Additionally, paste this code immediately after the opening tag: ketting op maat of te kort? - Forum Wereldfietser

ketting op maat of te kort?

Hoi,

Ik heb vandaag een nieuwe ketting gekocht maar ik denk dat deze te kort is. Het is een KMC x9, dus 9 speed voor mijn 9speed cassette leek mij prima.

Maar in tegenstelling tot wat ik gewend ben hoefde ik deze ketting niet in te korten, hij was twee schakeltjes korter dan de ketting die ik verving. Normaal gesproken meet ik het op en dan kort ik hem in, ik dacht dat dit standaard was. Het opmeten deed ik een beetje op gevoel en op het oog...

Kunnen jullie aan de foto's zien of het zo wel klopt? het loopt op enkele mm niet aan.
IMG_20221101_130302.jpg
IMG_20221101_130357.jpg
IMG_20221101_130236.jpg
Je moet niet de lengte van de ketting meten maar de schakels van de ketting tellen.
kweenie hoe je de ketting voor hebt liggen, maar zowel op het grootste als op het kleinste kransje kan er nog wel een schakeltje uit de ketting wat derri betreft. Eerder te lang dan te kort, dus.
Als dit de 2 uiterste standen zijn dan is je ketting veel te lang.....

Ooit eens gelezen dat je nieuwe ketting knippen op de lengte van de vorige is fouten en geklooi van een ander kopiëren.....
Screenshot_20221101_110119_com.microsoft.skydrive.jpg
De shimano handleidingen zijn altijd een goede start.... Dit is een voorbeeldje ... Twee verschillende manieren in functie van de lengte van de kooi
WimB schreef:
di 01 nov, 2022 13:21
Je moet niet de lengte van de ketting meten maar de schakels van de ketting tellen.
Maar alleen als je een ketting vervangt waarvan je weet dat het aantal schakels klopte. ;)

De ketting op de getoonde foto’s oogt eerder te lang dan te kort. Een ketting is te lang als de achterderailleur de overtollige lengte niet meer kan opnemen wanneer je kleinst-kleinst schakelt; de derailleur vouwt dan zover dubbel dat de ketting tegen de derailleur schuurt, en/of slap hangt. Een ketting is te kort wanneer je niet meer grootst-grootst kunt schakelen. (Er zijn mensen die vinden dat het wel zo kort kan omdat grootst-grootst een combinatie is die je toch niet moet gebruiken. Maar het is wel praktisch als je niet je derailleur aan gort rijdt wanneer je toch per ongeluk een keer op die combinatie uitkomt.)

Als je kunt beginnen met een ketting die goed was, bijvoorbeeld omdat hij geïnstalleerd was door iemand die wist wat die deed, kun je inderdaad de schakels van de oude ketting tellen en de nieuwe op hetzelfde aantal schakels inkorten. Als je een ketting vervangt die ehm, ‘een beetje op gevoel’ geïnstalleerd was, zijn er diverse methoden om de juiste lengte te bepalen, zoals over het grootste voorblad en grootste achterkransje leggen zonder hem door de derailleur te halen en twee schakels toevoegen voor de derailleur. Er komen dus nog verschillende reacties van behulpzame forumlezers die uitleggen waarom hun methode de beste (of de enige goede) is.

Nu je de ketting al om hebt liggen, kun je er ook onderaan in het midden een lusje in maken en kijken hoeveel schakels je eruit kunt halen terwijl de achterderailleur maximaal naar voren gestrekt is (terwijl de ketting op grootst-grootst ligt). Let er dan wel op dat je op een hele schakel uitkomt, dat wil zeggen dat je niet na het uitponsen van de pen ontdekt dat je nu aan beide zijden van je ketting een buiten- dan wel een binnenschakel hebt zitten die je niet aan elkaar kunt maken. ;)

Groetjes,

Carl
Wat ben ik toch een prutser :|

Ik zal er morgen opnieuw naar kijken. Bedankt!
Op de foto lijkt je achterderailleur ook krom
Of ligt dat aan mij?
Carl schreef:
di 01 nov, 2022 14:45
Een ketting is te kort wanneer je niet meer grootst-grootst kunt schakelen. (Er zijn mensen die vinden dat het wel zo kort kan omdat grootst-grootst een combinatie is die je toch niet moet gebruiken. Maar het is wel praktisch als je niet je derailleur aan gort rijdt wanneer je toch per ongeluk een keer op die combinatie uitkomt.)
Als je dan alleen de deraileur kapot rijdt heb je nog geluk.
Het controleren van deze situatie is dus niet optioneel maar essentieel.
luchtfietser schreef:
di 01 nov, 2022 15:05
Wat ben ik toch een prutser :|
Al prutsende leert men! En als je maar op tijd advies vraagt, komt het allemaal goed. ;)

Groetjes,

Carl
Coole Rapid Rise derailleur 8)
Als je alleen de ketting hebt vervangen en geen grotere cassette of kleiner tandwiel gemonteerd dan is deze zo te lang ondanks dat die 2 schakels korter is. Al zal je niet snel voor en achter op de kleine schakelen, staat de ketting nu dus te slap voor de veer van de derailleur.