Additionally, paste this code immediately after the opening tag: vervangen vierkante trapas - Forum Wereldfietser

vervangen vierkante trapas

Dag

Ik heb vandaag mijn trapas helemaal stuk gereden. Dit gebeurde van het ene op het andere moment. Niet zien of horen aankomen. Vreemd, meen van de vorige keren te herinneren dat dit meestal met wat speling begon...
Heb een vraag over het vervangen. Ik heb deze ondertussen verwijderd maar op de plaats waar normaal de lengte van de as vermeld staat vind ik volgende terug "L<-D-H->R" Waar staat die D en H voor?
Ondertussen heb ik dan maar de schuifmaat genomen en kom op 116 mm uit. Aangezien ik enkel 115 mm online vind zal het wel 115 mm moeten zijn?
De reden dat ik dit vraag is omdat ik met riem fiets. Zover ik weet is dit belangrijk voor de kettinglijn. In dit geval de riem.

Alvast bedankt.
groet
Guy

Bijlagen

Geknipt en geplakt uit Shimano handleiding:
Shimano cartidge-bearing bottom-bracket spindles are marked with letter codes that correspond to different length spindles. These codes and the corresponding spindle lengths are:

Code Length
MM 107mm and 110.5mm
LL 113mm
D-H 115mm
YL 116mm
XL 118mm
ZL 121mm
NL 122.5mm
EL 127.5mm
Dus jouw spindle is inderdaad 115mm lang, zoals je al vermoedde.
Wel eens eerder gehoord dat die BB-UN300's wel eens eerder willen falen dan de voorgangers. Misschien lukt het je nog om 1 van de voorgangers met de juiste specificaties te vinden? eBay wellicht, of misschien heeft je favoriete fietsenmaker nog wat liggen?
Een 116mm trapas en 115mm zijn normale maten.
Maar wil je je riem lijn kloppend houden dan heb je er 1 nodig van het zelfde merk of type en lengte, een ander merk kan er voor zorgen dat je crank toch net wat meer naar binnen of buiten uit komt.
Dat gaf me nogal wat extra werk de laatste paar jaar toen veel onderdelen niet leverbaar waren :roll:
Als je een Santos hebt of een ander merk fiets met een excentrische en van links naar recht verschuifbare trapas bus dan is dat geen probleem, opnieuw uitlijnen en klaar,
Heb je dat niet dan kan het wel eens passen worden met verschillende lengtes trapassen,
Jurr schreef:
zo 13 nov, 2022 18:32
Wel eens eerder gehoord dat die BB-UN300's wel eens eerder willen falen dan de voorgangers. Misschien lukt het je nog om 1 van de voorgangers met de juiste specificaties te vinden? eBay wellicht, of misschien heeft je favoriete fietsenmaker nog wat liggen?
Dat die nieuwe assen minder lang meegaan zal best, maar van fietsenmakers die trapassen in voorraad houden, heb ik nog nooit gehoord.
Dat ziet er niet goed uit. Lijkt wel of er water in de behuizing is geslopen. Of vergis ik me de foto is niet echt duidelijk.
Als je geen Shimano trapas meer kunt krijgen, kun je overstappen op een Neco HAL-920, met holle stalen as.
Verkrijgbaar in 115 mm lengte, 68 mm bracket breedte en Engelse schroefdraad, precies de uitvoering die je nu van Shimano hebt. Hij kost rond de €15.
Sunrace maakt ook prima JIS trapassen.
WimB schreef: Dat ziet er niet goed uit. Lijkt wel of er water in de behuizing is geslopen. Of vergis ik me de foto is niet echt duidelijk.
Zou kunnen, tijdens m'n laatste trip heeft m'n fiets enkele keren platgelegen in stortbuien en woestijnzand...Besef achteraf dat dit niet zo goed is maar had toen niet echt een andere keuze. Op dat moment had ik ook niet verwacht dat dit het resultaat zou kunnen zijn. Fiets en trapas had er nog maar een 11000 km opzitten....

Mijn vorige reisfiets had een staander, ik vermoed dat dit toch een verschil kan maken.

Ondertussen heb ik een nieuwe trapas besteld en wacht ik op levering hiervan.

Alvast bedankt allen voor de snelle antwoorden.

Mvg
Guy