Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ideale gewichtverdeling - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

ideale gewichtverdeling

robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58

Heel erg bedankt voor het delen van jouw ervaring en kennis. Jouw setup heet dat in goed Nederlands en uitgangspunten centraliseren gewicht is beter, lijken mij helemaal prima.
Graag gedaan. Kijk wel uit met quoten, nu lijkt het in jouw forumbericht net alsof je bericht het in het geheel een citaat van mij is ;) Na het afsluiten van het citaat pas je eigen tekst eronder zetten (-:
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58
ik ben nog niet zo ver om echt te gaan bikepacking, ik heb ook krukje mee :lol:
Als het alleen een krukje is, dan krijg je die bikepackend ook wel mee hoor ;)
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58

Ik kijk naar een Van Nicolas Taurex 29er (titanium) uit 2018 shimano 3x10, maar weet niet of dat frame zo heel veel stijver is. Ben benieuwd hoe jij daar tegenover staat.
Hang je bagagegewicht er eens aan en ga eens proefrijden. Een titanium fiets kan erg comfortabel rijden, maar met bagage kan het ook te comfortabel worden. Verschilt per fietser, en ook doet de hoeveelheid van de bagage en de verdeling daarvan nog wat. Natuurlijk merk je het pas echt goed als je met 80kmh in de Alpen naar beneden dendert, maar zo kun je tijdens een proefrit wel alvast een aardige indruk krijgen.
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58

Ik heb inmiddels een stevige band opgebouwd met de trouwe Stevens en om die zo maar af te danken zonder een heel goede reden is niet zo gemakkelijk :cry: ....
Ik heb wel een deukje in de bovenbuis door een val en in de achtervork bij het buitenblad is de ketting een paar keer vastgeslagen en een diepere groef achtergelaten, vraag mij af of daardoor de sterkte van de poot is afgenomen of niet....
Voordeel van een 26 inch mountainbike is dat er een hele hoop uit te wisselen is. Koop een tweede met net zoveel veerweg en hetzelfde remsysteem in de juiste maat en je kunt een hele hoop zo uitwisselen. Als je bijvoorbeeld al eens een knap handgespaakt achterwiel hebt laten spaken kan het zo over, net als achterderailleur, crankset en shifters.

Zelf erg veel fijne kilometers gemaakt met Santossen SCC, maar de 26 inch Travelmasters worden ook steeds goedkoper op marktplaats. Zie ook bijvoorbeeld dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=37009
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58

Een Santos of Avighon weegt al snel 16.17 kg afhankelijk van uitrusting en die Stevens 11kg en omdat ik ook omhoog moet af en toe is dat een voordeeltje..en ja ik weet het ik kan ook zelf natuurlijk 4 kg afvallen :D Mijn totaal gewicht is iets onder de 100 kg, fiets 11 kg bagage 20 ik 65 kg, , die 20 kg is voor lange reizen en kampeerspullen.
Alleen de voorvork zal lichter zijn dan jouw huidige (waarschijnlijk) verende, de rest vooral zwaarder ja ;) Soms elk onderdeel maar een klein beetje zwaarder, maar onderaan de streep heb je het dan al snel over kilo's verschil inderdaad.

Mijn Koga zoals hier te zien doet 16.1 kilo zonder bagage zoals afgebeeld:

viewtopic.php?f=23&t=26905&p=432080#p432077

Daar zijn de spatborden en frameslot al vanaf, alleen de kettingkast zit er nog wel op. Verder naafdynamo, koplamp, Rohloff, grote brede antilekbanden... allemaal onderdelen die 'm zwaarder maken dan jouw fiets.
Fedor schreef:
za 12 nov, 2022 12:09
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58
Ortlieb heeft een frametas 4 l (max 3 kg) die precies past, dan moet ik wel de twee bidonhouders demonteren en daarvoor een oplossing vinden.
Je kan snackpacks aan het stuur monteren zodat je daar de bidons in kwijt kan. Ook kan je er nog 1 op de bovenbuis (onder het zadel) monteren als dat past qua standhoogte en niet bij het fietsen in de weg zit..
heerlijk hoe de Nederlandse taal evolueert weer een nieuw woord geleerd "snackpack" ik ben nog van de generatie dat wij niet mochten snoepen...) maar misschien heb je een vertaling of uitleg, nooit van gehoord :(
Fedor schreef:
za 12 nov, 2022 12:09
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58
Ortlieb heeft een frametas 4 l (max 3 kg) die precies past, dan moet ik wel de twee bidonhouders demonteren en daarvoor een oplossing vinden.
Je kan snackpacks aan het stuur monteren zodat je daar de bidons in kwijt kan. Ook kan je er nog 1 op de bovenbuis (onder het zadel) monteren als dat past qua standhoogte en niet bij het fietsen in de weg zit..
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 12:44
heerlijk hoe de Nederlandse taal evolueert weer een nieuw woord geleerd "snackpack" ik ben nog van de generatie dat wij niet mochten snoepen...) maar misschien heb je een vertaling of uitleg, nooit van gehoord :(
Dat is dan ook geen Nederlandse taal, maar bikepackingtaal. In het Nederlands is het een klein tasje aan je stuur of stuurpen.
Bike packend, bikepackend.
Tijdens het bikepacken ben je bike packend bezig met het packen van je bike.
Je kunt je spullen in fietstassen doen en op reis gaan.
Je kunt je spullen op je fiets stouwen en op reis gaan.

Als je maar plezier hebt.
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 00:52
Bestaat er zoiets als een ideale gewichtsverdeling van bagage op een trekkingfiets dus verdeling tussen voor en achter achtertassen en eventueel framebag?
Ik ben nog van de klassieke bepakking, dus geen frametas, maar voor- en achtertassen.
Ik hou dan aan: 1/3 gewicht voor, 2/3 gewicht achter.

Toen ik mij voorbereidde op een tocht door de VS gaf de organiserende organisatie (ACA) in een filmpje als advies om het juist andersom te doen. Kan dat filmpje niet meer vinden maar op hun site staat nog wel het volgende:
Packing Your Panniers
When touring with panniers, try to keep your total load between 15 and 45 pounds. Your bike will be most stable if you put more weight in your front panniers — roughly 60 percent of weight in front and 40 percent in back.
ik weet niet of ik de regels van het formu nu overtreedt ......maar ik heb nog een verzoek om informatie over een fiets kabel slot, dat heet tegenwoordig in goed Nederlands "off topic" geloof ik .

Wat zouden jullie adviseren, ik zoek iets wat niet te zwaar is maar wel betrouwbaar.
In zijn algemeenheid als je geen maat bij je hebt om op de fiets te passen, wat is jullie ervaring met het vermijden van diefstal of vandalisme? ik heb zelf de gok genomen voor korte periodes ook bijvoorbeeld voor de kathedraal in Dreux fiets voor de kathedraal geparkeerd met lullig slotje aan het hek en alle bagage en een half uur dat monumentale gebouw bezichtigd en een schietgebedje gedaan dat achteraf verhoord bleek te zijn toen ik constateerde dat fiets en bagage er nog was.

Als tegenprestiatie zal ik een foto en informatie posten van mijn krukje van € 26 310 gram .... beter dan zo'n zit fauteul van Helinox van €120 omdat je rechtop zit (ja vroeger zaten mensen rechtop in een stoel) en zo je fornuis makkelijker kan bedienen behalve natuurlijk als je zoals tegenwoordig gebruikelijk is achterover hangend will "chillen" of "lounchen" na de tocht. https://www.ddhammocks.com/product/dd_camping_stool

Bijlagen

Heb je al op het forum gezocht naar eerdere topics met dezelfde vraag over een (kabel)slot? Ik verwacht namelijk dat daarin (vrijwel) alles al geschreven wat relevant is voor jouw vraagstelling.
JanH schreef:
za 12 nov, 2022 13:26
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 00:52
Bestaat er zoiets als een ideale gewichtsverdeling van bagage op een trekkingfiets dus verdeling tussen voor en achter achtertassen en eventueel framebag?
Ik ben nog van de klassieke bepakking, dus geen frametas, maar voor- en achtertassen.
Ik hou dan aan: 1/3 gewicht voor, 2/3 gewicht achter.

Toen ik mij voorbereidde op een tocht door de VS gaf de organiserende organisatie (ACA) in een filmpje als advies om het juist andersom te doen. Kan dat filmpje niet meer vinden maar op hun site staat nog wel het volgende:
Packing Your Panniers
When touring with panniers, try to keep your total load between 15 and 45 pounds. Your bike will be most stable if you put more weight in your front panniers — roughly 60 percent of weight in front and 40 percent in back.
Dank, ja die gewictsverdeling komt mij bekend voor een aspect is nog niet aan de orde gekomen , het remvermogen op het voorwiel is het grootst op een fiets, wellicht dat dat ook een argument om de voorkant voldoende te belasten. Van die vreemde opstelling in de USA heb ik gehoord .. tsja... Het is inmmidels ook vastgesteld dat de luchtweerstand van groote voortassen groot is, groter dan die van achtertassen, maar misschien fietsen Amerikanen alleen zonder wind?

Bijlagen

Jurr schreef:
za 12 nov, 2022 12:34
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58

Heel erg bedankt voor het delen van jouw ervaring en kennis. Jouw setup heet dat in goed Nederlands en uitgangspunten centraliseren gewicht is beter, lijken mij helemaal prima.
Graag gedaan. Kijk wel uit met quoten, nu lijkt het in jouw forumbericht net alsof je bericht het in het geheel een citaat van mij is ;) Na het afsluiten van het citaat pas je eigen tekst eronder zetten (-:
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58
ik ben nog niet zo ver om echt te gaan bikepacking, ik heb ook krukje mee :lol:
Als het alleen een krukje is, dan krijg je die bikepackend ook wel mee hoor ;)
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58

Ik kijk naar een Van Nicolas Taurex 29er (titanium) uit 2018 shimano 3x10, maar weet niet of dat frame zo heel veel stijver is. Ben benieuwd hoe jij daar tegenover staat.
Hang je bagagegewicht er eens aan en ga eens proefrijden. Een titanium fiets kan erg comfortabel rijden, maar met bagage kan het ook te comfortabel worden. Verschilt per fietser, en ook doet de hoeveelheid van de bagage en de verdeling daarvan nog wat. Natuurlijk merk je het pas echt goed als je met 80kmh in de Alpen naar beneden dendert, maar zo kun je tijdens een proefrit wel alvast een aardige indruk krijgen.
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58

Ik heb inmiddels een stevige band opgebouwd met de trouwe Stevens en om die zo maar af te danken zonder een heel goede reden is niet zo gemakkelijk :cry: ....
Ik heb wel een deukje in de bovenbuis door een val en in de achtervork bij het buitenblad is de ketting een paar keer vastgeslagen en een diepere groef achtergelaten, vraag mij af of daardoor de sterkte van de poot is afgenomen of niet....
Voordeel van een 26 inch mountainbike is dat er een hele hoop uit te wisselen is. Koop een tweede met net zoveel veerweg en hetzelfde remsysteem in de juiste maat en je kunt een hele hoop zo uitwisselen. Als je bijvoorbeeld al eens een knap handgespaakt achterwiel hebt laten spaken kan het zo over, net als achterderailleur, crankset en shifters.

Zelf erg veel fijne kilometers gemaakt met Santossen SCC, maar de 26 inch Travelmasters worden ook steeds goedkoper op marktplaats. Zie ook bijvoorbeeld dit topic:

viewtopic.php?f=8&t=37009
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 11:58

Een Santos of Avighon weegt al snel 16.17 kg afhankelijk van uitrusting en die Stevens 11kg en omdat ik ook omhoog moet af en toe is dat een voordeeltje..en ja ik weet het ik kan ook zelf natuurlijk 4 kg afvallen :D Mijn totaal gewicht is iets onder de 100 kg, fiets 11 kg bagage 20 ik 65 kg, , die 20 kg is voor lange reizen en kampeerspullen.
Alleen de voorvork zal lichter zijn dan jouw huidige (waarschijnlijk) verende, de rest vooral zwaarder ja ;) Soms elk onderdeel maar een klein beetje zwaarder, maar onderaan de streep heb je het dan al snel over kilo's verschil inderdaad.

Mijn Koga zoals hier te zien doet 16.1 kilo zonder bagage zoals afgebeeld:

viewtopic.php?f=23&t=26905&p=432080#p432077

Daar zijn de spatborden en frameslot al vanaf, alleen de kettingkast zit er nog wel op. Verder naafdynamo, koplamp, Rohloff, grote brede antilekbanden... allemaal onderdelen die 'm zwaarder maken dan jouw fiets.
Bedankt, heel goed punt bij 26 inch blijven ! En het argument dat 29 inch wielen makkelijker over obstakels heel gaan is kul als je voor 90% van de tijd op asfalt rijdt tenzij je in Wallonie rijdt met al die gaten in de weg...Trouwens de 650B maat wat de maat was voor Toerfietsen met dikkere banden (B staat voor ballon) dan tubes die op racefietsen lagen was de franse toerfiets norm in het begin..... ook toen is de meute als lemmingen de 700cc racefiets norm achterna gaan dat zelfde is met de 29 inch rage gebeurt. de logica is vaak wat de marketing de mensen kan wijs maken.

na de tweede wereld oorlog was 650B de norm dat komt overeen met 27,5 inch (oude wijn in nieuwe zakken) in Frankrijk is nog een verenigign die die traditie levend probeert te houden https://confreriedes650.org/
willem.m schreef:
za 12 nov, 2022 13:40
Heb je al op het forum gezocht naar eerdere topics met dezelfde vraag over een (kabel)slot? Ik verwacht namelijk dat daarin (vrijwel) alles al geschreven wat relevant is voor jouw vraagstelling.
Ja ik heb gezocht op kabelslot maar krijg dan heel veel resulaten waardoor ik door de bomen het bos niet meer zie. Ik weet het schaap met vijf poten (onverwoestbaar en licht en niet te kostbaar) is niet te koop maar ik ging ervan uit dat jullie met meer ervaring al deze zoektocht doorlopen hebben.
Een hele indrukwekkende lijst van trips trouwens. :D
Ok. My 2 cents:
- Bij mij is de default een simpel spiraal-kabelslot: altijd als we samen op fietsvakantie gaan, en vaak als ik alleen ga. Dat ding is niet zwaar en past in een achtertas.
- Ik neem een vrij robuust kettingslot mee als ik ook moet overnachten op campings in/bij een grote stad. Dat slot past in een zadeltas.
- Ik heb en gebruik geen ringslot.
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 12:44
heerlijk hoe de Nederlandse taal evolueert weer een nieuw woord geleerd "snackpack" ik ben nog van de generatie dat wij niet mochten snoepen...) maar misschien heb je een vertaling of uitleg, nooit van gehoord :(
Met Google vind je hem wel. Zijn cilindervormige tasjes naast je stuurpen.

Andere namen (nogal merkafhankelijk) ;)
Feed Bag
Stem Bag
Bartender Bag
Honey Pot
Silo Bag
Fedor schreef:
za 12 nov, 2022 16:27

Met Google vind je hem wel. Zijn cilindervormige tasjes naast je stuurpen.

Andere namen (nogal merkafhankelijk) ;)
[...]
Honey Pot
[...]
Kunnen we er niet met z'n allen forumbreed voor kiezen om die dingen Honey Pot te noemen?
Screenshot_20221112-164534_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20221112-164534_Samsung Internet.jpg (26.08 KiB) 673 keer bekeken
;)
willem.m schreef:
za 12 nov, 2022 15:54
Ok. My 50 cents:
- Bij mij is de default een simpel spiraal-kabelslot: altijd als we samen op fietsvakantie gaan, en vaak als ik alleen ga. Dat ding is niet zwaar en past in een achtertas.
- Ik neem een vrij robuust kettingslot mee als ik ook moet overnachten op campings in/bij een grote stad. Dat slot past in een zadeltas.
- Ik heb en gebruik geen ringslot.
Haha, ik heb de andere 50 cent van die euro want ik die het exact hetzelfde.
Leon: ook als ik "2 cents" had moeten schrijven? (Ik was al multitaskend blijkbaar even in de war met een stoere hiphopartiest 🤔).
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 13:35
ik weet niet of ik de regels van het forum nu overtreedt ......maar ik heb nog een verzoek om informatie over een fiets kabel slot,
Deze stond vast aan een paal met een kabelslot: viewtopic.php?f=11&t=38003#start

Voor mij zou een kabelslot vrijwel hetzelfde zijn als geen slot. Niet voldoende veiligheid om je fiets lang uit het zicht te kunnen houden.

En ja we zoeken nog steeds allemaal naar een licht en veilig slot ;) en dat zal voorlopig nog wel blijven ook.
Fedor schreef:
za 12 nov, 2022 17:12
robgru schreef:
za 12 nov, 2022 13:35
ik weet niet of ik de regels van het forum nu overtreedt ......maar ik heb nog een verzoek om informatie over een fiets kabel slot,
Deze stond vast aan een paal met een kabelslot: viewtopic.php?f=11&t=38003#start

Voor mij zou een kabelslot vrijwel hetzelfde zijn als geen slot. Niet voldoende veiligheid om je fiets lang uit het zicht te kunnen houden.

En ja we zoeken nog steeds allemaal naar een licht en veilig slot ;) en dat zal voorlopig nog wel blijven ook.
okay ik begrijp het dolende fietsers op zoek naar de heilige graal. dus weer een argument om geen fonkelnieuwe mooie Santos of iets dergelijks aan te schaffen maar eerder een sleets tweede handsje die buiten de huidige normen valt dus 26 inch, midden segment deraillieurs en vooral niet poetsen
ik heb vorige keren rond gefietst met een kabelslotje van de Action (ik blijf geloven in het goede in de mens) maar nu wil ik upgraden (fraai Nederlans niet) ik dacht aan deze https://hiplok.com/product/pop/ is 335 gram.... 10 mm staal kabel niet dat ik ermee om mijn middel ga fietsen.... maar gaat wel boven het budget 50 cts uit.
willem.m schreef:
za 12 nov, 2022 13:06
Dat is dan ook geen Nederlandse taal,….
Maar veel scheelt dat niet.
Op de site taalaandewandel.com is er het volgende over te lezen:
Snacken is nog zo’n terugontleend geval. Het komt van to snack, dat zelf weer komt van het Middelnederlandse snacken (de toenmalige spelling van snakken) ‘(begerig) happen’.

Dus toch een beetje Nederlands :D

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
za 12 nov, 2022 20:48
willem.m schreef:
za 12 nov, 2022 13:06
Dat is dan ook geen Nederlandse taal,….
van het Middelnederlandse snacken (de toenmalige spelling van snakken) ‘(begerig) happen’.

Dus toch een beetje Nederlands :D

Groet,
Tom.
Ik moet soms ook even naar adem snakken.