Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Als je geld te veel en te weinig fut hebt... - Forum Wereldfietser

Als je geld te veel en te weinig fut hebt...

https://www.bnr.nl/nieuws/technologie/1 ... leden-tijd

"Zelf een fietsband oppompen is binnenkort misschien verleden tijd. Tenminste, als het aan Gertjan van Ginderen ligt. Met zijn bedrijf Gravaa heeft hij het Kinetic Air Pressure System (KAPS) ontwikkeld, waarmee al fietsend de bandenspanning elektronisch kan worden aangepast."

https://www.gravaa.com/en/

Het zou geschikt kunnen zijn voor tubeless banden want die willen nogal eens langzaam druk verliezen. Maar wat een bedrag.
Ik zou het op mijn fiets wel leuk vinden. Hard op asfalt en zachter offroad, en dat iets van 5x per rit.

Ik herinner me vaag dat deze uitvinding eerder op dit forum is geweest.
Slim systeem. Lijkt me ideaal voor het afwisselen van onverhard met asfalt en technischer mountainbike terrein met een vlak gravelpad. Nu rijd ik toch vaak op een compromis in bandenspanning om maar zo min mogelijk te staan pompen.

Zou leuk zijn als het later betaalbaarder wordt. Maar ja, waar laat ik dan m'n Rohloff en m'n Son naafdynamo? ;)
Trek was van plan om Parijs - Roubaix dit jaar met een dergelijk systeem te rijden. Blijkbaar was het systeem toen nog te onbetrouwbaar. Of te zwaar. Of te kwetsbaar. Of een combinatie van deze factoren. Maar het is toen dus niet gebruikt. Maar het zal binnen een paar jaar wel ingeburgerd zijn. Het zal voor mij nog wel een stuk langer duren. Voor mij zijn schijfremmen nog toekomstmuziek. Ja, ik ben in marketingtermen gezegd een 'very late adapter '.
OK, wie gaat Gertjan van Ginderen vertellen dat we dat niet nodig hebben?
Leon schreef:
ma 28 nov, 2022 17:55
Ik herinner me vaag dat deze uitvinding eerder op dit forum is geweest.
In 2021: viewtopic.php?f=8&t=36230&p=397751
Er zijn al twee van dit soort systemen. Een Belgische en een Nederlandse ingenieur. In off-road autorally's is het gebruikelijk om onder het scheuren door de Sahara de bandendruk aan te passen aan de ondergrond. Mul zand, lage druk. Harde ondergrond, dan hoge druk.
Het Nederlandse systeem wordt in beachreaches en crosstriatlons gebruikt, waar je soms over het strand gaat en soms over weg. Een niche-product dat binnen de niche goed voldoet.