Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Weerstandsverschillen Rohloff en derailleur

Ik snap wel dat dit voor Rohloff-rijders een spannender draadje is dan voor derailleur-rijders :D
k snap wel dat dit voor Rohloff-rijders een spannender draadje is dan voor derailleur-rijders
Waarom denk je dat? Mijn Rohloff-naaf heeft zoveel voordelen dat ik het eventuele beetje extra weerstandverlies voor lief neem. Als ik het geld er voor over had, zou ik op al mijn fietsen een Rohloff willen.
Poppink schreef:
za 14 jan, 2023 12:13
De vraag waarom de derailleur zo'n klein gebied bestrijkt in de afbeelding is nog niet beantwoord.
Kan iemand de die vinden waar die afbeelding is weggeplukt?
https://fahrradzukunft.de/16/wirkungsgr ... chaltungen
LHTJoost schreef:
za 14 jan, 2023 12:20
Ik snap wel dat dit voor Rohloff-rijders een spannender draadje is dan voor derailleur-rijders :D
Is dit weerstand tegen mensen die met een Rohloff naaf rijden?

;)
Omdat derailleur-rijders gewoon gaan fietsen.
Poppink schreef:
za 14 jan, 2023 12:13
...De vraag waarom de derailleur zo'n klein gebied bestrijkt in de afbeelding is nog niet beantwoord.
Kan iemand de die vinden waar die afbeelding is weggeplukt?
Zoals ik al schreef: ik denk dat het een vereenvoudigde weergave is van de drie combi's van voorblad en cassette. Zo'n schematische weergave moet je niet letterlijk nemen.

De afbeelding was door mij uit het artikel geplukt waarnaar werd verwezen.

@LHTJoost: Uit het feit dat je niet gewoon aan het fietsen bent leid ik aan de hand van je eigen logica af dat je geen derailleurfiets hebt.
afdeling lange tenen?
willem.m schreef:
za 14 jan, 2023 12:35
ik denk dat het een vereenvoudigde weergave is van de drie combi's van voorblad en cassette. Zo'n schematische weergave moet je niet letterlijk nemen.
Dat is voor mij onvoldoende.
Ik denk dat een.... en ....moet je niet letterlijk nemen.
Zo kan je makkelijk grafiekjes produceren.
Een onderbouwd verhaal, metingen, opzet van het onderzoek, daar kan ik wat mee.
Bert van Sprang schreef:
za 14 jan, 2023 12:24
Mijn Rohloff-naaf heeft zoveel voordelen dat ik het eventuele beetje extra weerstandverlies voor lief neem. Als ik het geld er voor over had, zou ik op al mijn fietsen een Rohloff willen.
Ik kan me dat goed voorstellen, vooral met het natte weer zoals het nu is. Nu neem ik ook het weerstandsverschil en hoge gewicht graag voor lief en pak ik de trekkingbike.

Misschien moet Rohloff ook maar een smallere, lichtere versie voor racefietsen ontwerpen ;)
Fedor schreef: Misschien moet Rohloff ook maar een smallere, lichtere versie voor racefietsen ontwerpen ;)
Heel simpel dat verlies compenseren met een motortje er bij.
Fedor schreef:
za 14 jan, 2023 13:23
Misschien moet Rohloff ook maar een smallere, lichtere versie voor racefietsen ontwerpen ;)
Het gewicht van de Rohloffnaaf wordt denk ik vooral bepaald door de krachten die erop terecht komen. Omdat wielrenners niet per definitie minder kracht zetten dan anderen denk ik niet dat wielrenners de aangewezen doelgroep zijn voor een lichtere versie.
Een doelgroep zou wel kunnen betsaan uit lichtere mensen en bijvoorbeeld fietsen met 20" wielen. Ligfietsen kan ook; die zie je niet zo vaak tegen een onverharde helling van 20% opknallen - het non plus ultra van grote pieken in aandrijfkoppel op het achterwiel.
Of eigenaars van lichtere versies moeten dan plechtig beloven niet zo heel hard te trappen als grote kerels en meiden van bv 120 kilo doen als ze even een sprintje trekken.
Op zich kan dat wel dus, maar de kosten zullen hoog uitvallen en het gewichtsverschil kan toch tegenvallen.
Ik heb zelf een derailleurfiets, en ik heb nooit op een fiets met een R-naaf gereden, maar ik reed wel eens een stukje op (bergop) met iemand op een R-fiets waarbij mij het koffiemolen-achtige geluid opviel. Dat is mij altijd bijgebleven, en het doet bij mij geen verlangen ontstaan naar een dergelijke aandrijving.

op het gevaar af dat ik ook dit al eens jaren geleden heb geschreven ;-)
Ja dat koffiemolengeluid is aanwezig, zeker in de 7. Maar weet je, zeker bij langere klimmen zijn andere omgevingsfactoren nog veel irritanter, zoals motorrijders en bromvliegen. Die irritatie daarover drukt het koffiemolengeluid op de achtergrond. Verder is het een kwestie van gewenning; mij valt het al lang niet meer op.
Er zijn weinig hellingen die ik in de 7 fiets, dat red ik niet.
Na 10 - 20.000 km wordt het maalgeluid minder.
willem.m schreef:
za 14 jan, 2023 20:27
Verder is het een kwestie van gewenning; mij valt het al lang niet meer op.
Mij nog wel (in een stille en rustige omgeving). Het hoort er bij en ernstig is het niet. Vanaf de 8 is het heerlijk stil.
Fedor schreef:
za 14 jan, 2023 22:14
willem.m schreef:
za 14 jan, 2023 20:27
Verder is het een kwestie van gewenning; mij valt het al lang niet meer op.
Mij nog wel (in een stille en rustige omgeving). Het hoort er bij en ernstig is het niet. Vanaf de 8 is het heerlijk stil.
Wat ik bedoel te zeggen is: ik hoor het wel, zeker als het verder stil is, maar het irriteert me niet (meer). Zoals gezegd, de meeste weerstand (inclusief gevoeligheid voor irritaties) zit in de mens zelf.
Het geluid van mijn rohloffnaaf komt inmiddels in geen enkele versnelling boven de andere geluiden van mijn fiets uit, met name windgeruis en het geluid van de banden.
Joris Flemming schreef:
za 14 jan, 2023 20:07
Ik heb zelf een derailleurfiets, en ik heb nooit op een fiets met een R-naaf gereden, maar ik reed wel eens een stukje op (bergop) met iemand op een R-fiets waarbij mij het koffiemolen-achtige geluid opviel. Dat is mij altijd bijgebleven, en het doet bij mij geen verlangen ontstaan naar een dergelijke aandrijving.

op het gevaar af dat ik ook dit al eens jaren geleden heb geschreven ;-)
Zijn er fietsers die ervaring hebben hoe dat bij de Pinion is?
harriewbd schreef:
zo 15 jan, 2023 17:49

Zijn er fietsers die ervaring hebben hoe dat bij de Pinion is?
Een stuk stiller dan Rohloff.

Ook de freewheel ratel van de achternaaf die je gebruikt in combinatie met de Pinion versnellingsbak kun je nog stil krijgen door bijvoorbeeld bij idworx de optionele Onyx/DD Mute achternaaf aan te vinken. Ook Santos heeft 'm in de optielijst van de Pinion modellen staan tegenwoordig. En bij een derailleur fiets of singlespeed kan het uiteraard ook. Dan worden ook die fietsen een stuk stiller als je je pedalen stil houdt op snelheid.

Op de fiets&wandelbeurs staan er vast wel wat demo's op het testparcours, dan kun je het zelf uitproberen. Wel zijn de Rohloff varianten daar vaak nieuw en niet ingereden, dus die zitten qua herrie op het maximum ;)
Ik kon geen vriendje worden met Rohloff en heb na 1,5 jaar irritatie de fiets vervangen met een met Pinion. Geen gezeik en 100% tevreden met Pinion. Is wat zwaarder wat gewicht betreft, maar die weerstand merk je haast niet. Je moet dat gewoon accepteren. Er zijn wat mij betreft alleen voordelen. Op de Fiets en Wandelbeurs stonden laatst opengewerkte naven. De R had allemaal fragile tandwielen de P robuuste tandwielen en dat merk je aan de schakelgang en hun souplesse. Ik fiets er al 12.500 km mee geen slijtage aan tandwielen of riem te zien.
gr Jan