Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Lucht ontsnapt direct via Schrader / autoventiel - Forum Wereldfietser

Lucht ontsnapt direct via Schrader / autoventiel

Vanuit een ander op dit moment actueel draadje is bekend dat ik twee ‘lekke’ banden heb opgelopen. Nu lijkt echterhet probleem in de ventielen te zitten. De lucht erin gepompt ontsnapt direct weer via het ventiel.
Dit filmpje bekeken maar ik krijg dat ‘dingetje’ niet verplaatst of rondgedraaid.

https://m.youtube.com/watch?v=fRrstBty9No

Kan het zijn dat het vastzit door ouderdom of is er mogelijk iets anders aan de hand? Een setje nieuwe biba is uiteraard geen probleem maar ben gewoon benieuwd.
Ook niet met het speciale sleuteltje. Dat binnenwerk kan je vervangen.
Geen kunststof dopje op het ventiel komt er zand binnen en zal je moeite krijgen dat sleuteltje goed geplaatst te krijgen.
Het binnenventiel met het speciale sleuteltje vaster zetten. Of eruit draaien, schoon blazen en weer vastzetten.
Ja zo’n sleuteltje had ik dus niet, laat staan mee gewerkt. Ik heb deze gescoord. Ook goed? Kan er in ieder geval mee aan de slag.
C214DD9E-2C99-4409-8FFA-6B8235ADAAF7.jpeg
Jazeker!
Ik heb ergens ook zo'n dopje-met-haakjes en nooit geweten waar de haakjes voor dienden. Nu wel. :D
Leon schreef:
zo 20 nov, 2022 20:03
Ik heb ergens ook zo'n dopje-met-haakjes en nooit geweten waar de haakjes voor dienden. Nu wel. :D
Fieuw, ben ik niet de enige :D Maar is dit dan tevens een ventieldopje?
Dit is een dopje voor een autoventiel waarmee je ook het binnenwerk van (een autoventiel) eruit kunt draaien.
Als die op een Frans ventiel past is dat toeval.
https://pvandenberg.nl/product/uitdraai ... ventielen/

Voor een Frans ventiel zou je deze moeten hebben: https://hollandbikeshop.com/fietsgereed ... -1-268640/
Velotraumer schreef:
ma 21 nov, 2022 11:27
Leon schreef:
zo 20 nov, 2022 20:03
Ik heb ergens ook zo'n dopje-met-haakjes en nooit geweten waar de haakjes voor dienden. Nu wel. :D
Fieuw, ben ik niet de enige :D Maar is dit dan tevens een ventieldopje?
Ja dit komt nog uit de tijd dat het ventiel de binnenband van de auto kapot ging. Zo kon je zelf het binnenwerk vervangen. Maar welke idioot het heeft verzonnen om na zoveel jaren op mountenbikes dit ventiel te gaan gebruiken heb ik nooit begrepen.
Je bedoelt wat de reden is geweest dat dit ventiel tegenwoordig in zwang is?
https://www.bicycling.com/nl/fietsen-sp ... n%20vinden.
De reden is dat de dikke banden op een lagere druk kunnen worden opgepompt.
Mijn Batavus Tour de l'Europe uit de zeventiger jaren had smalle bandjes én Schrader ventielen.
Ik herinner mij nog dat we dan bij een luchtpomp bij een tankstation stonden en dat die pomp maximaal 5 atmosfeer kon leveren.
Jammer dan.
Op naar het volgende benzinestation.
Een aanvullende vraag:

Is het erg om een binnenband met presta ventiel in een velg voor Schrader te gebruiken? Elders gelezen dat dit niet wenselijk is en je dit alleen als noodoplossing zou moeten willen ivm de grootte van het gat in de velg.
Velotraumer schreef:
di 22 nov, 2022 19:13
[...] ivm de grootte van het gat in de velg.
Als je je ventielgat kleiner wil maken dan zou je deze kunnen gebruiken:

https://www.derks-wielersport.nl/mavic- ... -stuk.html
Jurr schreef:
di 22 nov, 2022 19:37

Als je je ventielgat kleiner wil maken dan zou je deze kunnen gebruiken:

https://www.derks-wielersport.nl/mavic- ... -stuk.html
Een ventielgat verkleiner…nooit eerder van gehoord. Veel geleerd de afgelopen tijd! Thanks!!
Velotraumer schreef:
di 22 nov, 2022 19:54
Jurr schreef:
di 22 nov, 2022 19:37

Als je je ventielgat kleiner wil maken dan zou je deze kunnen gebruiken:

https://www.derks-wielersport.nl/mavic- ... -stuk.html
Een ventielgat verkleiner…nooit eerder van gehoord. Veel geleerd de afgelopen tijd! Thanks!!
Al kost het bijna niks: goedkoper is een stukje dikke velgtape of gewoon stukje stevige stof met een 6mm gat over het presta ventiel. Nooit meer gereedschap nodig.Mooi rond gat maak je met perforator of met een holpijp.
sjefke schreef:
do 24 nov, 2022 19:42
Al kost het bijna niks: goedkoper is een stukje dikke velgtape of gewoon stukje stevige stof met een 6mm gat over het presta ventiel. Nooit meer gereedschap nodig.Mooi rond gat maak je met perforator of met een holpijp.
Begrijp het toch niet helemaal. Dat stukje velgtape of stof leg/plak je dan in de velg toch? Gaat dit niet gewoon met het ventiel mee bewegen? Of hoe dik moet het stuk tape of stof dan zijn?
Of een kort stukje krimpkous, eventueel in twee lagen, over het ventiel.
je schuift het over het ventiel
Zo? Met de tape op buitenkant velg🤔
D041B3FF-1DA3-4E80-A75E-0F2B1CF727FA.jpeg
Niet mijn velg trouwens. Screenshot van YouTube ter illustratie.
Nee, je moet de binnenband beschermen. Over het ventiel voordat je de binnenband monteert. Ik gebruik bij voorkeur een stukje Velox velglint, maar een stukje dikkere stof uit de naaidoos werkt ook. Ik gebruik uitsluitend presta (franse) ventielen, die hollandse (dunlop) ventielen vind ik waardeloos. En die autoventielen (zelfde dikte) wel handig om bij tankstations op te pompen, maar liever niet. Ook fabrikanten in de US kiezen steeds meer voor franse ventielen.
Reden: binnenventiel snel te verwijderen voor het ingieten van de latex vloeistof (gebruik zonder binnenband).
sjefke schreef:
zo 27 nov, 2022 18:49
je moet de binnenband beschermen
Is dat waarvoor je het ventielgat wil verkleinen? Ik dacht eigenlijk dat het ging om te voorkomen dat het ventiel teveel in het ventielgat gaat bewegen. Althans, in die veronderstelling was ik, maar ik leer graag bij.