Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting of riem: wat zeggen ervaringsdeskundigen? - Forum Wereldfietser

Ketting of riem: wat zeggen ervaringsdeskundigen?

Hoi,

Op het forum staan regelmatig vragen over een fiets met riem. In het verleden over de verschillen in kwaliteit, en recent over de afstelling. Ik heb zelf geen ervaring met fietsen met riem.

Zojuist ging ik even op de Santos-configurator kijken. Slechts twee van de dertien modellen hebben een optie met ketting. Santos is blijkbaar overtuigd van de kwaliteit.

Ik ben benieuwd hoe mensen die ervaring met beide systemen hebben hier tegen aan kijken. Wat zijn de plussen en minnen? Is een investering in een riemaandrijving het geld echt waard?
Hoi,

Ik rijd nu een paar jaar met riem en daarvoor altijd de traditionele ketting.
Mijn korte conclusie is dat ik vele voordelen ervaar van een riem boven een ketting.
De belangrijkste vind ik de duurzaamheid. Een riem gaar echt lang mee onder alle omstandigheden.
Ik heb er best veel off-road mee gefietst (3 maanden ZO-Europa) door zand, modder, puin en zeer slechte wegen.
De riem vertoonde geen enkel teken van slijtage. Geen gedoe met smering voor natte of droge omstandigheden, gewoon even afspoelen met water uit je bidon wanneer de riem echt vies is. Meestal rijd je vuil er gewoon af.
Bij reparatie of vervanging geen gedoe met schakels die piepen en kraken, missing links, afstellen derailleur, vuile handen en smeer aan je broek. Ik vermoed dat ik er 10k heb opzitten met 1 riem en deze is nog steeds niet aan vervanging toe. En zo kan ik nog wel even door gaan met de voordelen.