Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Naafdynamo zonder lockmoer? - Forum Wereldfietser

Naafdynamo zonder lockmoer?

Hoi,

Ik vraag mij af wat hier niet goed gaat.

Er zitten niet zoals bij mijn achteras twee moeren aan beide zijdes waarmee ik alles vast zet. Er zit één moertje en als ik die vast draai dan draai ik de as te vast waardoor deze niet soepel loopt. Houd ik het moertje iets losser zodat de as wel soepel loopt dan komt er te veel ruimte en gaat die elektra geleider waar het stekkertje op moet draaien. En ik heb die natuurlijk wel in dat puntje gezet wat er onder zit. Doe ik iets fout?

Op de foto heb ik het nog ietsjes losser gedraaid zodat de onderdelen goed zichtbaar zijn.

Bijlagen

Zoek eens op internet naar sturmey archer of SA want dat is volgens mij het merk van die dynamo.
Het is een nexus inter HB-NX32.

Ik heb zojuist gekeken en en kon op youtube één filmpje vinden waarin iemand zijn dynamo kapot maakt maar waaruit ik wel kon herleiden dat ik de mijne goed in elkaar had zitten.

Naderhand heb ik voor het eerst gesoldeerd, nu zit dat stekkertje uit de dynamo weer vast ;-)

Het probleem dat die stekker blijft meedraaien met het wiel, dus gewoon 360 graden rond, blijft. Enkel wanneer ik de steekas vastdraai stopt dat. Maar dan zet ik het wiel wel aardig strak vast, loopt het minder soepel. Is dit zo de bedoeling?

Ik heb er een filmpje van gemaakt. kan ik dat hier ook plaatsen? als iemand een website weet waar ik filmpjes kan uploaden en vervolgens een link kan plaatsen dan hoor ik het wel.
dankje.
Het is de bedoeling dat je as vast zit. Als je denkt dat het te zwaar draait, je kan net als bij een normale naaf de lagers afstellen. Je wil deze niet te strak draaien, juist zo los mogelijk zonder dat er speling ontstaat.
De snelspanner houdt de as op zijn plaats, op de as zit een rare moer die zorgt dat de stekker niet meedraait (onder het contact), de afstelling van het lager doe je met de ronde moer met platte kanten, die is niet om de stekker op zijn plaats te houden.
HB-NX32-SW-NX30-04.jpg
Heb je zelf de dynamo unit (nr 5 bij QR en nr.6 bij asmoer versie) uit elkaar gehaald? En echt weer op de goede manier in elkaar gezet?

Op bovenstaand PDF kan je niet zien hoe de dynamo unit intern in elkaar zit. Van Shimano is het ook niet de bedoeling dat je daar zelf aan gaat sleutelen. Hahaha, dus dat doen we wel volgens velen op internet. Ik dus ook aan een DH 3N31 QR. Mijn les was dat dat alleen interessant is als je conussen nog niet versleten zijn of je op een wonderbaarlijke wijze aan vervangende kan komen. Een compleet nieuwe unit kost de hoofdprijs. Dan kan je nog beter op Taylor Wheels kijken of je tegenwoordig nog een compleet nieuw wiel met basic naafdynamo voor 65 euro in huis kan krijgen.

Nog even naar mijn oude en nieuwe naafdynamo wielen gekeken. Op beide zit tussen de dynamo unit met de achtvlaks 'moer' en de stekker unit een spleet waarbij je met een conussleutel bij de conus van de dynamo unit kan komen. Dus in principe hetzelfde als aan de andere kant van je dynamo as (die echt niet een steekas is) of zoals bij je achterwielen. Eerst met de conus de kogellager loop instellen, deze met een conussleutel in positie houden en dan met de sluitmoer deze positie borgen. Zonder conussleutel bijna niet te doen en meestal niet in 1 keer bevredigend.
Voor de DH 3N31 wel weer een maat conussleutel moeten kopen die je anders nooit nodig hebt om te ontdekken dat het alleen interessant is om ….. Nou ja, kwam weer van pas om de fabrieksafstelling en het kogelagervet van de nieuwe DH-C3000-3N te verbeteren.

Succes er mee!
Ik zie nu op je foto dat je een QR versie hebt. De holle as waar de QR as door gaat steekt bij al mijn wielen zo'n 4 mm aan beide kanten van de sluitmoer uit. Daardoor vallen de wielen ook mooi in de patten. Het kan toch ook niet anders dan dat bij jou de holle as nu aan de andere kant verder uitsteekt dan aan de dynamo kant? Bovendien zou je de QR niet klemmend krijgen als die verder uitsteekt dan de pat dik is en de holle binnenkant van de QR kan opvangen.
Dus moet je alles weer losdraaien, aan de dynamo kant de conus wat verder op de as draaien, het stekker gedeelte nu goed monteren zodat je de conus nu wel ziet en die kant met de sluitmoer goed vast zetten. Dan de andere kant met conus en sluitmoer afstellen.
Ik had een HB-NX30. Daar valt inderdaad weinig zelf aan te sleutelen. Toen de lagers versleten waren heb ik dit nooit meer goed gekregen, de onderdelen (conussen) zijn niet te krijgen. Afstellen is tricky vanwege de stekkers, het feit dat je de lagerweerstand niet kan voelen, en ook de rotor/stator van de dynamo moeten goed uitgelijnd zijn.
Ik heb 'm toen maar weg gegooid. Vanwege het slechte rendement van de HB-NX30 (en vooral, de enorme rolweerstand met licht uitgeschakeld) was het sowieso een goed idee om iets nieuwers te kopen.
luchtfietser schreef:
za 29 okt, 2022 08:50

Ik vraag mij af wat hier niet goed gaat.

[...]
Mocht het niet lukken, 'k heb nog wel een Shimano HB-NX30 naafdynamo liggen, gespaakt in een zwarte 28 inch, 622x19 Vuelta Tempest velg. Remvlakken zijn nog goed, wel de nodige sporen van winters woon-werkverkeer te zien op de velg.

Valt bij mij in de categorie niet de moeite waard om te verkopen, maar wel zonde om weg te gooien. (-:
Work in progress.
IMG_20221030_085244.jpg
Ik dacht dan maar direct alles opnieuw schoonmaken. Dit keer is het ook gelukt de kant van de dynamo los te krijgen. Dat was ook wel nodig zoals je kunt zien. Veel roest en droog zwart vet/zand! Er kwam ook een lock gedeelte van een moer te voor schijn. Daar was het afdekplaatje overheen geschoven. Beetje moeilijk uit te leggen. Maar dit zat aan de andere kant...

Als het niet lukt heb ik wellicht interesse in je aanbod Jurr.

---------------------------------------------------------------------------------------
VERVOLG:

Het werk is inmiddels af. De as zit er weer in en het wiel draait in mijn fiets. Ook de stekker werkt dus het solderen is gelukt. yeh!
Maar wat een waardeloos wiel blijft het toch. Met een lichte draai staat het wiel binnen drie seconden stil. Dat was voorheen ook wel slecht maar ik had gehoopt met schoon vet dat dit wel wat zou verbeteren.

Mijn initiële vraag over het stekkertje: Klopt het dat deze met het wiel meedraait en dat ik deze dus enkel op z'n plek houd met de steekas vast te klemmen. Dat is dus gewoon zo. (uiteraard heb ik die driehoek boutjes er in zitten. maar ik bedoel als je het wiel draait. Ik heb geprobeerd de as ietsjes losser af te stellen, ik voelde de as heel lichtjes wat wiebelen. En vervolgens met de as strak in de hoop dat het stekkertje vast zou blijven zitten terwijl het wiel losjes zou blijven draaien. Dat is niet het geval.

Afijn. Ik vind het al heel wat dat het allemaal wel gelukt is. Maar de vorige keer is het stekkertje alsnog verschoven en daarom ben ik nu weer opnieuw met dat wiel bezig gegaan. kijken wat het probleem was.

bedankt voor alle tips en het meedenken!
Een vervolg vraag over de aansluiting van de lampen.

Hoe krijg ik de verbinding van mijn achterlamp op de voorlamp zodat ik deze met de knopjes van het voorlicht kan bedienen.

Nu lukt het niet, met eenvoudig de draadjes er tegen aan houden brand mijn (nieuwe) achterlamp niet. Vorig jaar had ik de achterlamp maar direct op het stekkertje aangesloten maar eigenlijk wil ik deze dus op de voorlamp aansluiten, als dat kan.

Kan ik het voorlicht ook openen?

Bijlagen

Let op, een led lamp is gevoelig voor aansluiting van plus en min.
Wissel de draadjes naar de achterlamp even om.
Misschien doet 'ie het dan wel.
dat had ik wel gedaan. alle mogelijke combinaties.
Uit een dynamo komt wisselspanning. Een ledlamp geschikt voor dynamo heeft een gelijkrichter. Daarom maakt het hiervoor niet uit hoe je de lamp aansluit. Hooguit kan 1 pool al verbonden zijn met massa (het frame) en veroorzaakt verkeerd om aansluiten kortsluiting (niet gevaarlijk), maar dit heeft niks met LED of plus en min te maken. Als dat gebeurt dan zou het voorlicht ook moeten stoppen met branden.
luchtfietser schreef:
zo 30 okt, 2022 10:54
Een vervolg vraag over de aansluiting van de lampen.

Hoe krijg ik de verbinding van mijn achterlamp op de voorlamp zodat ik deze met de knopjes van het voorlicht kan bedienen.

Nu lukt het niet, met eenvoudig de draadjes er tegen aan houden brand mijn (nieuwe) achterlamp niet. Vorig jaar had ik de achterlamp maar direct op het stekkertje aangesloten maar eigenlijk wil ik deze dus op de voorlamp aansluiten, als dat kan.

Kan ik het voorlicht ook openen?
Werkt het achterlicht wel rechtstreeks aangesloten op de dynamo? Zo ja, kan je nog proberen of 1 van de vier stekkers werkt, icm gemeenschappelijke massa. Je kan ook nog de draden die naar de voorlamp gaan andersom aansluiten.

Let op dat er ook fietslampen bestaan die ongeschikt zijn voor dynamo's maar aangesloten moeten worden op een elektrische fiets-accu.

Let trouwens op dat je een achterlicht niet alleen mag laten branden op een naafdynamo, maar alleen in combinatie met het voorlicht, anders loopt de spanning heel erg op en is de kans groot dat het achterlicht doorbrandt.