Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wie ooh wie weet wat? - Forum Wereldfietser

Wie ooh wie weet wat?

Ik heb gekocht 1 Raleigh pioneer trail, 1 Shimano aandrijflijn ( deore XT) .

Deze 2 samen voegen gaat vrij soepeltjes, maar 1 kleine hapering. De klem van de voor derraileur is te groot voor het frame. Was te verwachten.

Zijn er ook prefab vul-ringen te krijgen?

Zat zelf te denken om een aluminium ring te maken, maar ja prefab is vaak sneller.

Frame is 29.3 mm diameter
Mr Wojtas schreef:
wo 09 nov, 2022 21:53
Ik heb gekocht 1 Raleigh pioneer trail, 1 Shimano aandrijflijn ( deore XT) .
Leuk, creatief met onderdelen ;)
Mr Wojtas schreef:
wo 09 nov, 2022 21:53

De klem van de voor derraileur is te groot voor het frame. Was te verwachten.

Zijn er ook prefab vul-ringen te krijgen?

Zat zelf te denken om een aluminium ring te maken, maar ja prefab is vaak sneller.

Frame is 29.3 mm diameter
Ja hoor, vaak bij nieuwe derailleurs geleverd, dus je lokale fietsenmaker heeft vast ergens een bakje vol staan.

Bike4Travel had ze op de website staan dacht ik, maar ik kan de directe link zo snel even niet vinden.
Zoek op woorden als voorderailleur front derailleur spacer ring adapter shim ring. maar niet tegelijk denk ik.
Dan nog de juiste maat en in voorraad
29,3mm is geen standaard zitbuismaat. Er zijn vulringen voor 28,6 mm buis (zal dus niet passen) en van 31,8mm naar 34,9mm buis. Ik denk dat je wat moet improviseren.
sjefke schreef:
wo 09 nov, 2022 22:06
29,3mm is geen standaard zitbuismaat. Er zijn vulringen voor 28,6 mm buis (zal dus niet passen) en van 31,8mm naar 34,9mm buis. Ik denk dat je wat moet improviseren.
Dan denk ik aan de vele maten vulbussen voor zadelpennen die bestaan. Kies er een uit met precies de juiste materiaaldikte en met wat zagen, slijpen en schuer krijg je twee delen voor je derailleur. Ze moeten wel wat uitbuigen. Hopelijk gaat dat goed.
zou maar durven gokken op zo'n clamp band adapter van 28.6 naar bijvoorbeeld 34.9 (als je die hebt). kan zomaar prima passen.
Die kunnen uiteraard ook de juiste dikte hebben. Het komt best wel precies.
Grandonneur schreef:
wo 09 nov, 2022 22:32
zou maar durven gokken op zo'n clamp band adapter van 28.6 naar bijvoorbeeld 34.9 (als je die hebt). kan zomaar prima passen.
Ik denk het ook. De buitendiameter van de zitbuis, in ieder geval van de stalen Pioneer Trail, is 28,6mm. Met een paar lagen lak erop kom je wat ruimer uit, maar het is normaal gesproken geen probleem om daar een 28,6mm klemband op te monteren. 29,3mm is iets meer dan ik zou verwachten, maar ook dat zou met een kunststof vulring moeten werken, zou ik verwachten.
Het is mij wel duidelijk, gewoon even met het frame naar de fietsenmaker. Als ik daar een bakje koffie doe, en dan een passende vulring zoek ben ik altijd nog sneller dan zelf wat maken 😂. Ik houd jullie op de hoogte van de vorderingen.

Alvast bedankt allemaal 👍
Zover klaar voor een testrit,

Nog een paar kleine dingen maar straks eerst even testen :lol:
https://www.facebook.com/10006825845258 ... a7LCwXZstZ
Mr Wojtas schreef:
ma 14 nov, 2022 20:13
Zover klaar voor een testrit,

Nog een paar kleine dingen maar straks eerst even testen :lol:
https://www.facebook.com/10006825845258 ... a7LCwXZstZ
Ik weet niet wat je had willen laten zien, maar ik krijg het niet te zien. "This content isn't available at the moment", zegt ze. :(
Planning is gewijzigd, maar het werkt. Shifters zijn zoals gepland en de oude derailleur gemonteerd. Paar kleine wijzigingen aanbrengen en rijden 😆