Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie herkent dit logo van zadelpen? (Edit: blijkt M:part) - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Wie herkent dit logo van zadelpen? (Edit: blijkt M:part)

Bronsky schreef:
ma 30 jan, 2023 22:16
Ik heb met een schuifmaat zowel de zadelpen als de zitbuis gemeten. Beide 27,2 mm. Ik vraag me af of ik er wel een blikje tussen kan krijgen...
Ik denk dat je dat gevoeglijk kunt vergeten. In theorie moeten er 5 à 10 lagen aluminiumfolie tussen kunnen maar dat krijg je er niet tussen of je moet de strop zo ver openbuigen dat dat weer geen slimme exercitie is. Daarna blijkt het folie te glijden... slechte herinneringen komen boven. :oops:
Heb je al haarlak op de zadelpen geprobeerd?

Ik zou eerst alles schoon en vet vrij maken.
Leon schreef:
zo 29 jan, 2023 22:27


Waar ikzelf last van heb/had is dat de zadelpen een soort coating heeft die zo glad is als teflon. Die heb ik er uiteindelijk afgeschuurd. Een paardemiddel, maar het hielp wel.
Lijkt bij mij ook de oplossing te zijn. Heb de zwarte coating ter hoogte van de strop eraf geschuurd. Tot nu toe blijft hij op zijn plek....
Bronsky schreef:
zo 12 feb, 2023 13:04
Leon schreef:
zo 29 jan, 2023 22:27
Waar ikzelf last van heb/had is dat de zadelpen een soort coating heeft die zo glad is als teflon. Die heb ik er uiteindelijk afgeschuurd. Een paardemiddel, maar het hielp wel.
Lijkt bij mij ook de oplossing te zijn. Heb de zwarte coating ter hoogte van de strop eraf geschuurd. Tot nu toe blijft hij op zijn plek....
Die gladde laag is de anodisatie, die wil je niet verwijden want het is het enige wat de galvanische oxidatie voorkomt met je stalen frame. En dat kan een echt probleem worden als je ooit van zadel wil wisselen of je fiets wil verkopen.
Als je zadelpen niet blijft zitten na ontvetten én het gebruik van montagepasta én je de schroef bijna niet meer kan aandraaien, is het toch echt een tolerantie-probleem. Dus een shim of een andere zadelpen.
ErikB81 schreef:
zo 12 feb, 2023 13:49
Die gladde laag is de anodisatie, die wil je niet verwijden want het is het enige wat de galvanische oxidatie voorkomt met je stalen frame. En dat kan een echt probleem worden als je ooit van zadel wil wisselen of je fiets wil verkopen.
Zou kunnen. In mijn geval is dit niet erg want ik fiets met die fiets nietbin de regen en verkopen is niet het plan. De pen zit er trouwens in met een pasbus. Die was al van niet geanodiseerd aluminium, dus dat is niet nieuw.
Ik hou het wel even in de gaten
De zadelpen bleek toch nog iets te zakken naar niet zo snel meer als eerder. Heb de strop nog maar een extra tikje harder aangedraaid. De ogen komen nog niet tegen elkaar aan. Zit nog wel ruim een millimeter tussen.
IMG_20230224_125141.jpg
Kan ik er vanuit gaan dat de combinatie bout/moer eerder zal bezwijken dan de strop/ogen? De originele bout en moer zit er nog op.
Bronsky schreef:
vr 24 feb, 2023 12:52
Kan ik er vanuit gaan dat de combinatie bout/moer eerder zal bezwijken dan de strop/ogen? De originele bout en moer zit er nog op.
Ligt er aan hoe vaak je er aan sleutelt.
Als je er verder van af blijft gaat het waarschijnlijk een eeuwigheid mee.
Het boutje is zo op het oog nu al kromgetrokken.
Als ik de bout/moer naar de knoppen draai vind ik niet zo erg. Als de strop maar heel blijft. Als die stuk gaat ben ik verder van huis.
Bronsky schreef:
vr 24 feb, 2023 12:52
Kan ik er vanuit gaan dat de combinatie bout/moer eerder zal bezwijken dan de strop/ogen? De originele bout en moer zit er nog op.
Ik zie een heel klein stukje 6-kant moer uitsteken. Hoe draai je dat goed vast?
Zou de huidige bout/moer vervangen door een lange 'racefiets' type zadelklem met aan beide kanten inbus en aan 1 kant een anti draai nokje.
Bronsky schreef:
vr 24 feb, 2023 12:52
Kan ik er vanuit gaan dat de combinatie bout/moer eerder zal bezwijken dan de strop/ogen?
Helaas. Ik denk dat die garantie niet gegeven kan worden.
cyclos schreef:
vr 24 feb, 2023 13:16
Ik zie een heel klein stukje 6-kant moer uitsteken. Hoe draai je dat goed vast?
De bout is een inbus. De moer zit verzonken in het oog van de strop en draait daardoor niet mee.
Bronsky schreef:
vr 24 feb, 2023 13:23
cyclos schreef:
vr 24 feb, 2023 13:16
Ik zie een heel klein stukje 6-kant moer uitsteken. Hoe draai je dat goed vast?
De bout is een inbus. De moer zit verzonken in het oog van de strop en draait daardoor niet mee.
Ik kende dat niet. Een vierkante moer die in ronde zadelklem lugs wordt geborgd.
Hier dacht ik aan:
https://www.bol.com/nl/nl/p/zadelpenbou ... 055597788/
Bronsky schreef:
vr 24 feb, 2023 12:52
De zadelpen bleek toch nog iets te zakken naar niet zo snel meer als eerder. Heb de strop nog maar een extra tikje harder aangedraaid. De ogen komen nog niet tegen elkaar aan. Zit nog wel ruim een millimeter tussen.
IMG_20230224_125141.jpg

Kan ik er vanuit gaan dat de combinatie bout/moer eerder zal bezwijken dan de strop/ogen? De originele bout en moer zit er nog op.
Dit ziet er niet goed uit, alsof de zadelpen veel te klein is. Uit welk jaar komt je Koga? Dan kan je in een oude brochure de juiste zadelpen maat wel terugvinden.
Bronsky schreef:
ma 30 jan, 2023 22:16
Ik heb met een schuifmaat zowel de zadelpen als de zitbuis gemeten. Beide 27,2 mm. Ik vraag me af of ik er wel een blikje tussen kan krijgen...

Ik ben de eerste eigenaar van de fiets. De fiets is altijd in mijn bezit geweest. Dit is de tweede zadelpen. Orginele zadelpen was ook 27,2 mm (stond erin gestanst).

Ik zal binnenkort eerst de nieuwe zadelpen wat opruwen met schuurpapier zoals hier eerder wordt genoemd als mogelijke oplossing.
...
Geen antwoord, maar vooruit
Ik denk dat gios zich realiseert dat het meten van een zitbuis zoals de Belgen het uitdrukken niet evident is.
Ten eerste staat de klem ontspannen als je meet.; dan hoort hij groter te zijn dan de buis die er in moet. Ten tweede bestaat de kans dat het ding in de loop van de tijd is opgerekt; dat zou zomaat hét probleem kunnen zijn hier. Ten derde is de kans maar klein dat de opening nog echt rond is. Dat laatste geldt ook voor zadelpennen. Meet een goed gebruikte zadelpen maar eens op op zo'n drie cm boven de inklemming.

Ook komt het zich nogal precies. 0,2 mm ernaast en je krijgt dit soort problemen.
Bij dat jullie meedenken!

Ik heb de Koga gekocht in 2006 (juni). In de bijgeleverde brochure (handleiding) kon ik niks vinden over de maat van de originele zadelpen. Wel vond ik een brochure op de website van Koga met de modellen van 2006. Daarin staat in een tabelletje dat de Randonneur een "Post Moderne Bracer comp II" zadelpen heeft, zonder vermelding van maatvoering.
https://d2zxu9tg022395.cloudfront.net/f ... e_2006.pdf
Als ik dan weer op "Post Moderne Bracer comp II" zoek op Google kom ik zadelpennen tegen die op het oog 99% zeker lijken op de zadelpen die ik afgelopen zomer moest vervangen.

"Post Moderne Bracer comp II" is ook 27,2 mm
https://www.bike-discount.de/en/katana- ... 2-x-300-mm

Het het bestellen van deze zadelpen de oplossing zijn?
Een zadelpen waar 27,2 ingestanst staat vervangen door een van ook 27,2 mm?
Bronsky schreef:
za 25 feb, 2023 20:57

Het het bestellen van deze zadelpen de oplossing zijn?
Vooral het creëren van een nieuw probleem, namelijk het introduceren van een verende zadelpen van dubieuze kwaliteit ;)

Als je dan toch iets verends wil, neem dan een Thudbuster.

Ga eens naar je lokale fietsenwinkel, die heeft echt nog wel in een bak wat zadelpennen liggen die wel vervangen zijn door verende van dubieuze kwaliteit ;)

Zoals al eerder gezegd... als je huidige zadelpen 27.16mm als diameter heeft en je frame 27.24mm als diameter dan kunnen ze allebei best 27.2mm genoemd worden, maar heb je toch best de nodige ruimte in je toleranties.