Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Spanning derailleurkabel stellen - Forum Wereldfietser

Spanning derailleurkabel stellen

Hoi,

Iets doe ik schijnbaar niet goed maar wat?

Ik heb de ketting op klein achtertandwiel en groot voortandwiel. Vervolgens de kabel zachtjes aantrekken en vast zetten. Vervolgens schakelt de ketting automatisch naar het derde tandwieltje. Dus ik aan de stelschroef draaien en dan red ik net het eerste tandwieltje maar de stelschroef is er dan bijna uit gedraaid. En tijdens het fietsen is het nog niet goed.

Maar ik krijg anders geen extra spanning op de kabel.
Ik heb beide stelschroeven terug gedraaid voor het vast zetten van de kabel...

Wat doe ik nu niet goed?
Wat probeer je voor elkaar te krijgen?
Je achterderailleur afstellen?
Of je voorderailleur afstellen??
achter derailleur.
Oke
Dan kan je beter de ketting op het middenblad voor leggen.
Shifter in de versnelling zetten waarin de kabel volledig ontspannen is (meestal kleine krans. Soms grote krans)
Kabel los halen van de achterderrie
Zorgen dat je met de stelschroeven op de derrie het bereik goed heb staan.
Draai aan de shifter de kabelsteller net niet helemaal in.
Kijk even of de binnenkabel niet ergens blijft hangen.
Zonder al te hard te trekken zet je de kabel weer vast in de achterderrie.
En nu kan je kijken of hij goed op en af schakelt.
Met de stelschroef aan de shifter kan je de kabel fine tunen.


https://www.youtube.com/watch?v=XyalvEQjPnY
Met de ketting achter op het grote blad werkt beter. Dan kan ik na het aandraaien van de kabel alle kransjes bereiken. Met een klein beetje aandraaien van de stelschroef loopt alles goed.

Totdat ik ga fietsen, dan blijft die op de kleinere kransjes springen. Ik kan draaien bij mijn shifter wat ik wil maar het wordt er niet beter van, eerder slechter.

Het filmpje wat je plaatste behandeld enkel de reikwijdte van de ketting. Niet de spanning van de kabel.
Kijk even alle schakels goed na van je ketting.
Als er 1 een beetje vast zit gaat dat vaak fout op kleinste kransjes.
heb je ook de binnen en buiten kabel vervangen, ik had dit ook bleek toch een scheurtje in de buitenkabel waardoor er vocht ingelopen was
Als je iets niet weet bij het werken aan je derailleurfiets volstaat vaak het googelen van het probleem met het toverwoord m-gineering erbij. Zo ook hier: https://www.google.nl/search?q=afstelle ... -gineering
Dan kom je meteen op: http://www.m-gineering.nl/derafst.htm
Hilarisch!

Dit zinnetje geeft de cue
Vervolgens schakelt de ketting automatisch naar het derde tandwieltje.
... en dit topic de bevestiging: Luchtfietser heeft inderdaad een Rapid Rise aka Low Normal derailleur. :lol:

Afbeelding

Bij een normale derailleur trek de veer van de derailleur 'm richting het kleinste kransje, en de kabel richting het grootste kransje.

Rapid Rise werkt dus exact andersom.

Dus ook het monteren van je kabel moet je precies andersom doen:
-Schakel de shifter zo dat de kabel maximaal "los" staat
-Laat de derailleur door z'n eigen veerspanning naar het grootste kransje gaan
-Draai de stelschroef bijna geheel in
-Monteer de binnenkabel
-Doe de fijnafstelling met de stelschroef. Ook die werkt dus precies andersom: door de schroef 'uit' te draaien zet je de kabel strakker en beweegt de derailleur naar rechts, de kleinere kransjes dus :lol:

Grappig dit soort dingen, ik krijg opeens zin om een Rapid Rise derailleur op m'n Cross Check of woon-werkfiets te zetten, gewoon om m'n hersenen af en toe een beetje te fucken.
Dit is toch precies wat ik ook aan gaf.
M276 schreef:
wo 09 nov, 2022 10:00
Shifter in de versnelling zetten waarin de kabel volledig ontspannen is (meestal kleine krans. Soms grote krans)
Klopt :)
Bedankt voor de tips! Inmiddels was ik ook uitgekomen bij de aanpak zoals M276 en Shrek hadden beschreven.

Het schakelen onbelast gaat dan prima. Ga ik er mee fietsen dan blijft kransje 3 een probleem. Ik had het even laten rusten en zojuist alles weer opnieuw gedaan. Met één minuut had ik het allemaal weer keurig ingesteld en met het fietsen exact hetzelfde probleem. Na meerdere keren de spanning wat aandraaien schakelde het bijna perfect. Nouja, het schakelen verloopt ook prima, alleen eenmaal op het 3e kransje blijft deze springen. Dus ik denk dat ik een nieuwe cassette nodig heb, althans... Ik had de ketting vervangen en vond de cassette nog wel prima. enkele hele kleine braampjes. Maar wellicht is dat dus toch al te versleten? Het vreemde zou dan wel zijn dat dezelfde braampjes ook op de andere kransjes zit waar de ketting niet spring.

Hebben jullie nog andere ideëen?
oké dus het afstelprobleem is op gelost met dank aan de geboden ondersteuning. Super!

Volgende probleem, ketting ligt niet lekker op een bepaald kransje. Slijtage ligt erg voor de hand. Ik heb dat nog nooit kunnen afleiden aan braampjes, eerder is het kransje juist mooi gepolijst (maar intussen minder holrond, dus).
Plaats is een foto van je cassette?
Soms heeft het heel even nodig voordat het allemaal weer lekker loopt.
Je kan het even een paar km aankijken.
Je kunt het inderdaad vaak niet zien aan een tandwiel of cassette of het nog gaat lukken of net niet. Dat de derde (vanaf de kleinste gerekend) problemen geeft is wel typisch in geval van slijtage; vaak wordt dit kransje het meest gebruikt.
Of het een slijtageprobleem is of een schakelprobleem is vaak wel op te merken.
In geval van een schakelprobleem schakelt de ketting spontaan naar een ander kransje.
Als het een slijtageprobleem is voel je een ratel (of als je veel kracht zelt een knal) maar blijft de ketting meestal op hetzelfde kransje.
Hoeveel km heb je met cassette en ketting(en) gefietst? Als je een aantal duizenden km met één ketting fietst, zeker in een gebied waar je vaak met hetzelfde verzet fietst, gaat het meeste gebruikte kransje er vaak wel aan gort. Het enige wat je daar aan kunt doen is de kettingslijtage met een kettingslijtagemeter in de gaten houden en op tijd een nieuwe ketting monteren. Of je fietst door en bespaart op kettingen maar betaalt meer aan cassettes en later voorbladen. Wat goedkoper is hangt af van de prijzen van de verschillende onderdelen die je koopt. Alleen een nieuwe ketting monteren is wel minder werk en een onderdelenschaarste die zich uit in onverkrijgbare kettingen heb ik gelukkig nog niet gezien.
Ja ik denk dat het toch de slijtage van de cassette is. Ik heb er nu tweemaal 10 km mee gefietst en ik krijg het niet in orde. En net zoals Leon zei, het ratelt niet, maar het springt terwijl die op hetzelfde kransje blijft. Dus het zit hem niet zozeer in het schakelen. Stom, want ik had bijna een cassette besteld maar ik dacht echt dat deze nog wel een tijde mee kon :roll:

Ik vervang de cassette zodra die weer leverbaar is... Dan zal ik een foto posten van de huidige.
ondertussen heb ik een vervangend voorwiel ontvangen van een van onze forumleden. En deze draait veel fijner rond!! Werkelijk een groot verschil. Dus ik kijk er naar uit om een stukje te fietsen zodra het kan.

bedankt allen!
Het was inderdaad de slijtage van de cassette. Zojuist heb ik een nieuwe geplaatst en na het stellen draaide alles direct goed.

Ik vraag mij nog wel af of ik de nieuwe cassette nog moet insprayen, bijvoorbeeld met teflon? Of gewoon zo laten.
bij deze een foto van mijn oude cassette.
IMG_20221114_134911.jpg
Inderdaad, aan de forse bramen kun je zien dat deze cassette er wel klaar mee is.
Je hoeft de cassette niet te smeren. Als je de ketting smeert is het genoeg. Op de cassette zou je theoretisch alleen de vlakjes achter de bramen hoeven te smeren, maar er komt genoeg smeermiddel vanaf de rollen van de ketting op die plek terecht.