportschoenen en goede wielerkleding en daar gingen we. Ruim een maand onderweg, volgens mij zelfs geen lekke band gehad.

=>Toevoeging, we kwamen in Denemarken een stel uit Rotterdam tegen met 7 versnellingsnaaf stadsfietsen en daarachter een kinder-kar. Die hadden toch ook een heerlijke vakantie ;)

Jaar daarop mijn Santos TM gekocht, het was toen niet zo'n bizar duur merk (volgens mij 200 euro duurder dan een Giant Randonneur en iets goedkoper dan Koga, maar het is lang geleden). Absoluut een fijnere fiets (lekker dikke banden en relaxte geo, maar onze huidige Trek MTBs die we kunnen ombouwen tot vakantie fietsen zijn ook briljant (eigenlijk een zelfde concept als de vroege SCC/TM range).

Ik heb niets tegen dure fietsen, ik koop ze zelf ook. Maar dat zit hem in dingen als net wat fijnere onderdelen, een uitgedachte geometrie, een geweldig product. Maar is dat noodzaak? Nee joh, een paar decennia terug reden we blij rond met V-brakes en 24 versnellingen. Fietsen (en de wegen) zijn alleen maar beter geworden.
cyclos schreef:
zo 05 feb, 2023 17:57

Misschien een andere insteek: hoe vaak zou je met zo'n Velodeville A400 Rohloff probleemloos de 'Fietsen naar Praag' of een route naar de Middelandse Zee/Rome kunnen fietsen?
Als je onderhoud netjes bijhoudt... Vaak genoeg om de route uit je hoofd te gaan kennen. ;)
cyclos schreef:
zo 05 feb, 2023 17:57

Waarom zou je 1500 euro of meer uitgeven als je niet van plan bent de European Divide of dat soort avonturen op te zoeken?
Als de routes zwaarder offroad worden ben je doorgaans vooral geholpen met minder zware en minder volumineuze bepakking meenemen. Verder voldoet een mountainbike van fatsoenlijke kwaliteit. Dat lukt wel met die 1500 euro. Wat ook helpt is je eigen mountainbike rijtechniek op peil hebben.
loknor schreef:
zo 05 feb, 2023 18:34
Fietsen (en de wegen) zijn alleen maar beter geworden.
't Is dat het op die wegen die niet beter geworden zijn juist zo leuk fietst. ;) Nou ja, wegen... soms slechts een paar digitale broodkruimels van iemand anders ;)
loknor schreef:
zo 05 feb, 2023 18:34
Fietsen (en de wegen) zijn alleen maar beter geworden.
Mwah. Toen ik klein was fietste je op de ANWB-verkeersborden over de hoofdrijbaan van plaats naar plaats. Levengevaarlijk. Maar wel vrijwel 100% glad asfalt. Geen hobbelende overgangen, "authentieke" kasseitjes, tegelfietspaden, fout aangelegde dwarse overgangen, smalle paadjes, overhangende struiken, wegdek dat compleet dichtgroeit, verkeersdrempels (geen een!) of dat soort ellende.

Ik zeg niet dat het toen allemaal beter was, dat is iets anders.