Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nexus 3 versnelling - Forum Wereldfietser

Nexus 3 versnelling

Omdat het met polsen en schouders niet lukt om op een sportieve vakantiefiets te rijden (ik heb denk ik alles wel geprobeerd, inclusief ligfiets), ben ik genoodzaakt mijn toevlucht te nemen tot de stadsfiets. Daar kun je ook mee op vakantie. En met een BSP Hermitage met een Nexus 3 versnellingsnaaf en rollerbrakes (af en toe lopen tijdens afdalingen) is het me deze zomer toch gelukt een heel fijne vakantie te hebben in de Hoge Venen en Eifel (Vennbahnpad) en in Zuid-Limburg. Nu is het op dit moment zo dat na het vervangen van de ketting de versnellingen een beetje raar zijn gaan doen. Ik hoop dat iemand me verder kan helpen! :)
Wat gebeurt er? Ik rijd in de 2e versnelling. Na stilstaan voor een stoplicht o.i.d. en wegrijden, trap ik in zijn 1. Door de shifter iets op spanning te brengen (blijft nog wel in 2 staan), kan ik weer in 2 trappen. Maar het is een probleem en het herhaalt zich, en af en toe doortrappen tijdens het fietsen komt zo nu en dan ook voor. Ik heb de versnellingen opnieuw afgesteld en de eerste ritjes gingen goed, maar daarna toch weer hetzelfde probleem. Wat kan er aan de hand zijn? Ik denk zelf aan de clickbox die er vaak af- en opgeschroefd moest worden omdat de ketting (een van de matigste onderdelen van deze fiets) heel vaak gespannen moest worden (het geluid van slepen in de kettingkast was irritant). De stift lijkt normaal als ik die vergelijk met afbeeldingen van nieuwe op internet.
Ik hoor het graag als iemand weet wat er aan de hand zou kunnen zijn en wat de oplossing is. Alvast veel dank!

Bijlagen

Misschien is de schakelkabel langzaam aan het breken? Dan wordt hij stiekem langer en moet je steeds bijstellen.
Als je steeds moet aanspannen wordt er ergens in het systeem iets langer. (Of korter aan de buitenkabel maar dat gebeurt niet vaak)
Hi Empo,
Petje af dat je met een drieversnellinsstadsfiets op fietsvakantie gaat.
Je schouders en polsen mogen een grote belemmering zijn, maar je doorzettingsvermogen dwingt bij mij veel respect af.
Ik koop en verkoop regelmatig spullen op marktplaats en als een apparaat mij niet bevalt verkoop ik het weer.
Altijd met een of twee tientjes winst.
Zo zou ik het ook doen met je fiets.
Koop een fiets die je aanstaat voor een knap prijsje, probeer deze en verkoop de fiets desnoods weer.
Het scheelt je gedoe met een reparatie aan een mogelijk te veel gesleten versnelling.
Wie weet tik je een fiets met meer versnellingen en betere remmen op de kop.
Advies voor marktplaats: heb geduld, heb vooral geduld, zowel bij koop als bij verkoop.
Begin eens met gewoon te kijken wat de markt in jouw segment doet. Neem de tijd, Klik je zoekopdracht vast. Kijk vooral ook in de rubriek van je eigen regio. Dan kan je er zo even langs fietsen.
Wat verkoopt snel, wat blijft hangen en wat zijn de prijzen die doorgaans gevraagd worden.
Koop vooral niet als er iets niet klopt met de fiets of het gevoel dat je hebt bij de aanbieder.
Tot nu toe ben ik op een of twee na alleen maar vriendelijke mensen tegen gekomen en was de handel tot wederzijds genoegen.
ik sluit me aan bij de vorige spreker.

En wat ook kan: een ander achterwiel in je huidige fiets (want je fiets bevalt je op veel punten): een achterwiel met meer versnellingen er in zetten.

Zo kijk ik dan bijvoorbeeld op Marktplaats naar een fiets met bijvoorbeeld een Nexus 7 of 8-versnellingen-achterwiel of zo'n wiel los tweedehands en dat is in jouw fiets te bouwen. Met de rest van de donorfiets maak je iemand anders blij en lever je huidige achterwiel er bij en een handige Harry of handige Ilse maakt er dan weer een complete fiets van.

ik wil je wel helpen bij het aanpassen van je fiets als we bij elkaar in de buurt wonen.
Het is deze keer goed gegaan en hopelijk zijn de remmen nu niet op het randje na versleten maar ik vind het geen geweldig idee om een van rollerbrakes voorziene fiets uit te rusten met veel versnellingen met als doel in heuvelachtig gebied te gaan fietsen.
Er zijn best fietsen te koop met de zithouding van deze fiets met wél geschikte versnellingen en remmen.
Als je die koopt in plaats van de genoemde donorfiets ben je in een keer klaar. Bovendien heb je dan echt genoeg versnellingen van met een Nexus 8 in Zuid-Limburg is niet ideaal want het breik van die naaf is niet echt groot.
je schrijft vooral over hoe je fiets nu vervelend schakelt:
- kan de stift vrij bewegen?
- qua afstellen kan ik een lang verhaal typen, maar je zult weten hoe dat moet en dat is anders op internet zo terug te vinden. dat zal het probleem niet zijn...
- tja... effe over piekeren vandaag...
Leon schreef:
zo 02 okt, 2022 09:42
Misschien is de schakelkabel langzaam aan het breken? Dan wordt hij stiekem langer en moet je steeds bijstellen.
Als je steeds moet aanspannen wordt er ergens in het systeem iets langer. (Of korter aan de buitenkabel maar dat gebeurt niet vaak)
In dat geval zou de schakelkabel vervangen moeten worden. Is dat iets wat een leek zelf zou kunnen doen? (Er zijn steeds betere filmpjes op youtube is me opgevallen, misschien dankzij alle lockdowns…)
Poppink schreef:
zo 02 okt, 2022 10:28
Je schouders en polsen mogen een grote belemmering zijn, maar je doorzettingsvermogen dwingt bij mij veel respect af.
Dank je wel. Het was (en is) best een worsteling af en toe, maar op fietsvakantie gaan is zo mooi, dat ik het er blijkbaar allemaal voor over heb :D
@Poppink

Wat je aanraadt, is een goed advies. Er zijn inderdaad heel veel tweedehands fietsen, waardoor de keuze vanzelf groot is. Soms zet ik wel eens een marktplaatswekker, maar ik hou eigenlijk niet zo van kopen en verkopen. Ik ga nog net iets liever in mijn schuurtje zitten prutsen en mezelf iets over fietstechniek leren (ook hier doorzettingsvermogen ;-)).
Leon schreef:
zo 02 okt, 2022 11:34
Het is deze keer goed gegaan en hopelijk zijn de remmen nu niet op het randje na versleten maar ik vind het geen geweldig idee om een van rollerbrakes voorziene fiets uit te rusten met veel versnellingen met als doel in heuvelachtig gebied te gaan fietsen.
Er zijn best fietsen te koop met de zithouding van deze fiets met wél geschikte versnellingen en remmen.
Als je die koopt in plaats van de genoemde donorfiets ben je in een keer klaar. Bovendien heb je dan echt genoeg versnellingen van met een Nexus 8 in Zuid-Limburg is niet ideaal want het breik van die naaf is niet echt groot.
De suggestie van Hoogframe lijkt ook niet verkeerd, maar ik geloof dat ik me toch kan vinden in wat Leon hier zegt. Ik heb gekke geluiden uit die rollerbrakes horen komen. En dat het bereik van de Nexus 8 klein is, heb ik ook vaker gelezen. Maar ik heb er geen persoonlijke ervaring mee. Ik weet trouwens wel dat mijn benen veel sterker zijn dan mijn armen, met andere woorden, af en toe flink moeten trappen is het probleem niet. Als er inderdaad fietsen zijn met de zithouding van een stadsfiets en geschikte versnellingen en ik kan die betalen en (laten) onderhouden, dan zou dat fantastisch zijn.
hoogframe schreef:
zo 02 okt, 2022 11:48
je schrijft vooral over hoe je fiets nu vervelend schakelt:
- kan de stift vrij bewegen?
- qua afstellen kan ik een lang verhaal typen, maar je zult weten hoe dat moet en dat is anders op internet zo terug te vinden. dat zal het probleem niet zijn...
- tja... effe over piekeren vandaag...
De stift kan vrij bewegen, en inderdaad: veel prima video's over afstellen.
Bedankt voor je aanbod Hoogframe, ik woon in de buurt van Eindhoven.
Je hebt de ketting vervangen. Als je lang door fietst met een versleten ketting (= te veel ruimte tussen de schakels) kan het tandwiel op je achteras ook versleten zijn (te veel ruimte tussen de tanden door uitslijten) . Een nieuwe ketting kan dan raar doen op het oude tandwiel, zoals overslaan. Dat zou de oorzaak kunnen zijn van je probleem. Remedie is dan het tandwiel (niet duur) vervangen.
Het ligt idd voor de hand dat het kransje zwaar gebruikt is. Maar bij een fiets waarbij de ketting gespannen wordt gebeurt overslaan niet erg snel, itt tot bij een derailleur. Bovendien verklaart dit niet waarom bijstellen van de versnelling tijdelijk helpt en zo.
Heb je al naar de buitenkabel gekeken? Bij de fiets van mijn zoon was die slecht op de plek waar hij de schakelgreep in ging. Door vocht (de fiets stond vaak buiten) roestten de draadjes in de buitenkabel langzaam weg. Die werd zo "korter". Dat gaf een zelfde soort van afstelproblemen.
Super bedankt voor al jullie meedenken! Ik ben misschien iets verder gekomen. Vanmorgen viel de clickbox eraf (45 minuten in eerste versnelling fietsen... interessante ervaring :wink: ) (ik had geen sleutel 10 bij me).
Ik herinnerde me dat ik de clickbox na het vervangen van de ketting er misschien iets te straf had opgeschroefd. Misschien blijft ie gewoon niet goed (meer) zitten. Zou het kunnen dat ik de schroefdraad van de clickbox heb verpest?
Alles kan stuk natuurlijk. Ik denk dat het nu een kwestie is van goed kijken en voorzichtig voelen wat er gebeurt als je het ding er op schroeft en wat er evt. verschoven is als het ding niet meer goed schakelt.
Gelukkig zijn deze dingen niet duur: https://www.google.nl/search?q=clickbox ... roducts-cc
Misschien is het een idee om tegelijk een shifter en kabels te bestellen in een setje, als dat ergens voor een aantrekkelijke setprijs wordt aangeboden.
Let wel op dat je bij een winkel bestelt die echt bestaat en geen neppert is, veel slechte reviews heeft of het spul eerst uit China moet laten komen en je drie maanden laat wachten.
Dat wordt geloof ik inderdaad de volgende stap. Bedankt Leon!
Mic schreef:
ma 03 okt, 2022 09:54
Je hebt de ketting vervangen. Als je lang door fietst met een versleten ketting (= te veel ruimte tussen de schakels) kan het tandwiel op je achteras ook versleten zijn (te veel ruimte tussen de tanden door uitslijten) . Een nieuwe ketting kan dan raar doen op het oude tandwiel, zoals overslaan. Dat zou de oorzaak kunnen zijn van je probleem. Remedie is dan het tandwiel (niet duur) vervangen.
Ik zal het tandwiel eens bekijken, da's een goede tip. Ik heb het fietsje bijna twee jaar geleden nieuw gekocht. De ketting moest vanaf dag 1 regelmatig gespannen worden. Of misschien is de kettingkast te krap. Na een week zaten er al roestplekjes op de ketting. Anderhalf jaar rondgefietst met frustraties vanwege de herrie in de kettingkast, en mijn twee favoriete fietsenmakers kregen een hekel aan mij. Tot er iemand, een vakantiefietser natuurlijk, tegen me zei dat ik dan gewoon de ketting maar eens moest vervangen. En toen was de schroefdraad in de clickbox het moe, zo lijkt de diagnose op dit moment.
Weer veel geleerd!
Hoe vaak smeerde je de ketting? Hoe kon je ondanks de kettingkast zien dat de ketting roestte?
Leon schreef:
zo 02 okt, 2022 11:34
Het is deze keer goed gegaan en hopelijk zijn de remmen nu niet op het randje na versleten maar ik vind het geen geweldig idee om een van rollerbrakes voorziene fiets uit te rusten met veel versnellingen met als doel in heuvelachtig gebied te gaan fietsen.
Er zijn best fietsen te koop met de zithouding van deze fiets met wél geschikte versnellingen en remmen.
Als je die koopt in plaats van de genoemde donorfiets ben je in een keer klaar. Bovendien heb je dan echt genoeg versnellingen van met een Nexus 8 in Zuid-Limburg is niet ideaal want het breik van die naaf is niet echt groot.
Dit.

De gemelde BSP Hermitage is blijkbaar al een oud model (hier nog een 2ehandsje: https://harmtakke.nl/fietsen/stadsfiets ... 6E33CCD6B/) want tegenwoordig alleen als e-bike (met schijfremmen) verkrijgbaar. BSP heeft nog wel 2 toerfietsen (geen e-bike) maar de goedkoopste daarvan heeft nog rollerbrakes en beide hebben max 8 versnellingen.