Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vragenlijst over veiligheidssystemen voor e-bikes - Forum Wereldfietser

Vragenlijst over veiligheidssystemen voor e-bikes

Hoi,

Er wordt steeds meer gefietst in Nederland. Ook het gebruik van e-bikes is de afgelopen jaren flink toegenomen. In veel opzichten is dat goed nieuws. Fietsen is één van de meest duurzame vormen van transport. Maar helaas nemen ook het aantal fietsongevallen toe. Wat vindt u van elektrische fietsen met nieuwe typen toepassingen die u helpen gevaarlijke situaties te detecteren en botsingen te verminderen?

Wij vragen om uw mening, en we vragen om deze vragenlijst in te vullen: https://bikesurvey.utwente.nl

Als blijk van waardering voor het invullen van de vragenlijst, kunt u deelnemen aan een verloting van een Giftcard.

Hartelijk dank voor de deelname!

P.S. 1 - Ik deel deze vragenlijst in naam van een collega
P.S. 2 - we zijn ons bewust dat meer digitale technologie niet altijd beter is, en dat er aanzienlijke nadelen en ongewenste bijeffecten kunnen optreden. Juist daarom is het belangrijk om te begrijpen welke kansen en bezwaren onze doelgroep ziet. Zodat we de speciale "charme" van het fietsen kunnen koesteren.
1 snelheidsbegrenzer
2 helm
3 stuur lager zetten
Ingevuld, naast inzet 'smart' middelen met als doel veiligheid te verbeteren is met een helm, goede ergonomie afstelling fiets al veel te winnen.
ik heb de enquete ook ingevuld, maar ik zie als probleem dat we weer denken met meer 'techniek' en dan in de vorm van elektronica iets te verbeteren. (techniek tussen aanhalingstekens want techniek gaat over hulpmiddelen... en tegenwoordig gaat het volgens mij niet om echte hulp of iets wat echt bijdraagt)
de fiets om je van A naar B te bewegen en zo nog wat toepassingen, maar het is geen kerstboom. net als bij een auto kun je er iets opbouwen om bijvoorbeeld te zorgen dat je in het spoor (rijbaan (Lane departure warning enzovoort)) blijft of in elk voertuig een simkaartje inbouwen en dat 112 laten bellen bij een botsing, maar de bedoeling is nog steeds dat je aan het verkeer deelneemt en daarbij zelf oplet waar en hoe je fietst. maak dus alsjeblieft van de fiets geen kerstboom, zoals auto's dat al steeds meer zijn.
het lijkt ook aan te sluiten (helaas) bij de gedachte dat het allemaal maakbaar en te beheersen/controleren is. denk hier alsjeblieft eens over na en dan wil je dat helemaal niet (denk ik en ik denk dat het ook niet allemaal kan (we hebben nu al chips tekort)).
of dat 'meer' ook 'beter' is.
en als je zo veel indrukken en prikkels nodig hebt dat je door nog weer een schermpje of gimmick bezig moet worden gehouden, blijf dan alsjeblieft uit het verkeer: je hebt echt je aandacht gewoon al nodig voor je gewone verkeersdeelname. en kijk anders alsjeblieft eens om je heen naar de omgeving en de andere deelnemers (mensen!).
Helemaal mee eens hoogframe.
Voor sommige e-bikers wel:

4. Verkeersles
Leon schreef:
ma 19 dec, 2022 19:20
...
Voor sommige e-bikers wel:

4. Verkeersles
Als je ziet hoeveel er tegen het verkeer in gefietst wordt, hoeveel er door rood gefiets wordt, hoe vaak fietsers nog net even voor een auto langs-schieten, hoe trottoirs als fietspad wordt gebruikt, hoe fietsers in de dodehoek van vrachtwagens en bussen gaan staan, hoe weinig fietsers richting aangeven, hoe vaak er nog zonder licht gefiets wordt... (enz.), dan denk ik dat de meeste fietsers (e- of geen e-) verkeersles nodig hebben.

Overigens eens met Hoogframe. De schades van afgelopen zondag tonen aan dat "techniek" alleen ook niet alles is...

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
ma 19 dec, 2022 23:32
Leon schreef:
ma 19 dec, 2022 19:20
...
Voor sommige e-bikers wel:

4. Verkeersles
Als je ziet hoeveel er tegen het verkeer in gefietst wordt, hoeveel er door rood gefiets wordt, hoe vaak fietsers nog net even voor een auto langs-schieten, hoe trottoirs als fietspad wordt gebruikt, hoe fietsers in de dodehoek van vrachtwagens en bussen gaan staan, hoe weinig fietsers richting aangeven, hoe vaak er nog zonder licht gefiets wordt... (enz.), dan denk ik dat de meeste fietsers (e- of geen e-) verkeersles nodig hebben.
Je maakt hier een uitstekende samenvatting van de verkeerslessen die ik voor ogen heb. Ik heb wel vaker fietsers aangesproken op dit soort dingen en ze weten soms daadwerkelijk niet dat ze niet mogen spookrijden op de linker fietsstrook, ventweg of fietspad.
Datzelfde geldt voor in de dode hoek staan: vaak geen idee.
Ik mis nog midden op het kruispunt staan kletsen en smartphone in de hand.
Een aantal van de dingen die je noemt vallen onder hufterigheid natuurlijk (waaronder smartphone in de hand meestal), maar daar mag in de verkeersles ook wel op gewezen worden dat er op weinig bijval gerekend hoeft te worden in die gevallen.
Bericht verwijdert
Ik heb de vragenlijst niet ingevuld. Maar veiligheid lijkt me een belangrijk aspect.

Mijn grootste ergernis over fietsers is slechte zichtbaarheid voor mede-weggebruikers. Ik zie nog te vaak mensen zonder fietsverlichting rijden. Maar ook wielrenners en mountainbikers in stealth-grijs/zwart kunnen niet op mijn sympathie rekenen. Dat verkeerswetgeving in het voordeel van fietsers is (t.o.v. gemotoriseerd verkeer) betekent niet dat je je er makkelijk van af kunt maken.

Er wordt op dit forum m.i. soms te makkelijk gezegd: automobilisten moeten dan maar beter opletten. Nou, als je af en toe auto rijdt dan weet je dat het in bepaalde weersomstandigheden (bijv. regen, schemer/donker, rotonde) best lastig is om alles al rijdende te overzien, en als er dan iemand zonder licht en/of in stealth-kleding langs komt zoeven dan is er echt een grotere kans op ongelukken - hoe zeer je ook je best doet om dit te voorkomen.
Eens met het standpunt dat je als fietser (maar ook als andere persoon) je eigen verantwoordelijkheid mag nemen. In het belang van jezelf én van de mensen om je heen.

Om de link met het draadje dan maar te leggen: wanneer het fietsen om wat voor reden dan ook lastiger wordt zou je bij jezelf na mogen gaan of je wél bekwaam bent om een e-bike te gebruiken. Het antwoord zal bepaald worden door de reden.

Als gebruik van een handzaag lastig wordt, ben je dan bekwaam om een cirkelzaag of motorkettingzaag te gebruiken?
Een ideetje: een toestel dat een pijnlijke stroomstoot geeft aan het zitvlak (of erger) van de berijder (m/v) van een speed pedelec die 45 kilometer per uur doet op een fietspad waar je niet sneller dan 30 mag :shock: (*)

Een dergelijke - waarschijnlijk vrij effectieve - snelheidsbegrenzer mag wat mij betreft ook gemonteerd worden op sommige racefietsen. En in veel auto's. En op brommers.
Aanvullend: toestellen die e-fietsen - en fietsen! - blokkeren wanneer de remmen niet meer fatsoenlijk werken. Of de verlichting. Wat dat laatste betreft ook: een toestel dat een forse stroomstoot geeft wanneer je met de mega-krachtige koplamp tegenliggers verblindt.

Ik zie wel wat potentieel. Maar eens met Grandonneur: het kan niet de bedoeling zijn om mensen aan het rijden te houden met de e-fiets als ze eigenlijk zelfs de vaardigheden niet meer hebben om te rijden met de fiets. En met vaardigheid bedoel ik natuurlijk niet de fysieke conditie.

(*) Sommige speed-pedelec-rijders zullen nu zeggen dat ze met die 45 kilometer per uur niemand kwaad doen, want het fietspad was toch leeg. Maar dat argument wordt hier in intieme familiekring een Dedeckerke genoemd, naar de Vlaamse politicus Jean-Marie Dedecker. Die vindt ook dat je 's nachts op de autosnelweg 160 kilometer per uur mag rijden omdat er toch nauwelijks ander verkeer is.
Hier meer info over onderzoeker, o.a. onderzoeksartikel d.d. 16 september 2022.

Een overzicht van state-of-the-art fietstechnologieën die van invloed zijn op de fietsveiligheid: niveau van slimheid en technologische paraatheid

https://www.tandfonline.com/doi/full/10 ... 22.2122625
Het artikel diagonaal lezend kan ik niet anders dan concluderen dan dat deze technologieën ook toepasbaar zijn op voetgangers. Dat zou toch geweldig zijn, niet? Dat voetgangers - in de binnenstad bijvoorbeeld - gewaarschuwd worden zodra ze dreigen op de weg of het fietspad te lopen, al dan niet met electriciteit. Fietsen in de stad zou geweldig fijn worden dan, als er geen hordes voetgangers meer lopen waar ze helemaal niet horen. Zomaar los op straat lopen is straks zóó 2022, kan echt niet meer. Stel je voor dat je niet ziet dat er iets aankomt. :wink:
Als ik goed geïnformeerd ben, dan zijn veel ongevallen met e-bikes eenzijdige ongevallen. Als ik dat combineer met mijn observaties (N=1), dan mogen beginnende e-bikers van mij op fietsles. Dat wordt meestal als belerend gezien ("ik kan best goed fietsen"), maar probeer mensen maar eens uit te leggen dat je op een snelle e-fiets sneller gaat dan je denkt en dat daar ook andere bestuurdersvaardigheden bij komen kijken. Denk aan verder vooruitkijken, niet remmen in de bochten, gas terugnemen voor de bocht en remmen met je voorrem of met voor- en achterrem.
ABS op elektrische fietsen zou niet gek zijn.
Verschil meting tussen voor en achterwiel.
Verschil meten voor en achter is niet nodig. De wielen moeten niet blokkeren, dus blijven draaien.
ANWB
Het ABS-systeem zorgt ervoor dat de auto tijdens een noodstop bestuurbaar blijft. Het ABS regelt het remmen elektronisch. Sensoren in de wielen houden in de gaten of er een wiel dreigt te blokkeren. Zo ja, dan vermindert ABS kort de remkracht op dat ene wiel. Zodra dat wiel weer grip krijgt – dus dezelfde rotatiesnelheid als de andere wielen – bouwt het systeem de remdruk weer op. Dat proces herhaalt zich voortdurend (wel tien tot vijftien keer per seconde).

Je hebt een referentie nodig.
De referenties zijn toerental en tijd. Van de Duitse Wikipedia, die technisch meestal een stuk verder gaat dan de Nederlandse:
An jedem Rad sitzt eine Loch- oder Zahnscheibe, die von einem Induktions- oder bei neueren Fahrzeugen einem Hallgeber abgetastet wird. Damit wird die Raddrehzahl gemessen. Bei konstanter Bremskraft verringert sie sich proportional zur verstrichenen Zeit. Die Drehzahl eines Rades nimmt sprunghaft ab, wenn es die Bremskraft nicht mehr auf die Fahrbahn übertragen kann, da es selbst das Bremsmoment aufnehmen muss. Diesen Drehzahlsprung erkennt die Steuereinheit und mindert den Bremsdruck an diesem Rad.
Poppink schreef:
wo 21 dec, 2022 17:29
ABS op elektrische fietsen zou niet gek zijn.
https://www.bosch-ebike.com/nl/producten/abs

Maar wie denkt dat ie harder door de bocht kan met ABS als het glad is (en anders ook) gaat evengoed op zijn snuit want:
Afbeelding
Ok. Als je met een 1 remhandel de beide wielen kan bedienen lijkt me dat een stap in de goede richting.
Vandaag een gerelateerd artikel in de VK
Met een app, trilsignalen en een control room hoopt Amsterdam de supersnelle fiets te temmen.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~be7ec549/