Additionally, paste this code immediately after the opening tag: 4 maanden fietsen: fiets klaarmaken - Forum Wereldfietser

4 maanden fietsen: fiets klaarmaken

Hoi medeforummers,

Vanaf april ga ik 4 maanden fietsen. Plan is om richting Istanbul te gaan 8)

Natuurlijk is een goede voorbereiding het halve werk, dus ik wil mijn fiets natuurlijk tiptop in orde hebben. Natuurlijk kan ik hem naar een fietsenmaker brengen deze alles laten nakijken + vervangen; maar in het kader van 'eigenlijk wil ik het zelf ook kunnen' wil ik het eerst zelf proberen. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog met hangende pootjes richting de fietsenmaker gaan :D

Mijn fiets(derailleur, shimano deore xt groep) is nu 2,5 jaar oud, en nu wil ik sowieso een aantal onderdelen preventief vervangen; zeker omdat ik ervanuit ga dat naarmate ik oostelijker kom (dus pak hem beet voorbij oostenrijk) er aanzienlijk minder fietsenmakers te vinden zijn, met ook slechtere verkrijgbaarheid van onderdelen...

*Ketting
*Cassette
*remblokken (heb hydraulische schijfremmen)
*Kleine tandwieltjes achterderailleur
*Buitenste kettingblad voor
*Middelste kettingblad voor

Nu twijfel ik echter ook over een aantal dingen of het wel echt 'nodig' is:
*Derailleurkabel -> Echt geen idee hoeveel kilometer zoiets mee zou moeten gaan. Ik lees ook extreem uiteenlopende verhalen over hoe vaak je deze moet vervangen...
*Buitenbanden(55mm) -> zijn nu +- 10000 en 14000 kilometer oud. Ik zie, zo op het oog, geen extreme slijtage in het profiel; maar wellicht let ik op de verkeerde dingen. Iemand tips?
*Binnenbanden -> Hiervan denk ik: slijt dit wel? zowel voor als achter hebben nog geen plakkertjes... Zijn net zo oud als de buitenbanden.
*Kleine kettingblad voor --> deze gebruik ik zeer zelden, alleen bij het klimmen. Ik neem aan dat het geen probleem is als je alleen het middelste en buitenste blad vervangt, omdat de 3 bladen los staan van elkaar?


Zijn er verder nog zaken waarvan het een uitstekend idee is om ze preventief te vervangen voor zo'n reis? Ik heb zo het vermoeden dat ik de helft over het hoofd zie :lol:

Verder nog een NOOB-vraag: Hoe weet je dat je remblokken (van schijfremmen) echt helemaal 'OP' zijn (zonder te meten)? Kan je dan gewoon niet meer remmen, of komt er dan bij het remmen 'iets' op de schijf dat je schijf bijvoorbeeld sloopt?

En uiteraard heb ik de zoekfunctie en google ook gebruikt, maar vooral bij de laatste twijfel ik aan de oprechtheid van de zoekresultaten aangezien ik blogs tegenkwam dat het toch echt nodig is om elk jaar je stuur en je zadelpen te vervangen :oops:
Wij merkten afgelopen zomer in Noorwegen dat de remblokjes echt op waren, simpelweg omdat ook na maximaal indraaien (avid bb7) er nauwelijks remkracht over was. Een regenachtige middag was de genadeslag: dat ging heel snel van nog redelijke remkracht naar bijna niets (maar de dagen er voor was het al nodig om de blokjes verder in te draaien, dus zagen we het aankomen). Bij een langere tocht met veel bergen/heuvel op altijd reserve meenemen (en dus zorgen dat je het onderweg kunt vervangen)!

Buitenbanden kunnen tegenwoordig vaak opmerkelijk lang mee zolang de zijwangen niet beschadigd zijn. Ik vervang als er gaten in de zijwangen zitten, of als op het loopvlak gekleurde (vaak groen) antilek zichtbaar begint te worden. Bij twijfel vervang ik ook voor een lange tocht, reserve buitenbanden neem ik alleen mee bij heel incourante maten (406 of 507).

Binnenbanden vervang ik nooit bij voorbaat, neem altijd wel een reserve binnenband mee. Derailleurkabels kunnen echt heel lang mee, meestal zijn de shifters eerder aan vervanging toe. Remkabel vervang ik bij twijfel iets eerder omdat die in de bergen nogal cruciaal zijn. Reserve kabels neem ik nooit mee.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 11:32

Vanaf april ga ik 4 maanden fietsen. Plan is om richting Istanbul te gaan 8)

Natuurlijk is een goede voorbereiding het halve werk, dus ik wil mijn fiets natuurlijk tiptop in orde hebben. Natuurlijk kan ik hem naar een fietsenmaker brengen deze alles laten nakijken + vervangen; maar in het kader van 'eigenlijk wil ik het zelf ook kunnen' wil ik het eerst zelf proberen. Lukt het niet, dan kan ik altijd nog met hangende pootjes richting de fietsenmaker gaan :D
Fraaie plannen!

Misschien net wat te dicht op je vertrek, maar je zou hier eens naar kunnen kijken:

https://www.m-gineering.nl/repacurs.htm

Iets soortgelijks elders kan uiteraard ook, zo kan het bijvoorbeeld op afspraak bij Beagle Bikes in Utrecht ook.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 11:32

*Ketting
*Cassette
*remblokken (heb hydraulische schijfremmen)
*Kleine tandwieltjes achterderailleur
*Buitenste kettingblad voor
*Middelste kettingblad voor
Lijkt me een prima lijstje. De derailleurwieltjes zouden nog best wel eens goed genoeg kunnen zijn, als de nieuwe verdacht veel op de huidige lijken zou ik overwegen om ze lekker laten zitten ;)

Als je Hollowtech2 buitenboord trapaslagers hebt zou je ook nog kunnen overwegen om die mee te nemen, maar ook best kans dat die je trip overleven.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 11:32

*Derailleurkabel -> Echt geen idee hoeveel kilometer zoiets mee zou moeten gaan. Ik lees ook extreem uiteenlopende verhalen over hoe vaak je deze moet vervangen...
Zou ik gewoon doen binnen & buiten. Schakelt vaak net wat frisser en dan heb je het zelf ook een keer gedaan. Als het onderweg een keer moet dan heb je het in de vingers. Daarnaast een reserve binnenkabel meenemen zou je ook nog kunnen overwegen.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 11:32

*Buitenbanden(55mm) -> zijn nu +- 10000 en 14000 kilometer oud. Ik zie, zo op het oog, geen extreme slijtage in het profiel; maar wellicht let ik op de verkeerde dingen. Iemand tips?
Gezien je reisduur zou ik ze als ik jou was voor vertrek lekker vervangen. Oprijden na thuiskomst kan daarna natuurlijk ook weer. Maar anderen zouden ze laten zitten, afhankelijk van wat voor banden het zijn ook. Bij 15000km heb ik bijvoorbeeld al drie sets noppenbanden versleten ;)
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 11:32

*Binnenbanden -> Hiervan denk ik: slijt dit wel? zowel voor als achter hebben nog geen plakkertjes... Zijn net zo oud als de buitenbanden.
Zou ik me geen zorgen over maken. Je zult er ook al 1 of 2 als reserve meenemen net als een plakset, dus dat komt wel goed.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 11:32

*Kleine kettingblad voor --> deze gebruik ik zeer zelden, alleen bij het klimmen. Ik neem aan dat het geen probleem is als je alleen het middelste en buitenste blad vervangt, omdat de 3 bladen los staan van elkaar?
Lekker laten zitten met zo weinig kilometers op het binnenblad.

Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 11:32

Zijn er verder nog zaken waarvan het een uitstekend idee is om ze preventief te vervangen voor zo'n reis? Ik heb zo het vermoeden dat ik de helft over het hoofd zie :lol:
Je wielen nog even na (laten?) kijken op spaakspanning is wel een fijne.

Verder is je eigen sleutel-skills op peil wel zo fijn, uit je startpost kan ik niet echt opmaken of dat het geval is. Als dat het geval is, eventueel na bovengenoemde sleutelcursus of iets soortgelijks, dan komt het vast wel goed onderweg.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 11:32

Verder nog een NOOB-vraag: Hoe weet je dat je remblokken (van schijfremmen) echt helemaal 'OP' zijn (zonder te meten)? Kan je dan gewoon niet meer remmen, of komt er dan bij het remmen 'iets' op de schijf dat je schijf bijvoorbeeld sloopt?
Dan rem je metaal op metaal, wat best gaat. Maakt alleen een hoop herrie en je schijf slijt er nogal rap van. Met nieuwe blokken weggaan is een prima idee, en de huidige voor een kortere trip als reserve meenemen. Dan kun je voor deze langere trip nieuwe blokken als reserve meenemen.
Ik vervang de buitenbanden op mijn vakantiefiets ieder jaar en rijd de oude banden op op mijn stadsfiets. Te vaak meegemaakt dat er toch ineens een scheur in de zijwangen ontstond. (Nu gebruik ik wel altijd banden met soepele (kwetsbare) zijwangen).

Hoe je controleert hoelang je schijfremblokjes nog mee kunnen zou ik ook wel willen weten.

Wat ik hier mis zijn een paar spaken, zeker bij een derailleurfiets. En natuurlijk weten hoe je ze vervangt, eventueel kan je ook een noodspaak meenemen.
Aandrijving sowieso uiteraard. Buitenbanden zou ik vervangen, en misschien wil je voor je reis liever een ander type dan thuis? binnen/buitenkabels vervangen, al was het maar dat je dan tevens een keertje je derailleurs zelf gesteld hebt. remblokjes mee op reserve. Je zou kunnen overwegen om de remset een keertje te ontluchten/vullen.
Dan Hollowtech even nieuwe lagers erin, simpel klusje. en ik zou willen weten dat m'n wiellagers ook netjes zijn. Geen putjes, goed in het vet, goed afgedicht en afgesteld.

Mooi vooruitzicht hoor :). Alvast veel voorpret.
Ik begrijp dat de fiets 14.000 km gebruikt is. Gezien de lange reis zou ik inderdaad van de gelegenheid gebruik maken om nu alles wat genoemd is te vervangen. Dat geldt ook voor de derailleurwieltjes. Die kosten ook niet veel. Ik heb meerdere keren gehad dat ze rond die tijd plotseling vervelend gingen doen ook al kon ik er niets aan zien. Of ik zat een uur vruchteloos te proberen het schakelen beter af te stellen.
14.000 km is een tevredenstellend aantal km voor zo´n grote beurt. Door het zelf te doen leer je veel en het spaart een hoop geld.
Verwacht niet dat je alles in één keer bij één winkel kan bestellen, sommige onderdelen zijn namelijk slecht leverbaar.
Als je voor het eerst groot onderhoud doet is het goed alles nog even te (laten) controleren of het samen met iemand die het eerder heeft gedaan te doen - voorkomt problemen.
Van die simpele dingen soms. (Dit zijn allemaal zaken die ik zelf natuurlijk nooit gedaan heb…)
Kabels losmaken en wegtrekken. volgende dat: hoe liepen ze ook al weer? (Maak als het ingewikkeld lijkt nu soms een foto).
Trapas vervangen: rechts draait vaak de verkeerde kant op bij veel frame’s. Trappers ook.
Hoe vast moet dat eigenlijk? (Best vast, trappers dan weer niet extreem vast)
Wielen: nieuw schoon vet en kijken of er niets ingelopen is. (Tenzij je kogellagers hebt). Hoe vast moet het afgesteld? (Een los wiel mag bijna speling hebben, dit wordt met de snelspanners weer opgeheven. Kijk bij M gineering, heeft goede tips.
Schijfremblokjes: de juiste? Komen de blokjes met boutje met vers borgspul / borgpen / veer? Zit alles met torx en zit dit in je gereedschapskist? Goed om het vervangen een keer te oefenen.
Spaken: ik heb er drie met tieraps aan mijn liggende achtervork buis vastgemaakt, twee passende en een te lange, zo omgebogen dat hij aan de freewheel kant ingestoken kan worden.
Ook een aantal tieraps in mijn zadelpen vastgeplakt, net als klein rolletje ductape best handig onderweg.
En oneindig meer tips… (maar onderweg is er heel veel te bestellen en te bezorgen op plekken waar je langs gaat komen)
Dank jullie wel voor de uitgebreide reacties, heel erg nuttig. Mijn lijstje is weer wat gegroeid :)

Het klopt inderdaad, ik heb idd ongeveer 14000 a 15000 kilometer met de fiets gefietst. Dit betekent echter niet dat alles zo oud is; zo zit inmiddels de derde ketting er op, en de 2e cassette. Ook de remblokjes zijn al een paar keer vervangen. Dit liet ik echter altijd doen bij een fietsenmaker bij onderhoud, maar goed dat voelt een beetje nutteloos als ik het zelf ook kan doen. Ik baseer me hier puur op youtube filmpjes en op verhalen her en der op internet 'dat het allemaal niet zo moeilijk is' :D En zoals ik al zei: ik wil het zelf onderweg ook gewoon kunnen, terwijl ik verder eigenlijk totaal niet technisch ben ofzo :P

Wat betreft de remmen: er gaan inderdaad een aantal reserveblokken mee voor onderweg. Aangezien ik nog nooit heb meegemaakt heb dat ze 'echt op' waren, was ik hier dus benieuwd naar. Flink mindere remkracht en flinke dosis extra herrie zijn dus de punten waar ik op moet letten. Ik neem aan dat die herrie dan ook is als het 'droog' is? Mijn remmen maken nu alleen een gigantisch kabaal als het regent, daar schaam ik me soms gewoon voor :O

Wat betreft de buitenbanden: Ik neig er toch naar om ze te vervangen, ik kan de 'oude' inderdaad ook gewoon later alsnog oprijden. Niet dat ik nog een extra fiets ernaast heb, maar dan nog :D
Misschien net wat te dicht op je vertrek, maar je zou hier eens naar kunnen kijken:

https://www.m-gineering.nl/repacurs.htm

Iets soortgelijks elders kan uiteraard ook, zo kan het bijvoorbeeld op afspraak bij Beagle Bikes in Utrecht ook.
Dank je voor de tip. Hier had ik een poosje terug al naar gekeken (ook nav een post hierover hier op het forum), maar het valt idd ook te kort op mijn vertrekdatum. Ik had elders ook iets soortgelijks gezien, maar ook met data die niet bij mijn plannen passen. Maar ach, ik probeer het wel met youtube en wat gezond verstand :)
Zou ik gewoon doen binnen & buiten. Schakelt vaak net wat frisser en dan heb je het zelf ook een keer gedaan. Als het onderweg een keer moet dan heb je het in de vingers. Daarnaast een reserve binnenkabel meenemen zou je ook nog kunnen overwegen.
Ik snap wat je zegt, behalve over 'binnen- en buitenkabel'. Ik kom deze 2 termen wel meer tegen, terwijl ik toch echt slechts 1 soort kabel tegenkom (op mijn fiets). Bedoelen jullie met 'buitenkabel' wellicht de 'rubberen' buis waar de 'metalen kabel' doorheen gaat? :O
Hoe je controleert hoelang je schijfremblokjes nog mee kunnen zou ik ook wel willen weten.
Ja het enige dat ik dus heb kunnen vinden op het wereldwijde web is dat je het dus kan meten. Consensus is dat als ze nog maar xxx milimeter dik zijn, dat het dan zeer dringend wordt aanbevolen om ze te vervangen. Maar ja, ik ken mijzelf: ik ga niet met een meetapparaat op vakantie om elke dag die dingen op te lopen meten. Het is immers vakantie...

al was het maar dat je dan tevens een keertje je derailleurs zelf gesteld hebt.
Dat is dan toevallig iets wat ik wel kan, want dat is standaard het eerste wat ik moet doen als hij bij de fietsenmaker was geweest voor 'onderhoud' :S
Hollowtech
Deze zie ik een paar keer voorbij komen, daar bedoelen jullie het crankstel mee toch, waar je trappers en voortandwielen aan zitten? Dit is 1 van de dingen die dus niet bij me was opgekomen, ga ik me eens in verdiepen. Hoe vaak vervang je zoiets?
derailleurwieltjes
Nu ik er over nadenk, en ook nav het bericht van @Leon, ga ik ze toch vervangen. Hoe je het ook wendt of keert, die dingen zijn niet meer als nieuw, en mijn gloednieuwe ketting gaat er toch continue overheen.
wiel/spaken
Nog eentje waar ik eigenlijk niet aan gedacht heb.

Wat betreft reservespaken: hoe weet je wat voor spaken je moet hebben, ik zie letterlijk door de spaken het bos niet meer :O
Als je voor het eerst groot onderhoud doet is het goed alles nog even te (laten) controleren of het samen met iemand die het eerder heeft gedaan te doen - voorkomt problemen.
Van die simpele dingen soms. (Dit zijn allemaal zaken die ik zelf natuurlijk nooit gedaan heb…)
Kabels losmaken en wegtrekken. volgende dat: hoe liepen ze ook al weer? (Maak als het ingewikkeld lijkt nu soms een foto).
Trapas vervangen: rechts draait vaak de verkeerde kant op bij veel frame’s. Trappers ook.
Hoe vast moet dat eigenlijk? (Best vast, trappers dan weer niet extreem vast)
Wielen: nieuw schoon vet en kijken of er niets ingelopen is. (Tenzij je kogellagers hebt). Hoe vast moet het afgesteld? (Een los wiel mag bijna speling hebben, dit wordt met de snelspanners weer opgeheven. Kijk bij M gineering, heeft goede tips.
Schijfremblokjes: de juiste? Komen de blokjes met boutje met vers borgspul / borgpen / veer? Zit alles met torx en zit dit in je gereedschapskist? Goed om het vervangen een keer te oefenen.
Spaken: ik heb er drie met tieraps aan mijn liggende achtervork buis vastgemaakt, twee passende en een te lange, zo omgebogen dat hij aan de freewheel kant ingestoken kan worden.
Ook een aantal tieraps in mijn zadelpen vastgeplakt, net als klein rolletje ductape best handig onderweg.
En oneindig meer tips… (maar onderweg is er heel veel te bestellen en te bezorgen op plekken waar je langs gaat komen)
Zeer nuttige tips, dank je wel. Enkelen zijn een open deur voor de ervaren rotten vermoed ik, maar toch zeer nuttig.

Juiste remblokjes: ik heb me serieus verbaast over de grote hoeveelheid soorten die je hebt :S Standaardisatie anyone???

Tieraps + ducktape zitten altijd in mijn uitrusting, ook als ik ga backpacken met tent.
(maar onderweg is er heel veel te bestellen en te bezorgen op plekken waar je langs gaat komen)
Klopt helemaal, en ik heb gelukkig ruim de tijd dus als er wat is dan kan hoeft het niet ala minuut opgelost te zijn. Voorkomen is echter beter dan genezen :P
Fietsen gaan altijd kapot in het dunbevolkte berggebied tussen twee landen, op het eind van een onverharde weg op 5 km lopen van een dorp waar 40 mensen wonen waarvan 38 ouder dan 82, waar ze wel telefoon met een draaizwengel naast de waterput hebben maar geen mobiel bereik, op vrijdagmiddag om half zes, op 50 km afstand van de 'stad' of hoe ze die plaats met 1500 inwoners ook noemen. Probeer dan maar eens een onderdeel te vinden dat in Nederland al bepaald niet overal op voorraad is en een pakketdienst te overtuigen dat ze dat in 72 uur naar Pwlizirqybinxsz-Mhagrozsgruth moeten brengen.
Kortom: vervang alles waarvan je weet dat het de komende 5000 km aan de beurt komt.

Met buitenkabels worden inderdaad de zwarte "buizen" bedoeld waar de binnenkabels doorheen gaan. Maar die zijn niet van rubber! Je hebt daar een stevige tang voor nodig. Het best gaat het met een speciaal daarvoor gemaakte tang.
Bert van Sprang schreef:
za 14 jan, 2023 12:06
Hoe je controleert hoelang je schijfremblokjes nog mee kunnen zou ik ook wel willen weten.
Gewoon lamgs de schijf door de remklauw heen kijken, dan kun ne zo zien hoeveel vlees de blokjes nog hebben.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 20:17

ik wil het zelf onderweg ook gewoon kunnen, terwijl ik verder eigenlijk totaal niet technisch ben ofzo :P
Prima idee, gewoon doen :) Wel genoeg de tijd nemen voor vertrek, dan kunnen eventuele fouten en onverwachte problemen er nog in genoeg dagen en kilometers uit gepoetst worden voor vertrek ;)
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 20:17

Ik neem aan dat die herrie dan ook is als het 'droog' is?
Ja, die herrie merk je wel. Ook af en toe gewoon eens kijken langs je schijven richting je blokjes kan wel helpen. Vooral op natte dagen met veel modder kan het best wel eens rap gaan.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 20:17

Wat betreft de buitenbanden: Ik neig er toch naar om ze te vervangen, ik kan de 'oude' inderdaad ook gewoon later alsnog oprijden. Niet dat ik nog een extra fiets ernaast heb, maar dan nog :D
Klinkt verstandig, gewoon doen. Misschien wil je nog wel een ander merk&type? Wat ligt er nu op?
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 20:17

Dank je voor de tip. Hier had ik een poosje terug al naar gekeken (ook nav een post hierover hier op het forum), maar het valt idd ook te kort op mijn vertrekdatum. Ik had elders ook iets soortgelijks gezien, maar ook met data die niet bij mijn plannen passen. Maar ach, ik probeer het wel met youtube en wat gezond verstand :)
Forum als backup kan ook nog. En je kan natuurlijk als je je fiets aanschaf en onderhoudsbeurten eerder al hebt uitbesteed daar ook best eens wat vragen als je daar bijvoorbeeld toch bent om wat onderdelen te kopen die online lastig te vinden waren. ;)
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 20:17

Ik snap wat je zegt, behalve over 'binnen- en buitenkabel'. Ik kom deze 2 termen wel meer tegen, terwijl ik toch echt slechts 1 soort kabel tegenkom (op mijn fiets). Bedoelen jullie met 'buitenkabel' wellicht de 'rubberen' buis waar de 'metalen kabel' doorheen gaat? :O
De buitenkabel is die doorgaans zwarte buitenkant waar die doorgaans zilverkleurige kabel doorheen gaat ja. Niet van rubber, maar soms kom je aan de uiteinden wel eens wat stukjes rubber tegen, om binnentreden van vuil te voorkomen. Zorg ook voor een goede kabelkniptang thuis, dan rafelt het niet zo.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 20:17

Maar ja, ik ken mijzelf: ik ga niet met een meetapparaat op vakantie om elke dag die dingen op te lopen meten. Het is immers vakantie...
Gewoon even kijken af en toe. Lampje van je telefoon erbij wil soms wel eens helpen. En als je echt twijfelt kun je natuurlijk ook even je wiel danwel je blokken eruit halen om de remblokken echt goed te kunnen bekijken.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 20:17
Hollowtech
Deze zie ik een paar keer voorbij komen, daar bedoelen jullie het crankstel mee toch, waar je trappers en voortandwielen aan zitten? Dit is 1 van de dingen die dus niet bij me was opgekomen, ga ik me eens in verdiepen. Hoe vaak vervang je zoiets?
Ja, als je een crankstel met holle as hebt dan willen die lagers wel eens stuk gaan. Preventief vervangen kan helpen, al zouden ze ook zonder preventief vervangen misschien best heel kunnen blijven. Net als dat de kans bestaat dat je het onderweg nogmaals moet doen. Niet mee doorrijden als je speling op je trapaslagers hebt, anders kan het best zijn dat het op de as van je crankstel in gaat vreten en je het hele crankstel moet vervangen...

Als je een crankset met klassieke cartridge trapas hebt dan kun je die lekker laten zitten en heb je bij speling vaak nog wel genoeg tijd om naar een fietsenwinkel te fietsen die een vervangend exemplaar voor je heeft. Misschien kun je een plaatje plaatsen welk crankstel er bij jou op zit?
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 20:17

Wat betreft reservespaken: hoe weet je wat voor spaken je moet hebben, ik zie letterlijk door de spaken het bos niet meer :O
Gewoon even bij je fietsenmaker aanschaffen als je de fiets bij je hebt. Let ook op eventuele verschillen in lengte in links/rechts en voor/achter.
Polariteit schreef:
za 14 jan, 2023 20:17

Juiste remblokjes: ik heb me serieus verbaast over de grote hoeveelheid soorten die je hebt :S Standaardisatie anyone???
Soms komt er nog best wel eens wat overeen tussen verschillende merken en types, maar je kunt ook lastig verkrijgbare blokjes hebben. Met sommige varianten heb je best kans dat er wat in het buitenland te krijgen is, maar bij andere blokken kun je beter op je eigen voorraad vertrouwen. Ook onderweg gebruikte blokken niet weggooien tot je weer nieuwe hebt, want wie weet kunnen je bijna-versleten blokken nog een keer een setje compleet versleten vervangen? ;)
Hoelang gaan remblokken van een schijfrem mee?

Nou voor veel langer dan achter want het voorwiel gooit vies water naar je achterwiel.
Voor kunnen ze de 10.000km halen, achter heb ik ze versleten gehad van nieuw en netjes ingeremd naar helemaal kaal in 40km in een kletsnat bos waar het modderige water de hele tijd door de remklauw werd gegooid [ ze slijten dan gewoon ook al rem je bijna niet]

Als de voering nog maar 0.7 mm dik is mogen ze wel vervangen worden, vooral als je een versie hebt met de veer er tussen [Magura heeft dat niet, die hebben magneten die er voor zorgen dat ze niet rammelen in de klauw]

En ontvet je klauw met remreiniger voor het vervangen en rem ze netjes in..
Fietsen gaan altijd kapot in het dunbevolkte berggebied tussen twee landen, op het eind van een onverharde weg op 5 km lopen van een dorp waar 40 mensen wonen waarvan 38 ouder dan 82, waar ze wel telefoon met een draaizwengel naast de waterput hebben maar geen mobiel bereik, op vrijdagmiddag om half zes, op 50 km afstand van de 'stad' of hoe ze die plaats met 1500 inwoners ook noemen. Probeer dan maar eens een onderdeel te vinden dat in Nederland al bepaald niet overal op voorraad is en een pakketdienst te overtuigen dat ze dat in 72 uur naar Pwlizirqybinxsz-Mhagrozsgruth moeten brengen.
Kortom: vervang alles waarvan je weet dat het de komende 5000 km aan de beurt komt.
:lol::lol::lol:

Dit lijkt me een toppunt van pech, maar ik snap het punt. :lol:
Met buitenkabels worden inderdaad de zwarte "buizen" bedoeld waar de binnenkabels doorheen gaan. Maar die zijn niet van rubber! Je hebt daar een stevige tang voor nodig. Het best gaat het met een speciaal daarvoor gemaakte tang.
Ok tnx, is dat ook weer opgehelderd :D Al blijf ik me wel verbazen dat dat 'kabels' genoemd worden, maar goed dat is een andere discussie :lol:
Prima idee, gewoon doen :) Wel genoeg de tijd nemen voor vertrek, dan kunnen eventuele fouten en onverwachte problemen er nog in genoeg dagen en kilometers uit gepoetst worden voor vertrek ;)
Zeker weten; ik wil ook nog minstens 1 weekendtocht gaan maken om ook bijv. de kampeerspullen op gebreken te testen, en overige spullen etc :)
Klinkt verstandig, gewoon doen. Misschien wil je nog wel een ander merk&type? Wat ligt er nu op?
Nu liggen er Schwalbe almotions op, maatje 55-622. Dit soort banden bevallen me prima; ik heb gemerkt dat ik hier zowel op asfalt, grind (zowel fijn als grof), tegels, stenen, gras, door de bosjes etc prima vooruit kom. Alleen heel fijn zand wordt lastig, en heel ver door extreme modder heb ik nog niet door gereden. Ook zit er volgens mij een of ander 'anti-lek-laag' in, en voor mijn gevoel werkt die prima. Heb in de 2,5 jaar tijd dat ik deze fiets heb nog maar 1x een lekke band gehad, en dat kwam notabene door een grote spijker in mijn schuur die op een plek lag waar ie niet hoorde. Verder ben ik dus niet ontevreden over deze band, vergeleken met de lekrijd-scores van anderen die ik af en toe hoor :D

Ik heb wel moeite om deze specifieke banden in deze maat te vinden, dus als iemand vergelijkbare alternatieven heeft: shoot!
Ja, als je een crankstel met holle as hebt dan willen die lagers wel eens stuk gaan. Preventief vervangen kan helpen, al zouden ze ook zonder preventief vervangen misschien best heel kunnen blijven. Net als dat de kans bestaat dat je het onderweg nogmaals moet doen. Niet mee doorrijden als je speling op je trapaslagers hebt, anders kan het best zijn dat het op de as van je crankstel in gaat vreten en je het hele crankstel moet vervangen...

Als je een crankset met klassieke cartridge trapas hebt dan kun je die lekker laten zitten en heb je bij speling vaak nog wel genoeg tijd om naar een fietsenwinkel te fietsen die een vervangend exemplaar voor je heeft. Misschien kun je een plaatje plaatsen welk crankstel er bij jou op zit?
Ik heb geen idee of ik een 'klassieke' of 'holle' as heb, maar speling zit er nu absoluut niet in, en ik neig er iig naar om deze ook te vervangen. Zie hieronder een foto. Ik heb even niet de juiste tools (cranktrekker heet dat geloof ik?) om de boel te demonteren:

Afbeelding
(let niet op het vuil+roest; vochtige schuur + weinig schoonmaken. Ik vind het een gebruiksvoorwerp, geen siervoorwerp :P)

Ik vermoed, afgaand op 'shimano octalink'; dat ik deze heb: https://bike.shimano.com/nl-NL/product/ ... -T521.html

Met crankarmen van 175mm.

Als ik de info achter die link bekijk, is de aanbevolen bottombracket (= trapas?) van shimano: BB-ES300

Als ik deze bij webshops opzoek, kan ik kiezen uit verschillende maten(113, 118, 121, 126mm), en ik twijfel over de juiste maat. Ik zie echter in de specs bij het crankstel wel staan: Aslengte van BB-UN / ES (mm)_Met schroefdraad (normaal) = 121-AK.
Is mijn aanname correct dat ik dan een trapas van 121mm moet hebben?

remblokken
Nog meer dank voor de tips omtrent hoe te zien of de blokken al vervangen moeten worden. Ik zie wel bizarre verschillen voorbijkomen qua levensduur. Ik ga iig een goed voorraadje meenemen. Op het vlakke boeit het me niet; daar durf ik me desnoods wel in de bosjes te werpen. Bergaf met 50km of harder is echter een ander verhaal, dan moeten de remmen betrouwbaar zijn :)
en rem ze netjes in
Dit vind ik dan weer een lastige om eerlijk te zijn, ik zie best vaak voorbij komen dat je dan 30km/u moet rijden en dan hard remmen en dat dan 10x herhalen (oid). Ik haal op mijn fiets echt met moeite de 30km zolang ik niet bergaf ga. Dus: hoe nauw luisteren die 30 km/u; of valt 20 km/u ook nog onder 'fatsoenlijk inremmen'?
Polariteit schreef:
zo 15 jan, 2023 15:56

Nu liggen er Schwalbe almotions op, maatje 55-622. Dit soort banden bevallen me prima
Fijne band, onder veel omstandigheden verstandig om daar bij te blijven. Kijk eens bij de diverse Duitse webshops voor voorraad. Bike24, Bike-components, r2bike, bike-discount, Rose, en alles wat ik nog vergeten ben ;) Maak even een lijstje met wat je nodig hebt aan onderdelen en vul voor jezelf daarbij even prijzen en voorraad in. Anders kun je zomaar vijfmaal verzendkosten betalen als je bij verschillende winkels gaat winkelen ;)
Polariteit schreef:
zo 15 jan, 2023 15:56

Ik heb wel moeite om deze specifieke banden in deze maat te vinden, dus als iemand vergelijkbare alternatieven heeft: shoot!
Misschien heeft je lokale fietsenwinkel waar je de fiets kocht wel een setje nieuwe liggen? Of een setje die van een nieuwe fiets af komen van een klant die toch smallere banden en/of een ander profiel wilde?
Polariteit schreef:
zo 15 jan, 2023 15:56

Ik heb geen idee of ik een 'klassieke' of 'holle' as heb, maar speling zit er nu absoluut niet in, en ik neig er iig naar om deze ook te vervangen. Zie hieronder een foto.
Dat is een Octalink cartridge trapas, geen Hollowtech2 met holle as. Lekker laten zitten en niet vervangen. Tenzij je speling voelt, maar dan heb je doorgaans nog voldoende tijd en kilometers om op je route een fietsenwinkel te vinden die 'm heeft liggen of kan bestellen voor je.
Polariteit schreef:
zo 15 jan, 2023 15:56

(let niet op het vuil+roest; vochtige schuur + weinig schoonmaken. Ik vind het een gebruiksvoorwerp, geen siervoorwerp :P)
Kettingsmering misschien iets frequenter doen en verder lekker een gebruiksvoorwerp laten ;) De mijne was ik alleen voor&na een vakantie en als ik eraan ga sleutelen (-:
Polariteit schreef:
zo 15 jan, 2023 15:56

Nog meer dank voor de tips omtrent hoe te zien of de blokken al vervangen moeten worden. Ik zie wel bizarre verschillen voorbijkomen qua levensduur. Ik ga iig een goed voorraadje meenemen.
Goed schoonhouden wil afhankelijk van de omstandigheden soms ook wel helpen. Als je voldoende water hebt helpt als het echt smerig is soms een deel van je bidoninhoud gebruiken om je remschijven en klauwen weer een stuk schoner te krijgen.
Polariteit schreef:
zo 15 jan, 2023 15:56

Dit vind ik dan weer een lastige om eerlijk te zijn, ik zie best vaak voorbij komen dat je dan 30km/u moet rijden en dan hard remmen en dat dan 10x herhalen (oid). Ik haal op mijn fiets echt met moeite de 30km zolang ik niet bergaf ga. Dus: hoe nauw luisteren die 30 km/u; of valt 20 km/u ook nog onder 'fatsoenlijk inremmen'?
Bovenaan een berg nieuwe monteren zou kunnen. Je setje reserveblokken kun je thuis al inremmen op je favoriete brug of heuvel in de buurt. Aan je lokale fietsenwinkel vragen met een inremapparaat kan ook nog. Er zijn ook mensen die het boven een brander of gasfornuis doen, maar dat is mijn minst favoriete variant ;)
Die trapas moet je idd niet vervangen, tenzij stuk. De nieuwe versies "300" zijn een stuk slechter van kwaliteit. Zolang er niets mis mee is zijn klassieke cartridge trapassen meestal ook echt 100% goed. Als je de crancks er af hebt moet de as tussen de vingers voelen alsof er stevige boter in de as zit, geen zand of stukken waar het stroef dan wel licht gaat.

Voor de voorbladen moet je kijken wat voor cranckstel je hebt. Het typenummer staat op de binnenkant van de crancks. Klinkt als FC-T521.
Jurr schreef:
zo 15 jan, 2023 17:02

Bovenaan een berg nieuwe monteren zou kunnen. Je setje reserveblokken kun je thuis al inremmen op je favoriete brug of heuvel in de buurt. Aan je lokale fietsenwinkel vragen met een inremapparaat kan ook nog. Er zijn ook mensen die het boven een brander of gasfornuis doen, maar dat is mijn minst favoriete variant ;)
Die laatste variant lijkt mij juist wel weer wat voor tijdens de reis. Lekker op een mooi plekje wildkamperen, kampvuurtje erbij en dan lekker remblokjes roosteren boven het vuur, a la marshmallows 8)

Zo, de bestelling voor onderdelen is de deur uit.

Bedankt zover weer voor de adviezen. Als de onderdelen binnen zijn lekker aan de slag. Ik word er gewoon enthousiast van, maar goed dat geldt voor alles dat met mijn komende reis te maken heeft :lol:

Voorpret rulz :twisted:
Indien je dit (nog) niet hebt: Een bidonhouder voor een 1,5 literfles water, erg handig.
fud0 schreef:
do 19 jan, 2023 00:36
Indien je dit (nog) niet hebt: Een bidonhouder voor een 1,5 literfles water, erg handig.
Ik heb er al 1, en ga 2 andere bidonhouders ook vervangen voor dit soort houders.

Ik vind gewone bidonhouders waardeloos. Bidons zijn voor mij te klein (ben een dorstige fietser) en ze meuren naar plastic :?
Heb je dan ook BPA vrije bidons? En ook van hard plastic, dan vind ik het nog wel mee vallen qua plastic smaak?
Maar mooi dat je al van die grote bidonhouders hebt :)

Misschien allemaal kleine dingetjes die ik nu benoem,omdat ik lees dat je voor de technische dingen al 'eruit' bent, maar richting Istanbul heb je wellicht meer kans op bv. agressieve honden.
Ik neem een pvc buis mee, schuif ik onder mijn bagage op het bagagerek, om in nood mee te kunnen dreigen.
Of aan mijn hoofdlampje zit een minifluitje, om af te kunnen schrikken bv. ook bij evt. wildkamperen.
Ik heb geen standaard op mijn fiets en heb Ortlieb tassen, om ze niet te beschadigen heb ik aan de lus van de tas, met binnenbanden een 'knotje' geknoopt.
Een (kleine) achteruitkijkspiegel is handig op soms heel drukke wegen met weinig ruimte om te fietsen.
Vouwband zou ik altijd meenemen en 3 a 4 binnenbanden, zodat je op een rustig moment, meerdere binnenbanden kunt plakken en altijd weer verder kunt, want soms heb je pech en kun je ineens heel snel door de binnenbanden heen zijn.
Een zwaar bepakte fiets met een lekke band, is erg vervelend. (Ik had een keer 3 lekke banden achter elkaar, steeds na 15 minuten ging het weer lek, ik begreep er niets van.
Toen mijn vouwband erop gelegd en toen was het over en heel laat de camping gehaald. Pas de volgende dag bij het volle licht van het toilet vond ik de boosdoener: een heel klein stukje ijzerdraad wat je net wel, net niet kon voelen. Toen besloten dat ik voor lange trips altijd een vouwband meeneem en dus ook 4 binnenbanden.)

Succes btw. super dat je dit wilt gaan doen :)
Polariteit schreef:
do 19 jan, 2023 10:44
Ik vind gewone bidonhouders waardeloos. Bidons zijn voor mij te klein (ben een dorstige fietser)
Er zijn toch gewoon grote bidons van een hele liter? Zo veel scheelt het dan niet met een petfles en het drinkt gemakkelijker. Je kunt bv een zo'n bidon nemen en de rest petflessen. E.e.a. ook afhankelijk wat er in je frame past.
https://www.google.nl/search?q=bidon+1+ ... 4&dpr=1.88