Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Beste velgrem voor bij drop down stuur? - Forum Wereldfietser

Beste velgrem voor bij drop down stuur?

Op mijn vakantiefiets zit een drop down racefiets stuur. De vorige eigenaar heeft de cantilever remmen die hierop zaten vervangen door een v-brake. Nu ben ik daar niet tevreden over, aangezien ik de rem echt volledig moet inknijpen om een beetje te kunnen remmen. Na wat online zoeken kwam ik erachter dat dit komt doordat v-brakes 'long pull' remhendels nodig zijn, terwijl normale shifters 'short pull' zijn. Op dit moment zit er dus een mismatch tussen mijn remhendels en de rem zelf.

Volgens mij heb ik een aantal opties voor mijn velgremmen:
1 - Opnieuw cantilever remmen monteren
2 - Een adapter monteren waarmee je toch short-pull levers kan combineren met long-pull remmen (Problem solver travel agent:https://problemsolversbike.com/products ... nts_-_6416)
3 - long pull levers monteren. Voor zover ik kan vinden bestaan die niet als rem- en versnellingscombi, dus zou ik dan voor losse remhendels moeten gaan en losse shifters.

Hebben jullie ervaring met deze opties?
De laatste optie lijkt me niet handig en veel werk, maar of cantilever remmen beter zijn of dat ik beter voor zo'n adapter kan gaan, kan ik niet goed inschatten.
Wat raden jullie aan?
4 - indien de ruimte boven je band het toelaat mini-v's monteren. V-brakes met kortere armpjes waardoor ze geschikt zijn voor drop bar of short pull levers. Bijvoorbeeld BR-R353, zeer betaalbaar.

(zo niet dan zou ik voor optie 2 opteren)
5. Ombouwen naar flatbar

6. Een Surly Corner bar stuur, om zo flatbar remmen en shifters met iets van drop te combineren:

https://www.justpedal.nl/nl/multipositi ... r-bar.html

7. Overstappen naar schijfremmen als frame&vork die optie bieden

8. Een andere fiets met schijfremmen als basis voor je dropbar vakantiefiets

Wat voor fiets gaat het om?
Grandonneur schreef:
ma 23 jan, 2023 14:09
4 - indien de ruimte boven je band het toelaat mini-v's monteren. V-brakes met kortere armpjes waardoor ze geschikt zijn voor drop bar of short pull levers. Bijvoorbeeld BR-R353, zeer betaalbaar.

(zo niet dan zou ik voor optie 2 opteren)
Vooral met een beetje bandbreedte en/of eventuele spatborden wordt dat inderdaad vaak wel erg krap. Ik zou optie 1 of 2 kiezen.
Jurr schreef:
ma 23 jan, 2023 14:36
7. Overstappen naar schijfremmen als frame&vork die optie bieden
Dat zou bijzonder zijn voor een fiets die ook de afsteunpunten voor canti's heeft.
Grandonneur schreef:
ma 23 jan, 2023 14:09
4 - indien de ruimte boven je band het toelaat mini-v's monteren. V-brakes met kortere armpjes waardoor ze geschikt zijn voor drop bar of short pull levers. Bijvoorbeeld BR-R353, zeer betaalbaar.
De mini-v's die ik zo snel was tegengekomen passen denk ik net niet boven mn spatbord. Dan ga ik denk ik maar voor optie 2. We gaan in april pas fietsen, dus heb nog even tijd om het te testen.
Jurr schreef: 5. Ombouwen naar flatbar

6. Een Surly Corner bar stuur, om zo flatbar remmen en shifters met iets van drop te combineren:

https://www.justpedal.nl/nl/multipositi ... r-bar.html

7. Overstappen naar schijfremmen als frame&vork die optie bieden

8. Een andere fiets met schijfremmen als basis voor je dropbar vakantiefiets

Wat voor fiets gaat het om?
Ombouwen naar flatbar of soortgelijk wil ik liefst voorkomen. Veel werk en (een beetje) geld, terwijl ik zelf het voordeel tov drop bar niet zo zie. Hoewel zoiets als Surly corner bar of Denham stuur me ook wel wat lijkt. Mijn inschatting is dat het het geld en gedoe net niet waard is, aangezien ik prima comfortabel rijdt met een drop bar.

Schijfremmen zijn natuurlijk een optie, maar ook lastiger te repareren mocht er wat misgaan onderweg. Bij velgremmen weet ik beter wat ik er aan heb en als we onderweg pech hebben, kan ik het wel repareren. Maar misschien kan de gemiddelde fietsenmaker in de Balkan tegenwoordig ook prima overweg met schijfremmen en klopt mijn beeld hier niet?

Ik heb nu een cannondale touring.
SimonDeVries schreef:
ma 23 jan, 2023 17:22
Ik heb nu een cannondale touring.
Daar zijn meerdere versies van, ook met schijfremmen.
Zijn Problem Solvers Travel Agents nog ergens te koop?
Zo ja: neem een versie met kabelversteller.
Het grootste gemis bij een door mij opgebouwde fiets met brifters (brake+shifter) en Shimano BR-353 mini v-brakes was een verstelmogelijkheid bij brifter of v-brake. Dus moet je weer zo'n versteller kopen die je ergens in de rembuitenkabel monteert.
Overigens remden die mini v-brakes prima, zelfs met de originele remblokjes, al moest ik de remblokjes heel dichtbij de velg afstellen om het wiel te kunnen blokkeren. En dan krijg je je wiel weer niet langs de remblokjes bij montage/demontage met volle band. En waar ik bij mijn normale v-brakes zo de kabel uit de houder wip, stond bij de mini v-brakes de kabel zo strak dat dat niet lukte.
I.v.m. bandhoogte en wel/niet passen van spatbord: de verbindende kabel van de mini v-brakes komt 2 cm lager uit dan die van de normale v-brakes.
Misschien is teruggaan naar canti's zo gek niet, al zitten daar ook randvoorwaarden aan: kan het nog op die fiets, was er misschien een goede reden om naar v-brakes te gaan , zijn goede canti's te koop en zijn de juiste kabeltjes nog te koop? Die moeten bij canti's voor een fijne remwerking namelijk meestal zo kort mogelijk zijn.
Maar met canti's waar je het kabeltje snel uit kunt wippen zijn ze wel handig.
Leon schreef:
ma 23 jan, 2023 20:54
Misschien is teruggaan naar canti's zo gek niet, al zitten daar ook randvoorwaarden aan: kan het nog op die fiets, was er misschien een goede reden om naar v-brakes te gaan , zijn goede canti's te koop en zijn de juiste kabeltjes nog te koop? Die moeten bij canti's voor een fijne remwerking namelijk meestal zo kort mogelijk zijn.
Maar met canti's waar je het kabeltje snel uit kunt wippen zijn ze wel handig.
Avid Shorty Ultimate. Zijn niet goedkoop maar remmen heel erg goed.
Linear pull hendels zoals Tektro 520 in combinatie met bar end shifters, bomb proof en je kan er de wereld mee rond. Travel Agents zou ik van wegblijven. Gevenalle biedt ook, weliswaar duurdere oplossingen.
Gezien de rest van de conversatie is mijn 1e ingeving magura ha 66 niet de gewenste oplossing. ;)
Canti's lijken me de vete oplossing. Ff kijken wat oude veldrijders leuk vinden. Die hebben die t langste met canti's gereden op fietsen wat hard remmen nodig is al zijn de snelheden wel wat lager tof een lange afdaling.
CarlW schreef:
di 24 jan, 2023 09:54
Linear pull hendels zoals Tektro 520 in combinatie met bar end shifters, bomb proof en je kan er de wereld mee rond.
Is een mooie combi, maar je moet zin hebben om het schakelen vanaf de hoods op te geven. Kan prima maar het rijdt imho best anders, andere flow zeg maar.

En bar end shifters zijn nooit goedkoop..

En brifters zijn ook behoorlijk bomb proof. Bar end kan toch kwetsbaar tegen een muurtje kwakken oid (btdt :oops: ).
https://www.aliexpress.com/item/1005001 ... Ie070&mp=1

Voor dat geld kan je proberen of het was is voordat je andere dingen vervangt :wink:
Bedankt voor de reacties!

Na het lezen van jullie reacties en het mezelf verliezen in de uitgebreidheid aan info die online te vinden is, denk ik dat ik eerst maar ga voor terugswitchen naar canti's. Met goede kwaliteit remblokjes en goede afstelling moet dat goed genoeg werken. We zijn niet van plan om met bepakking een wedstrijdje afdalen door haarspeldbochten te gaan doen...
Mini-v's gaan niet goed passen en staan dicht op de velg. Een adapter is weer een extra onderdeel dat kapot kan gaan en lees ik wisselende verhalen over.

Mocht dat niet tot een bevredigend resultaat leiden, dan ga ik nadenken over aanschaf van een andere fiets of deze ombouwen naar flatbar.
Onze reis is pas over 3 maanden, dus heb nog even om het uit te zoeken.

Afbeelding
+1 voor de Avid Shorty Ultimate mini Edit: canti's, recent geinstalleerd op mijn Surly Cross Check. Kost een duit, maar dan heb je ook wat.
Chefske schreef:
vr 27 jan, 2023 22:01
+1 voor de Avid Shorty Ultimate mini V-brakes
Maar de Avid Shorty Ultimate zijn toch juist geen Mini-V-Brakes maar cantilever remmen?
Jurr schreef:
vr 27 jan, 2023 22:03
Chefske schreef:
vr 27 jan, 2023 22:01
+1 voor de Avid Shorty Ultimate mini V-brakes
Maar de Avid Shorty Ultimate zijn toch juist geen Mini-V-Brakes maar cantilever remmen?
Klopt
Excuus, jullie hebben gelijk. Ik heb het aangepast
Surly Corner Bar klinkt als een leuke optie, maar is in werkelijkheid loeizwaar (bijna 800 gram). Ter referentie: een simpel aluminium drop down (krom) stuur weegt vaak 300 gram of minder.