Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wanneer is mijn fiets aan renovatie toe? - Forum Wereldfietser

Wanneer is mijn fiets aan renovatie toe?

Misschien een onmogelijk te beantwoorden vraag, want ik begrijp dat dit van heel veel factoren afhankelijk is, maar stel de vraag toch voor mijn eigen situatie.
Ik heb een Snel Safari LX met Magura 33 remmen, 9 jaar oud en zo’n 50.000 km op de teller. Belangrijkste ‘eis’ (pech krijgen kun je altijd) is dat ik jaarlijks zonder gedoe een fietsvakantie kan maken, doorgaans zo’n 1500 km (Spanje, Frankrijk). Ik ben geen sleutelaar en wil dat mijn fiets in goede conditie is en wil onderweg zo min mogelijk last hebben van problemen die veroorzaakt zijn door slijtage. Daarom laat ik de fiets voor de fietsreis een flinke onderhoudsbeurt geven. Maar goed, mijn fiets is dus 9 jaar met 50.000 km: is mijn fiets met het oog op mijn eisen dan aan renovatie toe? Daarbij denk ik dan aan vervanging van velgen, remmen, derailleurs, shifters, assen, e.d., want de reguliere onderhoudsvervangingen zoals ketting, cassette, banden e.d. worden uiteraard bij de beurt zonodig vervangen. Of speelt dan de vraag met het oog op de kosten of de koop van een nieuwe fiets overwogen moet worden.

Advies is welkom!
de basis is frame en vork: tamelijk onverslijtbaar. de lak is te vervangen, zo nodig. het voorvorklager ook, zo nodig.
maar ook de velgen en de lagers van de naven zijn verslijtende delen, dus na een flinke tijd heb je een paar nieuwe wielen nodig. dus soms is er wat 'groter' dan het jaarlijkse onderhoud nodig. gun je je dat je fiets, dan kun je met deze fiets nog wel even vooruit, lijkt me. zo'n Snel Safari lijkt me dat het geld echt waard!
(je geeft aan dat je geen sleutelaar bent, dus ik ga geen verhaal afsteken over hoe leuk het is om je eigen wielen te spaken :wink: )
harriewbd schreef:
di 17 jan, 2023 17:36
[...]

Ik ben geen sleutelaar en wil dat mijn fiets in goede conditie is en wil onderweg zo min mogelijk last hebben van problemen die veroorzaakt zijn door slijtage. Daarbij denk ik dan aan vervanging van velgen, remmen, derailleurs, shifters, assen, e.d., want de reguliere onderhoudsvervangingen zoals ketting, cassette, banden e.d. worden uiteraard bij de beurt zonodig vervangen.

[...]
Bij een stalen fiets is het belangrijk dat frame & vork niet doorgeroest zijn. Oppervlakteroest is niet zo spannend, maar met 50.000km woon-werkverkeer waaronder door de pekel zou dat best wat meer sporen kunnen hebben achtergelaten. Mocht dat niet het geval zijn, lekker mee doorrijden.

Als je het zelf niet kunt dan is het vervangen van velgen ook wel arbeidsintensief en dus relatief kostbaar. Met zo'n kilometrage zou je kunnen overwegen dat wanneer je velg versleten zou zijn, ook de naaf mee te nemen. Bike4Travel heeft de prijzen van handgespaakte wielen op de website staan:

https://www.bike4travel.nl/63-wielen

Maar bijvoorbeeld Snel, Beagle, Horizon of Kok zal daar vast niet veel van verschillen qua prijs met soortgelijke componenten. Even ervan uitgaande dat je uit Utrecht of omgeving komt met zo'n Snel, want anders zijn er natuurlijk ook andere fietsenwinkels of wielbouwers die dat kunnen doen voor je.

De rest van de onderdelen zijn kostentechnisch vaak minder spannend. Maar als je een hoop kleine dingen bij elkaar op gaat tellen dan kan het, zeker als je het uitbesteedt, nog best in de papieren lopen. Gewoon per keer vooraf een prijsopgave vragen, dan kun je zelf steeds overwegen of jij het waard vindt of niet.

Maar je basis is prima met een Safari met Deore LX, en ook nieuwe fietsen worden steeds duurder...
Wat de velgen betreft, die zouden op het rem loopvlak wat slijtage kunnen hebben.
Op de meeste velgen zit op dit loopvlak een indicatiegroef ,als die weg gesleten is of slecht zichtbaar zou ik de velgen of beter nog het hele wiel plus naaf vervangen.

Succes. Dirk
Waar het eigenlijk op neer komt is hetgeen dat aan vervanging toe is ook daadwerkelijk vervangen. Kun je jammer maar helaas niet een leeftijd of kilometrage aan koppelen :(

En ja, best mogelijk dat intussen (naast de aandrijving) delen die nog niet eerder aan de beurt waren dat nu wel zijn. Maar dat valt te beoordelen door de fietsenmaker! Velgen, balhoofdlagers, wiellagers, pedalen, trapaslagers, derriwieltjes, banden, kabels, zelfs handvatten, zadel, etc. Het zal heus niet allemaal nu nodig zijn, maar als het lijstje lang wordt is de stap naar een nieuwe fiets wel steeds kleiner.

Juist derailleurs en verstellers slijten op zich niet of nauwelijks.

Een andere vraag aan jezelf kan zijn of nu 9 jaar verder de wensen ten aanzien van je fiets verandert zijn?
Als jij je fiets een beurt laat geven, zullen die monteurs alle onderdelen wel nakijken op slijtage. Die weten dat velgen met v-BRAKES SLIJTEN. Kost wel geld, maar kan je er weer jaren mee verder.

Je kan ook bij Marten gerritsen een cursus volgen. Altijd leuk om zelf aan je fiets te sleutelen.

Mario
supermario schreef:
di 17 jan, 2023 18:53

Je kan ook bij Marten gerritsen een cursus volgen. Altijd leuk om zelf aan je fiets te sleutelen.
Even een linkje erbij, mocht TopicStarter toch zelf willen gaan sleutelen en die cursus overwegen:

https://www.m-gineering.nl/repacurs.htm
Grandonneur schreef:
di 17 jan, 2023 18:29
Waar het eigenlijk op neer komt is hetgeen dat aan vervanging toe is ook daadwerkelijk vervangen. Kun je jammer maar helaas niet een leeftijd of kilometrage aan koppelen :(
Precies.
Op een gegeven moment is het het meest economisch om geen grote uitgaven meer aan de fiets te doen en problemen op een goedkopere manier te lijf te gaan. Dan komt op een gegeven moment het moment dat alle dingen die zouden moeten gebeuren veel duurder zouden zijn dan wat een veel betere andere tweedehands fiets zou kosten.
Als er dan nog fraaie onderdelen aan je fiets hangen kun je die natuurlijk wel meenemen naar een volgende fiets. Zo ben ik nooit verder gekomen dan mijn eerste goede achterdrager.

Ik heb overigens wel in redelijke mate ( n > 10) aangetoond dat de levensduur van stalen frames eindig kan zijn. :cry:
Bedankt voor alle (technische) adviezen die zeker van evenzo veel meerwaarde zijn dan die van de fietsenmaker. Die heeft namelijk ook het commerciële belang om een nieuwe fiets te verkopen. Je mag verwachten dat een gerenommeerde zaak een objectief advies geeft, maar dat gebeurt niet altijd. Ik ga nu eerst maar eens aan mijn fietsenmaker de expliciete vraag stellen wat de status is van ALLE kritische onderdelen in plaats van om een onderhoudsbeurt te geven waarbij vaak kort door de bocht slechts naar ketting, cassette, kettingbladen, banden, e.d. wordt gekeken. En ja, in mijn achterhoofd spelen ook andere wensen zoals versnellingsnaaf en riem, die vaak toch ook heilig worden verklaard ten opzichte van het derailleursysteem. Weliswaar onderhoudsarmer, maar veel duurder en minder stil.
Lees de website m-gineering eens door en dan met name het deel over het kopen van een tweedehands fiets. Dan kun je jouw fiets langs die meetlat leggen.

Aanvulling omdat het niet gemakkelijk via de website te vinden is: https://www.m-gineering.nl/fietsje_kopen.htm
Deze is ook handig: https://www.m-gineering.nl/bijgeluid.htm

Gevonden! Ze zijn te vinden via deze pagina: https://www.m-gineering.nl/techdex.htm, te vinden via leesvoer en dan fietstechniek/opzoeken.
harriewbd schreef:
di 17 jan, 2023 21:46
En ja, in mijn achterhoofd spelen ook andere wensen zoals versnellingsnaaf en riem, die vaak toch ook heilig worden verklaard ten opzichte van het derailleursysteem.
Heiligverklaring is wat mij betreft altijd reden om onmiddellijk argwaan te krijgen. Overigens zie ik hier op het forum vooral mensen die opmerken dat bepaalde (dure) merken of onderdelen onterecht gepromoot worden, maar vrijwel nooit mensen die dat promoten daadwerkelijk doen. (Wel mensen die zeggen zelf heel blij te zijn met hun riem/naaf/fiets van merk X maar ze zeggen eigenlijk nooit: ‘Moet jij ook doen’.)
Kortom, als jij denkt dat een versnellingsnaaf/riem riem past bij jouw wensen en eisen, lees je vooral in en overweeg aanschaf daarvan. Zo niet, blijf dan lekker met derailleurs rijden. Je gaat van het een of het ander niet beter fietsen.

Groetjes,

Carl
Carl schreef:
wo 18 jan, 2023 17:05
harriewbd schreef:
di 17 jan, 2023 21:46
En ja, in mijn achterhoofd spelen ook andere wensen zoals versnellingsnaaf en riem, die vaak toch ook heilig worden verklaard ten opzichte van het derailleursysteem.
Heiligverklaring is wat mij betreft altijd reden om onmiddellijk argwaan te krijgen. Overigens zie ik hier op het forum vooral mensen die opmerken dat bepaalde (dure) merken of onderdelen onterecht gepromoot worden, maar vrijwel nooit mensen die dat promoten daadwerkelijk doen. (Wel mensen die zeggen zelf heel blij te zijn met hun riem/naaf/fiets van merk X maar ze zeggen eigenlijk nooit: ‘Moet jij ook doen’.)
Kortom, als jij denkt dat een versnellingsnaaf/riem riem past bij jouw wensen en eisen, lees je vooral in en overweeg aanschaf daarvan. Zo niet, blijf dan lekker met derailleurs rijden. Je gaat van het een of het ander niet beter fietsen.

Groetjes,

Carl
Helemaal mee eens!

Voor meer recente info over ketting vs riem:
viewtopic.php?f=8&t=38143&start=20#p435499

Op basis van de on-topic reacties in dat draadje is mijn persoonlijke conclusie dat ik niet aan de riem zal willen. Belangrijkste reden voor mij is dat ik eigenlijk geen problemen ervaar met een ketting. Dus waarom een duurdere en complexere oplossing voor een niet bestaand probleem? Maar goed, dat geldt voor mij. Iedereen mag het lekker zelf weten.
Bij 50.000km mag je preventief je lagers vervangen. Die kun je met het oog niet controleren. Ze kunnen nog goed zijn, maar ook inmiddels nat of zelfs roestig. Denk aan stuurbuis, trapas en wiellagers.
Remblokken kun je met het oog beoordelen. Daar heb je geen forum voor nodig.
Velgen kunnen doorgeremd zijn. Dan zijn ze soort van hol. Dat kun je testen door een kaartje tegen de zijnkant te houden. Als de kromming veel op de vorm van je duimnagel lijkt, dan mag je er aan denken om om te spaken of te vervagen.
Kijk ook eens naar de spaken, de nippels, de naven en de velgen. Kleine scheurtjes kunnen zich lang verborgen houden en ineens voor een gescheurde velg of naaf zorgen. En daar sta je dan.

Laat vooral je ogen het werk doen. Goed kijken dus. Hoe langer je ergens naar kijkt, hoe meer details je ziet.
Als je wiellagers 50.000 km niet open hebt gehad zou het wel bijzonder zijn als ze nog goed zijn. Als je ze openmaakt kun je ze prima controleren.
Voor goede cartridgetrapassen (dus niet de nieuwe versies can Shimano) zie ik geen reden om aan te nemen dat er de komende 5000 km iets fout gaat als ze nog goed in het vet aanvoelen met de crancks er af.
Buitenboordlagers zijn een ander verhaal; die gaan tegenwoordig soms minder lang mee dan banden.
De toegestane holle kromming van velgen op het oog controleren is godsonmogelijk. Ook op de helft van de toegestane slijtage zijn ze namelijk al duidelijk hol.
Carl schreef:
wo 18 jan, 2023 17:05
harriewbd schreef:
di 17 jan, 2023 21:46
En ja, in mijn achterhoofd spelen ook andere wensen zoals versnellingsnaaf en riem, die vaak toch ook heilig worden verklaard ten opzichte van het derailleursysteem.
Overigens zie ik hier op het forum vooral mensen die opmerken dat bepaalde (dure) merken of onderdelen onterecht gepromoot worden, maar vrijwel nooit mensen die dat promoten daadwerkelijk doen.
Er is ook een wereld buiten dit forum. Niet alle fietsenbouwers bieden nog derailleursystemen aan; alleen naaf en riem.
harriewbd schreef:
wo 18 jan, 2023 21:09
Er is ook een wereld buiten dit forum. Niet alle fietsenbouwers bieden nog derailleursystemen aan; alleen naaf en riem.
Het wordt langzaam exclusiever, die derailleurs. Misschien moet ik straks alsnog een slot gaan kopen voor mijn fiets. :wink:
@Henks en @Leon, reden temeer om bij een onderhoudsbeurt expliciet te vragen wat ze daaronder verstaan. Nooit gehoord dat ze de toestand van lagers e.d. hebben gecontroleerd. En dan heb ik het toch over een fietsenmaker die vakantiefietsen verkoopt.
Rem- en derailleurkabels mag je ook een keer planmatig vervangen. Zeker voor een lange reis. Als je op 10km van huis een kabelbreuk oploopt, is er niet zoveel aan de hand, maar ver van huis wordt het een ander verhaal.
HenkS schreef:
do 19 jan, 2023 14:08
Remkabels mag je ook een keer planmatig vervangen.
Daar hoeft TS zich geen zorgen over te maken :wink:
Grandonneur schreef:
do 19 jan, 2023 14:17
HenkS schreef:
do 19 jan, 2023 14:08
Remkabels mag je ook een keer planmatig vervangen.
Daar hoeft TS zich geen zorgen over te maken :wink:
Haha, HS33 inderdaad:
harriewbd schreef:
di 17 jan, 2023 17:36
[...]

Ik heb een Snel Safari LX met Magura 33 remmen

[...]