Additionally, paste this code immediately after the opening tag: velo de ville - Forum Wereldfietser

velo de ville

Zijn er mensen die met een velo de ville fietsvakanties doen? en met welk type?Ik kende het merk niet maar een FM stelde mij dit merk voor. Is de kwaliteit te vergelijken met bijvoorbeeld een koga? Ik zou kiezen voor riem en rolhoff. Een santos zal natuurlijk beter zijn maar vind ik erg prijzig. De bedoeling is om binnen Europa te blijven en de fiets ook voor dagtochtjes te gebruiken.
Ik ken het merk niet, maar met "velo de ville" worden traditioneel fietsen bedoeld voor stads- en licht toergebruik.

Afhankelijk van je vakantieplannen kunnen die prima voldoen.

Dit is de enigszins aangepaste "velo de ville" van mevrouw non-fixie, en daar is menig kilometer mee afgelegd. Van de Vlaamse kuitenbijters tot de Toscaanse heuvels.

Afbeelding
Benieuwd naar welk model de FM je dan naar wil laten kijken, ik zie maar weinig modellen met meer dan 9 versnellingen en een voorvork om een drager aan te bevestigen hebben ze zo,lijkt het ook niet of de foto's op de website kloppen niet.
Ik zou eens kijken of er niet een 2e kans fiets van Koga of Santos voor het bedrag dat je in gedachten hebt te koop is.
Die fietsen van Velo de Ville lijken dus niet op de velo de villes van non-fixie.
De website is me te gecompliceerd op de tablet maar het is wel duidelijk dat de nadruk ligt op mooie kleuren, aparte framevormen en heel veel mogelijke uitvoeringen waar je niet gemakkelijk wijs uit wordt. Om hoge prijzen gaat het schijnbaar niet, of dat moet komen als je er wel in slaagt de opties aan te klikken.
Het kennelijk geen in vakantiefietsen gespecialiseerd merk.
Van alle duitse merken zou ik niet voor deze kiezen.
Welkom!

Als je niet teveel bagage meeneemt dan gaat het vast wel goedkomen, ook met een VeloDeVille. Zeker als je niet kiest voor Shimano naafversnellingen maar voor derailleur versnellingen of de in de startpost al genoemde Rohloff naaf.

Wat je ook zou kunnen doen is een vragenlijstje invullen, te vinden in 1 van de eerdere forumtopics van forumleden die dat ook gedaan hebben. Dan kunnen we door jouw antwoorden op die vragen wat beter meedenken. Dit topic begint bijvoorbeeld met zo'n vragenlijstje:

viewtopic.php?t=36964

Als je naar meer van dat soort lijstjes zoekt op het forum kom je vast ook mensen tegen die iets soortgelijks zoeken als jij met een gelijk budget. En misschien zitten daar nog wel leuke suggesties tussen?

En nog wat leesvoer van Wim, Michiel en Marten:

https://fietsvakantie.home.blog/

https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/

https://www.m-gineering.nl/idealefiets.htm

En mocht je ook een gebruikte fiets overwegen dan kan ook deze interessant zijn:

https://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
heb er met enige moeite eentje bij elkaar geconfigureerd en wat ik op het plaatje vooral mis zijn nokjes. voor bidons, voor een voordrager, voor normale stangetjes van de achterdrager, etc. Geen idee hoe dat in het echt is. En verder is het me op een hoop cruciale delen niet duidelijk welke keuze gemaakt is.

Vooralsnog op de website niet echt een argument tegengekomen om voor deze fietsen te kiezen.
Jurr schreef:
do 26 jan, 2023 00:00
Als je niet teveel bagage meeneemt dan gaat het vast wel goedkomen, ook met een VeloDeVille.
Dat geldt voor elke nieuwe fiets dus dit is denk ik een sociaal/politiek correcte manier om een fiets aan te duiden als een die onderaan het ranglijstje staat. :wink:
Leon schreef:
do 26 jan, 2023 10:33
Jurr schreef:
do 26 jan, 2023 00:00
Als je niet teveel bagage meeneemt dan gaat het vast wel goedkomen, ook met een VeloDeVille.
Dat geldt voor elke nieuwe fiets dus dit is denk ik een sociaal/politiek correcte manier om een fiets aan te duiden als een die onderaan het ranglijstje staat. :wink:
Damning with faint praise heet dat in het Engels, denk ik.
Daarnaast is het natuurlijk ook waar.
Mevrouw derdekeer maakt al meer dan twintig jaar fietstochten in België, Frankrijk, Duitsland mét bepakking maar op een fiets die door dit eerbiedwaardige forum als to-taal ongeschikt beschouwd zou worden.
Ergens ben ik wel een beetje voor een klein stukje blij dat ik dit forum niet kende in 1999. Ik schroefde toen gewoon een goedkope drager op mijn allesbehalve superieure MTB, hing er tassen aan en weg was ik. Met cantilevers van Shimano, kun je nagaan.
derdekeer schreef:
do 26 jan, 2023 10:53
Leon schreef:
do 26 jan, 2023 10:33
Jurr schreef:
do 26 jan, 2023 00:00
Als je niet teveel bagage meeneemt dan gaat het vast wel goedkomen, ook met een VeloDeVille.

Zeker als je niet kiest voor Shimano naafversnellingen maar voor derailleur versnellingen of de in de startpost al genoemde Rohloff naaf.
Dat geldt voor elke nieuwe fiets dus dit is denk ik een sociaal/politiek correcte manier om een fiets aan te duiden als een die onderaan het ranglijstje staat. :wink:
Damning with faint praise heet dat in het Engels, denk ik.
Oh dat hoeft niet zozeer. Hangt af van wensen, eisen en voorkeuren van TopicStarter. Zodoende ook de verwijzing naar het vragenlijstje in een mogelijk relevant topic om die dingen van TS duidelijker te krijgen.

Zelf heb ik geen ervaring met fietsen van VeloDeVille. Ik heb er nooit eentje van dichtbij gezien, laat staan uit elkaar gehaald. Blijkbaar houdt men bij dat merk ook van framebuizen met verschillende kleuren in een showroom:

https://link.marktplaats.nl/m1934392116

Als bijvoorbeeld de wens voor een fiets met Rohloff sterk is, het budget daarvoor relatief beperkt ten opzichte van wat andere merken tegenwoordig vragen, de fiets nieuw zou moeten zijn, in de juiste maat voor TS te krijgen is, en er niet veel bagage meegaat over een niet al te ruige route... dan zou zo'n fiets best kunnen voldoen. Hoe dat zit als er hogere eisen aan zo'n VeloDeVille gesteld worden weet ik niet omdat ik er geen ervaring mee heb. Maar wie weet zijn er voor TopicStarter ook nog wel alternatieven of zelfs betere opties.
derdekeer schreef:
do 26 jan, 2023 10:53
Ergens ben ik wel een beetje voor een klein stukje blij dat ik dit forum niet kende in 1999. Ik schroefde toen gewoon een goedkope drager op mijn allesbehalve superieure MTB, hing er tassen aan en weg was ik. Met cantilevers van Shimano, kun je nagaan.
Als je in 1999 op dit forum was geweest (had het bestaan. Toen 'moest' je in usenetgroep nl.fiets zijn) dan had je bijval gekregen voor je aanschaf want er was toen nog niets mis met canti's van Shimano. Ik kan het weten want dat was het jaar dat ik mijn Avaghon kocht waar ik tot 2019 op hebt gefietst, met canti's en waarmee ik o.a. met 30 kilo bagage de steile kant van de Stelvio mee ben afgedaald in volle tevredenheid.

Rohloff was toen bij serienummer 400, dus daar werd ik toen bij de WF niet mee afgetroefd.
Op mn oude werk begonnen ze die te verkopen en er wel een aantal in mn handen gehad, zet je er dezelfde onderdelen op [zover dat kan bij Velo] hun meest geschikte frame dan is de kwaliteit heel redelijk ten opzichten van Koga of Santos en reken je prijs mee zijn ze goed :wink:

Maar omdat ze van alles willen bieden op een frame zijn sommige dingen niet helemaal optimaal voor bepaalde onderdelen en ziet het er minder gelikt uit dan de grote merken en heb je soms niet helemaal de kwaliteit die je wil zoals geschikte velgen voor fietsvakantie en bedoeld voor de brede Rohloff naaf.

Maar de prijs is redelijk, je mag een kleur kiezen en van alles en nog wat en hebben redelijk stijve frames van aluminium
En ach, de tijd dat men op een beurs een VeloDeVille met Rohloff zonder enige manier om de ketting te kunnen spannen had staan is inmiddels ook weer lang geleden ;)
Jurr schreef:
do 26 jan, 2023 00:00
Als je niet teveel bagage meeneemt dan gaat het vast wel goedkomen, ook met een VeloDeVille.
Dat is het punt dat ik eerder, op mijn eigen onbeholpen manier, probeerde te maken. Er zijn heel veel verschillende interpretaties van het begrip "fietsvakantie". En niet iedereen gaat kamperen in de Himalaya.

Ter illustratie: dit zijn de fietsen van twee stellen die allebei op fietsvakantie waren in Italië, en allebei ook heel tevreden waren met de fietsen die ze mee hadden. FWIW.

Afbeelding
Je hebt hele mooie fietsen en fietsen. FWIW
Screenshot_20230126-204450.png
Velo de Ville komt uit Altenberge. (ook FWIW)
Grappige posts :lol:

Om maar wat onbedoelde misinformatie uit de wereld te helpen.

- VdV heeft vaste vorken met lowrdiers
- VdV heeft bidonnokken
- VdV heeft een duidelijke configurator waar je onderdelen kan kiezen.
- VdV zal niet plooien onder bagage
- VdV worden goed afgemonteerd (rammel vrij) opgeleverd.
- Ze bieden verschillende wielmaten aan
- Je kan configuraties maken van asfalt georienteerd tot Off road. (Breed aanbod van vorken, wielen en banden)

VdV is in tegenstelling tot wat mensen hier blijkbaar denken een Duits top merk voor een Duitse prijs (dus veel voordeliger dan Nederlandse fietsen.

Over de Koga vergelijking, voor zover ik kan zien (ik heb Koga, Santos en VdV hier in huis) minimaal zelfde niveau. Ik vind ze minder design grappen hebben, dus op dat punt stiekem fijner. En meer keuze qua wielmaat is ook een flinke plus. Betreft Santos, ik ben echt wel een fan en hou van mijn TM, maar dat is ook gewoon een OS frame met een nette afmontage, niets magisch. Met een VdV kan je ook overal in Europa komen met 4 Ortliebs en een tent achterop. Al geldt dat voor wel meer fietsen. :lol:

En als je een E-bike zou willen hebben, VdV is in dat genre moment wat mij betreft in de absolute top vanwege configureerbaarheid, kwaliteit en prijs. Komt eigenlijk geen merk in de buurt.
Op de Veloville site net een A400 geconfigureerd.

3374,= euro voor:
- 64 cm heren alu frame met vaste vork
- Rohloff
- Son
- Gates CDX
- B&M 70 lux koplamp

Vind ik een hele nette prijs. Vergelijkbaar met een stalen Intec of de Duitse fietsenmakers die een Intec onder eigen naam leveren.

Geen Tubus drager kunnen configureren of andere details zoals een externe schakelbox en gewenste Gates aandrijvings verhoudingen. Laat het eens 3500,= euro worden.
Misschien moet ik toch eens een keer bij een dealer langs gaan. Kijken naar afwerkingsniveau en verdere configuratie mogelijkheden

Wat voor alternatieve merken zijn er nog meer voor een Rohloff/Son/Gates fiets onder de 3500,= euro?
En even over argumenten heen stappen als: een betrouwbare, vakkundige, meedenkende dealer in de buurt is voor mij essentieel. Of andere "wat de wereldfietser niet kent fietst ie niet op" giswerk….
cyclos schreef:
zo 05 feb, 2023 12:00

Misschien moet ik toch eens een keer bij een dealer langs gaan. Kijken naar afwerkingsniveau en verdere configuratie mogelijkheden

[...]

En even over argumenten heen stappen als: een betrouwbare, vakkundige, meedenkende dealer in de buurt is voor mij essentieel. Of andere "wat de wereldfietser niet kent fietst ie niet op" giswerk….
Ach, die meedenkende dealer kan eventuele wensen die niet gaan binnen de configurator vast wel even overleggen met de fabrikant. En mocht het dan nog niet kunnen maar technisch wel, dan kan de dealer dat ook nog voor je oplossen. Misschien kunnen bijvoorbeeld new-take-off tandwielen en riem tegen weinig of geringe meerprijs wel gewisseld worden. Is dat niet door de fabrikant, dan wel door de leverende dealer.

Ook die Tubus drager is natuurlijk niet zo spannend om te wisselen als'ie er niet op zit maar er wel montagepunten voor zijn.

Voor de externe schakelbox wel even kijken of de kabelloop dan nog een beetje leuk blijft en geen samenraapsel van tie-wraps en plakkers wordt. Zoals mijn fiets ;)

Als je toch al naar externe schakelbox gaat, en zeker als het frame er ook op voorbereid is, overweeg dan ook een schijfrem compatible Rohloff naaf. Die aansluiting hoef je niet direct te gebruiken, maar wellicht wil je er in de toekomst wel wat mee? Bij de voornaaf zou je hetzelfde kunnen doen. Precies als wat Koga een aantal jaren heeft gedaan.
Jurr schreef:
zo 05 feb, 2023 12:33

Ook die Tubus drager is natuurlijk niet zo spannend om te wisselen als'ie er niet op zit maar er wel montagepunten voor zijn.

Als je toch al naar externe schakelbox gaat, en zeker als het frame er ook op voorbereid is, overweeg dan ook een schijfrem compatible Rohloff naaf. Die aansluiting hoef je niet direct te gebruiken, maar wellicht wil je er in de toekomst wel wat mee? Bij de voornaaf zou je hetzelfde kunnen doen. Precies als wat Koga een aantal jaren heeft gedaan.
Sterker nog: een Tubus Cargo heb ik gewoon liggen. Voor mensen die zo'n fiets overwegen heb ik wat marge voor aanpassingen gemaakt tussen de configuratie prijs en mijn 3500,= euro. Met de standaard drager kun je waarschijnlijk al die "uit het boekje" Europese fietsroutes aan.
Vreemde veronderstelling dat er misschien geen montagepunten opzitten. En als er zo'n "nieuwerwetse" onder het spatbord bevestiging onderzit (niet dus) is dat ook stevig genoeg, maar kan je geen 4-poots Tubus Cargo monteren.
Schijfremmen zijn al lang en breed standaard bij dit soort merken.
cyclos schreef:
zo 05 feb, 2023 13:14
Vreemde veronderstelling dat er misschien geen montagepunten opzitten.
Dat is niet de veronderstelling, maar het kan alles zijn tussen 0 en een stuk of 30. En waar dan wel of niet. dat maakt je fiets alles van totaal ongeschikt tot zeer geschikt voor je plannen.

Uit de website blijkt helemaal niks en daarmee neem je jezelf als fabrikant niet al te serieus imho.