Additionally, paste this code immediately after the opening tag: fiets woon werkveer 26 km enkele reis - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

fiets woon werkveer 26 km enkele reis

LHTJoost schreef:
zo 13 nov, 2022 17:50
Een speed pedelec is zeker niet zonder gevaar maar een velomobiel in het donker zou ik ook spannend vinden.
Wel stoer idd volledig op eigen kracht 💪🏻
Vandaar dat ik LEDstrips helemaal rondom heb gemaakt :-) Maar hoe dan ook, op iedere snelle fiets moet je actiever opletten.
Marieke84 schreef:
za 12 nov, 2022 18:47
De afstand is 26-28 km enkele reis. Ik heb nu een azor omafiets en een stevens randonneur.
Zijn hier mensen die ook een dergelijke afstand afleggen en wat zijn hun ervaringen en tips qua welke fiets.
Ik rij nu al 18 jaar elke werkdag een 25km enkel.
En ik kan je enkel aanraden het niet te onderschatten.
Uw stevens is normaal gezien zeker in staat deze afstand te overbruggen,
maar, of u in staat bent om dagelijks 50km te fietsen?
Reken dat u elke dag een 2hr1/2 zal fietsen.
Ook mag u het weer (vooral de wind) en het fietsen in het donker niet onderschatten.
Als je dan ook nog eens een fysieke job hebt.....
Mocht ik u zijn, dan zette ik onmiddellijk een "pendix" hulpmotor op de stevens en zou zo
mijn dagelijkse woon/werk km's overbruggen.
Eindelijk reden om van meelezer op de maandag te veranderen in forumdeelnemer, want ik heb wel een beetje ervaring met langeafstandwoonwerkfietsen. Sinds januari pendel ik tussen de hoofdstad en het Gooi, 35 kilometer enkele rit, 31 kilometer als ik saai de snelweg volg, dat laatste draagt niet bij aan het fietsplezier en probeer ik zoveel mogelijk te vermijden. Voor ik hiermee begon heb ik een aantal opties overwogen; een vrij betaalbare fiets (Koga Miyata F3 2.0), een dure fiets (Santos Trekking Lite), een auto (BMW i3).

Het is de dure fiets geworden en ik ben fietsverslingerd geraakt. Het helpt als je er je hobby van wil maken, het kost namelijk aardig wat tijd, is afmattend, tegelijk ook plezierig en goed voor de conditie. Als ik op dreef ben en de omstandigheden goed zijn, dan heb ik een uur en een kwartier reistijd, zit het tegen, dan kost het een uur en drie kwartier. Waar je met de auto in een monsterfile terecht kunt komen of de trein plots blijkt te zijn geschrapt is het de fiets vrij voorspelbaar hoe lang het gaat duren.

Ik mag dan wel zo gek zijn geweest om dit te doen en dan ook nog eens doodleuk twee keer op een binnenlandse fietsvakantie te gaan, voor jou hoeft dat beslist niet zo te zijn. Overigens ben ik behoorlijk fanatiek, maar druk ik alsnog vaak genoeg mijn snor. Waar het de bedoeling was om radicaal te gaan fietsen, in alle omstandigheden, pak ik in de praktijk vaak genoeg de deelauto of opteer ik voor de vervoerscombinatie die bestaat uit de trein en de laatste acht kilometer op de ov-fiets. Een beetje regen kan ik hebben, maar als het lelijk weer is, dan blijft dat niet de hele rit leuk, ook niet met de juiste kleding aan. Over dat laatste. Ik zit in een vrij normaal kloffie op de fiets, kleed niet om en douche niet op kantoor. Wat mij betreft is het niet nodig (en wat mijn collega's betreft geloof ik ook niet) en er is überhaupt geen douche.

Wellicht doe je er goed aan om een aantal opties uit te proberen. Zonder trapondersteuning is 23 kilometer prima te doen, zeker na een gewenningsperiode. Met trapondersteuning is het ronduit comfortabel, gaat het vlot. Met turbotrapondersteuning - een speedpedelec - wordt het haast jakkeren, niet helemaal verkeerd, maar het is wel wat gedoe.

Met veel fietsvormen heb ik inmiddels ervaring. Om ook eens te ondervinden hoe het is om snel fietsend naar werk te komen heb ik gedurende twee weken een Stromer ST2 gehuurd (afwerkingskwaliteit niet meer dan redelijk, riem gecombineerd met een naaf met vijf versnellingen, lekkere cadans niet mogelijk). Verder een blokje om geweest met een Stromer ST3 (negenversnellingsbak van Pinion, nog altijd geen lekkere cadans, elektromotor die een halve tel doorduwt als even niet meer getrapt wordt, wat obsceen krachtige ondersteuning) en een Riese & Müller Supercharger GT vario (in één woord goed, traploze Enviolo-naaf maakt het fietsen erg aangenaam, prima bouwkwaliteit). Wat mij tegenstaat aan een speed pedelec is het gedoe met kleding, sneller rijden en minder inspanning betekent vooral dat het sneller koud is. Binnen de bebouwde kom op de rijbaan beviel opvallend goed, maar de routeopties zijn in vergelijking met de andere fietstypes wat pover. Het is vooral een efficiënt vervoermiddel, ontspanning die het onderweg zijn leuk maakt ontbreekt, doorsteken over de hei kan ineens niet.

Verder heb ik testritten gemaakt met twee elektrische fietsen. Een Veloretti Ace (Enviolo Automatiq is weldadig, bouwkwaliteit en materiaalgebruik zo zo) en een Mokumono Polder (hip ding, ondersteuning behoorlijk aanpasbaar via een app). Met een elektrische fiets heb je nog wat puf en leg je vrij gemakkelijk grote afstanden af.

Wat je doet moet je lekker zelf weten, dat kan ik (gelukkig) niet voor je bepalen. Al pedalerend, onbekrachtigd en wel, gaat het prima, maar echt alle dagen, in alle omstandigheden fietsen, lijkt me een tamelijk intense ervaring.
Je bent een Stromer ST1 met derailleur vergeten 👌🏻
gerr schreef:
ma 14 nov, 2022 23:39
een auto (BMW i3).
Dan heb je wel een goeie gekozen. Zeker de oude met het motorfietsblok achterin als range extender vind ik echt een fijne auto.
gerr schreef:
ma 14 nov, 2022 23:39
Verder een blokje om geweest met een Stromer ST3 (negenversnellingsbak van Pinion, nog altijd geen lekkere cadans, elektromotor die een halve tel doorduwt als even niet meer getrapt wordt, wat obsceen krachtige ondersteuning)
Wonderlijk dat ze die niet fatsoenlijk rijdend krijgen. Een Stromer met Pinion klinkt namelijk op papier best als een goede optie. Jouw tekst had ook van toepassing kunnen zijn op een Flyer van 15 jaar geleden ;) Wat dan misschien nog wel een leuke budget-optie kan zijn in deze vraagstelling trouwens. Wel schakelen met beleid, anders vindt ook een Rohloff het soms niet leuk.
De meeste SP’s met Rohloff hebben e-schakelen inmiddels.
LHTJoost schreef:
di 15 nov, 2022 17:25
Je bent een Stromer ST1 met derailleur vergeten 👌🏻
De tijd van derailleurs ligt achter me. Twee hybrides van Gazelle versleten en voor mijn gevoel oneindig veel voorbladen, cassettes en kettingen. En toch lijkt zo eentje me van het Stromeraanbod de beste keuze.
Ik fiets 24 km heen en terug drie maal per week naar mijn werk op een Azor Highschool transportfiets met 3 versnellingen terugtraprem en brooks zadel (uiteraard). Heb deze fiets nu een jaar of 5. De ketting en achtertandwiel een paar keer laten vervangen en ook de trapas. Plus een keer nieuwe achterband (Marathon antilek) vanwege schroef in velg. Verder nooit lek gereden en dat is geweldig in vergelijking met 40 jaar geleden toen ik met mijn gazelle grand tourist ook naar mijn werk fietste. Natuurlijk naafdynamo.

Men praat vaak over de fiets maar het systeem er om heen is eigenlijk belangrijker. Ik heb een eastpack rugzak (schooltas) in de voordrager met daar een nieuwe set ondergoed, handdoek, overhemd en langbroek in, een laptop, en een hele grote doos salade met 4 sneden droog volkorenbrood. Voor terug soms nog een banaan. Alles kan dus in 1 tas. Voor schoenen nog ouderwetse Livingstone schoenen met hele stijve zolen om te voorkomen dat voeten doorbuigen. Ook vaak vergeten: grote ding dong bel.

De tijd die ik hier over doe is afhankelijk van stemming en wind tussen de 55 minuten en een uur en een kwartier. Het is niet zo heel bijzonder want vroeger deden heel veel mensen dit zonder speciale uitrusting maar dat is een beetje mijn ding.
jebo schreef:
wo 23 nov, 2022 19:02
Men praat vaak over de fiets maar het systeem er om heen is eigenlijk belangrijker.
Erg goed punt. Ik heb een fietstas van Vaude aangehaakt en dat is fantastisch. Een afstand van meer dan tien kilometer met een rugzakje op moeten fietsen lijkt me drie keer, of eigenlijk misschien wel tien keer, niks. Rug altijd nat en een onvermijdelijk zeurend pijntje. Per rit is de fietsbel ook zeker twee keer nodig, meestal om onoplettende automobilisten te waarschuwen, het valt me alles mee dat het toch niet al te harde geluid in een auto blijkbaar vaak gehoord wordt. Wat stemverheffing, zonder te vervallen in gescheld, helpt ook nogal eens. De naafdynamo wil ik ook niet meer missen. Op de langeafstandsfiets voer ik altijd licht - werkt zeker niet nadelig - en op de stadsfiets, overigens ook een Azor, een kekke IFL, staat de verlichting in de zomer op automatisch en in de winter op aan. Zonder licht ben je zó onzichtbaar, ik snap niet dat iemand dat aandurft in het buitengebied.
Jan_dB schreef:
zo 13 nov, 2022 17:46
Ik fiets deze afstand (28km enkele reis) sinds een half jaar met een velomobiel (Quest).
Ook ik deed 26 km woonwerkverkeer met een Quest, speciaal daarvoor aangeschaft. Op mijn route (grotendeels polderwegen) was ik daarmee sneller dan met ov. Voorheen nam ik met enige regelmaat mijn trekkingfiets, maar in combinatie met een fysieke baan in de zorg was me dat toch vaak te zwaar. Met de Quest vond ik het alleen maar lekker om van en naar mijn werk te fietsen. Douche op het werk wel vereist. :) (Maar datzelfde geldt voor elke fiets wat mij betreft.) Met de trekkingfiets moest ik met mijn vertrektijd goed rekening houden met de wind: onder gunstige omstandigheden reed ik het in 65 minuten, maar met wind tegen deed ik er soms wel anderhalf uur over. Met een velomobiel is het verschil tussen wind mee en tegen veel kleiner. Regen en sneeuw zijn ook veel minder vervelend, en met drie wielen durfde ik ook goed in de winter op pad, terwijl ik op twee nogal een angsthaas ben als het glad is.
Alleen heb je geen maandelijkse kosten aan verzekering en ik vermoed dat een velomobiel waardevaster is mocht je je bedenken.
Toen ik de mijne kocht, las ik overal verhalen dat een velomobiel nergens te verzekeren was. Ik heb zowel thuis als op mijn toenmalige werk een veilige stallingsplek, dus ik heb geen moeite gedaan om een verzekering te zoeken.

Enige nadeel van een velomobiel: je moet tegen het gezeur kunnen van mensen die het zó gevaarlijk vinden… :roll: Mijn standaardantwoord: ‘Iemand die een (in mijn geval) knalrood drie meter lang object niet ziet, hoort niet thuis op de openbare weg.’ In het donker ben ik met de velomobiel, met al zijn reflectie en dubbele koplamp overigens beter zichtbaar dan menig ‘gewone’ fietser.

Groetjes,

Carl
Alleen heb je geen maandelijkse kosten aan verzekering en ik vermoed dat een velomobiel waardevaster is mocht je je bedenken.
Toen ik de mijne kocht, las ik overal verhalen dat een velomobiel nergens te verzekeren was. Ik heb zowel thuis als op mijn toenmalige werk een veilige stallingsplek, dus ik heb geen moeite gedaan om een verzekering te zoeken.

Enige nadeel van een velomobiel: je moet tegen het gezeur kunnen van mensen die het zó gevaarlijk vinden… :roll: Mijn standaardantwoord: ‘Iemand die een (in mijn geval) knalrood drie meter lang object niet ziet, hoort niet thuis op de openbare weg.’ In het donker ben ik met de velomobiel, met al zijn reflectie en dubbele koplamp overigens beter zichtbaar dan menig ‘gewone’ fietser.
Ik heb mijn velomobiel ook niet verzekerd om dezelfde reden. Een speedpedelec moet je daarentegen verplicht verzekeren (net als een bromfiets).

Ach ja dat nadeel van een velomobiel. Ook altijd de vraag of er niet een vlaggetje op moet... Misschien dat ik voor de grap een sticker van een vlaggetje aan de zijkant plak oid. Kan ik altijd zeggen dat er eentje op zit ;-)
Volgens mij horen er wel meer mensen niet op de weg maar ze zijn er wel. Dat op zich is dus niet geruststellend.
Ik heb 6 jaar, 4 maal per week, 23 enkele reis gefietst van en naar het werk. Ik reed toen op een "sportieve" Batavus met 27 versnellingen. Op het werk waren geen douches, dus ik reed altijd met een hartslag meter en ik zorgde ervoor dat ik onder de 100 slagen/minuut bleef op de heenweg. Ik kwam dan droog aan.
De terugweg was altijd een feestje, elke dag probeerde ik mijn record te breken.
De vijfde dag (vrijdag) haalde een collega mij 's-morgens op en rende ik 's-middags terug naar huis.

Helaas werk ik nu al jaren vanuit huis......

Ik zou beginnen met je Stevens en als dat na een aantal maanden niet bevalt een andere (lig) fiets overwegen.
Ik rij dagelijks 2 × 32 kilometer naar mijn werk. Op een Koga signature Worldtraveller, met Rohloff en riemaandrijving. Ik rij gemiddeld 4 keer per week, een autodag om nieuw pak, overhemden en schoenen mee te nemen. Ja, er zijn nog mensen met kostuum en stropdas... :)
Alleen bij ijzel/gladheid pak ik de auto. Voor de rest door weer en wind, investeren in goede kleding is van belang. Ik doe dit nu 6 jaar, douche, kapstok en kluisje beschikbaar op werk. Gemiddeld eens per twee jaar een lekke band. Fijn met een trekkingbike zijn de goede spatborden en verlichting (Son). Essentieel als je door weer en wind rijdt. Van belang is verder om rustig te rijden zodat je niet moe wordt! Klinkt raar maar ook een kantoorbaan kan vermoeiend zijn. Inclusief aankleden, douchen en omkleden 'kost' het mij circa 4 uur per dag.
IMG_7050.jpg
Dit is mijn nieuwe woonwerkfiets. Het is natuurlijk weer een azor geworden. Verbeteringen die ik heb doorgevoerd zijn:

* doorlopend achterspatbord.
* kettingskast open zodat deze niet rammelt
* rollerbrake voor, ik wordt ook al 63.

Ook deze weer gekocht in Staphorst bij Klaas Pot. Die heeft veel verstand van fietsen en Azor.

Ik heb wel gemerkt dat het achtertandwiel misschien iets te groot is. Ik trap nu vrij snel 18-19 km per uur dat voorheen 21-22 was in 2. Dus de 3 komt nu regelmatig aan bod. Ga even kijken hoe dit bevalt. Hoop hier ook weer 30.000 + km op te kunnen rijden. 3 versnellingen is voor woon- werkverkeer echt het beste (maar niemand gelooft het :) :) + 47 mm schwalbe marathon plus.

De Higschool houdt ik er bij en deze krijgt een nieuwe trappas en ketting en tandwielen. Dat was 4000 km geleden ook al gebeurd maar kennelijk niet goed, Bij die fm kom ik dus niet meer terug.

Ik snap de mensen op de spedelecs wel maar ook weer niet. 10 minuten korter of langer en wat dan eerder achter de computer of voor de buis? Lekker buiten op de fiets is geen verspilde tijd. Dat mag best wel een kwartiertje langer per dag. Denk er ook over om kilometertellertje er weer af te halen. Ik ken de afstanden nu wel zo ongeveer. Minimaal 51 minuten maximaal 1 uur en 15 minuten.
_MG_7033.jpg
Ik breid het bericht nog even uit zodat mensen niet denken dat ik gek ben. Hier nog een fotootje van de Gazelle Ultimate S1 die ik tussendoor ook nog heb uitgeprobeerd en weer ingeruild op deze azor. Magura remmen, shimano deore, carbon voorvork, geheel in Nederland met de hand gemaakt etc. Heerlijk licht inderdaad bij tillen. Ook de eerste meters dat gaat als de brandweer denk je. Je zou zeggen het non-plus ultra voor woornwerkverkeer.

Dus niet...

Deze lijkt sneller maar is het toch niet. Zie het kleine stuurtje daardoor kun je eigenlijk alleen het stuur aan de handgrepen vasthouden. Niet in het midden of opzij. Je kunt ook niet liggen op het stuur bij tegenwind. Dat kan bij de Azor allemaal wel.

De vrij smalle banden. Over hobbels niet echt leuk. Je komt met hoofdpijn aan. Alle fietstassen achterop ipv de fameuse afneembare Azor voordrager. Dus met 2 fietstassen naar boven slepend ipv 1 rugzak.

Veel versnellingen ja, dat wel maar je gebruikt er maar 2 of 3. Derailleur is op zich niet zo'n nadeel. Dan klappert de ketting niet.

Geen plaats voor de ding dong bel.

Batterijverlichting. Ik lees hier altijd over Son maar de Azor heeft een shimano naafdynamo. Deze zijn in de 20 jaar dat ik daarop fiets ook nog nooit kapot gegaan.
Mooie verhalen hier; respect!👍🏻

Over het detail verlichting; mijn ervaring met een paar verschillende combinaties is dat alleen de Son combinatie een ongelofelijke bak licht geeft, waardoor je ook in het donker een goed verlichte weg voor je hebt. Bijna als de koplampen van een auto in groot licht. De rest van verlichtingssystemen geeft wat hulp aan de verlichting die er al is, of is alleen echt nuttig om gezien te worden, in mijn ervaring.

Als je zo reist als jullie, waarvan toch makkelijk een kwart van de ritten in het donker, vermoed ik, zou ik altijd voor een Son gaan.
jebo schreef:
do 20 jul, 2023 08:02
Deze lijkt sneller maar is het toch niet. Zie het kleine stuurtje daardoor kun je eigenlijk alleen het stuur aan de handgrepen vasthouden. Niet in het midden of opzij. Je kunt ook niet liggen op het stuur bij tegenwind. Dat kan bij de Azor allemaal wel.
Zo zie je maar weer dat lekker kunnen zitten op je fiets belangrijker is dan al het andere.
Ook bij mij staat het record van aantal uren vrijwel onafgebroken op een fiets, zonder zitpijn, nog steeds op een onooglijke opoefiets waar toevallig wel een zadel op zat dat heerlijk zat. Helaas was het goedkope plastic zadel vrij snel daarna totaal versleten. Het aantal kilometers die dag was niet bijzonder, maar dat is iets anders.
Flix schreef:
do 20 jul, 2023 09:28
Mooie verhalen hier; respect!👍🏻

Over het detail verlichting; mijn ervaring met een paar verschillende combinaties is dat alleen de Son combinatie een ongelofelijke bak licht geeft, waardoor je ook in het donker een goed verlichte weg voor je hebt. Bijna als de koplampen van een auto in groot licht. De rest van verlichtingssystemen geeft wat hulp aan de verlichting die er al is, of is alleen echt nuttig om gezien te worden, in mijn ervaring.

Als je zo reist als jullie, waarvan toch makkelijk een kwart van de ritten in het donker, vermoed ik, zou ik altijd voor een Son gaan.
Dat is op zich wel mooi maar ik moet ook vaak in dit soort koplampen kijken die veel te hoog staan afgesteld. Ik heb trouwens wel een 85 lux koplamp. Dat licht is echt prima op voorwaarde dat je niet door anderen wordt verblind. Ik kom ook uit de wieldynamo en met gloeilamp tijd. En dat ging ook wel.
Flix schreef:
do 20 jul, 2023 09:28

Over het detail verlichting; mijn ervaring met een paar verschillende combinaties is dat alleen de Son combinatie een ongelofelijke bak licht geeft, waardoor je ook in het donker een goed verlichte weg voor je hebt. Bijna als de koplampen van een auto in groot licht. De rest van verlichtingssystemen geeft wat hulp aan de verlichting die er al is, of is alleen echt nuttig om gezien te worden, in mijn ervaring.

Als je zo reist als jullie, waarvan toch makkelijk een kwart van de ritten in het donker, vermoed ik, zou ik altijd voor een Son gaan.
Fraaie lampjes inderdaad van Son, ik rij zelf ook met een Edelux2.

Maar er is wel meer moois te koop, Supernova onder andere, en ook Busch&Müller heeft zeker in de betere modellen echt wel fraaie alternatieven.

Ben benieuwd naar de nieuwe generatie verlichting van Son ook trouwens, die Edelux2 gaat ook alweer een tijdje mee en er zitten ook wat nieuwe ontwikkelingen aan te komen begreep ik uit het Duitse beursnieuws (-: