Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Magura HS33 achterrem: piepend geluid - Forum Wereldfietser

Magura HS33 achterrem: piepend geluid

Hallo wereldfietsers,

Ik heb op het moment al een tijdje een probleem met mijn achterrem, dat inmiddels flink begint te irriteren. Bij het remmen maakt hij een piepend geluid, zoals een viool. Ik heb hiervoor al gezocht naar mogelijke oorzaken en de meest makkelijke en voor de hand liggende oplossingen geprobeerd (remblokjes schoonmaken, velgen schoonmaken, remblokjes vervangen, magura rem steviger vastzetten) maar dit heeft allen geen effect gehad.

Nu zag ik in dit topic (viewtopic.php?t=6192) dat het kan komen doordat de voorkant van mijn remblokje als eerste de velg raakt. Dit is inderdaad het geval. Ik kan hier echter geen oplossing voor vinden, kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt!
Vervelend, zeker als het probleem er zelfs nog is als je de remblokjes vervangt. Heb je de velgen ook als eens heftig schoongemaakt met bv een stalen schuursponsje zoals bv. Brillo? Je hoeft dan echt nog niet bang te zijn dat je een stuk van je velg af schuurt want dat gaat zomaar niet, zelfs al zou je het met heel fijn schuurpapier doen.
Dan zou je tegelijk de remblokjes moeten opschuren, om zeker te zijn dat alle vettigheid is verdwenen. Vet zoals smeerolie op remmen kan namelijk hardnekkig dit soort problemen opleveren.
Gijs_H schreef:
ma 10 okt, 2022 15:12
Nu zag ik in dit topic (viewtopic.php?t=6192) dat het kan komen doordat de voorkant van mijn remblokje als eerste de velg raakt. Dit is inderdaad het geval. Ik kan hier echter geen oplossing voor vinden, kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt!
Heel simpel.
De oude blokjes er weer in en de achterkant voor en de voorkant achter.
Dan grijpt voor het eerste aan.
Je kunt ookbij de nieuwe blokjes een klein stukje papier tussen blokjeshouder en blokje doen aan de voorzijde van het blokje.
Gijs_H schreef:
ma 10 okt, 2022 15:12
Ik heb hiervoor al gezocht naar mogelijke oorzaken en de meest makkelijke en voor de hand liggende oplossingen geprobeerd (remblokjes schoonmaken, velgen schoonmaken, remblokjes vervangen, magura rem steviger vastzetten) maar dit heeft allen geen effect gehad.
Plastic evoringen ook vervangen, om de klauwtjes weer netjes uit te kunnen lijnen?
Ik zou in eerste instantie denken aan een vuile velg.
De ene schoonmaak is de andere niet.
Ik gebruik voor dit soort klussen:
https://www.mantel.com/mavic-velgen-gum-m40410
TS vraagt hoe hij ervoor kan zorgen dat remblok eerst achter aanloopt. Door er iets tussen te stoppen tijdens het vastdraaien. Een bankpas bijvoorbeeld.

(Werkt zeker niet bij magura 🤔?)
Allemaal bedankt voor de suggesties!

Inmiddels heb ik mijn wiel er even uitgehaald, geschrobd met een schuurspons, wat geschuurd met wat schuurpapier en nadien goed geboed met wasbenzine. Daarnaast heb ik hetzelfde met de remblokjes gedaan. Verder is het mij gelukt de remmen weer zo af te stemmen dat ze gelijktijdig en gelijkmatig de velg raken, maar helaas... Nog steeds een piepend geluid. Zou het nog een keer schoonmaken met de Mavic Velgen Gum of soortelijk nog bijdragend zijn na bovenstaande?

Zou het te maken kunnen hebben met een groef die in mijn velg zit? Deze is ca. 0,5mm diep (grove schatting), zie foto's.

Bijlagen

Die groef hoort daar en markeert de slijtage.
Nee, ik mag hopen dat het niet door die groef komt, maar dat is ook erg onwaarschijnlijk. Die groef is de slijtage-indicator. Als je die niet meer ziet is je velg versleten. Zo te zien is dat nog lang hiet het geval.
Je zou nog een andere compound kunnen gebruiken de rode (of salmon) doen het in andere omstandigheden soms beter. Het kan ook gewoon met een hogere luchtvochtigheid te maken hebben. En mogelijk dat een brakebooster bij de achterrem nog wat kan helpen.
Gijs_H schreef:
ma 10 okt, 2022 15:12
Nu zag ik in dit topic (viewtopic.php?t=6192) dat het kan komen doordat de voorkant van mijn remblokje als eerste de velg raakt. Dit is inderdaad het geval.
Eh, andersom.
De neus van het blokje raakt zo de velg het eerst, waardoor de rem veel minder de neiging heeft te gaan piepen.
http://www.m-gineering.nl/rem.htm
Je blokjes staan dus goed, als ik je goed begrijp. Wel jammer dat jouw blokjes niet begrijpen dat ze dus niet horen te piepen. Persoonlijk ben ik overigens wel gesteld op een gillende rem bij noodstops: het attendeert voetgangers die zonder op of om te kijken oversteken erop, dat ze dat voortaan misschien niet meer moeten doen. ;)

Succes gewenst,

Carl
_Peter_ schreef:
ma 10 okt, 2022 16:41
Je zou nog een andere compound kunnen gebruiken de rode (of salmon) doen het in andere omstandigheden soms beter. Het kan ook gewoon met een hogere luchtvochtigheid te maken hebben. En mogelijk dat een brakebooster bij de achterrem nog wat kan helpen.
Dank voor de tips! Ik heb mijn remblokjes van voor (die waren nog salmon) geprobeerd, maar ook daarmee een flink piepend geluid. Luchtvochtigheid denk ik niet dat het mee te maken heeft, het probleem speelde ook in het Tajikistan een maand geleden, met toch een flink ander klimaat. Ik ga de brakebooster bestellen en na mijn vakantie erop zetten. Ik laat weten of het lukt!
Een piepend geluid wijst op een oppervlak dat vloeiend slipt over een ander oppervlak. Misschien zijn de remblokjes van een ander soort rubber dan je eerdere? Je zou kunnen pogen hun oppervlak wat op te ruwen, dan zal het niet meer zo vloeiend slippen.
Voor wat het waarde is. Ik heb de hele route van schoonmaken, vastdraaien, blokken vervangen en opnieuw schoonmaken ook doorgemaakt met de voorrem van onze tandem, zonder resultaat. Uiteindelijk hielp het monteren van een brake booster. Die zat er oorspronkelijk niet op omdat met brake booster het voorwiel met een 55 mm band moeilijk uit de vork komt. Dat doen we ieder keer als de fiets op de auto gaat. Ik vermoed dat de brake booster precies de stijfheid aan het geheel geeft die de piepende trilling onderdrukt.
Jep, vaak wijkt de achtervork door de krachten en dat veroozaakt gesnerp, een booster werkt in die gevallen.
Overigens adviseer ik boosters ook als je geen gesnerp hebt, het maakt namelijk behoorlijk wat uit in remkracht.

Betreft dikke banden, een Magura booster zit maar aan éen kant vast dus je kan meteen ook een Magura QR monteren, dat is wel zo praktisch. Als het echt heel nauw luistert kan je zelfs aan beide zijden een QR monteren, dan kan je het hele geval er heel simpel afhalen. Je kan een L en een R QR krijgen, maar de rechter of de linker is wat minder makkelijjk te krijgen (ik weet even niet welke), je kan echter met wat beleid het ringetje van de QR lospeuteren en hem zelf omdraaien :wink: