Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ideale gewichtverdeling - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

ideale gewichtverdeling

Met het risico gezien te worden als een opschepper bij wie zijn herinneringen met de jaren steeds dwazer worden:
In 2000 fietste ik ter voorbereiding op een reis door de Pyreneeën door zuid Limburg. Nadat een keer de Keutenberg had opgefietst, bedacht ik dat het ook leuk zou zijn deze heuvel op te fietsen met mijn driejarige dochter in een stoeltje achterop. Op het eerste steile stuk kwam mijn voorwiel omhoog en moest ik over mijn stuur hangen om door te fietsen. Blijft een leuke herinnering. Top fietsend gehaald.

Nadenken over verdeling van je gewicht is verstandig 😉
robgru schreef:
zo 13 nov, 2022 21:02
Weer een "nederlands" nieuw woord geleerd Wheelflop"...nu ja geleerd ik heb geen flauw benul wat dat betekent ☹️
Of een NLversie van wheelflop wel duidelijke taal is?
Het woord naloop klinkt Nederlands.
Maar de betekenis van het woord zal zich niet direct aan je opdringen, als je het woord voor de eerste keer hoort.

Op dit forum is dit jaar al eerder geschreven dat je een fiets kan voortbewegen door het stuur van links naar rechts en vv te draaien.
Bij elke draai komt het frame iets omhoog, en zakt hij weer iets.
Met al die stuurbewegingen, voeg je energie toe aan de voortstuwing van de fiets.
Hoeveel de fiets op en neer beweegt, heet wheelflop.

Bergop draaien veel fietsers intensief met het stuur.
Om hun evenwicht te bewaren.
Het draagt ook bij aan de snelheid omhoog.
Maar de efficiency van deze wijze van voortstuwen is laag.
Je kan dus bergop het beste kiezen voor een fiets met weinig wheelflop, en veel bagage aan het voorwiel.
En je energie zoveel mogelijk steken in de pedaalomwentelingen.

De mening van een Amerikaan:
https://www.renehersecycles.com/trail-d ... ke-stable/

Uitleg van wheelflop:
https://kuromori.home.blog/what-is-wheel-flop/
liefhebber schreef:
ma 14 nov, 2022 15:59
robgru schreef:
zo 13 nov, 2022 21:02
Weer een "nederlands" nieuw woord geleerd Wheelflop"...nu ja geleerd ik heb geen flauw benul wat dat betekent ☹️
Of een NLversie van wheelflop wel duidelijke taal is?
Het woord naloop klinkt Nederlands.
Maar de betekenis van het woord zal zich niet direct aan je opdringen, als je het woord voor de eerste keer hoort.

Op dit forum is dit jaar al eerder geschreven dat je een fiets kan voortbewegen door het stuur van links naar rechts en vv te draaien.
Bij elke draai komt het frame iets omhoog, en zakt hij weer iets.
Met al die stuurbewegingen, voeg je energie toe aan de voortstuwing van de fiets.
Hoeveel de fiets op en neer beweegt, heet wheelflop.

Bergop draaien veel fietsers intensief met het stuur.
Om hun evenwicht te bewaren.
Het draagt ook bij aan de snelheid omhoog.
Maar de efficiency van deze wijze van voortstuwen is laag.
Je kan dus bergop het beste kiezen voor een fiets met weinig wheelflop, en veel bagage aan het voorwiel.
En je energie zoveel mogelijk steken in de pedaalomwentelingen.

De mening van een Amerikaan:
https://www.renehersecycles.com/trail-d ... ke-stable/

Uitleg van wheelflop:
https://kuromori.home.blog/what-is-wheel-flop/
Dank, dat is helder, interessant, nu ja ik heb het gelezen en ik begreep dat het zo ingewikkeld is dat een 100% exacte verklaring er (nog) niet is maar een benadering is het op en neer gaan van je stuur door de naloop. Grappig ik herkende dat onmiddelijk toen ik nog met mijn eerste racefiets uit 1983 (met een redelijk grootte naloop) een steil berg op reed (kleinste verzet 39 x 25) en we slingerend naar boven reden....
JanH schreef:
zo 13 nov, 2022 10:33
JanH schreef:
za 12 nov, 2022 13:26
Toen ik mij voorbereidde op een tocht door de VS gaf de organiserende organisatie (ACA) in een filmpje als advies om het juist andersom te doen. Kan dat filmpje niet meer vinden maar op hun site staat nog wel het volgende:
Packing Your Panniers
When touring with panniers, try to keep your total load between 15 and 45 pounds. Your bike will be most stable if you put more weight in your front panniers — roughly 60 percent of weight in front and 40 percent in back.
Heb het filmpje gevonden (met een leuk muziekje :) :
De site van Reneherse cycles voortzetting van de bekende fietsenbouwer Rene Herse ( 6 keer Paris Brest Paris) gewonnen geeft aardige informatie over de bepakking in die tijd (1938-1989) toch wel heel veel voorop de fiets

Ik heb ook gekeken naar de adviezen van de van de confrerie de 650B dat is de vereniging die de oorspronkelijke wielmaat 650B voor toerfietsen blijft promoten zij adviseren om voor dezelfde grootte tassen als achter te monteren en meer voor dan achter te belasten omdat het zwaartepunt van de fiets door de zitpositie van de berijder naar achteren ligt...... https://confreriedes650.org/autour-de-n ... ndonneuse/ het e.a. natuurlijk niet wetenschapplijk onderbouwd... Ik kan mij voorstellen dat de Amerikanen dit advies hebben overgenomen...

Het lijkt er toch wel op dat "de traditie" voorschrijft om de voorkant meer of minimaal gelijk te belasten dan de achterkant zonder enige wetenschapplijke onderbouwing, ik zou wel eens een wetenschapplijke testje willen zie wat de invloed is van de gewichtverdeling op het stuurgedrag en de remweg.

Bijlagen

robgru schreef:
di 15 nov, 2022 13:08
en nog grappig dat die "moderne" bikepakking tassen op je voorvork dus ook al bestonden toen...
Leuk hé? Veel zogenaamd nieuwe ideeën zijn toch niet zo heel nieuw.
Maar dat betekent uiteraard niet dat het vroeger beter was. Ook niet dat het nu beter is, of daartussenin beter was.
Misschien waren de minder sterke achterwielen (wegens het niet bestaan van moderne geëxtrudeerde aluminiumvelgen) wel een dwingende factor om zo veel mogelijk bagage voorop te doen, in weerwil van de nadelen daarvan.
robgru schreef:
di 15 nov, 2022 13:08
Het lijkt er toch wel op dat "de traditie" voorschrijft om de voorkant meer of minimaal gelijk te belasten dan de achterkant zonder enige wetenschapplijke onderbouwing, ik zou wel eens een wetenschapplijke testje willen zie wat de invloed is van de gewichtverdeling op het stuurgedrag en de remweg.
Stuurgedrag en remweg is 1 ding. De invloed op stuurgedrag zal grotendeels afhangen van de geometrie van je fiets. Als je een hele wendbare fiets hebt zal extra gewicht aan de voorkant er voor zorgen dat je minder snel stuurt, wat zorgt voor stabieler rijgedrag. Als je fiets door de geometrie al stabiel rijgedrag heeft en je dan nog extra gewicht toevoegt aan de voorkant, dan kom je waarschijnlijk heel moeizaam de bocht nog om.

Een argument dat ik ben tegengekomen om relatief veel gewicht voorop te plaatsen is om de belasting op je materiaal beter te verdelen. Je eigen gewicht zorgt voor veel belasting op je achterwiel, door wat meer gewicht naar voren te verplaatsen komt er ook wat meer belasting op je voorwiel en minder op je achterwiel.

Een ander argument is comfort voor je handen. Dit zal op asfalt niet veel uitmaken, op slechtere ondergronden wel. Bagage heeft een dempend effect op trillingen door oneffen terrein, meer gewicht voorop zorgt dus voor minder vibraties en is daarmee minder vermoeiend voor je handen.
Als je wilt lezen over stuurgedrag versus bagage zoek dan eens op shimmiën, shimmien of shimmy op dit forum. Daar is al veel over geschreven en ik heb ook wel lijstjes gemaakt van factoren die er op van invloed kunnen zijn. De geleerden zijn er nog steeds niet helemaal uit waardoor het allemaal komt. Ik ook niet.

"De traditie" van de volgepakte fiets met rode tassen op de foto is volgens mij inmiddels wel ingehaald door de tijd. Zelfs Frank van Rijn fietst niet meer met zulke grote voortassen.
Leon schreef:
di 15 nov, 2022 13:17
.... Misschien waren de minder sterke achterwielen (wegens het niet bestaan van moderne geëxtrudeerde aluminiumvelgen) wel een dwingende factor om zo veel mogelijk bagage voorop te doen, in weerwil van de nadelen daarvan.
Was ook mijn eerste gedacht toen ik de foto zag,
En is ook mijn ervaring, met het "thuiskomertje" gekocht in Sevilla met 28 spaken (en met fancy spaakpatroon) heb ik op de kleine 3000km terugweg 2 spaken gebroken met achtertassen en maar eentje met zadeltas en de rest vooraan tijdens mijn rondje van een dikke 6000km rond de Baltic....

Onder of boven de limiet maakt veel uit....
PhilipBe schreef:
di 15 nov, 2022 17:10

En is ook mijn ervaring, met het "thuiskomertje" gekocht in Sevilla met 28 spaken (en met fancy spaakpatroon) heb ik op de kleine 3000km terugweg 2 spaken gebroken met achtertassen en maar eentje met zadeltas en de rest vooraan tijdens mijn rondje van een dikke 6000km rond de Baltic....
Ha, gewoon de volgende trip ook nog doorgereden met dat wiel?

Gewaagd, maar wel een mooie testcase

(-:
ThomasG schreef:
di 15 nov, 2022 16:43
...... De invloed op stuurgedrag zal grotendeels afhangen van de geometrie van je fiets. Als je een hele wendbare fiets hebt zal extra gewicht aan de voorkant er voor zorgen dat je minder snel stuurt, wat zorgt voor stabieler rijgedrag.....
Ik denk dat je vooral moet kijken naar wheelflop (daar is ie weer), en de plaatsing van je bagage tov de draaias van het voorwiel.

1. Bij een fiets met veel wheelflop wil het stuur te gemakkelijk uit zichzelf naar links/rechts draaien. Je moet attent rijden om ib een rechte lijn te fietsen.
2. Als het zwaartepunt van de bagage voor de vorkbuis is gelegen, draait het stuur te gemakkelijk naar links/rechts zodra je maar een beetje overhelt. Zie het onderzoek van de TUDelft naar stabiele fietsen.

Het probleem is dat je achter de aslijn door de vorkbuis maar heel weinig ruimte hebt. Dus wordt het moeilijk om veel bagage op een verantwoorde manier aan het voorwiel te hangen.
Als je aan beide zijden van de aslijn door de vorkbuis evenveel bagage wilt hangen, kom je nooit aan een 50/50 verdeling over de hele fiets.

Korte uitleg onderzoek TUD:
https://www.renehersecycles.com/bicycle ... -together/
Leon schreef:
di 15 nov, 2022 16:48
Als je wilt lezen over stuurgedrag versus bagage zoek dan eens op shimmiën, shimmien of shimmy op dit forum. Daar is al veel over geschreven en ik heb ook wel lijstjes gemaakt van factoren die er op van invloed kunnen zijn. De geleerden zijn er nog steeds niet helemaal uit waardoor het allemaal komt. Ik ook niet.

"De traditie" van de volgepakte fiets met rode tassen op de foto is volgens mij inmiddels wel ingehaald door de tijd. Zelfs Frank van Rijn fietst niet meer met zulke grote voortassen.
Ja die "raditionalisten" zullen wel verdwijnen tzt maar in de US zie je wel vaker die groter voortassen het is niet voor niets dat de merknaam René Herse etc. zijn overgenomen door een Amerikaanse firma. hierbij nog een oudje.

Dat shimmien heb ik over gelezen en gelukkig nog geen last van gehad, ik heb geprobeerd dit fenomeen te doorgrondern maar dat is mij niet gelukt :(

Bijlagen

Jurr schreef:
di 15 nov, 2022 18:19

Ha, gewoon de volgende trip ook nog doorgereden met dat wiel?

Gewaagd, maar wel een mooie testcase

(-:
Ja, de helft thuis gelaten en met een bike-packing set-up vertrokken.....

Hoofdreden om er verder mee te rijden is dat de hub een stille "roller" hub is, geluidloos bij het coasten. Is heel leuk om daarmee te rijden....
PhilipBe schreef:
wo 16 nov, 2022 00:20
..... dat de hub een stille "roller" hub is, geluidloos bij het coasten.....
Huh?
Huh? (2)
Is het ook mogelijk om dit onderwerp te behandel per trajectsoort.
Er is niet EEN ideale manier van bepakken.

Bergop is luchtweerstand minder belangrijk. Maar is druk op het voorwiel een belangrijk aandachtspunt.
Bergaf is luchtweerstand van voren minder belangrijk. Maar zijn gevoeligheid voor zijwind en shimmy wel belangrijk.
Op de kasseien wil je snel om een put heen kunnen sturen.
Enzovoort.
En als je nu elk kwartier alle drie die dingen hebt?
Dan doe je gewoon wat we hier allemaal altijd al doen en dat is op je gevoel en aan de hand de spullen we eens in een opwelling hebben aangeschaft zo goed mogelijk proberen onze fietsen te bepakken.
Gewoon een beetje aanrommelen dus en dan zeggen dat jouw combinatie nagenoeg de beste keuze is die maar mogelijk is.
Dit geldt evenzeer voor banden, lengte van de voorbouw, zadel en al die kleine details die maken dat het zo leuk is om de rommelen met je mooie fiets.
Het is zo mooi en er blijft altijd wat te dromen.
Precies…en alles wat je thuis laat…(vul maar in).
LHTJoost schreef:
wo 16 nov, 2022 23:03
Precies…en alles wat je thuis laat…(vul maar in).
Zoals een stoeltje ;)

Mijn Helinox (510 gram) gaat in de verkoop en er komt waarschijnlijk een opblaasbaar zitkussen (70 gram) voor terug :)
Fedor schreef:
wo 16 nov, 2022 23:46
Mijn Helinox (510 gram) gaat in de verkoop en er komt waarschijnlijk een opblaasbaar zitkussen (70 gram) voor terug :)
Zoals deze of zoals onderstaand of bedoel je echt opblaasbaar.
20200626_1035_DSC_1213_J9110.JPG
Opblaasbaar is dan zowel hoofdkussen als zitkussen? Welke heb je dan in de gedachten?