Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ombouwen fiets met rohloff naaf naar elektrische fiets - Forum Wereldfietser

ombouwen fiets met rohloff naaf naar elektrische fiets

beste mensen, als gevolg van een hersen- infarct kan ik veel minder fietsen en wil ik mijn (koga) fiets met rohloff naaf 500/14 ombouwen naar een elektrische fiets. ik begrijp dat ik hiervoor de e14 schakelmodule nodig heb en een Bosch midden motor (bijv. performance line cruise drive en een bedien unit) maar dan wel geschikt voor een naaf aandrijving ipv ketting.
ik was altijd een handige doe het zelver maar nu even niet meer :cry: . heb namelijk ook wel cognitieve issues.
wie kan mij helpen met informatie om het toch zelf te doen? (of via contact digitaal te ondersteunen), waar kan ik de spullen kopen?. met name de e14 unit vind ik nergens te koop op internet (oke, eentje op ebay voor 675 euro). daarnaast zoek ik ook naar instructie video's.
met vriendelijke groet, Peter
Heb je ombouwen met behulp van de Pendix in je overwegingen meegenomen?
Zie hier voor meer informatie:
https://pendix.nl
Als je fiets al een Bosch middenmotor heeft en je daar een Rohloff naaf in plaatst ter vervanging van een derailleur of Shimano naafversnelling dan is het wellicht mogelijk om 'm electrisch te laten schakelen middels een Rohloff naaf met E14 schakeling. Zelf geen ervaring mee, maar volgens mij lukt het niet met alle Bosch motoren om de Rohloff electronisch te laten schakelen. Goed in verdiepen dus, voordat je het E14 deel straks niet kunt gebruiken en je toch met de reguliere draaischakelaar zult moeten gaan schakelen.

Als je fiets zonder ondersteuning al uitgerust is met Rohloff naaf en je 'm electrisch wil maken dan zou je bijvoorbeeld een Pendix systeem kunnen overwegen, net als bijvoorbeeld Santos als optie aanbiedt op de Rohloff modellen. Wel zul je dan middels de reguliere draaischakelaar moeten schakelen, of eventueel via een Gebla Rohbox of iets soortgelijks.

Ook wordt de Koga met Rohloff E14 blijkbaar volgend jaar vernieuwd, waardoor er onder andere bij De Vakantiefietser enkele exemplaren met korting staan:

https://www.vakantiefietser.nl/uitverkoop/

Maar wie weet kun je 'm in de door jou gewenste maat bij een andere dealer nog voor een betere prijs vinden?
Als je nu een standaard fiets hebt zou ik zeker Pendix overwegen. Makkelijkste (en goedkoopste?) manier tot ombouwen naar een e-bike. De e14-module is duur en schijnt regelmatig problemen te geven. Vraag me ook af of die wel echt nodig is als je ombouwt met een Pendix, al moet je misschien dan wel iets bewuster schakelen.
Fedor schreef:
wo 21 dec, 2022 20:11
De e14-module is duur en schijnt regelmatig problemen te geven. Vraag me ook af of die wel echt nodig is als je ombouwt met een Pendix, al moet je misschien dan wel iets bewuster schakelen.
Voorzover ik weet werkt deze electronisch geschakelde E14 variant niet standalone en alleen maar met e-bikes met Bosch motor. Maar wie weet is er ondertussen al meer mogelijk? (-:
Fedor schreef:
wo 21 dec, 2022 20:11
Als je nu een standaard fiets hebt zou ik zeker Pendix overwegen. Makkelijkste (en goedkoopste?) manier tot ombouwen naar een e-bike.
De goedkoopste niet, een retrofit middenmotor van bijvoorbeeld Bafang is voorzover ik weet goedkoper dan Pendix.

En een voorwielmotor kan uiteraard ook nog, maar die wil je niet ;) Op gebruikte Vittorio's zie je die bijvoorbeeld best regelmatig voorbij komen.
head02 schreef:
wo 21 dec, 2022 09:48
ik begrijp dat ik hiervoor de e14 schakelmodule nodig heb en een Bosch midden motor
Misschien lees ik er overheen maar volgens mij heb je dan vooral een frame nodig waar de middenmotor in past. Toch? Plus de mogelijkheid om je ketting te spannen.
beste mensen, dank voor jullie reactie.
voor alle duidelijkheid, ik heb een koga world traveler en die is voorzien van een rohloff naaf. dus ben ik vooral op zoek naar bijpassende motor, besturing en accu.
de e14 geeft incidenteel problemen. maar de combi Bosch midden motor en Rohloff is wel een proven concept.

maar is die montage voor en handige doe het zelver (helaas met cognitieve issues vanwege het trauma) te doen. ik ben op zoek op het internet maar mijn beeldscherm,tijd is zeer beperkt vanwege overprikkeling van mijn brein (ik zit in een hele nieuwe wereld die voor jullie niet te bevatten is). visuele en auditieve overprikkeling beperkt mij enorm. vandaar mijn vraag
Zoals hierboven al eerder wordt genoemd, maar misschien niet duidelijk genoeg: het kan niet.
Een (Bosch) middenmoter heeft een bijpassend frame nodig.

Dus de opties zijn beperkt. De eerder genoemde Pendix, of een e-bike, nieuw òf tweedehands, aanschaffen.
Flix is me voor. Willekeurig plaatje van frame voor middenmotor:

Afbeelding

Als ik het goed begrijp kan een e14-schakeling helaas niet samenwerken met een Pendix.
head02 schreef:
do 22 dec, 2022 09:44

maar is die montage voor en handige doe het zelver (helaas met cognitieve issues vanwege het trauma) te doen.
Nee, dat is niet zelf te doen.

Met behoud van je huidige fiets zou je bijvoorbeeld een Pendix systeem of andere achteraf te monteren middenmotor van bijvoorbeeld Bafang kunnen overwegen, die hebben GEEN aanpassingen aan een frame nodig waar een Bosch motor dat WEL nodig heeft. Met een aluminium frame zoals bij je Koga gaat dat aanpassen niet achteraf.

Met die achteraf te monteren motoren kun je NIET electronisch je Rohloff schakelen.
head02 schreef:
do 22 dec, 2022 09:44

de e14 geeft incidenteel problemen. maar de combi Bosch midden motor en Rohloff is wel een proven concept.
Als je zowel een Bosch motor als een Rohloff naaf E14 electronisch schakelen wil, koop dan een fiets waar dat reeds op zit.

En om je budget te maximaliseren... Maak je huidige fiets goed schoon, ontdoe 'm van overbodige accessoires en maak genoeg mooie foto's en een duidelijke advertentietekst om 'm op marktplaats te kunnen plaatsen.

1 van de bekende handelaren benaderen kan uiteraard ook, maar wees dan niet verbaasd als je fiets drie dagen later voor 50 tot 100% meer te koop staat op marktplaats. Maar ja, dan geeft men wel 'garantie'. Op het frame dan echter niet las ik laatst in de kleine lettertjes van 1 van die handelaren....
ik begrijp het. het kan dus niet. duidelijk. ik weet wat mijn opties zijn. die tip van de vakantiefietser ga ik verder uitzoeken. het zijn mooie AANBIEDINGEN
Jurr schreef:
wo 21 dec, 2022 20:16
De goedkoopste niet, een retrofit middenmotor van bijvoorbeeld Bafang is voorzover ik weet goedkoper dan Pendix.
Past een Bafang wel op een EBB (ik ga er van uit dat die op de Koga zit)? De "wand" van het botton bracket is veel dikker aan de voorzijde en die ruimte is bij een Bafang best krap..
Fedor schreef:
do 22 dec, 2022 11:00

Past een Bafang wel op een EBB? [...] De "wand" van het botton bracket is veel dikker aan de voorzijde en die ruimte is bij een Bafang best krap..
Goede vraag, zelf geen ervaring mee...
Fedor schreef:
do 22 dec, 2022 11:00

[...] een EBB (ik ga er van uit dat die op de Koga zit) [...]
...wel met dat Koga al die jaren voordat er met een EBB geleverd werd, onder andere de Rohloff en Signature modellen met sliding dropouts verkocht.

En ook de huidige Koga's met Bosch en Rohloff E14 hebben weer die zelfde sliding dropouts als vroeger, want die EBB moest daar plaats maken voor de Bosch middenmotor ;)