Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ideale gewichtverdeling - Forum Wereldfietser

ideale gewichtverdeling

Bestaat er zoiets als een ideale gewichtsverdeling van bagage op een trekkingfiets dus verdeling tussen voor en achter achtertassen en eventueel framebag?
gevoelsmatig denk ik dat de meeste fietsers het meeste gewicht achterop hebben en veel rijden alleen met een stuurtas.
Zonder er voor gestudeerd te hebben, zou je zeggen dat hoe centraler en lager de bagage is, des minder de bagage de stabiliteit en het remvermogen nadeling beinvloedt.
Ik ken de vuistregel dat zware zaken bijvoorkeur onderin de tassen gepakt moet worden om het zwaartepunt te verlagen.

1) is het nuttig om ernaar te streven om het gewicht aan bagage voor (voortassen en stuurtas) identiek te houden aan dat van de achtertassen?
2) zou een frametas, daar kan tussen de 3 en 4 kg in op een totaal gewicht van 21 kg, substantieel bijdragen aan het verbeteren van de stabiliteit en behoud van stijfheid van het frame ?
3) er zijn ook alleshouders die je onder de schuine framebuis kan monteren daar kan ook 3 kg in
Dus met een frametas en een alleshouder onder aan de schuinebuis kan al 6 kg op een plek komen dicht bij de trapas dat is grofweg 30% van het totaal gewicht aan bagage.

Ik hoor graag hoe jullie daar over denken.
Hallo,
Ik heb niet het idee het allemaal heel veel scheelt. Ik rijd op een Santos en heb geen last van instabiliteit. Ik rijd met lichtere voor- en zwaardere achtertassen en een stuurtas, nergens last van.
Groet, Petra.
Petra137 schreef:
za 12 nov, 2022 00:57
Hallo,
Ik heb niet het idee het allemaal heel veel scheelt. Ik rijd op een Santos en heb geen last van instabiliteit. Ik rijd met lichtere voor- en zwaardere achtertassen en een stuurtas, nergens last van.
Groet, Petra.
Dat kan ik mij voorstellen een Stantos heeft natuurlijk een heel erg sterk specifiek en sterk frame gemaakt voor veel bagage 40 kg etc. ikzelf rij op een aluminium MTB voorlopig kijk wel uit naar een Santos of vergelijkbaar. als ik het stuur snel heen een weer haal zwabbert hij wel behoorlijk.
Hallo,
ik heb 'maar' 20 kg bij me.
Groet, Petra.
Met een bikepacking setup is m'n bagage het mooist verdeeld. De meeste massa in de volledige frametas, de brandstoffles onder het frame, de tent aan m'n stuur en slaapzak en slaapmat in de zadeltas:
p6pb22690681.jpg
Met bagagedrager achterop rij ik graag met Front Rollers op de achterdrager zoals hier te zien:

viewtopic.php?f=23&t=26905&p=432080#p432077

11.7 kilo bagage inclusief tassen, tent en bidon, exclusief water. Dit keer geen kookspullen bij me, maar dan zou er een brandstoffles onder m'n frame hangen en een Trangia Mini in 1 van de tassen bij komen.

Kijk voor inspiratie wat anderen meenemen eens in het Paklijst topic:

viewtopic.php?f=21&t=35033
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 01:08

Dat kan ik mij voorstellen een Stantos heeft natuurlijk een heel erg sterk specifiek en sterk frame gemaakt voor veel bagage 40 kg etc. ikzelf rij op een aluminium MTB voorlopig kijk wel uit naar een Santos of vergelijkbaar. als ik het stuur snel heen een weer haal zwabbert hij wel behoorlijk.
Als je je bagagegewicht laag houdt en het goed over je fiets verdeelt dan heb je misschien helemaal geen fiets nodig die in staat is bijna iedereen met veel bagage op wereldreis te kunnen sturen. Misschien kun je dan nog veel langer met je huidige fiets blijven doen?

De bikepacking trend van de laatste jaren zorgt ervoor dat er allerlei tassen gemaakt worden voor diverse plekken op de fiets. Haal er inspiratie uit en probeer&combineer het vooral tot een setup die voor jou persoonlijk het fijnste blijkt te zijn. Misschien is dat voor jou wel een setje achtertassen op een bagagedrager gecombineerd met een frametas, of blijkt het later toch weer wat anders te zijn? Misschien in de zomer wel wat anders dan in de winter? Op marktplaats komt er genoeg aan allerlei tassen voorbij, Decathlon doet mee en ook Agu is een merk dat vaak wat betaalbaarder is dan de rest. Zo kan uitproberen relatief goedkoop blijven. Kijk wel uit dat met meer tasruimte er natuurlijk ook weer meer spullen mee kunnen ;)

Ook je eigen zithouding helpt mee in de gewichtsverdeling. Een sportievere voorover gebogen houding brengt bijvoorbeeld meer lichaamsgewicht op het voorwiel dan wanneer je meer rechtop zit.
Hoi Robert,
Aan je avatar te zien heb je een berg bagage achterop. Op zich heeft dat voordelen om het achterop te hebben, maar ook nadelen, voor een deel afhankelijk van je fiets. De meeste goede vakantiefietsen fietsen prima met 20 kilo achterop op die manier, al krijg je vanaf dat gewicht toch wel een zware-kont-gevoel als je hard fietst. Ongeschikte fietsen zwabberen met 20 kilo achterop zo hard dat fietsen echt niet leuk is.
Lowridervoortassen zijn een quick-fix voor zo veel (of nog meer) spul achterop maar kunnen op zich ook nog meer geslinger opwekken (daar heb ik ervaring mee) en hebben als flink nadeel de extra luchtweerstand en het zware stuurgevoel bij lage snelheid. De semi-bikepackingsetup, met achtertassen/tasjes en bikepachkingtassen op de rest van de fiets, is de laatste jaren inderdaad niet zomaar in zwang geraakt: je kunt met een lichtere fiets toe zonder geslinger, het is aerodynamischer dan lowriders en smaller op singletracks.
De hoeveelheid bagage proberen te beperken is altijd nuttig natuurlijk.

Of een laag zwaartepunt zo voordelig is weet ik niet. Ik zie de vanzelfsprekendheid niet. Laag gewicht bij de voorwielen kost namelijk meer moeite om opzij te gaan als je stuurt en hoog gewicht achterop zit dicht bij je kont, en dus vlakbij je eigen zwaartepunt.
Jurr schreef:
za 12 nov, 2022 06:57
. Haal er inspiratie uit en probeer&combineer het vooral tot een setup die voor jou persoonlijk het fijnste blijkt te zijn.
Hier schrijft zinnige dingen.
Ik pak bovenstaande zin er uit.
Lekker rommelen en prutselen.

Een deel van het fietsen is het fietsen.
Vergeet niet hoe belangrijk andere zaken rondom het fietsen zijn.
Denken over een rondje in de buurt, over een driedaagse tocht, over een fietsvakantie, over de optimale gewichtsverdeling, de banden, een nieuwe ketting, het stuur nét iets anders plaatsen, je fiets poetsen et cetera.
En tot slot gewoon op de fiets stappen, om je heen kijken en dwalen, zowel fysiek als in je gedachten.
Jurr schreef:
za 12 nov, 2022 06:57
Met een bikepacking setup is m'n bagage het mooist verdeeld. De meeste massa in de volledige frametas, de brandstoffles onder het frame, de tent aan m'n stuur en slaapzak en slaapmat in de zadeltas:
De Ortlieb past hier mooi in het frame.

En mijn gedachten over het topic: Ik denk dat veel tussen de oren zit, men wil gewoon de fiets goed opladen wat het beste gevoel geeft. Hoe meer de fiets geschikt is voor "zware" bagage, hoe minder het zal schelen. Bij lichtere fietsen zoals racefietsen - waar het gewicht veel meer een rol speelt - wil je de bagage in het stevigste en centrale deel stoppen en dus in het frame, plus dat zo het (eveneens lichte) achterwiel niet te zwaar belast zal worden.
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 00:52
1) is het nuttig om ernaar te streven om het gewicht aan bagage voor (voortassen en stuurtas) identiek te houden aan dat van de achtertassen?
Nee, want het stuurt waardeloos met zoveel gewicht aan de vork - bij veel bagage iig (bij lichtere bepakking speelt het minder een rol). Dat mag echt wel minder dan de bagage achter.

Bovendien zit het gewicht aan de voorzijde verder van het zwaartepunt (vooral bepaald door de persoon die op de fiets zit) dan dat van de bagage aan de achterzijde.
Petra137 schreef:
za 12 nov, 2022 01:26
Hallo,
ik heb 'maar' 20 kg bij me.
Groet, Petra.
Heel verstandig 🤗
Jurr schreef:
za 12 nov, 2022 06:57
Met een bikepacking setup is m'n bagage het mooist verdeeld. De meeste massa in de volledige frametas, de brandstoffles onder het frame, de tent aan m'n stuur en slaapzak en slaapmat in de zadeltas:

Heel erg bedankt voor het delen van jouw ervaring en kennis. Jouw setup heet dat in goed Nederlands en uitgangspunten centraliseren gewicht is beter, lijken mij helemaal prima. ik ben nog niet zo ver om echt te gaan bikepacking, ik heb ook krukje mee :lol:

Mijn zithouding is beetje sportief te noemen, die Stevens is MTB eigenlijk ontworpen voor XC, heb er wel een toerstuur opgezet met beetje rise dus zit iets hoger. Ben beetje per toeval gaan toerfietsen en omdat ik niet zeker was of ik het leuk zou gaan vinden ben ik het op die MTB gaan proberen, dat ging prima zo heb ik mijn uitrusting gaanderweg opgebouwd. Ik kijk naar een Van Nicolas Taurex 29er (titanium) uit 2018 shimano 3x10, maar weet niet of dat frame zo heel veel stijver is. Ben benieuwd hoe jij daar tegenover staat.
Ik heb inmiddels een stevige band opgebouwd met de trouwe Stevens en om die zo maar af te danken zonder een heel goede reden is niet zo gemakkelijk :cry: ....
Ik heb wel een deukje in de bovenbuis door een val en in de achtervork bij het buitenblad is de ketting een paar keer vastgeslagen en een diepere groef achtergelaten, vraag mij af of daardoor de sterkte van de poot is afgenomen of niet....

Een Santos of Avighon weegt al snel 16.17 kg afhankelijk van uitrusting en die Stevens 11kg en omdat ik ook omhoog moet af en toe is dat een voordeeltje..en ja ik weet het ik kan ook zelf natuurlijk 4 kg afvallen :D Mijn totaal gewicht is iets onder de 100 kg, fiets 11 kg bagage 20 ik 65 kg, , die 20 kg is voor lange reizen en kampeerspullen.

Vorig jaar reed ik met alleen een stuurtas en achtertassen dit jaar heb ik een paar Ortlieb bikepacking tasjes gemonteerd op de verende voorvork (ook die zou vervangen kunnen worden door een vast exemplaar, zou 1 kg schelen, maar ik moet zeggen dat ik op slecht wegdek plezier heb van die verende voorvork het ontlast de polsen en geeft ook meer controle)
Ortlieb heeft een frametas 4 l (max 3 kg) die precies past, dan moet ik wel de twee bidonhouders demonteren en daarvoor een oplossing vinden. een oplossing is om een Toppeak Versacage te monteren onder de schuinebuis van het frame daarin kan je een petfles 1,5 liter meenmen maar ook een tentje bijvoorbeeld. Dan blijft over de plek voor de drink bidon.. misschien aan de zadel pen of aan het zadel zoals bij een triathlon.

Bijlagen

Fedor schreef:
za 12 nov, 2022 10:41
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 00:52
1) is het nuttig om ernaar te streven om het gewicht aan bagage voor (voortassen en stuurtas) identiek te houden aan dat van de achtertassen?
Nee, want het stuurt waardeloos met zoveel gewicht aan de vork - bij veel bagage iig (bij lichtere bepakking speelt het minder een rol). Dat mag echt wel minder dan de bagage achter.

Bovendien zit het gewicht aan de voorzijde verder van het zwaartepunt (vooral bepaald door de persoon die op de fiets zit) dan dat van de bagage aan de achterzijde.
Dank dat is goed om te weten, dus voorzijde minder gelasten, ik heb maar 2 bikepacking trasjes van 4 l voor max 3 kg dus dat risico is niet zo groot
Fedor schreef:
za 12 nov, 2022 10:37
Jurr schreef:
za 12 nov, 2022 06:57
Met een bikepacking setup is m'n bagage het mooist verdeeld. De meeste massa in de volledige frametas, de brandstoffles onder het frame, de tent aan m'n stuur en slaapzak en slaapmat in de zadeltas:
De Ortlieb past hier mooi in het frame.

En mijn gedachten over het topic: Ik denk dat veel tussen de oren zit, men wil gewoon de fiets goed opladen wat het beste gevoel geeft. Hoe meer de fiets geschikt is voor "zware" bagage, hoe minder het zal schelen. Bij lichtere fietsen zoals racefietsen - waar het gewicht veel meer een rol speelt - wil je de bagage in het stevigste en centrale deel stoppen en dus in het frame, plus dat zo het (eveneens lichte) achterwiel niet te zwaar belast zal worden.
Ik volg je helemaal en niet teveel theoretiseren maar vooral fietsen,
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 12:00
ik heb maar 2 bikepacking trasjes van 4 l voor max 3 kg dus dat risico is niet zo groot
Die zitten sowieso dichter bij de vork (en dus het draaipunt) dan een voordrager met tassen, wat al veel scheelt qua impact op het stuurgedrag.
Ik denk dat je met de hoeveelheid bagage die je bij je hebt al dicht bij de ideale verdeling bent. Mijn complimenten.

Alle verbeteringen die ik zo zie beginnen met 'minder meenemen', maar dat is een ander onderwerp. (Mij nooit gelukt overigens)
Poppink schreef:
za 12 nov, 2022 10:18
Jurr schreef:
za 12 nov, 2022 06:57
. Haal er inspiratie uit en probeer&combineer het vooral tot een setup die voor jou persoonlijk het fijnste blijkt te zijn.
Hier schrijft zinnige dingen.
Ik pak bovenstaande zin er uit.
Lekker rommelen en prutselen.

Een deel van het fietsen is het fietsen.
Vergeet niet hoe belangrijk andere zaken rondom het fietsen zijn.
Denken over een rondje in de buurt, over een driedaagse tocht, over een fietsvakantie, over de optimale gewichtsverdeling, de banden, een nieuwe ketting, het stuur nét iets anders plaatsen, je fiets poetsen et cetera.
En tot slot gewoon op de fiets stappen, om je heen kijken en dwalen, zowel fysiek als in je gedachten.
Helemaal eens ik ben als eerste tripje met mijn eerste zelfgekocht racefiets 12,5 kg uit 1983 van staal met 2 x 5 naar Zierikzee gefiets met twee tassen van € 25 om eens te kijken hoe het ging, nu dat ging prima :lol: , maar die tassen waren toch wel flut dus een paar Ortliebs gekocht en die zijn echt heel erg goed bijna onverwoestbaar en daarna op mijn MTB verder nu dat ging toch wat beter :wink:
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58
Ortlieb heeft een frametas 4 l (max 3 kg) die precies past, dan moet ik wel de twee bidonhouders demonteren en daarvoor een oplossing vinden.
Je kan snackpacks aan het stuur monteren zodat je daar de bidons in kwijt kan. Ook kan je er nog 1 op de bovenbuis (onder het zadel) monteren als dat past qua standhoogte en niet bij het fietsen in de weg zit..
Leon schreef:
za 12 nov, 2022 12:06
Ik denk dat je met de hoeveelheid bagage die je bij je hebt al dicht bij de ideale verdeling bent. Mijn complimenten.

Alle verbeteringen die ik zo zie beginnen met 'minder meenemen', maar dat is een ander onderwerp. (Mij nooit gelukt overigens)
Ja less is more :shock: wat is het moeilijk voor vertrek zaken thuis te laten want "je weet nooit"
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 12:10
Ja less is more :shock: wat is het moeilijk voor vertrek zaken thuis te laten want "je weet nooit"
Je moet andersom denken: "Bij twijfel niet meenemen" ;)

... en een stuk van de steel van je tandenborstel afzagen natuurlijk :lol:
Gewicht en plek op de fiets is één ding, hoe het vast zit doet er ook toe. 20kg achterop een goede (en goed gemonteerde) achterdrager of 7kg in een bikepacking zadeltas?

Denk dat elke fiets zo zijn eigen optimum heeft en dat nog afhankelijk van wat je er mee wilt doen.