Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies over Magura HS11 rem - Forum Wereldfietser

Advies over Magura HS11 rem

De remhendel van de achterrem van m'n Poppink gaat na het remmen met een 'klik' in een keer terug.
De remhendel van de voorrem gaat stroperig terug.
De remblokjes komen wel vrij.

Enig idee hoe dat komt en hoe dat opgelost kan worden?
Op Youtube kon ik het niet vinden en ook de gebruiksaanwijzing geeft voor zover ik zie geen antwoord.
Wanneer is de olie voor het laatst vervangen?
Sinds wanneer is dit aan de hand?

Zitten er luchtbellen in je remleiding?

Heeft de fiets (langdurig) in een hete omgeving gestaan?
HenkS schreef:
za 01 okt, 2022 13:58
Wanneer is de olie voor het laatst vervangen?
Nog nooit.
Maar ik heb een plan.
Ik demonteer de voorrem, maak het spul schoon, vernieuw de remvloeistof en bekijk het resultaat.
Wat niet wegneemt dat tips van anderen welkom blijven.
Moet je periodiek de olie vervangen?
Heb Magura HS33 sinds 2011, nog nooit olie vervangen.
Alleen bij de voor rem is dit jaar twee keer de olie bijgevuld omdat de druk wegviel vanwege een lek.

Toelichting mbt het bijvullen, beetje off-topic.
Afgelopen winter viel de druk wat weg (had ook olie op de remhandel), maar kon nog wel remmen. Met hulp van mijn LBS olie bijgevuld. Hij zei toen als het weer gebeurd er wat intern in de rem niet goed zit. Het bleef lang goed gaan. Echter afgelopen fietsvakantie viel de druk plotseling helemaal weg (ook weer olie op de remhandel). Bij thuiskomst heeft mijn LBS de zuiger vervangen. Tot nu toe gaat het goed.
Poppink schreef:
za 01 okt, 2022 14:12
Ik demonteer de voorrem,
Op basis van mijn ervaring met de HS33 (model 2011) en de ervaring van een kennis (later model):
Let op dat het ontluchtingsschroefje dat zit op rem, géén schroefje is maar een rubberen dopje met het uiterlijk van een schroefje. Als je hier niet voorzichtig mee omgaat loop je kans dat dat dopje niet meer bruikbaar.

Weet niet hoe dit bij de HS11 is.

Edit: uit de manual:
HS11: EBT-afsluitdopje (9) uit de ontluchtingsopening (10) draaien.
HS33: EBT-schroef (11) uit de ontluchtingsopening (12) draaien.
EBT = "Easy Bleed Technology" staat voor "eenvoudige vultechniek"
KnipselM11.JPG
KnipselM11.JPG (10.95 KiB) 874 keer bekeken
KnipselM33.JPG
KnipselM33.JPG (10.05 KiB) 874 keer bekeken
Ik heb sinds 2006 een fiets met Magura HS33 remmen, en we hebben sinds 2014 (?) ook een fiets met HS11 remmen. Bij beide fietsen heb ik de olie niet hoeven te vervangen.

Sinds 2017 heb ik een mtb met hydraulische schijfremmen van SRAM, waarmee ik dit jaar klachten kreeg (die lijken op de door TS beschreven klachten), mogelijk als gevolg van lange tijd vlak onder het hete, platte dak hangen.

En als je gaat googlen, dan kom je onder andere ervaringen en adviezen tegen die te maken hebben met de invloed van warmte op de viscositeit en luchtbelvorming in remleidingen.
De olie in oliedrukremmen moet ooit een keer vervangen worden. Net als de remvloeistof in je auto. De remvloeistof trekt vocht aan, er komen luchtbelletjes in. Gewoon een keer netjes zelf vervangen (niet op het tapijt in de woonkamer) of laten doen.
Doe je dat vervangen dan preventief of pas als er problemen zijn?
Waarom zou je de olie in de remleiding van een fiets preventief vervangen als je geen probleem ervaart? Een auto lijkt me toch van een andere orde: meer kilometers, meer risico (juist ook voor anderen).
Omdat je op reis, of vlak ervoor, niet met problemen wilt komen staan, hoe kort die reis ook is.
Het is handiger om een oliewissel te plannen dan om op een onhandig moment met slechte remmen komen te zitten.
Ik snap de redenering. En toch constateer ik dat bij de twee fietsen met Magura HS33 remmen (2006 en 2012) en die ene fiets met HS11 remmen (2012) die ik zelf ken geen problemen zijn opgetreden met de hydraulische remmen, ondanks nul keer verversen en/of ontluchten. Afkloppen dus.
JanH schreef:
za 01 okt, 2022 18:48
Doe je dat vervangen dan preventief of pas als er problemen zijn?
Periodiek en preventief zoals bij de auto. Of voor voor de grote fietsreis. Of als je merkt dat het minder wordt.
Wat Magura gebruikt in hun hydraulische remmen is een minerale olie. Deze veroudert niet en trek geen water aan zoals DOT remvloeistof.
Verversen is niet nodig, ontluchten of bijvullen moet misschien wel een keer gebeuren.
https://www.magura.com/de/components/te ... ineraloel/
Eens in de jaar of zo de olie van je Magura velgremmen vervangen is wel sterk aan te raden als je ziet hoe de olie er dan uitziet, de zuigers in de remklauw en hendel vinden het merkbaar prettig om verse olie te hebben.
Minerale remvloeistof (zoals bij Magura) neemt geen vocht op. Synthetische remvloeistof (auto en SRAM) wel. Na een tijd zit er zoveel vocht (water dus) in, dat je bij hard remmen vapour lock krijgt. Door de hoge druk ontstaat er waterdamp en dat kun je wel samenpersen en dat is niet de bedoeling, want dan rem je niet of nauwelijks meer.
Ik sluit me volledig aan bij da Vinci en Sjefke: remvloeistof die in auto's wordt gebruikt is een gemeen synthetisch goedje dat enorm makkelijk water aantrekt. Precies dat is de reden waarom de vloeistof periodiek vervangen moet worden.
Minerale olie zoals Magura gebruikt heeft die eigenschap niet en hoeft daarom niet vervangen te worden.

Zelf heb ik jaren lang met een HS33 setje gereden. Mijn ervaring is dat slecht teruggaan van blokjes of hendel bijna altijd een mechanische oorzaak heeft. Vervuiling tussen remblokjes en cylinders of een droog draaipunt van de remhendel. Daar zou ik eerst naar kijken, voordat ik olie zou vervangen.
Dank je Ruud.
Ik vermoed hetzelfde.
Toch ga ik het systeem ook ontluchten.
a - omdat ik dat setje heb gekocht.
b - omdat ik het leuk vind om het ontluchten ook eens gedaan te hebben.

Ik heb me voorgenomen om me er volgende week eens aan te zetten.
Denmonteren, schoonmaken, monteren, ontluchten, uitproberen en ondertussen ook de Poppink weer oppoetsen.
Ik kijk er naar uit.
Poppink schreef:
ma 03 okt, 2022 11:49
(…) en ondertussen ook de Poppink weer oppoetsen.
Ik kijk er naar uit.
Wanneer kan ik mijn fiets brengen. 🤪

Nog iets om rekening mee te houden: kijk ook hoe de handel tov het stuur moet als je de olie ververst.
Bij mijn “oude” HS33 moet de handel bovenop het stuur, dus verticaal naar boven.
Bij mijn eerdergenoemde kennis met de “nieuwe” HS33 moet de handel horizontaal geplaatst worden.
Sinds 1995 hs22 remmen in gebruik op een fiets (de originele), nooit olie gewisseld of bij hoeven te vullen. Ach ja, De Goede Oude Tijd