Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuw achterwiel voor Gazelle primeur - Forum Wereldfietser

Nieuw achterwiel voor Gazelle primeur

Als krantenbezorger heeft mijn fiets veel te verdragen. Vaak gaat mijn achterwiel kapot. Meestal koop ik een 2e hands oude Gazelle met 3 versnellingen en haal daar het achterwiel uit. Helaas zijn deze achterwielen meestal na een jaar ook weer kapot of versleten. Ik zit eraan te denken om gewoon een nieuw achterwiel te kopen. Door de vele keuze vind ik dit moeilijk.

Wat voor een wiel kan ik het beste kopen om mijn kapotte Gazelle achterwiel te vervangen? Kan ik ook een binnenwerk kopen? Links worden gewaardeerd :)

Mijn fiets is vrijwel identiek aan deze fiets:
https://www.2dehandsfietsenwinkel.nl/de ... nch-57cm-6
ariefietstnietmeer schreef:
vr 20 jan, 2023 11:29
Als krantenbezorger heeft mijn fiets veel te verdragen. Vaak gaat mijn achterwiel kapot.

[...]

Kan ik ook een binnenwerk kopen? Links worden gewaardeerd :)

[...]
Welkom! Wat is er wat er kapot gaat aan je fiets? Dat je spreekt over het binnenwerk ga ik er vanuit dat je naaf stuk zou zijn? Is dat keer op keer zo, of gaan bijvoorbeeld velg of spaken ook stuk?
op diverse fietsonderdelen-sites is een los binnenwerk te koop en als je een beetje handig bent over te zetten in je huidige achterwiel. let op het type en de lengte!
bijvoorbeeld: https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... gItPvD_BwE

zoek je voor zo'n wiel een sterke velg, dan denk ik aan een Ryde Andra 30 velg of zo'n 'Big Bull' -velg:
https://hollandbikeshop.com/fietswielen ... gIKKvD_BwE

kijk ook eens of er net een maat bredere band op/in je fiets past: band stevig oppompen en zo spaar je ook je wiel. dus bijvoorbeeld 42-622 of 40-622 als je nu 37-622 hebt (als voorbeeld).

qua prijs/kosten is een wiel halen uit een betaalbare tweedehands fiets aantrekkelijk(er).
Ik heb goede ervaringen met Kurbelix

https://www.kurbelix.de/fahrradteile/fa ... n=40&f=854
Bedankt voor de reacties en links.

De naaf en spaken blijven goed. Het grote probleem is mijn eerste versnelling. Door het vele gebruik gaat deze versnelling kapot. Dan heb ik het over ineens een knal horen en dat alles op slot slaat of in de 1e versnelling knarsende geluiden en een stroeve trap, die steeds erger worden. De 2e versnelling is dan vaak nog prima te gebruiken.

Heb ik alles wat ik nodig heb als ik dit koop? Heb ik nog een ankerplaat of iets anders nodig om dit op een Gazelle te zetten? https://www.kurbelix.de/28-zoll-ryde-hi ... =8227327.3
Je kunt ook overwegen een wiel met Nexus 7 versnellingsnaaf te kopen, plus natuurlijk het schakelsysteem aan het stuur erbij.
Poppink schreef:
vr 20 jan, 2023 18:27
Je kunt ook overwegen een wiel met Nexus 7 versnellingsnaaf te kopen [...]
Houd maar snel op met overwegen, en blijf dan vooral bij een drieversnellingsnaaf. Als je toch voor meer verzetten wil gaan koop dan liever een Nexus 8. Liefst een Premium of zelfs Alfine 8.
ariefietstnietmeer schreef:
vr 20 jan, 2023 18:15
Bedankt voor de reacties en links.

Het grote probleem is mijn eerste versnelling. Door het vele gebruik gaat deze versnelling kapot. Dan heb ik het over ineens een knal horen en dat alles op slot slaat of in de 1e versnelling knarsende geluiden en een stroeve trap, die steeds erger worden. De 2e versnelling is dan vaak nog prima te gebruiken.
Wat je zou kunnen overwegen is met een lichtere vertanding te gaan rijden door een kleiner voortandwiel te gebruiken en/of een groter achtertandwiel. Let vooral bij dat laatste wel op of je eventuele kettingkast dan nog wel past.

Dan kun je meer in je tweede en derde versnelling rijden.
Bij mijn zoon heb ik de drieversnellingsnaaf vervangen door een ouderwets wiel met 1 versnelling. Dat gaat nooit kapot. Als bonus kreeg hij er een terugtraprem bij.
Wat er niet op zit, kan ook niet kapot. Voor jou als TS een controlevraag; heb je daadwerkelijk een versnellingsnaaf nodig, of kun je ook zonder?
Omdat ik veel moet stoppen en opstappen is een lichte versnelling onmisbaar. Volgens mij is 1 versnelling daarvoor erg zwaar of heb ik dat mis?
Ja, die eerste versnelling heb je echt nodig als je met 50 kilo post een brug over wil komen. Of bij veel tegenwind in een open veld, postbestellers op de fiets zijn niet echt aero ;).

Voor een postfiets wil je eigenlijk de sg-3r75 heavy duty naaf hebben, die kan kan een stuk meer mishandeling hebben. Maar de aansluiting van de kabel gaat daar anders, dus het is geen eenvoudige upgrade.
Op mijn Postbike zat ook de oude naaf, die ook na elke 1,5 jaar post bezorgen opgereden was. Ik ben het binnenwerk als een slijtage-onderdeel gaan zien. Het is ook niet zo moeilijk om te vervangen, ik was altijd langer bezig met het loshalen/vastmaken van de kettingkast en het wiel dan het vervangen van het binnenwerk zelf.
De aanschaf kan je officieel niet declareren, maar ik heb het wel voor elkaar gekregen nadat ik tegen mijn leidinggevende zei dat het onderhoudsbudget voor de fiets veel te klein was. Het was dat of naar de rechtsbijstand van de BVPP.
En als je nog niet lid bent van de BVPP, vooral doen, PostNL doet er alles aan om je financieel een oor aan te naaien. Zo kreeg ik het ook voor elkaar om mijn reistijd naar een ander depot vergoed te krijgen.
Nu heb ik ruim 40 jaar ook dagelijks kranten rondgebracht en mijn single-speed naaf heeft het in al die jaren nooit begeven. Dus misschien een idee om minder versnellingen in je achternaaf te stoppen? En van wat ik me kan herinneren waren de kranten destijds dikker dan tegenwoordig het geval is.
Bedankt voor de reacties.

Ik heb een 1 versnellingsnaaf met terugtraprem besteld om in mijn reserve-reserve fiets te zetten zodat er altijd een fiets is die het gewoon zou moeten doen.

Voor 50 euro heb ik ook weer een oude gazelle gekocht met een prima achterwiel dus voorlopig zit ik weer goed.