Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Graag jullie mening Koga Gravelbike als fietsvakantiefiets - Forum Wereldfietser

Graag jullie mening Koga Gravelbike als fietsvakantiefiets

Beste allen,

Ik wil deze zomer na jaren weer eens op vakantie met de fiets.

Jaren geleden eens naar Rome gereden op een omgebouwde Gazelle Puerto (recht stuur -> racestuur)

Ik zat te denken een gravelbike te kopen om te gebruiken voor een deze rit, deze lijkt me mooi:

https://grinta.be/100-getest-koga-colmaro-extreme/
https://www.koga.com/nl/racefietsen/col ... me?frame=H

Is dit in jullie optiek geschikt voor volledige bagage (tent, kooksetje, matje, slaapzak, kleding) op voor en achter dragers?

Ik wil ofwel weer richting Rome or naar Spanje. Zal dus niet heel erg offroad gaan ofzo.

Is dat daarvoor geschikt? Ik sprak erover in de winkel, maar dat werd me niet echt duidelijk. Fiets is aluminium met een carbon voorvork.

Dank,

Henrik
henrikhiemstra schreef:
za 10 dec, 2022 13:45
Is dit in jullie optiek geschikt voor volledige bagage (tent, kooksetje, matje, slaapzak, kleding) op voor en achter dragers?
Je wilt een fiets die ontworpen en gemaakt is met het oog op bikepacking, gaan uitrusten als een traditionele vakantiefiets met tassen voor en achter? Lijkt me nou weer niet het beste idee. Maar als het moet zal best kunnen.

Of je gaat met bagage voor een bikepacking setup; in principe kun je al het bovengenoemde ook zo meenemen.
Antwoord: Ja.

Zou alleen geen voodrager monteren maar kleinere vorktasjes.
Hoe weet je dat zo zeker Fedor? Heb je zo'n fiets? Wat heb je er aan gehangen gehad?
In mijn ervaring weet je pas of een fiets met een bepaalde bepakking nog lekker fietst als je het gedaan hebt. Je kunt de kans vergroten door het experimenteren aan anderen over te laten.
Henrik, hoeveel kilo is bij jou 'volledige bagage'?
Ik heb wel eens een drager op een aluminium racefiets gemonteerd en kampeerspullen (wel lichtgewicht) op meegenomen. Dat ging prima en deze Koga is duidelijk meer geënt op dergelijk gebruik dan die racefiets. Bovendien steviger want ook voor gravel geschikt.

Kampeerspullen wel lichtgewicht dus. Ook vanwege de pakmaat.
henrikhiemstra schreef:
za 10 dec, 2022 13:45

Is dit in jullie optiek geschikt voor volledige bagage (tent, kooksetje, matje, slaapzak, kleding) op voor en achter dragers?
Die kans dat dat goed gaat is een stuk groter als je bagage compacter en lichter is. Heb je die spullen nog, en wat weegt het zoal bij elkaar? Op bijvoorbeeld een World Traveller of Travelmaster kun je bijna alles hangen aan bagage, bij andere fietsen zul je dat wat minder zeker weten.

Misschien is er een dealer die 'm in jouw maat heeft staan met een achterdrager net als bij de testfiets uit het artikel, zodat je 'm met een deel van je gewenste bagagegewicht uit kunt proberen? Dat zegt uiteraard nog niet alles, maar kan je al wel een indicatie geven.

Voor vertrek ook nog even kritisch naar de wielen (laten?) kijken. Die zijn wel uitgerust met lekker brede banden en velgen van een velgfabrikant van naam, maar qua spaken kom je er maar 24 voor en 24 achter tegen als ik goed geteld heb van de foto's.
@Fedor
Dat is een n=1-redenering.
Het rotte van shimmyen (slingerende fiets) is dat je het nooit zeker weet of het gaat gebeuren of niet. Soms, zoals in jouw geval, gaat het goed ondanks dat de fiets erg licht gebrouwd is, maar er zijn legio voorbeelden - ook op dit forum - van fietsen waarbij de fiets er echt wel geschikt zou moeten zijn maar waar het om lastig verklaarbare reden toch fout gaat. Centraal trefwoord: eigenfrequentie.

Licht is trouwens een subjectief begrip.
@Henrik
Volgens mij tref je op Marktplaats een wereld aan goede vakantiefietsen.
Koop, fiets er mee weg, doe ervaring op, koop desnoods nog eens een andere fiets en besluit daarna welke prachtige nieuwe fiets je wilt kopen.
Ik vermoed dat je na het uitproberen sowieso niet meer opteert voor een nieuwe.
Hij is al eens naar Rome gefietst, dus dan ben je toch wel enigzins ervaren.
Jurr schreef:
zo 11 dec, 2022 14:26
Voor vertrek ook nog even kritisch naar de wielen (laten?) kijken. Die zijn wel uitgerust met lekker brede banden en velgen van een velgfabrikant van naam, maar qua spaken kom je er maar 24 voor en 24 achter tegen als ik goed geteld heb van de foto's.
Ik heb dezelfde wielen (wel 700c ipv 650b) op de gravelbike en daar rij ik Limburgse gravel/MTB-routes mee. Gaan tot 130 kilo wat meer is dan veel andere wielen.
Maar dood bagagegewicht is toch wel weer wat anders dan eigen gewicht. Waar iemand zelf doorgaans netjes uit het zadel zal gaan bij obstakels, blijft de bagage er lekker statisch aan hangen. Dan wordt het materiaal toch vaak wat meer op de proef gesteld.

Afhankelijk van eigen gewicht, bagagegewicht en gekozen route van TS kan het natuurlijk ook best goed gaan. En ook die 130kg klinkt veelbelovend, maar ik wilde het toch even genoemd hebben (-:
Het lijkt met dat die Koga het best aan kan. Ik denk dat in deze 'gravelracer' genoeg
marge is ingebouwd. + 27.5" wielen zodat je bredere banden kunt monteren.
En laten we wel wezen: de meeste 'uit het boekje' fietsroutes naar het zuiden zijn geen expedities. Met een beetje preventief onderhoud en niet in een gat rijden terwijl je om je heen kijkt kom je er wel.
Ik heb zelf deze gravel fiets:
https://www.stevensbikes.de/2022/nl/nl/ ... el/gavere/
Heb de Tubus Fly en Cargo al op maat afgesteld om die er in een oogwenk aan te monteren als ik weg wil. Bikepacken is niet aan mij besteed omdat ik geen bepakkingshoofdbrekens wil. Gewoon een licht bepakte stuurtas en verder alles in 2 x 20 liter achtertassen, tentje op de drager en nog zat ruimte over voor een halve watermeloen. Heb er alle vertrouwen in dat alles wel heel blijft als je met beleid over een 'schrotter' weg of een 'strade bianchi' toert.

Shimmiën kan allerlei oorzaken hebben. Ja, ook ik heb in de jaren '80 met zo'n simpel racefietsje, de goedkoopste aludragers en te zwaar beladen tassen moeten constateren dat het niet altijd ideaal was qua rijgedrag, maar er altijd mee kunnen leven. Balhoofd slijtage/speling of slecht gebalanceerd wielen/banden/bagage kunnen ook een oorzaak zijn. De meeste mensen komen er niet eens achter wat de werkelijke oorzaak is. Vandaar de opkomst van overgedimensioneerde vakantiefietsen: laten we alles uitsluiten ten koste van het gewicht en dan gaan muggeziften over een 100 gram lichtere slaapzak.

Huidige alu frames en machine gespaakte wielen zijn tegenwoordig op zo'n gravelracer supersterk, strak en niet snel levensmoe. Met bredere velgen/banden (+ tubeless) en de veel comfortabelere ergo dropbars en brifters pak je weer genoeg comfort terug.

Waar ik wel meteen aan dacht:
- Ooit fietste ik bijna alles met een verzet van 2,3 meter per pedaalomwenteling. Met een GRX groep van 30-46 tand voor en 11-36 tands achter is het nu 1,9 meter. Daar ga ik zelf mee in de problemen komen bij steile hellingen en misschien bij een vlakkere eindeloze klim. De Posbank uit het zadel blijft natuurlijk een eitje. Een GRX krijg je voor niet kleiner dan 30 tands en achter kan je misschien tot 42 tands komen met allerlei trucs, hacks en adapters. En dan met mijn 50-622 banden een verzet van 1,63 meter krijgen. Tja, dan kan je ook meteen voor een 26-36 x 11-36 10 speed MTB kiezen.
- Een carbon voorvork roept vaak gemengde reacties op als je die zwaar wil belasten.
- Als je ooit met plezier een bepaalde fietstocht op een bepaalde fiets hebt gemaakt is dat geen garantie dat dat nu nog bevalt. Een gravelracer is meestal wat korter en hoger qua stuurpositie dan een racefiets of oldschool MTB maar het blijft een sportieve zit als je lijf het inmiddels niet meer fijn vindt.

Voor de prijs van die Koga zijn er wel heel veel andere opties mogelijk. Misschien bepaalt wat je met de fiets buiten de vakantietochten om wil gaan doen wat het slimst is. Zoals bij mij: minstens 20 x per jaar een lange tocht, talloze korte ritjes en dat je er ook een leuke vakantietoer mee kan doen.
henrikhiemstra schreef:
za 10 dec, 2022 13:45

Is dit in jullie optiek geschikt voor volledige bagage (tent, kooksetje, matje, slaapzak, kleding) op voor en achter dragers?
Ik ken die fietsen niet, maar toch durf ik zeggen: ja, het kan. Voordrager op een carbon voorvork lijken me een slecht idee, maar ook bij volledige bagage op een trip naar Z-Frankrijk of Spanje heb je die niet nodig als je een beetje verstandig pakt.
Is het ideaal? Zeker niet. Maar ik heb mijn eerste fietstochten gemaakt met een MTB met een frame dat naar trekkingfiets-normen veel te slap was. De bagagedrager was een alu ding dat me in 1999 of zo 500 BFR gekost heeft (12,5 euro).
Het ging en het waren fijne tochten waarop ik geen problemen tegengekomen ben. Met 95 kilometer per uur een col afdalen was geen goed idee, maar dat deed ik dus niet. Voor de rest reed dat ding erg lekker, misschien wel lekkerder dan mijn huidige echte trekkingfiets.

De tip van cyclos om je af te vragen wat je voor de rest met die fiets wilt doen, lijkt me heel nuttig. Je kunt altijd een betere trekkingfiets kopen, maar die zou dan wel eens minder leuk kunnen zijn wanneer je wat wilt gravelen of zin hebt in een snellere rit op asfalt.
Ben deze zomer van huis (NL) naar Verona (IT) gefietst, inclusief kamperen, op mijn Cube Nuroad Pro gravelfiets. Alu frame, carbon voorvork. Wel had ik een extra wielset er bij gekocht met 36 spaken omdat ik wat zwaarder ben en geen risico wilde nemen. Achterdrager met Ortlieb Classics, voordrager met Restrap Randonneur tas. Kunststof spatborden. Geen licht en ook geen standaard. 37mm Schwalbe Marathons. 11-12Kg bagage (exclusief de tassen) waarmee fiets + bagage uitkomt op zo'n 30Kg.

Ging prima. De nodige gravel kilometers gedaan in Duitsland (o.a. Kocher-Jagst Radweg), nul problemen gehad. Ook nul lekke banden.

Het belangrijkste keuze aspect is wat mij betreft de geometrie, de Nuroad heeft (zoals de meeste gravel-racers) een korte race-geometrie, het is geen 'luie' endurance / randonneur. Het weggedrag is dynamisch en niet 'voorkeur-voor-rechtdoor'. Hoe belangrijk dat voor jou is kan je alleen maar zelf beslissen.

Voor wat betreft de mechanische belastbaarheid voor een dergelijke reis zou ik me geen zorgen maken. Zo'n fiets kan dat gemakkelijk hebben.