Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Heeft deze zadelpen setback of niet? - Forum Wereldfietser

Heeft deze zadelpen setback of niet?

Misschien een domme vraag, maar…heeft deze zadelpen een setback? Het staat er niet (meer) op. Denk zelf van wel, maar heb weleens een pen gezien waarvan ik ook dacht dat ie een (kleine) setback had, gezien de ‘bocht’ naar achter, echter bleek de sb dan toch 0mm.
Zou hem dan evt graag vervangen, want zit te ver naar achter op de Terrago. Niet veel pennen meer verkrijgbaar in deze maat, 26.2. Van BBB heb ik de skyscraper kunnen vinden.
942A8903-1E59-42F6-AB9E-4FC0EA6A0C77.jpeg
Heb je al bij Ergotec gekeken? Die hebben op hun website een divers aanbod aan zadelpennen, met bij elke zadelpen een heldere specificatie.
https://www.ergotec.de/nl/producten/sat ... utzen.html
Velotraumer schreef:
za 10 dec, 2022 22:33
Misschien een domme vraag, maar…heeft deze zadelpen een setback?
Ja, iets van 10 à 15 mm.
Trek de hartlijn van de pen door en meet de horizontale afstand naar het midden van de klem.

Het lijkt me bijzonder als je op een Terrago hier te ver mee naar achteren zit.
@willem.m
Nog niet bij Ergotec gekeken. Bedankt voor de tip!

@Leon
Het is een framemaat 57. Een maat kleiner zou me misschien iets beter passen. Tov het stuur vind ik het niet zo’n probleem, maar tov de pedalen zit ik niet helemaal lekker.
Minstens 15mm....
voor een nieuwe pen kun je ook bij 25.4 kijken. Misschien wat meer keuze. Shim van 25.4 naar 26.2 is wel te vinden.
Velotraumer schreef:
za 10 dec, 2022 22:59
@willem.m
Nog niet bij Ergotec gekeken. Bedankt voor de tip!

@Leon
Het is een framemaat 57. Een maat kleiner zou me misschien iets beter passen. Tov het stuur vind ik het niet zo’n probleem, maar tov de pedalen zit ik niet helemaal lekker.
De framemaat heeft geen relatie met de benodigde setback, tenzij de zithoek anders wordt, maar dit is bij gelijke modellen meestal maar marginaal.
Anders geformuleerd: de zitbuis is al schuin, dus de lengte maakt niet uit want die pas je aan d.m.v. het in- en uitschuiven van de zadelpen.
Bij een te groot frame krijg je daarna problemen met de afstand tot het stuur, maar het zadel daarom maar naar voren zetten is niet de weg om dat te fixen.
Leon schreef:
za 10 dec, 2022 22:51
Trek de hartlijn van de pen door en meet de horizontale afstand naar het midden van de klem.
Ik kom op 20mm.
(Ik deed maar een gok met de natte vinger op mijn tablet.)
Mooi, dan weet je het nu.
Leon schreef:
za 10 dec, 2022 23:33
De framemaat heeft geen relatie met de benodigde setback, tenzij de zithoek anders wordt, maar dit is bij gelijke modellen meestal maar marginaal.
Anders geformuleerd: de zitbuis is al schuin, dus de lengte maakt niet uit want die pas je aan d.m.v. het in- en uitschuiven van de zadelpen.
Bij een te groot frame krijg je daarna problemen met de afstand tot het stuur, maar het zadel daarom maar naar voren zetten is niet de weg om dat te fixen.
Ja…dus begrijp ik het goed dat ik met mijn wens van een zadelpen zonder setback te monteren in dit geval niets verkeerd doe? En uitkijken naar een framemaat kleiner dus eigenlijk geen nut heeft? Het gaat er nu even om dat ik met mijn knieën wat gunstiger boven de pedalen kom te zitten.
Misschien een stom idee.
Maar draai je zadelpen is om zodat de setback aan de voorkant zit. En zet je zadel iets verder naar achter. Ziet er niet uit. Dat klopt. Maar je kan wel even testen of je dan prettiger zit
Ik denk dat je dan niet met de bouten uitkomt… zadel even naar voren zetten lijkt me ook al een redelijke test.
Fedor schreef:
zo 11 dec, 2022 14:13
Ik denk dat je dan niet met de bouten uitkomt… zadel even naar voren zetten lijkt me ook al een redelijke test.
Helaas, dat gaat hem niet worden.
EC46B21F-FC72-42ED-B96E-F248C9A2DCD8.jpeg
Zadel stond al in de maximaal toegestane stand naar voren. Wat meer voorop zadel gaan zitten doet me vermoeden dat een non setback pen goed zal bevallen.
Dan gewoon maar de BBB Skyscraper doen? Die is inclusief verzending ca. 30 euro. Je gaat er waarschijnlijk niet failliet van.
Weet je zeker of de setback wel een probleem is?

Ik fiets al 30 jaar op precies dezelfde Terrago als jij hebt. Framemaat 56 cm volgens Giant = van hart trapas tot bovenkant bovenbuis. Ben zelf 1,92 meter. De zadelbuis hoek is vrij normaal. Ik denk dat het probleem voor de meeste mensen zal zijn dat de lengte van de bovenbuis en stuurvoorbouw veel te sportief is = te lang en het stuur te laag (diep). Voor mensen die met zo'n MTB wel willen gaan MTB'en is dat juist goed. Of, zoals in mijn geval, die een racefiets gewend zijn en de lange, diepe zit waarderen.

Je hebt je zadel toch niet met de punt zo naar beneden staan + de behoefte om het zadel verder naar voren te hebben om gemakkelijker bij het stuur te komen/schuiven? Dan wordt het geen andere zadelpen maar een andere stuurpen of een stuur met een flinke 'backsweep' en/of 'rise'.

Zowel mijn oude Giant, de racefiets, de gravelbike als de huis-tuin-keuken trekkingbike zijn eerst qua zadel positie, volgens de al oude inzichten zoals in onderstaand filmpje, afgesteld.
https://www.youtube.com/watch?v=5aT6ixFVgCc
Over het afstellen van je zadel: de hoogte en naar voren/achteren zijn veel meer filmpjes te vinden.

Ga je dan pas bezig houden met waar het stuur het prettigst zou uitkomen.
Voor mij is nog een maatstaf of mijn zadel ten opzichte van de pedalen goed staat of ik gemakkelijk rechtop zittend met losse handen kan fietsen. Dus in balans op mijn zadel zit.
@cyclos

Dan schelen we maar een paar cm😉 ik ben 1,76m. Wel vaker een zadel ietwat met de punt naar beneden staan, maar niet altijd. Dat ligt ook aan het soort zadel; hoe schuin het gedeelte is waar je daadwerkelijk zit en wat ik prettig vind bij de fiets in kwestie. Bij de meeste van mijn fietsen die ik heb gehad was ik geen fan van setback overigens.

Mogelijk probeer ik ook nog wel een andere/ kortere stuurpen en een stuur met enige backsweep. Hoger hoeft het van mij in ieder geval niet te worden.