Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Ketting of riem: wat zeggen ervaringsdeskundigen? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Ketting of riem: wat zeggen ervaringsdeskundigen?

willem.m schreef:
zo 08 jan, 2023 17:23
Met een naafversnelling icm ketting is dat slijtage- en schoonmaakprobleem kleiner.
Bewijs?
willem.m schreef:
zo 08 jan, 2023 17:23
Met een naafversnelling icm ketting is dat slijtage- en schoonmaakprobleem kleiner.
Dat denk ik ook
alma schreef:
zo 08 jan, 2023 18:08
willem.m schreef:
zo 08 jan, 2023 17:23
Met een naafversnelling icm ketting is dat slijtage- en schoonmaakprobleem kleiner.
Dat denk ik ook
Eh, bewijs.
Lang geleden heb ik de riem goed getest in India; kijk maar even naar het begin van het filmpje (en uiteraard had ik een reserve riem, ketting en bladen bij mij voor het geval mijn test mis ging :D )

https://www.vakantiefietser.nl/onderdel ... elt-drive/
Mijn 2cts (alhoewel het meeste al gezegd is)... hier zeer tevreden over de riem (eerste (CDX) ging 23k km mee en was nog goed genoeg om nu als reserveriem mee te gaan. Dus wat dat betreft niets dan lof. Daarnaast is het onderhoud idd minimaal. Bij mijn kettingfietsen (wel allemaal derailleurs) ben ik heel wat meer bezig om aan de fiets te klooien (wat ik niet erg vind en goede mogelijkheid voor heb overigens).

Maar voor een overwogen oordeel ook de andere kant belichten :)

Riem + tandwielen zijn stukken duurder bij aanschaf. Gaan wel langer mee. Hangt dus af hoeveel km's je van plan bent te maken.
Hier altijd reserveriem mee (en die neemt best veel ruimte in) want onderweg weinig mogelijkheden om snel een nieuwe aan te schaffen.
Grootste punt wat mij betreft: je hebt een zwaarder en duurder (want deelbaar) frame nodig voor een riem. Het is dan ook jammer dat de bekende trekkingbike-merken altijd frames met riemmogelijkheid hebben. Mooier zou zijn dat bij die merken er ook ketting-frames zouden zijn die dan lichter konden worden uitgevoerd (en goedkoper kunnen zijn).

Mocht je voor bijv. een Santos gaan dan heb je altijd een frame met riemmogelijkheid. Dan zou ik ook voor een riem gaan.
Fedor schreef:
zo 08 jan, 2023 19:50

Mocht je voor bijv. een Santos gaan dan heb je altijd een frame met riemmogelijkheid. Dan zou ik ook voor een riem gaan.
Bijna altijd. ;)

De Santos Travelmaster 2.6 en 2.8 heb je naast de riem-versie ook als een frame met excentrische trapas zonder de mogelijkheid deelbaar te zijn voor riemaandrijving.

De Santos tandem Double Travel is alleen leverbaar met kettingaandrijving.
Jurr schreef:
zo 08 jan, 2023 20:08
De Santos Travelmaster 2.6 en 2.8 heb je naast de riem-versie ook als een frame met excentrische trapas zonder de mogelijkheid deelbaar te zijn voor riemaandrijving.
Aha dat wist ik niet. Het prijsverschil ketting of riem (510 euro) is dan idd ook een stuk groter dan bij andere merken (rond de 300 euro).
Nog ff wat nagelezen over ketting vs. riem (bij een Rohloff) en de tendens is dat een ketting lichter lijkt te trappen dan een riem. Dit omdat de trapaslagers minder belast worden (riem staat altijd onder spanning itt een ketting). Ook gaan de trapaslagers bij een aantal personen langer mee met een ketting.

Zelf geen ervaring mee (nooit een Rohloff met ketting gehad) maar dat trapaslagers met een riem sneller slijten kan wel kloppen...
Wat ik probeerde aan te geven: De situatie met de modder opbouw via de banden naar de trapas en het voorblad veroorzaakte naast het vastlopen iets veel vervelenders. Namelijk het oprekken van de riem door een steentje tussen de riem en het tandwiel juist op het moment dat je aan het aanzetten bent (bijvoorbeeld helling op). Met een enorme kracht wordt de riem dan belast waardoor er (onzichtbaar) carbon vezels in de riem breken. Het heeft uiteindelijk nog een paar 100 kilometers geduurd voor de belt definitief doorbrak. De belastbaarheid van een ketting is een stuk groter naast het feit dat een steentje waarschijnlijk naast het kettingblad wordt geperst.
Wat betreft modder en vuilgevoeligheid wint de Rohloff het van een derailleur omdat de ketting hoger ligt en minder draaiende/bewegende delen heeft.

Heb overigens geen ervaring met snelle slijtage op de trapas.( Shimano trapassen). Riemspanning hoeft niet hoog te zijn. Meestal stel ik hem in op 1 a 2 cm speling.

Edit: Ik schreef iets over het piepen van de belt maar dit staat al in een ander topic zag ik…
Fedor schreef:
zo 08 jan, 2023 19:50
Grootste punt wat mij betreft: je hebt een zwaarder en duurder (want deelbaar) frame nodig voor een riem.
Ze moeten vooral ook stijver zijn, om als er kracht op komt (dat krijg je als je er op fietst) recht te blijven vanwege de riem.
Hier een uitgebreid artikel over efficientie van ketting- en riemaandrijving

https://www.biketour-global.de/2018/01/ ... fizienter/
Rapro schreef:
zo 08 jan, 2023 21:31

Wat betreft modder en vuilgevoeligheid wint de Rohloff het van een derailleur omdat de ketting hoger ligt en minder draaiende/bewegende delen heeft.
Vanuit dat idee is de Rohloff-naaf dan ook ontwikkeld:
https://radtouren.de/ratgeber/14-gangnabe
alma schreef:
ma 09 jan, 2023 08:17
Hier een uitgebreid artikel over efficientie van ketting- en riemaandrijving

https://www.biketour-global.de/2018/01/ ... fizienter/
Een mooi artikel. Een aantal van de grafieken zijn op dit forum al eerder aangestipt.
Wat ik mis is een verduidelijking of men steeds nieuwe, schone en zonodig gesmeerde, dan wel vrijwel nieuwe, schone en zonodig gesmeerde, spullen test, of dat men ook gebruikte spullen test. Ik de praktijk fietsen wij op dit forum immers zo'n beetje de helft van de tijd met spullen in de tweede helft van hun levensduur ( :wink: ).
Voor welk systeem dat de meeste voordelen zou hebben is me s... völlig egal. Ik heb voor mijn eigen fiets al een complete set nieuwe draaiende delen klaarliggen.
Ervaring met een riem heb ik niet - mijn Rohloff fiets was al gekocht voordat de riem op de markt kwam. Voor mij zijn er twee redenen waarom ik er nu ook niet voor gekozen zou hebben. De eerste is dat de weerstand toch wel een (klein) beetje groter is. De tweede en belangrijker reden is dat je frame heel stijf moet zijn, en dat vind ik niet lekker rijden.
Daarover gesproken. Het verhaal was vroeger dat een frame door Gates goedgekeurd stijf moest wezen en dat de fabrikant anders geen Gates Rohloff tandwielen kreeg ofzo. Gates en/of Rohloff zouden wel geen gedoe willen hebben met slecht functionerende combinaties.

Nu lijkt dat al een poos volkomen losgelaten. Er ontbreekt van alles van de laatste 10 jaar in 'de lijst', het is helemaal niet meer actueel qua aanbod. Mensen die ervan weten, hoe zit dat precies? Was het een wassen neus keurmerk achtig ding? Is het niet meer nodig sinds CDC is losgelaten ongeveer, maakt het voor CDX eigenlijk niks uit? Was het systeem van goedkeuren überhaupt onhoudbaar? Moet een frame voor functioneren alsnog wel een bepaalde stijfheid hebben, maar stellen de heren zich niet meer plaatsvervangend verantwoordelijk voor de fabrikant? Moeten frames wel stijf genoeg zijn, maar is elk frame dat eigenlijk sowieso wel? Bestaat de keuringsplicht nog steeds, maar besluit iedereen dat anarchistisch aan de laars te lappen?


https://ww2.gatescarbondrive.com/Manufa ... And-Models
https://www.gatescarbondrive.com/~/medi ... .pdf?la=en
Rapro schreef: Als die klonten van modder en steentjes te groot worden dan worden ze niet meer door de gaten van het tandwiel ‘afgevoerd’.
Gebruik altijd het juiste gereedschap. Leerde men ooit.
Het is eenvoudig om een producent van iets de schuld te geven.

Maar gebruik nooit een hamer om een schroef in te draaien.