Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Voorvork - Forum Wereldfietser

Voorvork

Beste,

Ik ben een leek in fietstechniek en heb een projectje om een fiets vanaf de kader op te bouwen.
Nu heb ik een vraagje over de voorvork (zie foto) ... Ik wil het balhoofd helemaal vervangen (externe cups).
Die naaldlager moet er nog af veronderstel ik? Die ring daaronder ook of niet?

Mvg,
Dentolle

Bijlagen

ja, alle onderdelen van het frame en vork afhalen, geheel nieuw setje plaatsen inclusief alle conussen/lagers/cups/ringen/rubbers.

Verdiep je even in hoe je montage gaat doen zonder onderdelen te slopen. Dat zou zonde zijn.

Laten plaatsen bij een fietsenwinkel is natuurlijk ook een optie, met de juiste tools en het juiste vet 10min werk.
Dentolle schreef:
di 20 dec, 2022 10:57
Ik ben een leek in fietstechniek en heb een projectje om een fiets vanaf de kader op te bouwen.
Niks zo leuk als een zelf opgebouwde fiets! En een prima manier om jezelf te "ontleken". :)

Zoals @Grandonneur al aangeeft: het is een goed idee om vooraf even uit te zoeken hoe dingen werken. Dat scheelt onnodige schade (vraag me niet hoe ik dat weet :oops: )

RJ The Bike Guy heeft veel praktische tips op zijn kanaal: https://www.youtube.com/@RJTheBikeGuy

Veel succes, en hou ons op de hoogte van je vorderingen!
oud aardappelschilmesje is fijn hulpmiddel om als eerste onder zo'n ring/cup te duwen en die zo los te krijgen: direct een schroevendraaier er tussen werkt al snel te grof.

andere optie: vork ondersteboven of horizontaal in de bankschroef (en twee oude plankje of stukjes aluminium hoekprofiel tussen bankschroef en voorvorkbuis) en dan met beleid 'de boel lostikken' .
Bedankt voor de tips, ben er nog met bezig ondertussen.
Maar die ring onder de naaldlager is dat een deel van het vork of niet, is niet duidelijk voor mij?

Bijlagen