Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting of riem: wat zeggen ervaringsdeskundigen? - Forum Wereldfietser

Ketting of riem: wat zeggen ervaringsdeskundigen?

Hoi,

Op het forum staan regelmatig vragen over een fiets met riem. In het verleden over de verschillen in kwaliteit, en recent over de afstelling. Ik heb zelf geen ervaring met fietsen met riem.

Zojuist ging ik even op de Santos-configurator kijken. Slechts twee van de dertien modellen hebben een optie met ketting. Santos is blijkbaar overtuigd van de kwaliteit.

Ik ben benieuwd hoe mensen die ervaring met beide systemen hebben hier tegen aan kijken. Wat zijn de plussen en minnen? Is een investering in een riemaandrijving het geld echt waard?
Hoi,

Ik rijd nu een paar jaar met riem en daarvoor altijd de traditionele ketting.
Mijn korte conclusie is dat ik vele voordelen ervaar van een riem boven een ketting.
De belangrijkste vind ik de duurzaamheid. Een riem gaar echt lang mee onder alle omstandigheden.
Ik heb er best veel off-road mee gefietst (3 maanden ZO-Europa) door zand, modder, puin en zeer slechte wegen.
De riem vertoonde geen enkel teken van slijtage. Geen gedoe met smering voor natte of droge omstandigheden, gewoon even afspoelen met water uit je bidon wanneer de riem echt vies is. Meestal rijd je vuil er gewoon af.
Bij reparatie of vervanging geen gedoe met schakels die piepen en kraken, missing links, afstellen derailleur, vuile handen en smeer aan je broek. Ik vermoed dat ik er 10k heb opzitten met 1 riem en deze is nog steeds niet aan vervanging toe. En zo kan ik nog wel even door gaan met de voordelen.
Nadelen zijn er natuurlijk ook. De belangrijkste is (denk ik) dat er lastig aan te komen is in het buitenland en ook de speciale tandwielen. Je moet dus een reserve riem meenemen of laten opsturen mocht er iets gebeuren. Alles kan stuk maar mijn vertrouwen in het materiaal is wel heel groot en ik durf zonder reserve op reis te gaan. Ander nadeel is dat bij vervanging van de riem, deze niet deelbaar is. Je moet hem dus door een opening in je frame halen, deze opening moet wel stevig geconstrueerd zijn ivm stabiliteit van het frame.
Ik denk dat er al veel gediscussieerd is over de voor- en nadelen. Zeker in de begin fase toen de riem net opkwam. Ik denk dat riemrijders zelf wel overtuigd zijn.

gr Johan
Misschien handig om te specificeren waar je de plussen en minnen precies van wilt weten?

Rohloff ketting versus Rohloff riem?
Pinion ketting versus Pinion riem?
Rohloff riem versus derailleur?
Pinion riem versus derailleur?
Allemaal?
Iets anders?
Goed punt. Ik ben zelf benieuwd naar Rohloff icm ketting vs Rohloff icm riem.
Hier een artikeltje daarover van Rahfahren (met uiteraard een keurig genuanceerd eindoordeel),

https://www.radfahren.de/test-teile/rie ... sus-kette/

Nu heb ik (helaas en wat niet is kan nog komen) geen ervaring met Rohloff of riem maar wel een Nexus stadsfiets waarvan de ketting richting de 30K gaat. Ben dus vooral ook best benieuwd naar praktijkervaring mbt de diverse aannames die gedaan worden. Ketting 10K en riem zeker 2,5x zo veel? etc.
Zelf een tijdje met riemaandrijving gereden maar ondertussen weer terug naar Rohloff met ketting.

Het Kona frame wat ik wilde heeft wel sliding dropouts, maar is nooit deelbaar voor riemaandrijving geleverd. 'k Heb verder niets tegen riemaandrijving maar ik mis het eigenlijk ook niet nu ik terug ben bij kettingaandrijving. Als ik heel graag met riem zou willen rijden dan zou ik wel een framebouwer kunnen vragen om mijn stalen frame deelbaar te maken, maar dat hoeft voor mij niet.

Kilometers tel ik verder niet, dus daar kan ik weinig zinnigs over zeggen.
willem.m schreef:
za 07 jan, 2023 17:29

Zojuist ging ik even op de Santos-configurator kijken. Slechts twee van de dertien modellen hebben een optie met ketting. Santos is blijkbaar overtuigd van de kwaliteit.
Mocht je kettingaandrijving willen op een fiets, maar dat niet in de configurator staan van je merk naar keuze, dan kan dat uiteraard vaak ook. Bij Santos kun je zoiets bijvoorbeeld bij het bestellen aangeven bij de fietsenwinkel waar je de fiets koopt.

En als een merk die mogelijkheid niet biedt dan kun je het uiteraard ook vragen aan de fietsenwinkel waar je de fiets koopt om de fiets voor aflevering voor je om te bouwen van riem naar ketting.
De riem is goed en betrouwbaar... en gaat lang mee,
Gates maakt al heel lang riemen voor auto's en motoren dus die weten wat ze doen.

Gaastra van Idworx heeft toen Santos er mee kwam hard geroepen dat het niks was.. dat heeft hem veel omzet gekost.

Toevallig deze week 2 x een Santos op het werk met meer dan 40.000 km op de teller met hun eerste CDC [die wordt niet meer gemaakt] Gates set. Nu was de boel op. En dan vaak ook de velgen door het remmen.
Ik ben vijf jaar geleden overgestapt van ketting/derailleur naar riem/Rohloff, en ik heb daar nooit spijt van gehad. Naast de al genoemde voordelen speelt voor mij ook mee dat ik geen enthousiaste fietsonderhouder ben, en daar kunnen kettingen minder goed tegen dan riemen, to put it mildly. Ter verdediging van mijn onderhoudsluiheid kan ik nog melden dat ik geen geschikte ruimte heb om het binnen te doen, terwijl dat in het seizoen dat het het hardst nodig is wel drempelverlagend zou werken.
Heb eerst een rohloff gehad met ketting en kettingkast. In totaal zo’n 40k mee gereden.
Regelmatig ketting spannen en elke 5k een nieuwe ketting.
Heb nu een rohloff met riem CDC. Zit nu net aan de de 40k en ga nog wel even door.
Heb nog nooit naar de riemspanning gekeken.😊
Het enig nadeel van de riem is het piepen, zie ander topic. In Nederland (bijna) nooit last van, maar wel in het buitenland zodra het stoffig wordt (GDMBR en Zuid-Afrika). prima (tijdelijk) op te lossen met siliconenspray.
Gates riemaandrijving heeft zich in de praktijk ruimschoots bewezen, maar let op:

De eerste voortandwielen hadden een ceramische coating en gingen daardoor aanzienlijk langer mee dan de huidige (40 tot 50.000 km was geen uitzondering)

Het voortandwiel is de zwakste schakel. Dat wordt redelijk snel ovaal en kun je daarom het beste iedere paar duizend km een kwart (of vijfde) slag draaien.

Als je te lang doorrijdt met een voortandwiel waarvan de tanden door slijtage scherp zijn geworden, dan zullen er tanden van de riem af gaan breken en loop je het risico dat de riem op een gegeven moment knapt. Dat risico is aanzienlijk dus vervang de boel op tijd.
Met excuses voor mijn gebrek aan kennis, maar waarom gebruikt men die slijtvaste voortandwielen niet meer?
willem.m schreef:
zo 08 jan, 2023 08:49
Met excuses voor mijn gebrek aan kennis, maar waarom gebruikt men die slijtvaste voortandwielen niet meer?
Ik kan daarover alleen mijn vermoedens uitspreken.

Ik denk dat Gates nadat het product succesvol in de markt is gezet, op de productiekosten is gaan besparen om zo meer winst te maken.
alma schreef:
zo 08 jan, 2023 05:48
Het voortandwiel is de zwakste schakel. Dat wordt redelijk snel ovaal en kun je daarom het beste iedere paar duizend km een kwart (of vijfde) slag draaien.
Dat doe ik idd wel; 1 x per jaar verwissel ik de olie van de rohloff naaf en dan draai ik het voorblad een kwartslag
Er is ook een speciale serie meer slijtvaste tandwielen: CDX:EXP.

CDX is "normaal", daarnaast er ook CDN. CDN is goedkoper maar een stuk minder goed dan CDX, de CDN riem op mijn woon-werk fiets brak na 1.5 jaar en heb ik vervangen door een CDX. Is daarmee CDN slecht, nee wat mij betreft, veel mensen rijden een stuk minder en rustiger.
daulagari schreef:
zo 08 jan, 2023 10:00
CDX ... CDN.
Dit is een apart verhaal of je hebt wat iksen en ennen geruild.
Trend onder vakantiefietsen is de laatste tijd wel een beetje dat ze sneller worden. Racefiets als reisfiets, zeg maar. Mede mogelijk gemaakt door lichtere en kleinere spullen.

Heeft iemand ervaring in een 'sport' situatie? 30 km/u op een race lite met riem vs rohloffracefiets met ketting bijvoorbeeld? Gelijk, of de één of ander net een halve versnelling minder lekker?
Leuk onderwerp! Ik rij nu ongeveer 8 jaar met volle tevredenheid met een cdc riem aandrijving (1 keer vervangen). Voor de helft zal dat onverhard zijn. Tijdens de EDT vorig jaar had ik toch een mindere ervaring. Op een aantal zeer modderige paadjes kwamen er brokken modder met stenen rond mijn banden, trapas en vervolgens tussen het voorblad en de riem. Als die klonten van modder en steentjes te groot worden dan worden ze niet meer door de gaten van het tandwiel ‘afgevoerd’. Met tot gevolg dat de riem wordt uitgerekt als je aanzet. Even niet aanzetten en voorzichtig fietsen is dan wat mij betreft geen optie, want je zit ergens halverwege de berg of moet nog een flink eind fietsen. Gevolg was eerst uitlijningsproblemen, riem liep wat weg van het cdc voorblad, en vervolgens breuk.
Dus kwa betrouwbaarheid heeft de riem (cdc) toch wel wat ingeleverd. Probleem in Spanje heb ik opgelost door met dhl expres service mijn reserve riem vanuit op te laten sturen met levering binnen 48 uur.
Voor tripjes meer in de buurt neig ik toch voor de belt vanwege het gemak van weinig onderhoud. Het voorblad draaien met het olie wisselen ga ik zeker ook doen!

Bijlagen

@ rapro, duidelijk verhaal en foto’s. Wat ik me wel af vraag is hoe dit geweest zou zijn als je een ketting had gehad en een achterderailleur en eventueel een voorderailleur. Had je dan met deze modderophoping door kunnen rijden, of had je dan ook af moeten stappen om de modder te verwijderen? Het is duidelijk dat hier een ongewenste situatie is afgebeeld. Wat zeker is, is dat na zo’n rit de slijtage aan ketting, tandwielen en derailleurs ook heel groot moet zijn.
In zo’n situatie zit een derailleur ook muurvast
Met een naafversnelling icm ketting is dat slijtage- en schoonmaakprobleem kleiner.