Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur

Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
Is wat zwaarder wat gewicht betreft, maar die weerstand merk je haast niet. Je moet dat gewoon accepteren. Er zijn wat mij betreft alleen voordelen.
Alleen voordelen? 🤔 dus zwaarder zie je ook als een voordeel?
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
Ik kon geen vriendje worden met Rohloff en heb na 1,5 jaar irritatie de fiets vervangen met een met Pinion.
Er zijn er ook die de overstap andersom maken.
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
[...] maar die weerstand merk je haast niet. Je moet dat gewoon accepteren.
Nou ja, moeten... er zijn ook nog andere opties toch?
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
Er zijn wat mij betreft alleen voordelen.
Dat jij de voordelen voor jou vindt opwegen tegen de nadelen, betekent niet dat er alleen maar voordelen zijn.
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
Op de Fiets en Wandelbeurs stonden laatst opengewerkte naven.
Rohloff maakt naven, maar Pinion is toch vooral een versnellingsbak in het midden van een frame en kun je combineren met een hele hoop verschillende naven. De naven waar Pinion op staat worden elders gemaakt, bijvoorbeeld bij DT Swiss.
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
De R had allemaal fragile tandwielen de P robuuste tandwielen
Zo fragiel zullen die tandwielen toch niet zijn als zo'n Rohloff naaf bij goed onderhoud meer dan 100.000km mee gaat toch?
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
[...] en dat merk je aan de schakelgang en hun souplesse.
Ook daar kunnen de meningen andersom zijn.
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
Ik fiets er al 12.500 km mee geen slijtage aan tandwielen of riem te zien.
Dat is toch een pluspunt voor Gates, en heeft met Pinion specifiek weinig te maken? Want de interne tandwielen zul je in die tijd hopelijk niet gezien hebben. En bij Rohloff kun je dezelfde Gates riem en tandwielen monteren.

Verder heb ik overigens niks tegen Pinion of derailleurs, ondanks dat ik zelf nu vooral met Rohloff rijd.
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
De R had allemaal fragile tandwielen
Een Rohloffnaaf en dan in het bijzonder de inwendige tandwielen omschrijven als fragiel vind ik wel bijzonder; net zoals iets omschrijven als 'alleen maar voordelen'.
Ik fiets zelf met derailleurs en geef grif toe dat dat wel een paar nadelen heeft ten opzichte van Rohloff of Pinion.
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
Ik kon geen vriendje worden met Rohloff en heb na 1,5 jaar irritatie de fiets vervangen met een met Pinion. Geen gezeik en 100% tevreden met Pinion.
Voor mij was de Rohloff in het begin (ik denk ook zo'n anderhalf jaar) ook afzien.
Het schakelde vaak net als vroeger met de derailleur onder aan de Wanne bij het kerkje.
Soms schakelde het bij naar beneden schakelen omhoog, bleef soms in een verkeerd verzet hangen, ratelde soms, kortom ik begreep niet waarom velen zo hoog opgeven van dat apparaat.
Een bezoek aan Elan, afstrepen van de klachten, deed de beslisboom uitkomen bij herstel door Rohloff in Duitsland onder garantie.
Als een zonnetje meneer, sindsdien schakelt de Rohloff als boter! (in de meeste gevallen, want je kunt een Rohloff altijd op het verkeerde been zetten)
Zodiac schreef:
zo 15 jan, 2023 19:43
Ik kon geen vriendje worden met Rohloff en heb na 1,5 jaar irritatie de fiets vervangen met een met Pinion. Geen gezeik en 100% tevreden met Pinion. Is wat zwaarder wat gewicht betreft, maar die weerstand merk je haast niet. Je moet dat gewoon accepteren. Er zijn wat mij betreft alleen voordelen. Op de Fiets en Wandelbeurs stonden laatst opengewerkte naven. De R had allemaal fragile tandwielen de P robuuste tandwielen en dat merk je aan de schakelgang en hun souplesse. Ik fiets er al 12.500 km mee geen slijtage aan tandwielen of riem te zien.
gr Jan
Rohloff? Fragiel? Klant op mn oude werk had binnen 8 jaar 125.000km gefiets, naaf lekte wat, liep wat rauw en had wat speling, naaf opgestuurd met de mededeling dat de klant een nieuw binnenwerk/naaf wou als er twijfel was of de naaf niet weer zolang mee zou gaan na reparatie, wiel kwam terug, draaide weer al een zonnetje en er zat een rekening bij van €25.- voor 2 nieuwe lagers...

Zover ik weet fietst die klant nog steeds rond met zijn oude naaf.
Een vriend van mij heeft zeker tien jaar op een Rohloffiets gereden, in de beginperiode van Rohloff. Ik vroeg hem een tijdje terug eens of hij ook elk jaar de olie ververste. Hij: "die dingen zijn toch onderhoudsvrij?"
Toch lijken ze met dubieus of ontbrekend onderhoud wel vaker de liefde van importeur danwel fabrikant nodig te hebben. De keren dat ik bij importeur Elan kwam was dat met een naaf met een dubieuze historie. Van oliewisselen had men nog nooit gehoord.

Zo kan volkomen liefdeloos doortrappen zonder onderhoud terwijl 1 voor 1 je versnellingen wegvallen kan best resulteren in een volledig nieuw binnenwerk bijvoorbeeld... Vaak zijn de reparaties gelukkig wel minder ingrijpend dan dat. En ach, nog steeds goedkoper dan een nieuwe naaf...

Een eerste eigenaar heeft vaak wat meer mazzel bij de rekening, maar ook dan... wel netjes je oliewissels doen. Als er caramelsaus uitkomt in plaats van olie heb je je Rohloff misschien net teveel zwemles gegeven. Helpt vast niet mee bij je kansen op coulance ;)

@ Leon: hoe is het met jouw Rohloff ervaring? Bevalt het in je ligfiets?
Leon schreef:
ma 16 jan, 2023 17:48
Een vriend van mij heeft zeker tien jaar op een Rohloffiets gereden, in de beginperiode van Rohloff. Ik vroeg hem een tijdje terug eens of hij ook elk jaar de olie ververste. Hij: "die dingen zijn toch onderhoudsvrij?"
Terug naar het onderwerp denk ik: 'Dat zullen we nog wel eens zien!'
Leon schreef:
ma 16 jan, 2023 17:48
Een vriend van mij heeft .........
Vroeger: Hans Wiegel, 'ik ken iemand die....', vandaag de dag heet het Henk en Ingrid
Al die politici die 'met hun poten in de klei' de mening van het gewone volk gaan proeven.
Van dat soort voedsel moet ik braken.
Excuses, ik kon me even niet inhouden.

Terugdenkend bij dit onderwerp denk ik aan de ervaring die ik al eerder eens publiceerde.
Jurr schreef:
ma 16 jan, 2023 18:28
Toch lijken ze met dubieus of ontbrekend onderhoud wel vaker de liefde van importeur danwel fabrikant nodig te hebben.
Als er caramelsaus uitkomt in plaats van olie heb je je Rohloff misschien net teveel zwemles gegeven. Helpt vast niet mee bij je kansen op coulance ;)
Droogzwemmen noem ik dat.
Ach, het leek me een illustratief n=1-tje.
Met wat ik heb ben ik tevreden en daar gaat het voor mij om. Ik accepteer alle negatieve technische details ik kan dat handelen. Als Pinion slecht is dan zouden er geen verkocht worden. Het is maar net waar je aan gewend bent.
Gr Jan
Ik heb altijd moeite gehad om de voordelen van een R-naaf in te zien; natuurlijk je kunt schakelen bij stilstand, maar dan heb je dus niet goed geanticipeerd.
Het geheel schijnt niet meer te wegen dan een derailleurssyteem, er moet wel jaarlijks verse olie in, maar de ketting moet in beide gevallen gesmeerd worden. Het bereik is identiek.
Het enige nadeel van een derailleursysteem vind ik het schoonmaken van de cassette, dat is altijd wat gedoe, (ik haal hem er dan even af).
Voor jaar-rond fietsforenzen lijkt de Rohloff icm een riem ideaal. (winterweer/pekel), maar met een ketting blijf je dan toch ook weer schoonmaken en smeren.

De Rohloff is uiteraard wel een fraai stuk mechanica, dat wel.
Joris Flemming schreef:
di 17 jan, 2023 14:30
Ik heb altijd moeite gehad om de voordelen van een R-naaf in te zien; natuurlijk je kunt schakelen bij stilstand, maar dan heb je dus niet goed geanticipeerd.
Het geheel schijnt niet meer te wegen dan een derailleurssyteem, er moet wel jaarlijks verse olie in, maar de ketting moet in beide gevallen gesmeerd worden. Het bereik is identiek.
Het enige nadeel van een derailleursysteem vind ik het schoonmaken van de cassette, dat is altijd wat gedoe, (ik haal hem er dan even af).
Voor jaar-rond fietsforenzen lijkt de Rohloff icm een riem ideaal. (winterweer/pekel), maar met een ketting blijf je dan toch ook weer schoonmaken en smeren.

De Rohloff is uiteraard wel een fraai stuk mechanica, dat wel.
Ik heb een Rohloff fiets met ketting, maar rond die ketting zit een chainglider en dat vind ik ook een heel onderhoudsvriendelijk geheel. Ketting is na enkele jaren nog als nieuw, jaarlijks maak ik ze schoon en als ik de banden oppomp duw ik wat olie door de kleine gaatjes van de chainglider :)
Joris Flemming schreef:
di 17 jan, 2023 14:30
maar de ketting moet in beide gevallen gesmeerd worden.

[...]

Voor jaar-rond fietsforenzen lijkt de Rohloff icm een riem ideaal. (winterweer/pekel), maar met een ketting blijf je dan toch ook weer schoonmaken en smeren.
Voordeel van die twee slechts twee kettingtandwielen aan de buitenkant is wel dat je het geheel wat beter op kunt sluiten in een volledig gesloten kettingkast. Dan kan de frequentie van smering en schoonmaken ook weer omlaag. En de slijtage van ketting&tandwielen wordt natuurlijk lager als het volledig ingepakt is.

Een systeem met derailleur sluit je toch wat minder makkelijk volledig af. Vooraan is er best wel wat dicht te maken, maar cassette en achterderailleur zitten meestal toch wat meer in de elementen.
Bij een Rohloffketting heb je altijd een rechte kettinglijn, je hoeft er niet op te letten, hij loopt er niet af, hij kruipt niet tegen de tanden omhoog bij enige slijtage* waardoor hij langer meegaat, je kunt stevigere tandwielen en ketting gebruiken omdat de ketting niet hoeft te echakelen, je hebt bij schoonmaken van het voorblad geen last van de andere voorbladen, het achterwiel is niet paraplu gespaakt. Ik vergeet vast nog wat.
Desondanks blijf ik voorlopig toch bij mijn derailleurfiets denk ik.
Leon schreef:
di 17 jan, 2023 16:29
Bij een Rohloffketting ......., je hoeft er niet op te letten, hij loopt er niet af, hij kruipt niet tegen de tanden omhoog bij enige slijtage*........................................
Ja, ja, inderdaad.
Mijn n=1 ervaring is anders.
Als de ketting slijt en de tandwielen slijten en de ketting niet strak genoeg staat dan loopt de ketting er af.
Sterker nog, op deze plek (52.227963, 6.727179) is de ketting er mij al drie keer afgelopen, daar is de combinatie van mijn manier van rijden en de constellatie van de hobbels en kuilen blijkbaar zodanig dat dat schreeuwt om een aflopende ketting.
de ketting niet strak genoeg
Dan moet hij wel bijna op de grond hangen, heb ik in 13 jaar nog nooit gehad.
Poppink schreef:
di 17 jan, 2023 19:11

Sterker nog, op deze plek (52.227963, 6.727179) is de ketting er mij al drie keer afgelopen, daar is de combinatie van mijn manier van rijden en de constellatie van de hobbels en kuilen blijkbaar zodanig dat dat schreeuwt om een aflopende ketting.
Heeft je fiets sliding dropouts, excentrische trapas of een losse kettingspanner?

Zomaar even wat willekeurige oorzaken:

Staat je achterwiel recht in je fiets?

Klopt je kettinglijn?

Is je kettingspanning hoog genoeg?

Is je kettingspanning over de gehele rotatie van je voortandwiel gelijk?

Zitten al je bladboutjes van je voortandwiel nog vast?

Is je voortandwiel nog recht?

Zijn alle tandjes van je tandwielen nog aanwezig en staan ze allemaal recht omhoog?

Zijn je tandwielen niet versleten?

Is je ketting niet versleten?

Etc etc...

Want zoals Bert hierboven al zegt, het moet wel heel erg gek lopen als je ketting er zo vaak af loopt bij een Rohloff. Ik verwacht dat er dan toch iets niet goed zit.
@Jurr, helaas kan ik niet alle vragen met 'ja' beantwoorden.
20220624_1949_DSC_7213_J9110.jpg
20220624_1949_DSC_7214_J9110.jpg
20220624_1950_DSC_7215_1_J9110.jpg
Ergens dit voorjaar komt er een nieuw voortandwiel en een nieuwe ketting.
Maar nog steeds: een beetje slaphangende ketting en blijven doortrappen over hobbels, de fiets wat scheef trekken en ja hoor.
Ik heb ook een plekje waar ik met mijn elektrische fiets van een stoep afdender waar de ketting - toevallig ook - al 3 keer van het voorblad is gelopen.
Als ik doortrap gaat het mis, als ik even de benen stilhou gaat het goed.

Excuses, het ging over weerstand.
De Rohloff trapt gewoon lekker zorgeloos en de ketting schoonmaken hoeft ook niet elke dag.
Heb je misschien zo'n derailleurachtige kettingspanner? Daarmee krijg je inderdaad een paar nadelen van een derailleurfiets erbij.
Anders moet je toch gewoon de ketting spannen als hij zoals je al zegt te slap hangt?
Poppink schreef:
di 17 jan, 2023 19:11
Als de ketting slijt en de tandwielen slijten en de ketting niet strak genoeg staat dan loopt de ketting er af.
Ook ik had het gevoel dat ik door stroop moest fietsen in de winter. Wat aanmerkelijk scheelde was een toevoeging van 5cc spoelolie aan de naaf. In mijn herinnering een legale tip van Rohloff zelf, als alternatief voor de winterolie variant. Om overvulling te voorkomen heb ik de olie er uit gehaald, 5 cc spoelolie toegevoegd en de rest (25cc) teruggespoten. Om te zorgen dat er zo veel mogelijk olie uit kwam heb ik met een föhn de naaf opgewarmd tot ie handwarm was…
He Fedor, misschien een ideetje, naaf opwarmen met de föhn, de warmte half uurtje goed laten doortrekken en fietsen hoe dat voelt. Dan weet je of dit het ‘lek’ is dat je zoekt…..
Succes!