Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Tracker - Forum Wereldfietser

Tracker

Beste,

Bestaat er een app of een apparaatje waarmee mijn ouders en vrienden mij live kunnen volgen(ook in Europa) waar ik ben? Nu moet ik elke keer elke dag via google maps toestemming verlenen. Dat is best wel omslachtig.

Groeten,
Martin
Apple airtag of 'zoek mijn'-functie op je telefoon aanzetten.
In de container vervoersector bestaat al vele jaren een gps-track systeem waarmee een lading gevolgd kan worden.
Ook vrachtwagens zie je regelmatig met een vergelijkbaar systeem.

Microcontrollers met gps kunnen met sensoren bevestigd worden aan een heliumballon, waardoor meetgegevens gelokaliseerd kunnen worden. Tot op grote hoogte.
En er zullen vast nog veel meer toepassingen zijn.

Voor fietsers bestaat ook een dergelijk systeem.
Bron: https://www.wielrenner.eu/beste-gps-tracker-fiets/
martinmack schreef:
wo 30 nov, 2022 07:01
Beste,

Bestaat er een app of een apparaatje waarmee mijn ouders en vrienden mij live kunnen volgen(ook in Europa) waar ik ben? Nu moet ik elke keer elke dag via google maps toestemming verlenen. Dat is best wel omslachtig.

Groeten,
Martin
Je hoeft in Google Maps toch niet elke dag opnieuw toestemming te geven? Je kunt je locatie permanent met iemand delen.
Screenshot_20221130-113633.png
Met de + en de - knop kan je de tijdsduur stapsgewijs verlengen en verkorten.

Voor het snel locatie delen is Whatsapp het makkelijkst.
In een bericht aan iemand toets je op de paperclip, vervolgens op locatie en dan kan je kiezen to t 8 uur.
In de navigatie-app Locus Map kun je je exacte locatie met anderen delen. Buddy tracking heet dat, is geloof ik wel een premium functie. Google Maps werkt ook, maar loopt soms nogal achter.
Ik ben al vele jaren een actief gebruiker van Locus Pro, maar wist dit nog niet. Dank voor de tip.
(Niet dat ik dit zal aanzetten. Misschien alleen in noodsituaties ofzo.)
jwkeij schreef:
wo 30 nov, 2022 09:00
Apple airtag of 'zoek mijn'-functie op je telefoon aanzetten.
Een AirTag gaat juist niet werken, want alleen bedoeld voor de eigenaar om je spullen te tracen. Je moet ingelogd zijn in de gekoppelde iCloud account om het ding te zien.

Maar verder wel: als je een iPhone of iPad (met GPS) bij je hebt, dan Locatie delen aanzetten bij betreffende contact en klaar. Ze zien je 'live' fietsen; erg leuk.
willem.m schreef:
wo 30 nov, 2022 12:59
Ik ben al vele jaren een actief gebruiker van Locus Pro, maar wist dit nog niet. Dank voor de tip.
(Niet dat ik dit zal aanzetten. Misschien alleen in noodsituaties ofzo.)
+1
Flix schreef:
wo 30 nov, 2022 13:27
jwkeij schreef:
wo 30 nov, 2022 09:00
Apple airtag of 'zoek mijn'-functie op je telefoon aanzetten.
Een AirTag gaat juist niet werken, want alleen bedoeld voor de eigenaar om je spullen te tracen. Je moet ingelogd zijn in de gekoppelde iCloud account om het ding te zien.

Maar verder wel: als je een iPhone of iPad (met GPS) bij je hebt, dan Locatie delen aanzetten bij betreffende contact en klaar. Ze zien je 'live' fietsen; erg leuk.
Hoe werkt het met android?
Op je Android telefoon open je Google Maps
Rechtsboven zie je een rondje met je eigen identiteit.
Tap op dat rondje en je ziet een menu.
Kies locatie delen.
Screenshot_20221130-144449.png
martinmack schreef:
wo 30 nov, 2022 14:18
Flix schreef:
wo 30 nov, 2022 13:27
Maar verder wel: als je een iPhone of iPad (met GPS) bij je hebt, dan Locatie delen aanzetten bij betreffende contact en klaar.
Hoe werkt het met android?
Je hebt gelijk; dat had ik erbij moeten vermelden: jammer genoeg werkt de 'Zoek mijn' service, waarin je ook je locatie deelt met anderen, alleen als de ontvanger ook een iPhone, iPad of Mac heeft.

Anders moet het idd via Google of zo, gaan.
Misschien relevant voor mensen die nog op zoek zijn naar een tracker of iets dergelijks: in de Kampioen van de ANWB (nr. 1, januari 2023) staat een vergelijkend artikeltje over trackers en tags, waaronder de Apple AirTag.

Groetjes,

Carl
Via mijn nieuwe Edge 530 kom ik terecht bij Garmin Connect. Die heeft eek een functie waarmee anderen je kunnen volgen.
LHTJoost schreef:
di 14 feb, 2023 20:42
Via mijn nieuwe Edge 530 kom ik terecht bij Garmin Connect. Die heeft eek een functie waarmee anderen je kunnen volgen.
Dat kan inderdaad, maar het tracken en delen gebeurt dan blijkbaar alleen realtime tijdens een activiteit, dus als je de Garmin op 'AAN' hebt staan:
Screenshot_20230214-205105.png
Wil je je locatie continu delen, dus ook buiten de activiteit, dan is voor Android gebruikers delen via Google handiger.
Zoek eens Spot Tracker. Die werkt via satellieten en doet ook op plekken waar geen dekking is.
Een Spot tracker is verplicht voor ultra events, zoals bijv. de Trans Continental Race.
Juist, in aanvulling op bovenstaande bijdrage: SPOT en Garmin inreach zijn de twee bekendste spelers in tracking via sateliet. Voor beide is wel een specifiek apparaat en betaald abonnement nodig van het desbetreffende bedrijf.
https://www.findmespot.com/ en https://discover.garmin.com/nl-NL/inreach/personal/
Ik ben benieuwd wat TS martinmack van alle adviezen vindt, en ook waar zijn voorkeur naar uitgaat: tracking via een dedicated tracker of via een telefoon. Ik weet alleen niet of hij nog mee leest. Zijn meest recente bericht op het forum is twee maanden oud, en zijn laatste reactie in zijn eigen draadje dateert van 30 november. It looks like he lost track of this topic.