Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies over Magura HS11 rem - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Advies over Magura HS11 rem

Welcome to the club, JaapG!
Ruud-H schreef:
ma 03 okt, 2022 11:18
Ik sluit me volledig aan bij da Vinci en Sjefke: remvloeistof die in auto's wordt gebruikt is een gemeen synthetisch goedje dat enorm makkelijk water aantrekt. Precies dat is de reden waarom de vloeistof periodiek vervangen moet worden.
Minerale olie zoals Magura gebruikt heeft die eigenschap niet en hoeft daarom niet vervangen te worden.
Het voordeel van dat gemeen synthetisch goedje dat enorm makkelijk water aantrekt is dat het water in de rem de rem van binnen niet aantast maar dus gebonden wordt aan de DOT remvloeistof.

Bij minerale olie gebeurd dat niet en als je jaren lang de olie niet vervangt komt er toch echt een smerige zooi uit, na het spoelen met verse olie in een Magura velg rem waar de olie na langer dan 5 jaar vervangen wordt is voor mij als monteur duidelijk merkbaar dat de rem hendel en zuigers een stuk beter functioneren.

Schrik er van dat er geadviseerd wordt om geen onderhoud aan een remsysteem te doen om dat dat niet nodig zou zijn.
Your mileage may vary maar na tienduizenden kilomets en 27 jaar doen die van mij het nog vlekkeloos. Wel het allereerste model uit de tijd dat Magura nog ok was.
Als vocht echt een probleem is dan zouden mijn remleidingen geheel vol met vocht moeten zitten Na Al Die Jaren met regenbuien, sneeuw en meer ellende. Ik zie het probleem dus niet zo in het geval van de velgremmen. Schijfremmen zijn natuurlijk een heel ander verhaal.
Vandaag de tijd genomen om de Magura HS11 los te halen en schoon te maken.
Het schoonmaken scheelt al een stuk.
Daarna de remhendel los gehaald, wat aan de boutjes gedraaid om uit te zoeken hoe dat werkt.
Daarbij blijkt dat het stroperige van de hendel opgelost kan worden door aan de boutjes te draaien.

Nu blijft er nog een probleem over.
Ik heb het stuur ingekort omdat ik het te breed vond.
Achteraf blijkt rechts het handvat, de Rohloff versnellingsschakelaar en de Magura rem meer ruimte in te nemen dan op de lengte van het stuur past.
De remhendel zit wat scheef en komt voortijdig tegen het handvat aan, waardoor flink knijpen net niet lukt.
DSC_8297.JPG
DSC_8296.JPG
Je ziet, links is er ruimte genoeg en rechts niet.

Vraag:
Kan je het remsysteem verder vullen zodat de rem eerder aangrijpt? Of zo.
Logisch denkend vermoed ik dat ik kan vullen wat ik wil, maar meer past er niet in.
De stelschroeven zijn ook aan hun max.
Poppink schreef:
wo 05 okt, 2022 22:32

[...]

Ik heb het stuur ingekort omdat ik het te breed vond.
Achteraf blijkt rechts het handvat, de Rohloff versnellingsschakelaar en de Magura rem meer ruimte in te nemen dan op de lengte van het stuur past.
De remhendel zit wat scheef en komt voortijdig tegen het handvat aan, waardoor flink knijpen net niet lukt.

[...]

Kan je het remsysteem verder vullen zodat de rem eerder aangrijpt? Of zo.
Logisch denkend vermoed ik dat ik kan vullen wat ik wil, maar meer past er niet in.
De stelschroeven zijn ook aan hun max.
Als het stuur blijkbaar het euvel is, waarom bestel je dan geen nieuw stuur en los je daarmee je probleem op?

Mocht je het toch op het vlak van de rem willen zoeken, begin als 'ie netjes ontlucht is en je stelschroeven goed staan eens met nieuwe remblokken te plaatsen. Die staan dan namelijk dichter op de velg dan deels of geheel versleten blokken.
De scheve stand van de rem wordt veroorzaakt door de bocht in het stuur.
Tijdelijke tussen oplossing is misschien de rem met hulpstukjes (dikke tape oid) wat "rechter" op het stuur vast te maken zodat de hoek van de rem tov de schakelaar verandert waardoor de remhandel niet tegen de schakelaar aankomt.
Hulpstukjes op de plek van de pijltjes:
DSC_8297.JPG
Denk ook dat de beste oplossing is om een nieuw stuur te bestellen, maar dan wel een rechte als je een smal stuur wilt.
Er zijn vast ook sturen met de knik wat dichter bij de stuurbuis, zodat je meer ruimte hebt voor een correcte positionering van remhendels.

Kijk eens op:
https://www.ergotec.de/nl/producten/lenker.html
Zie ik het goed dat je de remhendel en misschien ook de shifter of een bocht in het stuur hebt geplaatst?
Dat is geen geweldig idee. Die dingen zijn niet allemaal gemaakt van erg sterk en buigbaar materiaal; het is wel aluminium maar niet hetzelfde spul als waar ze rotspennen van maken. Het is niet voor niets dat de aanhaalmomenten van de boutjes waarmee je deze dingen vast zet maar heel beperkt zijn.
Als je zo'n ding in een bocht monteert heb je grote kans dat de spanning zich concentreert op bepaalde plekken. Daar kunnen ze niet goed tegen of op zijn minst zijn ze er niet voor gemaakt. Hopelijk is er niet te veel schade aangericht.
Een nieuw stuur lijkt me een goede oplossing.
There could be several reasons for this. Firstly, the rear brake lever might not have been fully tightened – it should click when you lock it in place. If that's the case, you can tighten it using a tool like a spanner or wrench. The front brake lever may also need adjustment as its cable may have worn down over time (this is especially likely if your car has been used primarily on the street). You can adjust the slack by loosening and then re-tightening the screw at either end of the cable housing.
Ehm, it's about bicycles here, not about cars. Did you notice that?
And Magura's don't have cables, of am I mistaken?
Er zijn trollen die automatisch antwoord geven op grond van een aantal steekwoorden.
Dat kunnen ze zelfs al vertalen.
Ditmaal ben je te beleefd geweest door de computer of de AI aan de andere kant in het Engels te antwoorden