Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Son deluxe of 28? - Forum Wereldfietser

Son deluxe of 28?

Recent navigeren met osmand op de smartphone uitgeprobeerd i.p.v. de garmin, en dat bevalt heel erg goed. Jaren geleden ook eens geprobeerd, en toen werkte dat nog niet prettig. Omdat we ook willen kunnen wildkamperen en een paar dagen geen stopcontact nodig willen hebben, wordt opladen via de naafdynamo een interessante optie. Nu is het plan om een nieuw wiel te vlechten voor onze oudere hase pino tandem met 20inch voorwiel en schijfrem. Aangezien dit wiel in de winter naar de woonwerkligfiets kan verhuizen, en dan heel veel gebruikt wordt, ligt keuze voor SON voor de hand.

De vraag is nu alleen, deluxe of de 28. De eerste is wat lichter maar zou bij lagere snelheden minder kunnen opladen. Aangezien het om een 20 inch wiel is, met dus beduidend meer omwentelingen bij lagere snelheden, vervalt dat nadeel, en maakt dat de deluxe eigenlijk de meeste geschikte. Tenminste, zo schat ik dat nu in.

Zijn er mensen met ervaring hiermee, of andere overwegingen (ze zijn iets te duur om het maar even te proberen)?
Kijk eens op de site van http://www.m-gineering.nl/index.htm, daar vind je ook een kieswijzer.
Marten is importeur voor NL, hij zal er best wat vanaf weten en ook een mooi wiel kunnen spaken.
Als ik het mij goed herinner dan is de deluxe ook ontwikkeld voor kleinere wielen, die meer omwentelingen maken. Daardoor is hij ook wat beter geschikt voor een race of gravelbike.
Ik heb de deluxe in mijn weg/gravel fiets zitten en de 18 in mijn MTB waarmee ik langzamer fiets. Ze werken voor die toepassing allebei goed
DaVinci schreef:
vr 11 nov, 2022 11:22
Kijk eens op de site van http://www.m-gineering.nl/index.htm, daar vind je ook een kieswijzer.
Marten is importeur voor NL, hij zal er best wat vanaf weten en ook een mooi wiel kunnen spaken.
Ja, Marten zou ik gewoon even een belletje geven. Voor grote wielen zou ik een Son28 nemen, tenzij je wedstrijden wil rijden en/of echt zeker weet dat je er niks mee op gaat laden. Hoe dat dan met een klein wiel zit kan Marten je prima vertellen.

Ik zag dat bij de nieuwere Pino's er met een steekas voorop gereden wordt, misschien dat dat nog een overweging zou kunnen zijn? Weet niet wat er in de andere ligfiets van TopicStarter zit...
In onze pino van 2006 zit een inmiddels traditionele quickrelease, net als bij de ligfiets. Heb al aantal wielen zelf gespaakt, moet nog beslissen of ik het weer zelf ga doen, of mijn tijd liever anders gebruik....