Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Pedaalas verlengers uit boren. - Forum Wereldfietser

Pedaalas verlengers uit boren.

Ik maak gebruik van Ergotec pedaalas verlengers omdat ik anders tegen de crank aan kom, deze geven 18mm extra ruimte tussen pedaal en crank. Ze zijn gemaakt van RVS en hebben ook een 7mm gat voor pedalen met alleen een 6mm inbus aansluiting. Nu heb ik pedalen gevonden die ik heel erg fijn vind en deze hebben alleen een 8mm inbus aansluiting om ze vast te zetten, dat kan dus niet ook met een sleutel 15. Ik vraag me dus af of het veilig is om de verlengers uit te boren naar 9mm zodat ik de pedalen met inbus 8 kan vast zetten. Het scheelt rondom maar 1mm die ik dan verwijder en ik zou denken dat dat voor de integriteit van de verlengers niet veel uitmaakt maar misschien heb ik het fout. Is er iemand met kennis van metaal die daar wat over kan zeggen?
4016538105656-1-796x796.jpg
sorry.....
Het lijkt me knap om dat voor elkaar te krijgen.
Het lijkt me qua sterkte niet het beste idee
Heb je die afstand daadwerkelijk nodig of is het vooral esthetisch om de crank mooi te houden?

Kun je met andere pedalen niet meer de breedte in zodat deze dingen niet nodig zijn?

Zijn er geen soortgelijke pedalen te vinden die je met een inbus 6 en/of steeksleutel 15 vastmaakt zodat je ze wel met de pedaalas verlengers kunt combineren?

Anders zou je bijvoorbeeld Marten Gerritsen van M-Gineering eens kunnen benaderen om mee te denken en eventueel een oplossing op maat voor je te laten maken.
Deze lijken een groter gat te hebben, en zo zijn er wel meer.

https://www.amazon.nl/Fiets-Pedaal-Verl ... B08JM3JZZD
Dit lijkt me niet het onderdeel om voor merkloos te gaan.
Geen enkel probleem. Neem ze mee naar een lokale smid/klein metaal bewerkers bedrijf / kennis met een draaibank en laat ze uitboren. Vlees genoeg om dit veilig te doen. Succes
Leon schreef:
zo 04 dec, 2022 11:15
Dit lijkt me niet het onderdeel om voor merkloos te gaan.
Het geeft iig wel aan dat een groter gat technisch haalbaar is.

- of juist niet omdat Ergotec dat ook niet doet, terwijl een 8mm inbus eigenlijk standaard is bij pedaalassen ;)
Ik heb even met een schuifmaat gemeten. Voor een 6 mm imbus heb je een gat nodig van minstens 6,7 mm en voor een 8mm een gat van minstens 9 mm.
Ik zou kiezen voor andere pedalen, waar gewoon sleutel 15 op past, of een ander crankstel met een grotere Q-waarde en de pedalen dus verder naar buiten staan.
Ik heb zelf ook met pedaalasverlengers gefietst (beetje X-benen) en dat werkte prima, maar nu met een ander crankstel zijn ze niet meer nodig. Overigens waren die niet geboord voor een imbussleutel.
@DaVinci: Het probleem is dat de Q waarde niet groter maar kleiner moet zijn. De Q waarde is nu juist te groot waardoor ik zonder de verlenger de crank raak met mijn linker voet. Als ik van crankstel wissel dan betekent dat dat ik van Shimano octalink naar een ander systeem moet en dan komt waarschijnlijk het Koga Suomi kettingscherm te vervallen, iets wat ik ook niet wil.

Ik denk dat ik de verlengers maandag op het werk even uitboor op de kolomboormachine. Daar zit ook een bankschroefje bij om ze vast te houden. De pedalen die ik wil monteren zijn namelijk de Look Trail Grip pedalen en daar is geen alternatief voor.
Ik weet niet of dat gaat werken. Jouw voeten zoek een positie op de pedalen en dan komen ze met of zonder die verlengers toch weer tegen de crank.
Ik had die verlengers nodig omdat mijn voeten een positie zochten helemaal aan de buitenkant van het pedaal.
Even opletten met uitboren, rvs boort anders dan staal.
Ik had hiervoor een Gazelle Davos met een kleinere Q waarde en had nergens last van. Daarvoor heb ik verschillende merken gehad waarvan enkele met derailleur en ik ben nooit met mijn linkervoet tegen de crank gekomen. Het gebeurd nu alleen met deze Shimano Octalink crankset en alleen de linkervoet.
Lemwise schreef:
zo 04 dec, 2022 13:14
@DaVinci: Het probleem is dat de Q waarde niet groter maar kleiner moet zijn. De Q waarde is nu juist te groot waardoor ik zonder de verlenger de crank raak met mijn linker voet. Als ik van crankstel wissel dan betekent dat dat ik van Shimano octalink naar een ander systeem moet en dan komt waarschijnlijk het Koga Suomi kettingscherm te vervallen, iets wat ik ook niet wil.
Een te grote q waarde proberen op te lossen door hem nog groter te maken met verlengers? Op zich snap ik wat je wil: je voet wat meer naar buiten zodat je de crank niet meer raakt. De vraag is of dat op deze manier gaat lukken.
Lemwise: Misschien zijn deze pedalen te klein? Heb je brede voeten? Dan helpen brede pedalen, of uiteraard pedaalasverlengers. Ik moet zelf (schoenmaat 45breed) namelijk ook altijd opletten bij het kopen van pedalen dat het geen kleine maatjes zijn. De meeste pedalen zijn te klein voor mij. Dan schiet je er aan de buitenkant snel af en dat probeer je te compenseren door je voet zo veel mogelijk tegen de cranck te zetten.
Sonny schreef:
zo 04 dec, 2022 14:12
Een te grote q waarde proberen op te lossen door hem nog groter te maken met verlengers? Op zich snap ik wat je wil: je voet wat meer naar buiten zodat je de crank niet meer raakt. De vraag is of dat op deze manier gaat lukken.
Ik weet dat het werkt want ik heb de pedaalverlengers al een tijdje op mijn fiets zitten en sindsdien heb ik nergens last van. Het euvel nu is dat het gat in de verlengers alleen ruimte biedt aan inbus 6 dus wil ik het gat iets groter maken zodat ik die hele fijne pedalen van Look kan monteren.
Ik heb het maar even anders aangepakt met de verlengers. De trappers die ik nu heb hebben alleen een inbus aansluiting met achter de schroefdraad een ronde flens. Die is net groot genoeg om vast te pakken met een griptang. Alles goed vast gedraaid en tijdens het fietsen draait het nog vaster aan. Mocht ik ze ooit los willen halen dan zet ik gewoon de griptang er weer op.
Als er materiaal genoeg is kun je daar ook twee kanten afvijlen/slijpen etc. Een zeskant hoeft niet; twee is genoeg. Het is natuurlijk ook hard spul.
Daar heb ik ook nog aan gedacht maar met een griptang werkte het ook prima.
Ik heb die pedalen eens bekeken en ik snap niet waarom er niet 4 (of 2) vlakke kanten aan zitten maar van die rare bolle vlakken.
https://www.bikester.nl/look-trail-grip ... gL_6fD_BwE
Omdat je ze met een inbus 8 ook wel los krijgt denk ik. Met een inbus 8 kun je immers een stuk meer kracht zetten dan met een inbus 6, al vraag ik me af of je er echt alle pedalen mee af krijgt. Maar daarom moet je fancy fietsen ook beter onderhouden dan een stationsbarrel.