Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn alle Shimano 10 speed cassettes compatible? - Forum Wereldfietser

Zijn alle Shimano 10 speed cassettes compatible?

De originele cassette op mijn Koga was de Shimano HG62 10 speed 11-34T maar die is niet meer leverbaar. Nu heb ik online al de Shimano HG500 10 speed gevonden die ook in 11-34T verkrijgbaar is. Maar is dat gewoon compatible? Ik weet nog van vroeger toen ik een Jan Janssen mountainbike had dat cassettes uit verschillende lijnen met hetzelfde aantal kransen niet altijd dezelfde breedte hadden.
Normaal moet het gewoon passen. Pas bij 11v cassettes wordt het lastiger.
Loont het qua duurzaamheid ook om in plaats van de HG500 voor een XT cassette te gaan?
Lemwise schreef:
zo 01 jan, 2023 20:34
Loont het qua duurzaamheid ook om in plaats van de HG500 voor een XT cassette te gaan?
Nee, misschien dat de HG500 zelfs wel langer meegaat.

Wel zal de XT variant wel wat lichter van gewicht zijn en wellicht ook wat mooier schakelen in bijvoorbeeld wedstrijdsituaties die je op fietsvakanties doorgaans niet tegenkomt ;)

Het meeste verschil in een upgrade naar XT zul je merken bij shifters, vooral als je nu met shifters van een lagere kwaliteit dan Deore rijdt. Al doet een setje nieuwe schakelkabels binnen&buiten vaak ook al een hele hoop voor je schakelprestaties.
Dan ga ik voor de HG500 en dan bestel ik ook gelijk een kettingzweep en dop voor de borgring.

Op mijn Koga zit een Deore voor en achter derailleur en schakelaars dus ik neem gewoon het advies over.
Lemwise schreef:
zo 01 jan, 2023 20:41
Dan ga ik voor de HG500 en dan bestel ik ook gelijk een kettingzweep en dop voor de borgring.
Neem gelijk de ketting mee, en kijk ook even kritisch naar je derailleurwieltjes en je voortandwielen. Maar met een beetje geluk kunnen die nog een ronde blijven zitten.
Lemwise schreef:
zo 01 jan, 2023 20:41

Op mijn Koga zit een Deore voor en achter derailleur en schakelaars dus ik neem gewoon het advies over.
Lekker laten zitten, van Deore naar XT is het geld van upgraden doorgaans niet waard. Zeker bij 10speed niet.
Een nieuwe ketting zit er al op. Die heeft Profile Joure ook geplaatst. Ze konden zogenaamd niet een 10 speed 11-34 cassette krijgen dus ze hebben een 11-32 geplaatst. Die vind ik niet fijn dus ik zet er nu zelf een 11-34 cassette op.

Derailleurwieltjes is wel een goeie, die ga ik ook gelijk bestellen. Is alles weer tip top in orde.
Als je de bergen ingaat met tent is er ook een 11-36 cassette, en een XT cassette schakelt juist bij belasting beter en dat doe je vaak in de bergen :wink:
Dit is een woon-werk fiets. Bergen kom ik op mijn route niet tegen :lol:
Dan maakt die 32 of 34 toch ook niet veel uit?
Op je ww fiets gebruik je die 11 en 34T in de praktijk toch niet of nauwelijks. Ik zou het lekker laten zitten en even wennen aan wat er net even anders is. Anders kun je zelfs nog naar een 11-28 kijken van bijv, Microshift of SRAM, die zijn net zo goed of niet slechter dan de Shimano, en misschien wel leverbaar. En als je wilt naar Miche die heeft ze van 1 tandje hoger per kransje.
32, 34 of 36 tandjes achter lijkt me typisch iets voor de langere beklimmingen. Een bergverzet dus. Maar misschien zien we een belangrijke overweging van Lemwise over het hoofd.
Het effect van grote kransjes erbij is natuurlijk dat er minder keuze is in de polderverzetten.
Het is natuurlijk om te beginnen al zonde een 10x-systeem te gebruiken voor vlakke woorwerktochten, op zijn minst financieel.

Resumerend: ik meen dus te begrijpen dat het antwoord op de in de titel gestelde vraag gewoon ja is.
willem.m schreef:
zo 01 jan, 2023 23:59
32, 34 of 36 tandjes achter lijkt me typisch iets voor de langere beklimmingen. Een bergverzet dus. Maar misschien zien we een belangrijke overweging van Lemwise over het hoofd.
Als ik soms mensen zie fietsen dan is daar wel een markt voor zelfs in de stad zie ik ze voor het middenblad (of kleinste) en achter op grootste kransje, dat ze zich een ongeluk trappen en nog steeds niet vooruit komen snappen ze zelf denk ik ook niet.
Vaak bezit de fiets ook een oranje ketting en doet de rem op het voorwiel niks meer.
Leon schreef:
ma 02 jan, 2023 10:22

Resumerend: ik meen dus te begrijpen dat het antwoord op de in de titel gestelde vraag gewoon ja is.
Zo algemeen als ja antwoorden op de titel kan dacht ik dan weer niet. Want zit er geen verschil tussen race en mtb? Vast iemand die daar wat zinnigers over kan zeggen dan ik. Want ik rijd nooit met dropbars (-:
Nee.



+ 6 tekens
Jurr schreef:
ma 02 jan, 2023 16:47
Want zit er geen verschil tussen race en mtb? Vast iemand die daar wat zinnigers over kan zeggen dan ik. Want ik rijd nooit met dropbars (-:
Qua breedte meestal niet. Dus als de derailleur het aantal tanden aankan, kan je een racecassette vervangen voor een MTB-groep (mits zelfde aantal versnellingen). Wel is er bij 11 versnellingen een spacer (1,85mm) nodig zijn zoals deze: https://www.bike-components.de/en/Shima ... tte-p9904/
Grandonneur schreef:
ma 02 jan, 2023 16:55

+ 6 tekens
6 tekens... Alfine? Pinion? (-:
Grandonneur schreef:
zo 01 jan, 2023 23:42
Dan maakt die 32 of 34 toch ook niet veel uit?
Voor mij wel, ik ben helemaal gewend aan 11-34. Ik heb 'm voor op het grootste tandwiel, achter op de vijfde en dan kan ik het hele stuk van Joure naar Heerenveen heel fijn een cadans van 80-85 aanhouden. Als ik 's middags in Joure aankom vanuit Heerenveen en bij het viaduct omhoog moet dan doe ik de achterderailleur op de vierde krans en voor het laatste stukje ga ik voor naar het middelste tandwiel. Dit is simpelweg wat ik fijn vind en de nieuwe verhouding niet dus er gaat gewoon weer een 11-34 cassette op.
Leon schreef:
ma 02 jan, 2023 10:22
Het is natuurlijk om te beginnen al zonde een 10x-systeem te gebruiken voor vlakke woorwerktochten, op zijn minst financieel.
Het is een 2e hands fiets en dit is wat er op zat. Ik geef ook de voorkeur aan een derailleur tov een interne naaf.