Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur - Forum Wereldfietser

Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur

De laatste tijd lijkt het wel alsof ik door stroop fiets met de Koga (al kom ik wel overal boven verder ;)). Heb nu natuurlijk ook met de gravelbike vergelijkingsmateriaal en daar lijkt het allemaal toch een stuk soepeler mee te lopen (soms is het beter om maar 1 fiets te hebben ;))

Logisch ook dat de gravelbike soepeler loopt want:
- Luchtweerstand
- Gewicht
- Smallere (en lichtere) banden

... maar speelt ook de weerstand van ketting vs. riem en Rohloff vs. derailleur?

De riem zorgt er voor dat er zeker iets meer weerstand is bij het ronddraaien van de crank. Er zijn meer lui die dit beamen).

En wat betreft de Rohloff: freewheeltestje gedaan en de vrijloop van de naaf (DT-Swiss) op de gravelbike draait 4-5 keer langer door dan de Rohloff (in 8e versnelling). Dat vind ik best veel. De Rohloffnaaf is een half jaar geleden overigens nagekeken bij Elan.

Zou dit alles zoveel Watt schelen dat het fietsen echt zwaarder aanvoelt? Ik ben vooral nieuwsgierig naar de verschillen tussen Rohloff en derailleur want iedereen kent nog wel de plaatjes dat een Rohloff vrijwel gelijk zou zijn in weerstand (en bij een vieze ketting zelfs lichter zou trappen). Vraag is of mensen die beide hebben ook dit gevoel hebben.
Fedor schreef:
wo 11 jan, 2023 17:00
De laatste tijd lijkt het wel alsof ik door stroop fiets met de Koga
Fiets je de laatste tijd wel op de gravelbike? Het is nu winter. De lucht is dikker en kouder. Mijn winterjas vangt ook veel meer wind en het waait. Dezelfde fiets als waar ik in de zomer mee over de weg zoef lijkt bij mij nu ook banden te hebben van kneedgum.
Het verschol derailleur vs. naafversnelling is gisteren of eergisteren toch nog uitgebreid aan bod geweest in een ander draadje?
En wat betreft de Rohloff: freewheeltestje gedaan en de vrijloop van de naaf (DT-Swiss) op de gravelbike draait 4-5 keer langer door dan de Rohloff (in 8e versnelling).
Volgens mij houd je jezelf hiermee voor de gek, want bij het fietsen komt je lichtlopende freewheel alleen van pas als je uitrolt. Ook ik voel veel verschil tussen mijn vakantiefiets en mijn racefiets. Is ook de helft lichter en minder luchtweerstand door smallere banden, geen spatborden, bagagedrager, beugelslot, standaard etcetera. Daarom is het ook zo lekker na een fietsvakantie weer een rondje op de racefiets te doen. Rohloff en naafdynamo zorgen vast ook voor meer weerstand.
Bert van Sprang schreef:
wo 11 jan, 2023 17:35
En wat betreft de Rohloff: freewheeltestje gedaan en de vrijloop van de naaf (DT-Swiss) op de gravelbike draait 4-5 keer langer door dan de Rohloff (in 8e versnelling).
Volgens mij houd je jezelf hiermee voor de gek, want bij het fietsen komt je lichtlopende freewheel alleen van pas als je uitrolt.
Rohloff en naafdynamo zorgen vast ook voor meer weerstand.
Inderdaad, een traptest of een freewheeltest zijn twee totaal verschillende dingen.
Die naafdynamo, dat is wel een punt hoor.
Als ik de lamp uitschakel trap ik op mijn Poppink merkbaar lichter. (Shimano naafdynamo)
Ik heb nog wel een derailleur achterwiel, setje derailleurs, crankset en shifters voor je.

Ruilen?

(-:
Leon schreef:
wo 11 jan, 2023 17:11
Fiets je de laatste tijd wel op de gravelbike? Het is nu winter. De lucht is dikker en kouder. Mijn winterjas vangt ook veel meer wind en het waait. Dezelfde fiets als waar ik in de zomer mee over de weg zoef lijkt bij mij nu ook banden te hebben van kneedgum.
Het verschol derailleur vs. naafversnelling is gisteren of eergisteren toch nog uitgebreid aan bod geweest in een ander draadje?
Gisteren met de Koga, vandaag met de gravelbike. Kleding is identiek. Misschien deels conditioneel (want ga de dagen er voor niet gefietst) maar echt een wereld van verschil. Ik had het iig nooit zo opvallend gevoeld - en nooit zo storend. OK misschien wordt ik steeds kritischer ;)

Het andere draadje ging vooral over riem vs. ketting. Waarbij sommigen aangeven dat de riem wat extra weerstand gaf.
Ik fiets op de fiets met Rohloff toch heerlijk soepel, zeker in versnellingen rondom de 11. (Mijn woonwerkverkeerfiets met Nexus 8 draait wel stroperig, maar dat kan ook het gevolg zijn van extreme verwaarlozing.) Veel meer effect hebben denk ik zaken als zithouding en gewicht. Op mijn carbon racefiets zit ik dieper.
Fahrradzukunft heeft het verschil tussen derailleur en Rohloff getest. Het is minimaal, en niet bij alle snelheden en verzetten even groot. Een riem geeft ook een klein beetje meer weerstand. Een Pinion geeft dan wel meer weerstand. Toch zou het me verbazen als de verschillen zo groot zijn als je nu lijkt te merken. Banden en een iets andere zithouding kunnen wel eens meer uitmaken.
Fedor schreef:
wo 11 jan, 2023 18:06
Het andere draadje ging vooral over riem vs. ketting.
Als je versnellingen wilt kun je dat niet los zien van een versnellingsnaaf. Bij een riem heb je zo'n naaf nodig, bij derailleurs niet. Maar oké, jij hebt geen riem op je fiets.

Ik zou wel eens gemeten willen zie wat het effect is van slijtage op het rendement van een ketting; een vergelijk tussen nieuwe spullen en spullen in de laatste paar duizend km van hun levensduur.
Ik merk ook een verschil tussen m'n santos met rohloff en riem ten opzichte van de kona ULTD met derrailleur.
Het optrekken gaat soepeler op de kona, en hij lijkt ook beter op snelheid te blijven.
Maar denk dat het eerder moet gezocht worden dat je op de gravelbike toch net wat sportiever zit dan op de andere.

Bij mij is het gewicht van beide fietsen zo goed als identiek dus dat kan uitgesloten worden.
Hoe bepaal je dat de Koga zwaar fietst? Het is aannemelijk dat mensen een fiets met hard opgepompte banden harder vinden fietsen dan een comfortabele fiets met voldoende opgepompte brede banden maar dat is een psychologisch effect.

Het gewicht van een fiets heeft geen effect op de (maximale) snelheid maar wel op het versnellen. Subjectief kan dat een redelijk verschil maken.

Luchtweerstand is waar het verschil zit, ga eens hoog zitten op de Gravelbike of probeer eens een ligstuur op de Koga te zetten.
daulagari schreef:
do 12 jan, 2023 08:52
Hoe bepaal je dat de Koga zwaar fietst? Het is aannemelijk dat mensen een fiets met hard opgepompte banden harder vinden fietsen dan een comfortabele fiets met voldoende opgepompte brede banden maar dat is een psychologisch effect.
Dat zou kunnen. Ik heb ook vaak het gevoel dat mijn "harde" stadsfiets (622-37, keihard aluminium frame) sneller is dan mijn comfy T-400 (559-50, stalen frame dat duidelijk wat meegeeft) terwijl gewicht en techniek verder vrijwel identiek zijn en de T-400 zelfs een snellere zit heeft én geen spatborden. Zelfde zadel ook.
Op een gegeven moment heb ik dan eens in de zomer de stadsfiets ontdaan van spatborden en de zit ook wat sportiever gemaakt. Na een aantal fietstochten kon ik echter totaal geen snelheidsverschil in de gpx-bestanden ontdekken. Het leek toen ook niet meer sneller.
Misschien komt het wel doordat ik op de stadsfiets normaliter alleen korte stukjes fiets waardoor vermoeidheid geen rol speelt terwijl ik op de T-400 lange tochten maak en wel vermoeid raak. Fietspsychologie is een bitch.
Bert van Sprang schreef:
wo 11 jan, 2023 17:35
want bij het fietsen komt je lichtlopende freewheel alleen van pas als je uitrolt.
Dat bedacht ik mij later ook. Een fixie heeft helemaal geen freewheel maar trapt wel heel licht (als het goed is).

In de afdalingen zou het zwaardere freewheel van de Koga uit kunnen maken maar dat zal deels weer door het hogere gewicht gecompenseerd worden. Hier zal vooral de luchtweerstand de doorslag geven.
Overigens ga ik met de Koga in de afdalingen vaak wel harder als het kan (minder remmen dus), want meer rubber en meer vertrouwen ;)
Fedor schreef:
do 12 jan, 2023 11:43
In de afdalingen zou het zwaardere freewheel van de Koga uit kunnen maken
Als je gaat uitrekenen hoeveel watt er verloren gaat aan een iets stroever lopend freewheel kan dat nauwelijks ergens een verklaring zijn, of het moet binnen één draai stilstaan, dan kun je het vergelijken met een ouderwetse banddynamo.
Weerstand op de riem, weerstand op de naaf verkeerde zitpositie, weerstand door dikke banden, weerstand door foute bandenspanning, weerstand door de wind, weerstand door de naafdynamo, weerstand door bagegerekje, weerstand door spatborden. Het is een hele kunst dat we nog vooruitkomen :D
Ten opzichte van de luchtweerstand zijn alle andere factoren marginaal.
Nog maar weer eens lezen: iets over de fiets.
Even terugkomend op het voorgaande; de elf bij Rohloff is de 1 op 1 versnelling.
Poppink schreef:
do 12 jan, 2023 12:53
Ten opzichte van de luchtweerstand zijn alle andere factoren marginaal.
Dat is gemakkelijk gezegd. De mens is echter behoorlijk gevoelig voor kleine verschillen op dit vlak. Ik denk dat de meesten van ons nog wel weten dat een ouderwetse banddynamo elke fiets voelbaar trager maakte. Dat was in termen van energie geen groot verschil, maar als je de hele dag met de dynamo op de band zou moeten fietsen zou dat wel het fietsplezier een stuk bederven.
Leon schreef:
do 12 jan, 2023 13:04
Poppink schreef:
do 12 jan, 2023 12:53
Ten opzichte van de luchtweerstand zijn alle andere factoren marginaal.
Dat is gemakkelijk gezegd. De mens is echter behoorlijk gevoelig voor kleine verschillen op dit vlak. Ik denk dat de meesten van ons nog wel weten dat een ouderwetse banddynamo elke fiets voelbaar trager maakte. Dat was in termen van energie geen groot verschil, maar als je de hele dag met de dynamo op de band zou moeten fietsen zou dat wel het fietsplezier een stuk bederven.
Wat niet weet, wat niet deert.
Het verschil tussen Alfine, Rohloff en derailleur merk je niet als het eenmaal op je fiets zit.
Ook het verschil tussen verschillende banden, je merkt het niet.
Wind, vooral tegenwind, merk je altijd, naast het feit dat het erkend de grootste weerstand is die je als fietser moet overwinnen.
Bovendien, hoe harder je fietst, hoe meer die wind tegenwerkt.
Zo heb ik keer op keer dat ik vergeet dat bij mijn fiets de verlichting automatisch aangaat bij het wegfietsen. Kom ik dan (veel) later door een tunneltje of donker stuk dan zie ik pas dat m’n licht aanstaan. Na het uitschakelen merk ik duidelijk verschil in het trappen. Of ik denk dat, ben er stellig van overtuigd, het is maar 3 watt uit de naafdynamo, meen ik.
Het verschil zit ‘em of je net wel of net niet die ene versnelling lekker rond kunt blijven trappen.