Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Upgrade van Shimano onderdelen: kan dat? - Forum Wereldfietser

Upgrade van Shimano onderdelen: kan dat?

Hoi fietsfanaten!
M'n eerste post op dit forum – en gelijk een lange. Ik heb nu zo'n 5 jaar een Kalkhoff Voyager Pro trekkingfiets, die ik gebruik voor korte fietsvakanties, dagtochtjes en boodschappen doen. Ketting/cassette/crank altijd netjes schoongehouden maar nooit vervangen. Wel de eerste 2 jaar in Zweden mee gefietst – dus heuvelachtig en zeker in de winter met veel sneeuw (en winterbanden!)

Maar.. Recent is m'n ketting gebroken, en dat was het moment voor mij om ook eens naar de andere onderdelen te kijken. De cassette toont slijtage, net als de crank (licht). De voorderailleur ging soms wat stroef.. enfin, ik ben enthousiast om de groepset te upgraden!

Vanuit de winkel is er een bonte verzameling aan onderdelen geplaatst op mijn Kalkhoff:
- Voorderailleur: Acera
- Achterderailleur: Alivio
- Cassette: 11-34 HG200 (Acera)
- Shifters: Altus
- Crank: Altus
- (remmen even buiten beschouwing, de schijfremmen zoals ze nu zitten laat ik zo).

Een paar vragen voor m'n aankomende upgrade:
(1a) Ik heb nu een square bottom bracket. Kan ik die met een Shimano Hollowtech II bottom bracket vervangen? (past dat altijd?)
(1b) Als 1a: ja:Kan ik dan tussen mijn frame en de Hollowtech-sluitring ook mijn kettingbeschermer-metalen ding plaatsen?
(2) Als je alles op de aandrijflijn vervangt van Shimano 9-speed naar een 10-speed: kan elke fiets dat aan (qua ruimte bijv?).
(3) Kunnen jullie eens met mij meelezen of het onderstaande shoppinglijstje als vervanging voor mijn huidige setup kan, en of ik bepaalde dingen vergeet die ik nodig heb voor een goede montage? Ik heb de Shimano compability-guide gecheckt en daar kan dit. ?
- Voorderailleur: FD-T6000 Deore
- Achterderailleur: RD-T6000 Deore
- Shifters: SL-T6000 Deore
- Crank: Deore
- Bottom Bracket: BB-MT501
- Cassette: HG500 (of HG50? volgensmij geen verschil?)
- Ketting: CN-HG54 116 (of beter: HG95?)
- Optislick kabels voor shifters
- Dynamic Montagepasta


Voor het idee nog een foto van m'n fiets :)

Bijlagen

Is geen enkel probleem.
MennoFietst schreef:
zo 20 nov, 2022 17:24

M'n eerste post op dit forum
Welkom!
MennoFietst schreef:
zo 20 nov, 2022 17:24

Recent is m'n ketting gebroken,
Da's naar! Als het een buitenschakel is kun je die vervangen door een snelsluitschakel en daarna gewoon weer doorrijden.

Bij een binnenschakel kun je die wellicht wel laten vervallen en de ketting bij het eerstvolgende binnenschakeltje weer vastmaken. Wel even checken of inclusief kettingslijtage dan je kettinglengte nog wel lang genoeg blijft. En anders kom je er wellicht wel mee weg door de (als het goed is...) zelden geschakelde combinatie van grootste voorblad met grootste achtertandwiel niet meer te schakelen.
MennoFietst schreef:
zo 20 nov, 2022 17:24


(1a) Ik heb nu een square bottom bracket. Kan ik die met een Shimano Hollowtech II bottom bracket vervangen? (past dat altijd?)
Van square taper naar Hollowtech2 wordt op dit forum over het algemeen niet als upgrade gezien ;)
MennoFietst schreef:
zo 20 nov, 2022 17:24


(2) Als je alles op de aandrijflijn vervangt van Shimano 9-speed naar een 10-speed: kan elke fiets dat aan (qua ruimte bijv?).
Best kansrijk dat het past, maar doe het niet. Hoop kosten terwijl je er maar amper op vooruit gaat. Je slijtagedelen worden vooral duurder. Bij 3x6, 3x7 of 3x8 soms nog best te overwegen richting 3x9, maar als je al 3x9 rijdt zou ik dat lekker zo laten.
MennoFietst schreef:
zo 20 nov, 2022 17:24


(3) Kunnen jullie eens met mij meelezen of het onderstaande shoppinglijstje als vervanging voor mijn huidige setup kan, en of ik bepaalde dingen vergeet die ik nodig heb voor een goede montage?

[...]

- Optislick kabels voor shifters
- Dynamic Montagepasta
Prima idee om je kabels een keer te vervangen, montagepasta is ook fijn om te hebben. Maar blijf verder gewoon bij 3x9 als je dat nu hebt en vervang daarin de ketting, voortandwielen, cassette en derailleurwieltjes voor nieuwe als ze versleten zijn.
MennoFietst schreef:
zo 20 nov, 2022 17:24

m'n aankomende upgrade
Als je toch je schakelsysteem wil upgraden, zet er een gebruikte mountainbike naast met alles XT en hetzelfde aantal versnellingen en zet shifters en achterderailleur over. En misschien past de voorderailleur ook wel. Zo'n mountainbike hoeft niet duur te zijn, kijk bijvoorbeeld eens naar een exemplaar met een framebreuk, kapotte voorvork, wielen met ontbrekende spaken en/of versleten ketting&tandwielen. En misschien zijn er nog wat onderdelen te verkopen ook samen met de onderdelen die van je huidige fiets af komen? Losse XT onderdelen zijn dan vaak weer relatief duur, nieuw zeker... maar ook gebruikt.

Verdere upgrades die je bij jouw fiets zou kunnen overwegen zijn bijvoorbeeld een starre vork in plaats van de verende, wat snellere bandjes, een handgespaakt achterwiel en/of een Tubus bagagedrager. In hoeverre die dingen een goede investering zouden kunnen zijn, hangt af van je gebruik van de fiets en ook van je hoeveelheid bagage.

Misschien loont het juist wel om in je kampeerspullen te investeren, in je eerstvolgende vakantie, of het geld gepland voor upgraden lekker in de spaarpot voor een latere nieuwe fiets te laten zitten?
Wat je wil kan, wel even kijken welke trapas geschikt is voor het monteren van een kettingscherm.
En zou zelf of bij 9 blijven of 11 met een 11-40 tands casette, dan schiet je echt wat mee op met kleine stapjes en een licht verzet.
Je kan trouwens gewoon je oude crankstel en bladen blijven gebruiken met een 9 of 10 of 11 ketting :wink:
Jurr schreef:
ma 21 nov, 2022 14:15
Bij een binnenschakel kun je die wellicht wel laten vervallen en de ketting bij het eerstvolgende binnenschakeltje weer vastmaken. Wel even checken of inclusief kettingslijtage dan je kettinglengte nog wel lang genoeg blijft. En anders kom je er wellicht wel mee weg door de (als het goed is...) zelden geschakelde combinatie van grootste voorblad met grootste achtertandwiel niet meer te schakelen.
Gezien de geschetste onderhoudshistorie denk ik dat de ketting ook nog wel lang genoeg is als je er een schakel uithaalt.
Mr. Z schreef:
ma 21 nov, 2022 15:21
Je kan trouwens gewoon je oude crankstel en bladen blijven gebruiken met een 9 of 10 of 11 ketting :wink:
Gezien het verhaal denk ik dat na vervanging van de (eerste!) ketting de voorbladen zullen protesteren en vervangen moeten worden.

Menno, je fiets heeft gewoon onderhoud nodig. Op zich is je fiets nog vrij nieuw want je hebt pas één ketting versleten. Omdat je zo lang met de ketting bent doorgereden zullen cassette en voorbladen met een nieuwe ketting waarschijnlijk niet meer bruikbaar zijn. Koop een nieuwe ketting (20 euro), een nieuwe cassette (25 euro?) en nieuwe voorbladen (15 euro per stuk?) en het draait weer lekker. Je kunt eventeel ook proberen welke van de drie voorbladen nog goed zijn als de nieuwe ketitng er op zit, maar het middelste blad is zeker versleten. Het kleine zou b.v. nog best goed kunnen zijn.
Waarschijnlijk is je achterderailleur ook wel aan nieuwe wieltjes toe. Doe zijn ook los te koop voor weinig.
Je voorderailleur wil denk ik een drupje olie. Wel is het na zo'n periode logisch om de schakelkabels te vervangen, zowel binnen- als buitenkabels. Dan gaat alles weer soepel.
Leon schreef:
ma 21 nov, 2022 15:23
Wel is het na zo'n periode logisch om alle kabels te vervangen, zowel schakel- als remkabels en zowel binnen- als buitenkabels. Dan gaat alles weer soepel.
Doe die maar niet. Het zijn hydraulische schijfremmen op de fiets van TopicStarter. ;)

Als 'ie kabelbediende had, zeker doen ja.
:oops:
Aangepast.