Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zijn alle Shimano 10 speed cassettes compatible? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Zijn alle Shimano 10 speed cassettes compatible?

Als je inderdaad besluit naar 34t achter te gaan (wat ik dus net als anderen hier niet zou doen), let dan op dat de ketting niet te kort is. Voor 34t moet de ketting iets langer zijn.
Wat anderen wel of niet zouden doen is irrelevant. Waar het om gaat is wat ik zelf fijn vind en dat hoef ik in tegenstelling tot wat sommigen schijnen te denken niet te verantwoorden. Het is nog altijd mijn fiets.
Natuurlijk hoef je niet te verantwoorden waarom je iets doet, ook al is daar geen rationele reden voor, en al gaat het (een klein beetje, want het scheelt maar weinig) tegen alle traditionele wijsheden in.
Toch mag je blij zijn dat je wat ongevraagd advies krijgt van mensen met meer technische kennis. En let op die kettinglengte, want voor je het weet kun je toch niet naar die 34t opschakelen.
Wat maken mij traditionele wijsheden nou uit. Ik vind 11-34 lekker fietsen en daarmee is het klaar. Ik vroeg alleen of alle 10 speed cassettes van Shimano compatible zijn want vroeger was dat niet altijd het geval. Ik heb helemaal niet gevraagd naar verhoudingen dus waarom sommigen het nodig vinden even te melden dat ik vooral geen 11-34 moet nemen is mij een raadsel.
Vervelend wat er is gebeurd.

Ik vind het bijzonder dat je op basis van enkele verduidelijkingsvragen zo reageert. Een titel "Helemaal klaar met advies vragen" zou gepaster zijn.

😉

Zonder gekheid: je hebt je advies, doe er (niet) mee wat je wilt, en veel fietsplezier!
Jurr schreef:
ma 02 jan, 2023 16:47
Want zit er geen verschil tussen race en mtb?
Niet bij 10v cassettes. Zoals al gezegd: bij 11v beginnen de verschillen.
Vandaag even de nieuwe cassette en ketting gemonteerd. Ik weet niet hoe ik het voor elkaar heb gekregen maar ik had verkeerd geteld. De cassette die Profile Joure had geplaatst is een 11-28, niet een 11-32, en dan is het verschil wel heel groot in de lichtere verzetten als je van een 11-34 komt. Dat scheelt gewoon té veel op de drie grootste kransen wat ik goed merkte bij toen ik in Joure bij het viaduct omhoog ging. Ik snap ook niet dat ze het niet nodig vonden om over zo'n groot verschil even te bellen. Blijkbaar hebben ze daar specifieke instructies nodig om te voorkomen dat ze doen wat ze zelf het beste lijkt. Afijn, het monteren ging lekker snel, ik had in een half uurtje de cassette en ketting vervangen. Ik had ook even een momentsleutel van het werk meegenomen om de cassette op het correcte moment vast te zetten. Vooral de quick link ketting is fijn, die was er niet toen ik als tiener zelf fietsen bouwde, toen ging alles met een kettingpons.
Ik dacht dat je punt over Profile uit Joure wel gemaakt had? Dit topic ging over een ander onderwerp.
Goed gedaan, cassette wisselen is een fijne vaardigheid om zelf in de vingers (/gereedschapskist) te hebben.
Lemwise schreef:
zo 08 jan, 2023 15:35
De cassette die Profile Joure had geplaatst is een 11-28, niet een 11-32, en dan is het verschil wel heel groot in de lichtere verzetten als je van een 11-34 komt. Dat scheelt gewoon té veel op de drie grootste kransen
Eigenlijk alleen op de grootste, de 34 ontbreekt uiteraard. Het eerder genoemde 4e kransje voor dat viaduct is op de 11-34 een 23. Die zit tevens op de 11-28, als derde kransje.

Ketting was toch nieuw? heb je die wat moeten verlengen om netjes uit te komen met de nieuwe cassette?
Lemwise schreef:
zo 08 jan, 2023 15:35
Dat scheelt gewoon té veel op de drie grootste kransen wat ik goed merkte bij toen ik in Joure bij het viaduct omhoog ging.

...Vooral de quick link ketting is fijn, die was er niet toen ik als tiener zelf fietsen bouwde, toen ging alles met een kettingpons.
Nog ff oefenen voordat je met die fiets naar Z-Limburg, Ardennen of Eifel gaat ;)

Quick-links zijn idd handig. Laatst onze eigen fietsen gecontroleerd maar helaas: bij geen van die (alle nieuw aangeschaft) zit een quick-link... misschien dat ik die wel preventief er op gaat zetten als één van deze voor een vakantie gebruikt zou gaan worden.

Hier overigens nog aan het twijfel om zelf cassettes te gaan wisselen. Lijkt me geen moeilijke klus (wel de juiste spullen aanschaffen) maar zo blijft er wel héél weinig voor de lokale fietsenboer over...
Fedor schreef:
zo 08 jan, 2023 20:15
... Hier overigens nog aan het twijfel om zelf cassettes te gaan wisselen. Lijkt me geen moeilijke klus (wel de juiste spullen aanschaffen) maar zo blijft er wel héél weinig voor de lokale fietsenboer over...
Een cassette wisselen is een fluitje van een cent, niet veel lastiger dan het plakken van een band. Ik wissel de cassette van mijn racefiets meestal twee keer per jaar.
Toch kunnen ze best gemeen vast zitten die cassettes.

Bijvoorbeeld droog in elkaar gezet, fiets veel buiten gestald gestaan of in een vochtige berging, idioot ver vast gedraaid... en het leukst is natuurlijk een combinatie van ellende...

Maar doorgaans gaat het inderdaad best makkelijk ;)
Grandonneur schreef:
zo 08 jan, 2023 17:22
Goed gedaan, cassette wisselen is een fijne vaardigheid om zelf in de vingers (/gereedschapskist) te hebben.
Ik heb zelf in mijn tienerjaren fietsen gebouwd. Of liever gezegd, opgeknapt. Ik haalde ze volledig uit elkaar, soms het frame over spuiten, alle naven, lagers en noem maar op reviseren en dan alles weer in elkaar zetten en perfect afstellen. De fietsen verkocht ik dan om een centje bij te verdienen. De techniek is niet veel verandert, het is allemaal nog steeds vrij simpel. Met een beetje logisch nadenken kom je een heel eind.
Ketting was toch nieuw? heb je die wat moeten verlengen om netjes uit te komen met de nieuwe cassette?
De ketting was inderdaad nieuw maar ik heb het deel dat Profile overhield meegenomen met de gedachte zelf een kettingzweep te maken. Dat stuk kwam nu mooi uit want ik had een paar extra schakels nodig.
Fedor schreef:
zo 08 jan, 2023 20:15
Hier overigens nog aan het twijfel om zelf cassettes te gaan wisselen. Lijkt me geen moeilijke klus (wel de juiste spullen aanschaffen) maar zo blijft er wel héél weinig voor de lokale fietsenboer over...
Cassette wisselen stelt echt niets voor. Het enige waar je op moet letten is dat de nieuwe cassette niet uit de verpakking valt. Die is namelijk met de spacers op de juiste volgorde verpakt. Koop je dit setje en klaar ben je.
https://www.12gobiking.nl/pro-cassette-afneemset
Jurr schreef:
zo 08 jan, 2023 20:46
Bijvoorbeeld droog in elkaar gezet, fiets veel buiten gestald gestaan of in een vochtige berging, idioot ver vast gedraaid... en het leukst is natuurlijk een combinatie van ellende...
Het aanhaalmoment staat vaak op het kleinste kransje zelf. Even omrekenen naar het aantal kilo's op het einde van je sleutel en je hebt een aardig idee.

Voorbeeld: 40 Nm is 40 N met een hefboom van één meter en dus 120 N op 33 cm afstand en dat zijn dus 12 kilogramkrachten op 33 cm afstand. Ofwel je trekt dan met het gewicht van een flinke emmer water aan je sleutel. Heel precies komt dat niet. Je moet er alleen niet aan gaan hangen.
Oh zeer zeker, da's inderdaad de theorie hoe het netjes hoort.

Maar in de praktijk zijn er best een hoop vorige eigenaars van fietsen die het zonder momentsleutel doen. Die variëren dan bijvoorbeeld van erg vast, via vreselijk vast naar verschrikkelijk vast ;)
Ja, een tweedehands fiets is altijd een avontuur. Ook met de originele onderdelen kan het een knutselfiets blijken.
Jurr schreef:
zo 08 jan, 2023 22:05
Maar in de praktijk zijn er best een hoop vorige eigenaars van fietsen die het zonder momentsleutel doen. Die variëren dan bijvoorbeeld van erg vast, via vreselijk vast naar verschrikkelijk vast ;)
Voor 40Nm zou ik ook een extra momentsleutel moeten aanschaffen. De meeste fietsgerichte sleutels gaan tot 24Nm of zo...
Body van staal of alu maakt ook nog wel verschil. Zelfs welke alu body maakt nog wel verschil. En welke cassette, zijn ook niet allemaal gelijk.
Jurr schreef:
zo 08 jan, 2023 22:05
Maar in de praktijk zijn er best een hoop vorige eigenaars van fietsen die het zonder momentsleutel doen. Die variëren dan bijvoorbeeld van erg vast, via vreselijk vast naar verschrikkelijk vast ;)
Ik ga voor de zekerheid altijd maar gewoon voor die laatste optie :twisted:
Fedor schreef:
zo 08 jan, 2023 22:13
Jurr schreef:
zo 08 jan, 2023 22:05
Maar in de praktijk zijn er best een hoop vorige eigenaars van fietsen die het zonder momentsleutel doen. Die variëren dan bijvoorbeeld van erg vast, via vreselijk vast naar verschrikkelijk vast ;)
Voor 40Nm zou ik ook een extra momentsleutel moeten aanschaffen. De meeste fietsgerichte sleutels gaan tot 24Nm of zo...
Het aandraaien van een cassette is echt niet erg kritisch. Er zijn aan elke fiets veel lastiger zaken.