Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets woon werkveer 26 km enkele reis - Forum Wereldfietser

fiets woon werkveer 26 km enkele reis

Binnenkort heb ik een nieuwe baan. Alle opties qua openbaar vervoer zijn matig en ik dacht om te kijken of ik het kan gaan fietsen. De afstand is 26-28 km enkele reis. Ik heb nu een azor omafiets en een stevens randonneur.
Zijn hier mensen die ook een dergelijke afstand afleggen en wat zijn hun ervaringen en tips qua welke fiets.
In ieder geval erg fijn als je kunt douchen op je werk.
Da's best een serieus aantal kilometers, zeker dagelijks door weer en wind. Die genoemde douche lijkt me wel erg welkom dan ja.

Als je route het toelaat zou je bijvoorbeeld eens naar een ligfiets kunnen kijken. Of iets met een racebocht en naafversnellingen. Zo kun je je gemiddelde snelheid relatief hoog houden en het onderhoud zoveel mogelijk beperken.

Electrisch kan natuurlijk ook nog, met die afstand zou je ook een Speed Pedelec kunnen overwegen.
Gezien de afstand denk ik al snel aan elektrische, ook omdat je na een dag werken weer naar huis moet. 50km elke dag kan over een lange periode best pittig zijn.
Ik doe deze afstand op een Speed Pedelec in 40 minuten. Voorheen (niet dagelijks) 75 minuten. Enkele reis.
De afstand naar mijn werk is 30 km enkele reis.

Een enkele keer neem ik de gravelbike (voorheen de racefiets, toen ik die nog had) mee in de auto, om aan het einde van de werkdag terug naar huis te fietsen en dan de volgende dag met mijn vrouw (die dan de volgende dag ook moet werken) terug rij met de auto.

Mijn vrouw en ik zijn wel eens op onze vakantiefietsen naar het werk gefietst en eind van de dag weer terug naar huis, maar ik vind de afstand te groot om dat regelmatig te doen.
Wat dat betreft zou ik willen dat de afstand 10 km korter zou zijn, 20 km enkele reis vind ik toch zo’n beetje de max om dagelijks met de fiets heen en weer te fietsen naar het werk.

Ik ben dan ook wel benieuwd naar ervaringen van anderen.
Mijn woon-werk afstand is 25 km enkele reis, en daar doe ik een uur over. Ik fiets 3-4 dagen per week op mijn trekkingfiets. Ik ben redelijk fit, maar 5 dagen fietsen is wel zwaar, en doe ik niet vaak, zeker niet in de winter. Wat helpt is dat ik een collega heb die een groot deel van dezelfde route fietst, en dat geeft net dat laatste zetje om s’ochtends de fiets te pakken (ik zou ook de auto kunnen nemen).

Fietsen kost je ook tijd, je bent een uur aan het fietsen, en bent daarna nog tijd kwijt met afkoelen, douchen en omkleden. En in deze tijd van het jaar fiets je veel in het donker.
Kun je thuiswerken op de dagen dat het echt geen fijn fietsweer is? Heb je alternatief vervoer?

Op mijn werk zijn kleedkamers met douches, en er zijn meerdere collega’s die ook dit soort afstanden fietsen (vaak racefietsen) en er komen ook steeds meer op een speedpedelec.
Denk er ook aan dat je veel kilometers gaat maken, dus ook je fiets onderhoud daarop moet aanpassen.

Maar er is niets fijner dan op de fiets langs de file te fietsen en s’ochtends wakker aan te komen en smiddags weer met een opgefrist hoofd thuis te komen. En je wordt er heel afgetraind van.
Ook ik fiets 46 km per dag op een gravelbike. In de zomer gaat me dat eigenlijk prima af maar nu de winter nadert merk ik dat ik er minder zin in heb. Donker, kou, regen en harde wind maken het lastig om gemotiveerd te blijven. Omdat ik niet met de auto wil vanwege enorme filedruk heb ik ook een scootertje aangeschaft. Dit scootertje pak ik nu wanneer het weer erg slecht is of wanneer ik in de avond nog ga sporten. Ik ben de 50 gepasseerd en een hele dag werken, 46 km fietsen en dan nog s avonds sporten wordt soms wat teveel :D. Ik heb een tijdje een electrische fiets gehad maar werd gek van de 25km/u beperking, deze dus verkocht.
qua fiets zou ik zo'n Stevens voor je woonwerk trakteren op een lichte 'snelle' wielset. en voordrager er af.
ik hik aan tegen sinds kort 23 km enkele reis en nu het donkere seizoen :oops:
Ik heb eerst 16 km van mijn werk gewoond en toen was fietsen voor mij geen optie, uitzonderingen daargelaten.
Later 7 km. Dan wil je niet anders dan fietsen. Lekker je hoofd leeg na het werk en 's morgens stampen om op tijd te zijn.
Een vriend van me fietste dagelijks van Nijkerk naar zijn werk in Apeldoorn, zomer en winter op z'n Snel vakantiefiets.

Ik werk niet en heb een elektrische fiets die wat harder kan. Dat lijkt me ideaal voor woon- werkverkeer tot 20 km.
Gevoelsmatig zeg ik dat je op de fiets in drie kwartier op je werk moet kunnen zijn om het leuk te houden.
Het grote voordeel van de elektrische fiets is dat je 's winters ook als je dik ingepakt bent niet bezweet hoeft te raken.
Marieke84 schreef:
za 12 nov, 2022 18:47
Binnenkort heb ik een nieuwe baan. Alle opties qua openbaar vervoer zijn matig en ik dacht om te kijken of ik het kan gaan fietsen. De afstand is 26-28 km enkele reis. Ik heb nu een azor omafiets en een stevens randonneur.
Zijn hier mensen die ook een dergelijke afstand afleggen en wat zijn hun ervaringen en tips qua welke fiets.
Ik rij in de lente of zomer bij mooi weer af en toe op de racefiets heen en weer naar mijn werk (2x35km). Ik doe er enkele reis en excl. douchen een half uur langer over (dan met OV). Vanwege de extra reistijd zou ik daar geen dagelijkse activiteit van willen maken.

Overweeg je ook een speedpedelec? Kost wat, maar dan kan je er jaren mee vooruit. Heeft je nieuwe werkgever een fietsenplan? Dat kan aardig schelen met de investering. (Bij ons is de belastingvrije bijdrage maximaal 2000 euro voor een fiets en 3000 euro voor een ebike.)
sjacka schreef:
zo 13 nov, 2022 09:33
Ik heb een tijdje een electrische fiets gehad maar werd gek van de 25km/u beperking, deze dus verkocht.
Nog een speed pedelec (45 km/u) overwogen?
Zeker een speed pedelec overwogen (en heeft ook mijn voorkeur boven een vervuilende scooter). Maar gezien mijn lengte kwam er maar een aan mijn eisen tegemoet namelijk de Klever N-Rogue XL. Deze kost met een goede accu ruim 5000 euro en dat vond ik teveel voor die paar keer per maand. Nu dus een scootertje voor 500 gekocht.
Ik fiets dit ook: 23km heen, 27-33km terug om spitsverkeer in de stad te vermijden en om een beetje variatie te houden :-) Vóór corona 4x per week nu nog maar 2x, hele jaar door. Is goed te doen als je eenmaal conditie hebt opgebouwd, en daar gaan wel een aantal weken/maanden overheen. Ik heb een gravelbike voorzien van spatborden, bagagedrager en snellere banden, gaat prima.
Denk dat of fietsen een optie voor je kan zijn een heel persoonlijke zaak is. Deze afstand rijdt ik met enige onregelmaat woon-werk. Het is goed te doen en heerlijk (vooral mentaal) maar wel onder de volgende voorwaarden (voor mij);

-niet dagelijks,
-douche beschikbaar,
-optioneel maw ik wil altijd kunnen switchen naar auto/ov als daar reden toe is,
-moet wel binnen het uurtje te doen zijn maw fiets moet zonder veel moeite 32km/u rijden.

Dus hoeveel tijd heb je zelf beschikbaar, trekt je lichaam zoveel km’s, behoud je een alternatief, etc.

Wanneer je toerfiets fijn rijdt maar je ziet op tegen de inspanning zou je een pendix ombouw kunnen overwegen.
Toen ik nog werkte(pensionado) fietste ik deze afstand van april t/m oktober op de racefiets
Ik weet niet hoe fit je bent?
Je zal het op moeten bouwen
Klein rugzakje met je verschoning voor
na het douchen

Dirk
De mensen die ik ken hebben een e-bike aangeschaft en die fietsen zo'n 4 keer per week die afstand het hele jaar door. Voordeel is wel dat door de km vergoeding het allen tijd kost, de fiets verdiend zich zelf terug. Douchen kan op het werk, dat is voor de rest van de collega's ook wel fijn.
Andere optie is op zoek naar een 2e of 3e hands velomobiel, daar zit je beschut tegen de elementen in en heb je geen ondersteuning meer nodig in de meeste gevallen.
marjan_-_ schreef:
za 12 nov, 2022 22:54
Fietsen kost je ook tijd, je bent een uur aan het fietsen, en bent daarna nog tijd kwijt met afkoelen, douchen en omkleden.
Net hoe je het bekijkt. Mij levert fietsen juist tijd op. Woon-werk kost sowieso tijd. Ook met de auto. Als je dan fietst, hoeft niet meer naar de sportschool. Met de speed pedelec ben ik ongeveer even lang onderweg en voor wie denk dat je dan niet gesport hebt, echt wel. Ik heb er grotendeels mijn basisconditie mee opgebouwd voor mijn reis van 3 maanden op mijn niet-elektrische Surly.
Ik fiets deze afstand (28km enkele reis) sinds een half jaar met een velomobiel (Quest). Heb een speedpedelec overwogen maar vindt het leuker om het op eigen kracht te doen. Met mijn normale / vakantiefiets deed ik er zeker 70min over. Nu iets meer dan 50 en veel minder last van de wind. Een 2e hands velomobiel is wat prijs betreft vergelijkbaar aan een speedpedelec. Alleen heb je geen maandelijkse kosten aan verzekering en ik vermoed dat een velomobiel waardevaster is mocht je je bedenken.
Een speed pedelec is zeker niet zonder gevaar maar een velomobiel in het donker zou ik ook spannend vinden.
Wel stoer idd volledig op eigen kracht 💪🏻