Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Remschijven - Forum Wereldfietser

Remschijven

Nieuwe techniek voor mij en nu moet ik dus kiezen tussen centerlock en 6bout. Ik las ergens dat 6bout schijven makkelijker gaan warpen door de hitte. Is dat een theoretische vaststelling of merkbaar in de praktijk? Het kan op mijn bestemmingen meestal niet heet genoeg zijn plus lange afdalingen enzovoort, dus... Een reden om voor centerlock te kiezen?
Mocht er onderweg op reis wat mee gebeuren dan is het gereedschap om een 6-bouts schijf te verwijderen een stuk compacter dan het gereedschap om een centerlock schijf mee te vervangen. Zo kan ook bij risico op beschadiging tijdens transport bij bijvoorbeeld vliegen de schijf ge(-de-)monteerd worden. Zodoende voor mij 6-bouts.

Adapters van center lock naar 6bolt zijn uiteraard ook te koop, maar dan zit je nog steeds met het gereedschap wat groter/zwaarder is.

Mocht je naven kopen waarvan je door gebruik van een velgremvelg de schijfrem-mogelijkheid nog niet direct gebruikt dan is centerlock wat netter af te dekken met bijvoorbeeld een rubbertje bij Shimano of bij Son zelfs een dekseltje in de kleur van de naaf. Koga deed het zo jarenlang op veel fietsen bijvoorbeeld.
CarlW schreef:
za 26 nov, 2022 12:45
Nieuwe techniek voor mij en nu moet ik dus kiezen tussen centerlock en 6bout. Ik las ergens dat 6bout schijven makkelijker gaan warpen door de hitte.
Wat bedoel je met warpen :?
Fedor schreef:
za 26 nov, 2022 17:08
CarlW schreef:
za 26 nov, 2022 12:45
Nieuwe techniek voor mij en nu moet ik dus kiezen tussen centerlock en 6bout. Ik las ergens dat 6bout schijven makkelijker gaan warpen door de hitte.
Wat bedoel je met warpen :?
Oei, vervormen, beetje kromtrekken, in ieder geval: aanlopen.
Het krom trekken van de schijf staat los van de bevestiging, wel heeft een `zwevende´ schijf daar minder last van bij extreme hitte maar dat is dus een ander verhaal.

De 6 bouts bevestiging is vind ik wel steker en betrouwbaarder.
Als motorrijder daal ik hard af op mn fiets met bepakking en durf hard te remmen en op mijn fiets met Magura MT5 remmen en voor 203mm grote schijf trok ik wel wat schijven krom maar nu de extra stevige Magura MDR-c schijf met de extra ring tussen de poten heb ik daar geen last meer van
Helaas “wil de markt” dat er richting centerlock bewogen wordt en zijn steeds minder wielen geschikt voor 6-bout beschikbaar.
Tsja, het is natuurlijk wel sneller bij het in elkaar zetten van een nieuwe fiets als je slechts die ene centerlock sluiting vast hoeft te draaien en niet die 6 stuks ;)