Additionally, paste this code immediately after the opening tag: kwaliteit kettingblad - Forum Wereldfietser

kwaliteit kettingblad

Hoi,

Op de site van Mantel lees ik dat de goedkopere bladen van B merken net zo goed en net zo sterk zijn, het verschil zit hem in het uiterlijk.

Is dat echt zo? Ook al zou het verschil in kwaliteit maar heel klein zijn dan zou ik gewoon voor een B merk gaan. Maar misschien dat jullie er wat meer van weten? Ik stel mij zelf voor dat er misschien verschil zit in soepel schakelen, of in roestvorming, misschien nog andere aspecten? De prijzen lopen namelijk nogal uiteen.
Volgens mij zit een hogere prijs vooral in een lager gewicht (en kortere levensduur).
B merken net zo goed en net zo sterk zijn, het verschil zit hem in het uiterlijk.
volgens mijn vrouw ben ik van een B-merk... :wink:
luchtfietser schreef:
vr 28 okt, 2022 07:43

Op de site van Mantel lees ik dat de goedkopere bladen van B merken net zo goed en net zo sterk zijn, het verschil zit hem in het uiterlijk.
Da's wat kort door de bocht. Er zit doorgaans ook verschil in het materiaal, en daarmee ook in gewicht en slijtage.

Uitgaande van een vakantiefiets met triple voorop is doorgaans gewicht minder van belang en slijtage des te meer. Goedkope stalen bladen voldoen vaak prima. Als twee van de drie of zelfs alledrie de voorbladen versleten zijn kan het soms ook goedkoper zijn om een compleet crankset te kopen en daarvan de bladen te gebruiken. Let dan wel op dat bij de goedkoopste cranksets de bladen niet los te vervangen zijn. Als ze wel los te vervangen zijn let dan op de steek van de tandwielen, of het compatible is met jouw versnellingssysteem en tegenwoordig ook op de verkrijgbaarheid en eventuele levertijden.

Duitse webshops zijn vaak een stuk goedkoper in dit soort onderdelen. Kijk dan bijvoorbeeld naar Bike-Components, Bike24 of Rose. Een nieuwe ketting heb je waarschijnlijk ook wel nodig, cassette wellicht ook wel, en misschien nog wel een setje schakelkabels, derailleurwieltjes of ook andere fietsonderdelen? Dan zijn de eventuele verzendkosten al snel tegen je voordeel weg te strepen. Maar misschien wil je wel juist bij je lokale fietsenwinkel kopen om de lokale middenstand te steunen en/of bijvoorbeeld je minder bezwaard te voelen als je bij het vervangen van de desbetreffende onderdelen vragen hebt of zelfs hulp nodig hebt?

Als je regelmatig fietst, alle bladen gebruikt en de smering van je ketting netjes bijhoudt zou ik me over roestvorming geen zorgen maken.

En natuurlijk zal in gelijke staat van onderhoud volledig Shimano XTR echt wel mooier schakelen dan volledig Alivio, maar best kans dat door de keuzes om de XTR tandwielen zo licht mogelijk te kiezen dat de levensduur niet veel verschilt. Waarschijnlijk is XTR zelfs wel sneller versleten. Net als je pinpas trouwens als je de kosten per kilometer gaat tellen ;)
luchtfietser schreef:
vr 28 okt, 2022 07:43
Op de site van Mantel lees ik dat ...
Ik vind je vraag moeilijk te beantwoorden.
Slijtage is een kriterium bij de keuze van een kettingblad.
Soepel schakelen is ook een keuzekriterium.

Mantel verkoopt geen Gebhardt.
Maakt dat Gebhardt tot een A-merk?
De bladen van Gebhardt slijten weinig.
Maar schakelen niet zo soepel als Shimano.
Komende winter vervang ik voor de tweede keer in 50 jaar een kettingblad voor.
Goed, ik heb er een aantal meer vervangen maar dat was omdat ik een andere tandwiel verhouding wilde.
Het eerste was van mijn huidige 1995 Gazelle stadsfiets omdat het kettingblad zich afscheidde van de crank.
Het tweede wordt het voorblad van de Poppink omdat 1 voorblad (Rohloff naaf) schijnbaar meer slijt dan wanneer je een derailleur gebruikt en een triple plateau.
20.000 km voor een voorblad me dunkt, dat is toch keurig?

Het nieuwe voorblad wordt hoogstwaarschijnlijk een Shimano omdat....., omdat....... Waarom zou ik eigenlijk een B-merk nemen.
Aan de andere kant......
Als er Rose op dat andere blad zou staan zou ik het zonder enige aarzeling aanschaffen.
Poppink schreef:
vr 28 okt, 2022 10:21

Het nieuwe voorblad wordt hoogstwaarschijnlijk een Shimano omdat....., omdat....... Waarom zou ik eigenlijk een B-merk nemen.
Voor Rohloff zou ik kiezen voor een singlespeed voorblad. Die heeft geen tandjes die aangepast zijn om zo het schakelen van een voorderailleur te vergemakkelijken.

Veel gebruikt daarin zijn bijvoorbeeld de stalen van Truvativ of de RVS variant van Surly. Nog slijtvaster is de Heggemann van idworx, soms wel wat goedkoper te krijgen bij fietsenwinkels die nog voorraad hebben liggen uit de tijd dat ze nog nieuwe idworx fietsen van ketting naar riemaandrijving ombouwden omdat ze niet zo af fabriek geleverd werden.

Maar Shimano zou ik voor jouw Rohloff gebruik dus niet doen.
Aanvulling op anderen:
Slijtage bij een derailleurfiets is heel anders dan bij een naaffiets. Dat heeft meerdere aspecten maar het aspect dat de ketting gespannen zit tussen voor en achter en daardoor niet kan opkruipen tegen de tanden is wel een positieve voor de naaffiets. Als je de ketting tenminste netjes af en toe bijstelt. Een naaffiets heeft ook het voordeel dat de ketting stevig kan zijn en de tanden op de tandwielen breed, hoog en dik. Er hoeft immers niet gederailleerd te woden.

Verder is slijtage een bitch. Voorspellen wat er gaat gebeuren is vaak erg lastig. Soms gaat aluminium langer mee dan staal of gaat het blad met devdikke tanden korter mee dan het slanke blad. Materialen kunnen heel verschillend op elkaar inwerken.
luchtfietser schreef:
vr 28 okt, 2022 07:43
Hoi,

Op de site van Mantel lees ik dat de goedkopere bladen van B merken net zo goed en net zo sterk zijn, het verschil zit hem in het uiterlijk.

Is dat echt zo? Ook al zou het verschil in kwaliteit maar heel klein zijn dan zou ik gewoon voor een B merk gaan. Maar misschien dat jullie er wat meer van weten? Ik stel mij zelf voor dat er misschien verschil zit in soepel schakelen, of in roestvorming, misschien nog andere aspecten? De prijzen lopen namelijk nogal uiteen.
De bewering klopt. Voorbeeld: Een stalen kettingblad is wat zwaarder en goedkoper, maar gaat veel langer mee.
HenkS schreef:
vr 28 okt, 2022 11:24
Een stalen kettingblad is wat zwaarder en goedkoper, maar gaat veel langer mee.
Zwaarder: vrijwel zeker. Goedkoper: vaak. Gaat langer mee: niet per definitie.
Jurr schreef:
vr 28 okt, 2022 11:05
Voor Rohloff zou ik kiezen voor een singlespeed voorblad. Die heeft geen tandjes die aangepast zijn om zo het schakelen van een voorderailleur te vergemakkelijken.
Ik heb gisteravond rond zitten neuzen maar kom er niet uit.
In mijn geval gaat het om een Miche crankstel waarvan het binnenblad het kettingwiel is en het buitenblad de beschermring.
Miche crank.jpg
Hoe zien de tanden er uit bij een kettingwiel dat niet hoeft te schakelen tegenover een schakelkettingwiel.
Welke ketting is het meest geschikt voor Rohloff.

Het liefst heb ik een mooi, vooral niet zwart, aluminium kettingwiel.

(Stronglight zicral 7075 bijvoorbeeld)
Poppink schreef:
zo 30 apr, 2023 10:06
Hoe zien de tanden er uit bij een kettingwiel dat niet hoeft te schakelen tegenover een schakelkettingwiel.
Groter, dieper, breder/dikker, allemaal hetzelfde en zonder schakelhulpen; de ketting hoeft er immers niet af en weer op, liever niet zelfs. In principe is dit allemaal voordelig voor de levensduur. In principe ook voordelig voor de prijs want eenvoudiger, al zullen fabrikanten uiteraard tegenwerpen dat hún bladen beter zijn en dus duurder.
Leon schreef:
zo 30 apr, 2023 10:15
Groter, dieper, breder/dikker, allemaal hetzelfde en zonder schakelhulpen; de ketting hoeft er immers niet af en weer op, liever niet zelfs. In principe is dit allemaal voordelig voor de levensduur. In principe ook voordelig voor de prijs want eenvoudiger, al zullen fabrikanten uiteraard tegenwerpen dat hún bladen beter zijn en dus duurder.
Zoals dit bijvoorbeeld?
En hoe zie ik welke ketting geschikt is?
Poppink schreef:
zo 30 apr, 2023 10:06

Welke ketting is het meest geschikt voor Rohloff.
KMC E1, voorheen X1 genoemd. Maar een X8 is ook prima.

KMC heeft ook dikkere tandwielen met een dikkere ketting tegenwoordig:

https://www.bike4travel.nl/kettingblade ... gblad.html

https://www.bike4travel.nl/kettingblade ... hloff.html

https://www.bike4travel.nl/kettingen/53 ... 1-ept.html
Poppink schreef:
zo 30 apr, 2023 10:06

Het liefst heb ik een mooi, vooral niet zwart, aluminium kettingwiel.
Waarom aluminium?

Als je echt een mooi en ook niet zwart tandwiel wil monteren dan zou ik zoals eerder gezegd een Heggemann tandwiel van idworx monteren. Wel prijzig, maar misschien dat je nog een gebruikte of new-take-off kunt vinden. Als ik me goed herinner worden er tegenwoordig ook longlife achtertandwielen voor idworx Rohloff fietsen gemaakt, maar die kom ik zo snel even niet los tegen online.
Hoe zien de tanden er uit bij een kettingwiel dat niet hoeft te schakelen tegenover een schakelkettingwiel.
"Hoog" dus geen hapjes en uitsparingen en schakelhulpen.
Een blad dat bedoeld is als binnenblad heeft sowieso al geen schakelhulpjes en is dus ook prima bruikbaar.

Welke ketting is het meest geschikt voor Rohloff.
In principe iedere ketting wel. Pak gewoon een willekeurige 8-speed ketting, of een specifieke SS ketting, bv Connex 7R8.
Als je een SS ketting gebruikt met een sluitschakel met zo'n 'visje' moet je even opletten dat die sluitschakel nergens tegenaan loopt. (kettingkast, kettinggeleider, bash ring etc bedoel ik)

Poppink schreef:
zo 30 apr, 2023 10:06
Ik heb gisteravond rond zitten neuzen maar kom er niet uit.
In mijn geval gaat het om een Miche crankstel waarvan het binnenblad het kettingwiel is en het buitenblad de beschermring.
Ik heb even zitten neuzen: is dit jouw fiets?
viewtopic.php?f=23&t=7669&p=442860#p442860

Dan heb je 5-bouts kettingblad nodig, zo te zien 130mm steek, maar het zóu kunnen dat die gekke Italianen van Miche een 135mm steek gebruiken.

Indien 130mm: https://www.justpedal.nl/en/chainring/2 ... -_teeth-44

Of: https://www.bike24.com/p247403.html

Indien 135mm: https://www.bike24.nl/producten/170?sku ... F0QAvD_BwE (en dan binnenblad kiezen)


Hoeveel tandjes heb je nodig?
TA maakt ook heel mooie en goede kettingbladen waar ik goede ervaringen mee heb. Ze hebben ook speciale kettingbladen voor singlespeed en voor een Rohloff fiets zou ik dat zeker aanbevelen. Mijn ervaring met stalen bladen is erg gemengd.
Miche crank.jpg
Shrek schreef:
zo 30 apr, 2023 10:44
Dan heb je 5-bouts kettingblad nodig, zo te zien 130mm steek, maar het zóu kunnen dat die gekke Italianen van Miche een 135mm steek gebruiken.
Hoeveel tandjes heb je nodig?
Ik vermoed dat het ook Campagnolo heet (de passing dan) en ik zoek 44T
Jurr schreef:
zo 30 apr, 2023 10:29
KMC E1, voorheen X1 genoemd. Maar een X8 is ook prima.
KMC heeft ook dikkere tandwielen met een dikkere ketting tegenwoordig:
Ik zie je link nu. Ketting 1 speed.

He, top al die tips!
Ik weet niet of dit bij moderne bladen nog speelt, maar hou er rekening mee dat bij sommige bladen die gemaakt zijn voor een 1/8 ketting 3/32 kettingen doorgaans niet passen.

Dan krijg je dit:

Afbeelding

Het verschil zit 'em in de dikte. Twee TA-bladen:

Afbeelding
Na de edit met foto zie ik dat het een 5-armige crank betreft, terwijl mijn suggesties 4-armig zijn. Als je de crank wil behouden dan onder andere naar de suggesties van Shrek kijken.

Vervangen van je voorste kettingblad kan ook wel een moment om te bedenken of je bij dezelfde tandwielverhouding wil blijven. Ben je tevreden met wat je hebt? Of heb je liever in plaats van je huidige 1e en 2e verzet dat je door zou kunnen schakelen naar 15 en 16? Of heb je misschien liever dat je onder je huidige 14 verzetten in plaats van 13 en 14 nog naar 0 of -1 zou willen terugschakelen?

En daar kun je met je voorste tandwiel wat mee doen, en ook met je achterste. Sommige tandwielmaten hebben wel beperkingen in bepaalde situaties. Zo kun je bijvoorbeeld niet op elke crank een even klein voortandwiel monteren, en komt een groot voortandwiel soms in de knel met de ruimte bij je achtervork. Bij een eventuele kettingkast ook daar nog rekening mee houden ;)
https://www.bike-mailorder.com/miche-te ... d-crankset
https://custom-junkies.com/miche-team-1 ... -rock-ring

Lijkt idd 135mm te zijn, al zou ik toch even kijken of het op het kettingblad staat, of anders even nameten.

En inderdaad je huidige drivetrain is 3/32" dus geen 1/8" kettingblad kopen.