Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Zadelpen met fijnafstemming voor hoek (helling). - Forum Wereldfietser

Zadelpen met fijnafstemming voor hoek (helling).

Ik krijg mijn nieuwe zadel die met zadelstrop is bevestigd maar niet goed afgesteld. Die kleine vertanding werkt alles tegen. Ik heb dus een patent zadelpen nodig. Kan iemand er één aanraden met een traploze fijnafstelling?
Ik rijd al jaren met Thomson op bijna al m'n fietsen. Nieuw vind ik ze wat prijzig, dus dan koop ik ze tweedehands op marktplaats. Net als de rest van bijna alle niet-slijtagedelen van m'n fiets.

Soms even wachten tot het juiste maatje, model of kleur voorbij komt maar het aanbod is vaak ruim genoeg.
Even met Google op Thomson zadelpen gezocht. Als ik het goed zie ligt het onderste deel van de klem in een schaal en dan kun je de helling van het zadel aanpassen door de voorste of achterste bout aan te draaien. Klopt dat zo ongeveer?
Zojuist de Ray 6+ van Ergotec besteld. Die zit op level 6+ dus redelijk overkill maar dan weet ik wel zeker dat er met de zadelpen nooit iets gebeurd.
Hiermee blijft je zadel zeker op zijn plek. Dan hoef je je daar geen zorgen meer over te maken. 👍
Met pakjes met allerlei Ergotec level6-spullen mag je ook mijn sinterklaasmand vullen. :D

BTW: ik heb gisteren, en vandaag ook, helemaal niks gekocht.
BTW: ik heb gisteren, en vandaag ook, helemaal niks gekocht.
Ikke wel, maar iets wat we toch al wilden kopen en nu 15% goedkoper was, kunnen we mooiw 2 keer van gaan eten.
Lemwise schreef:
za 26 nov, 2022 13:34
Als ik het goed zie ligt het onderste deel van de klem in een schaal en dan kun je de helling van het zadel aanpassen door de voorste of achterste bout aan te draaien. Klopt dat zo ongeveer?
Zoiets ja.
Leon schreef:
za 26 nov, 2022 19:16

BTW: ik heb gisteren, en vandaag ook, helemaal niks gekocht.
Ik wel, bij Bike4Travel.

(-:
Leon schreef:
za 26 nov, 2022 19:16
BTW: ik heb gisteren, en vandaag ook, helemaal niks gekocht.
Hier ook niet ook al zat de mailbox vol met aanbiedingen.

De winterspulletjes eerder gepost had ik al maanden op de lijst staan. Daar wel ff gewacht op - mogelijke want geen garanties - korting.
Jurr schreef:
za 26 nov, 2022 20:12
Ik wel, bij Bike4Travel.
Ook hier nog een aantal zaken op de "te kopen bij Bike4Travel"-lijst maar die komen op de Kerstverlanglijst te staan (en dan maar hopen dat het de komende maand niet uitverkocht raakt :shock: )
ik heb dit draadje een beetje gevolgd omdat er op mijn racefiets een zadelpen zit die het buitengewoon moeilijk maakt om het zadel juist af te stellen.

Maar nu lees ik bij Ergotec over de Ray 6+ "... suitable for hard racing use as well as for heavy riders of E-MTB's."
Is die pen dan niet geschikt voor de zwaardere berijder van een gewone mtb? :o
Het antwoord zou hier moeten staan: https://www.ergotec.de/nl/118.html
Dus als je meer dan 140 kilo weegt én sprongen maakt van meer dan 60 cm hoog en dat op een e-mtb dan is zelfs een 6plus-zadelpen niet sterk genoeg volgens Ergotec.
Zowat alle zadelpennen zijn inmiddels van het twee-bouten systeem.
Vandaag de nieuwe Ergotec zadelpen gemonteerd en wat een verschil zeg, ik voelde gelijk dat deze veel stijver is dan mijn oude simpele alu pen met zadelstrop. Het instellen gaat ook heel makkelijk en precies. Ik kan deze iedereen aanraden.
Mooi dat ie bevalt, al is superstijfheid niet per sé een voordeel.
superstijfheid
De pen zelf hoeft niet zo stijf, maar wel fijn als het zadel zonder beweging aan de pen vast zit.
Bert van Sprang schreef:
wo 30 nov, 2022 10:20
De pen zelf hoeft niet zo stijf, maar wel fijn als het zadel zonder beweging aan de pen vast zit.
Zo las ik de reactie van Lemwise ook.
Bert van Sprang schreef:
wo 30 nov, 2022 10:20
superstijfheid
De pen zelf hoeft niet zo stijf, maar wel fijn als het zadel zonder beweging aan de pen vast zit.
Het is inderdaad niet zo dat de pen vele malen stijver is dan wat ik had maar eerder dat het zadel nu muurvast zit. Daardoor leek het in eerste instantie zo dat de pen veel stijver is.
Advies zou zijn om wat vaker gewoon een fietsenwinkel binnen te lopen. Zo blijft je op de hoogte van de ontwikkelingen.